Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:11:58 följande:

Jag har gråtit så mkt sen igår kväll att jag typ ser ut som en hög Rudolf med röda mulen. Jag tappade det totalt igår efter förlossningskursen, jag gick dit själv, min sambo har gått förr och tyckte inte de var något att ha och vem är jag att tvinga med honom? Men efter det kände jag mig så fruktansvärt ensam. Han säger att med sina söner så blev det inte verkligt för honom, för än han höll dem i sin famn. Han är en fantastisk pappa.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera ointresset som jag upplever från hans sida. Det blir ju extra tydligt när man ser hur alla andra blivande fäder sitter och klappar på deras partners magar och följer med på alla besök hos BM, är delaktiga i alla inköp och planering som har med bebis att göra. Visst kan han hjälpa till och fixa något om jag ber honom, men han har ingen egen drivkraft eller intresse. Jag fattar att det blir skevt att jag är heltidssjukskriven och typ kan lägga en månad på vilken vagn vi ska köpa, medan han jobbar 100% och tar det största lasset när det kommer till barnen som vi har ca 80%.

Hur intresserade/delaktiga är era partners?

Min sambo känns väldigt ointresserad denna gången också, har har fullt upp med praktiska saker runtomkring istället. Känns som att jag får påminna honom flera ggr om att jag faktiskt är gravid. Vet inte hur många ggr jag har gjort det... Ibland förstår jag han till en viss del samtidigt som jag kan bli ledsen och arg andra stunder. Det är jobbigt när man känner så mycket inom sig som blir så svårt att dela med honom.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-24 16:04:21 följande:

[quote=76041503][quote-nick]MeEmmA skrev 2015-11-24 15:55:43 följande:[/quote-nick]Med min minsta pojk, föddes han kl 02.20 och jag åkte hem direkt samma morgon när läkaren hade tittat på honom. Så om allt ser bra ut får man åka hem efter läkarkontrollen har jag fattat som på de flesta sjukhusen.

Men det tänker jag inte göra denna gången, tänker passa på att stanna så länge jag får för att vila ut och ta det lugnt med bebis. Blev inget vilande alls förra gången, kommer fortfarande ihåg hur illa jag mådde för att jag var så trött och inte kunde sova.[/

Ja jag är lite kluven här får man oftast stanna 2 dygn som förstföderska men så har jag också hört hur lite hjälp man får, och tänker att för mig beror det lite på om sambon får stanna eller ej. Annars har man det kanske bättre hemma med honom där man kan få hjälp.

En vän sa till mig att stanna tre dygn för att tredje dygnet är värst, men så verkar det inte vara här för på föräldrakursen sa de att här får man en tid för pku- provet, så det verkar inte som om man stannar tills det är gjort.

Hade det bara varit jag och sambon hemma så hade jag valt åka hem tidigt. Men med tre barn, varav det minsta är så litet att han inte kommer att förstå så tror jag att jag gör bäst i att försöka ta hand om bebis och vila denna gången på BB. Främsta orsaken är att sist kom farmor och hela den tjocka familjen och satt helt oförståendes i flera timmar hemma hos oss samma dag han föddes och framförallt svärmor förstår inte mig om jag säger nej. Jag vill undvika den situationen igen, tänker bara låta mina barn komma förbi på sjukhuset. Det värsta är bara att farmor även jobbar på sjukhuset, men förhoppningsvis får hon inte komma in på avdelningen. Hade det bara gällt en snabbtitt så hade det kanske gått bra, men hon är mer än så och skulle jag be henne gå för att få vara själv så skulle hon på en gång göra värsta scenen, tycka synd om sig själv och förstora upp allt som bara den. Hon kan börja gråta om jag säger att jag inte hinner prata med henne på telefon bara för att hon tar allt så personligt :) så får se hur hon reagerar när jag drar mig undan denna gången... Lite nervöst, men nu tänker jag prioritera mig själv och barnet!
  • MeEmmA

Jag en brio babyskydd med bas, jättesmidigt att bara klicka fast stolen och slippa bältet runt om :) men antar att det är en bekvämlighetsgrej kanske, känns dock som att stolen även sitter stadigare med basen.
    Nu har vi en maxi cosi som stol nr 2, en väldigt prisvärd stol tycker jag! Kommer att bli en likadan till nästa också! Köpte den på babyproffsen när de hade rabatt på den, men har även sett att tex lekmer har sålt den till bra priser också. Det viktigaste med stolar är att man provar ut vad som passar sin bil bäst, då det kan vara väldiga skillnader på hur stolen sitter från bil till bil. Jag har en akta graco som extrastol, men den sitter riktigt dåligt i vår bil! Jag vet att både babyproffsen och mekonomen låter sina kunder att prova stolarna i bilen innan man köper dom (har frågat och fått göra det utan problem), ett tips att göra om man är tveksam till vad man ska ha :)

• MeEmmA

Oj vad tråden är aktiv, känns som att jag aldrig hinner läsa ikapp!
    Jättesöta ugglor, funderar på om jag ska våga mig på något liknande... Har inte virkat på många år! Sticka vet jag att jag är värdelös på, har aldrig gått ihop det!

Tråkigt för er som har fått dåliga resultat på tul! Känns som att min lilla kille är en bjässe med sin viktuppskattning på 2,2kg!
    Men jag hoppas att era småttingar mår bra trots att de är små, det finns ju barn som föds under genomsnittet men som ändå är friska och pigga.

Har ikväll suttit och tittat på pojknamn, kommer att bli svårt att hitta något jag fastnar för. Var helt inställd på Stella Leonora förut!! Haha, kanske ska ta en lätt väg o ta Stellan Leonard istället... Stackarn skulle nog undra vart de namnen kom ifrån. Ni andra som väntar pojkar, vad har ni hittat för några förslag? Är lite inne på Joel, Ossian, Colin, Milton, Melvin, Elliott men har inte fastnat för något än. Dessutom ska man ju också komma överens med sin man, känner att detta blir en utmaning igen!!

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-11-27 00:21:31 följande:
    Jag kommer inte göra något TUL och har inte fått någon viktuppskattning utan min BM har bara sagt att SF-måttet var normalt, så jag vet inte vad jag ska tro om det. Jag hoppas på en lång bebis iaf men han behöver inte vara stor. Jag vägde strax under 3 kg och var 51 cm lång. Vi har både långa och korta i våra respektive släkter men vi hoppas att vår son får de långa generna .

Jag förstår att det är en omställning nu att ha fått reda på att det är en pojke, men måste säga att jag faktiskt gillar både Leonard och Leopold, med Leo som smeknamn. Stella. Är väl sådär . På vår lista hade vi Oscar, Benjamin, Samuel, Carl, Adrian, Jonathan och Edward. Sonen blir ju amerikansk medborgare också så vi ville ha något neutralt.
    Oscar gillar jag väldigt mycket, kanske mest pga alla söta, charmiga och busiga killar jag har träffat som heter så. Men det gillar inte min sambo :( Jonathan heter min minsta pojk, lite därför jag funderar på Joel eftersom att de passar ihop.
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-11-27 15:54:17 följande:

Jag har glatt mig åt att kunna hjälpa de små barnen på neo genom att donera mjölk till dem. Denna gången bor vi mycket närmare å då blir det lättare att köra med den.

Men nu verkar det som att jag inte får eftersom jag står på kortison :((

Har ni andra funderat något på det??

Jag personligen tycker det är viktigt att hjälpa de svaga som behöver hjälp om man har möjlighet å detta är en väldigt liten grej men ger någon så mycket :)

Jag har velat donera men det har varit jättekonstigt. Har ammat långa perioder utan problem, men att pumpa har bara inte gått. Det har runnit massor när jag ammar, men det är som att det blir någon mental spärr med pumpen (har både testat olika pumpar och handmjölkning). Därför har jag tyvärr inte kunnat donera, hade det gått så hade det varit en självklarhet att göra.
    Jag funderar lite på det med kortisonet, har själv kortison som jag har valt att inte använda under graviditeten, men vad säger läkaren om att använda det vid amning? Är det bara för tidigt födda som det inte är bra för (eftersom att du inte får donera) eller gäller det amning till alla?
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-11-28 19:46:29 följande:

Jag kan säga att det låter jätteduktigt med julpyssel etc men själv kommer vi ta det rätt lugnt med sådant den här julen. Har ju inga befintliga barn som blir lidande av uteblivet julstök. Vi har ju hört så mycket om det här med Black Friday Sale här i USA så vi gav oss ut igår för att kolla läget, dock inte i ottan för vi hade inget större behov av något specifikt så vi ville inte trängas med galningarna som campar utanför affärerna . Vi orkade gå i EN affär för trots att jag gick i normal promenadtakt inne i afffären fick jag plötsligt strålande smärta från underlivet upp i magen, jätteont gjorde det. Försvann när jag satte mig ner men kom tillbaka ett antal gånger när jag rörde mig... Så det var ju bara att göra klart inköpen i den affären och sedan gå hem och vila.

Blev dock SÅ nöjd för jag köpte en superbekväm grå gravidklänning, en mönstrad kjol som passar nu men som inte är gravidkjol så om jag vill kan jag sy in den senare (köpte större storlek), en gosig stor kofta och ÄNTLIGEN en stor weekendbag som jag kan ha till BB. Känns som en stor lättnad att ha köpt den så jag kan börja packa snart .

Vi har fortfarande inte köpt spjälsäng så det måste vi hitta någonstans. Jag har gärna haft bebisen i sängen men vi har bara 160-säng och jag vet inte om bebisen får plats. Känns som ett dyrare projekt att köpa större säng än att köpa en spjälsäng. Vi fick den här sängen gratis nämligen och vill köpa så lite som möjligt här i USA för vi kommer ju inte ta det med oss tillbaka.

Hur ska ni andra göra, ha bebisen i er säng eller i spjälsäng?

Jag tycker att det är väldigt bekvämt att ha bebis jämte sig på natten när man ammar mycket, har aldrig orkat gå upp mitt i natten, är rädd för att somna med bebis i famnen om jag skulle gå upp för att amma. Har ett babynest som ska användas första tiden i vår säng, men tänker även att det blir bra att ha den i spjälsängen på dagarna (om han går med på att sova själv). Alla bebisar är väldigt olika, så jag får se vad han vill och går med på :) vi har 180 säng, men första tiden ligger de väldigt stilla och då är det nog inga problem med en 160 säng heller. Vet även att det finns bebisar som fått sova i liggkorgen till vagnen och det fungerar ju också. Hur länge ska ni vara kvar i USA?
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-11-28 16:04:58 följande:

Jag har så svårt att göra saker i normalt tempo!!! Jag ska helst göra allt samtidigt.... Dagen började m styck satte upp julgranen, en sväng m dammsugaren, åkte å handlade, åkte sedan till min mormor å putsade hennes fönster, hem å lagade lunch till familjen. Gjorde lussekatter å saffrans biscotti m sonen, dammsög igen.... Plockade in tvätt, startade ny maskin, bäddade rent i våra sängar å snart dax att göra kvällsmaten..... Landade i fem minuter på soffan m en nybakad lussekatt... Nu försöker lillan i magen klättra ut genom bukväggen.... Ja ja du ska få sova snart, jag ska lugna mig snart....

Glömde.... Vi har ju även pyntat m tomtar å ljus i huset....

En helt vanlig dag för mig....

Haha, jag som kände mig nöjd över att ha fått upp gardiner i alla mina nya fönster och ljusstakar/stjärnor. Det blev så fint! Har slagit in alla julklappar också... Annars har det bara varit fullt upp med att hålla ordning här hemma och varit med barnen. Och det känns i kroppen nu! Men din dag, wow, hur orkar du? Blev något avis över lussebaket, det ska jag försöka få till någon dag snart :)

Jag har haft jätteont i ljumskarna idag och upptäckte en stor kula på den ena sidan jag aldrig känt förut. Och den gör ont som bara den när man rör vid den. Konstiga grejer som händer, nån annan som känner igen det?
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-11-28 19:04:45 följande:
    Ush får nästan panik av att bara höra :(
    Kom att tänka på skötväska, korgen kommer ju snart att försvinna på donkeyn (älskar att lassa grejer i den) , satt och tittade lite på vilka skötväskor som passar två barn och vagnen... Har du redan hittat något bra som sitter bra på vagnen och har bra förvaring? Eller hur gör du?
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:24:04 följande:

Någon som har tips på bra och prisvärda amningstoppar (eller bh utan bygel)? Provade på Lindex 2 pack förra gången, älskar dom men efter väldigt få tvättar var dom riktigt noppriga och fula... :)

Jag har haft dom från hm och de har varit helt ok :) tror att jag kan använda samma en gång till.

Jag vet inte vad som har hänt, om det är höstdepression tillsammans med gravidhormoner. Men fy vad trött jag börjar bli och ledsen för typ ingenting egentligen. Känns som att min sambo är ovanligt oförstående när jag mår dåligt också. Behöver nog snö och lite ljus.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)