Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-03 18:51:51 följande:
    Så är det ju och det är en helt fantastiskt känsla när den bara försvinner

Det man kan göra är att vara påläst om olika smärtlindring och sen ta det utefter man känner det behövs eller inte. Ta bara för att är ju inte det bästa heller.
    Håller med dig om att det bästa är att vara påläst om smärtlindring så att man vet vilka alternativ som finns när det väl är dags. Man vet aldrig hur det blir och alla smärtlindringar gör nog sitt i olika situationer och skeden. Det bästa är nog att få en bra bm som man litar på och som kan vägleda en.

Min första fl gick väldigt snabbt, hade riktigt ont men fick ingen bedövning eftersom att det var så intensivt. Har inga goda minnen från den fl mer än när min pojk väl var ute. En traumatisk upplevelse var det hela, vrf går jag inte in på nu.
    Andra fl planerade jag mer innan och bestämde att jag iaf skulle ha en tens :) när stunden kom orkade jag inte hålla på med sladdarna, värkarna var så intensiva på en gång att tensen kändes lite mesig... Blev bad och lustgas efter bm's råd. Var riktigt skönt.
    Tredje fl var jag inställd på bad och lustgas igen, men nej, fanns inget rum ledigt på förlossningen, fick ta ett rum som inte användes utan badkar, dessutom gick det så fort att när lustgasen kom in på rummet sa det pang och allt vatten forsade och skvätte som bara den. Då kom också krystvärkarna, så det var bara att lägga sig ner och få ut han. Hade även med honom väldigt intensiva värkar innan, mer täta än med mina andra barn och jag hade redan gått igenom den delen när jag kom till förlossningen.
    Vid krystvärkarna har jag varit så fokuserad på andningen, provade lustgasen med min dotter nån gång men fy vad illa jag mådde av den då! Fungerade inte alls.
    Har inga planer alls denna gången utan känner att jag tar det som det kommer. Lite orolig för att det ska gå ännu snabbare bara.
  • MeEmmA
    fruthomas skrev 2015-12-03 17:23:23 följande:
    Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
    Med min minsta försvann inte smärtan efteråt, hade eftervärkar från helvetet kändes det som och det kändes så onödigt och jobbigt när man hade kämpat och fått ut han. Har hört att de blir värre efter varje förlossning vilket antagligen stämmer. Hade inga eftervärkar som jag reagerade på med min första, andra barnet kom det en del men som sagt tredje -AJ! Hoppas att det inte blir ännu ondare denna gången.
  • MeEmmA
    Cta skrev 2015-12-03 22:32:18 följande:
    Min bebis flyttar sig rätt så mycket, något som många tycker är ovanligt så sent i graviditeten (v.36 imorgon), så 70% av tiden ligger den på tvären och sparkar på höger sidan och den andra tiden ligger den mer upprätt och sparkar in mot tarmarna. Väldigt sällan att den träffar mina revben, har hänt 1 gång i vecka 30.

Är så tacksam att jag inte drabbats av några graviditetssymptom som foglossning eller dylik, där hade inget räddat mig. Nu när du berättar om din mamma blir jag extra spänd inför förlossning, undrar om mitt bäcken är trångt eller ej. (spänd på det positiva sättet)
    Speciellt med tanke på att du är förstföderska så är det verkligen ovanligt att bebis kan snurra runt så. Vet att min förra bm sa att det väldigt sällan händer att bebis vänder på sig när den ligger nedåt med huvudet.
    Du behöver nog inte oroa dig över ett trångt bäcken, vad jag har förstått så är inte det heller så vanligt :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-05 09:28:54 följande:
    Jag hade inte alls så här med första barnet och min vän jag träffade igår som fick sitt andra barn för 3 veckor sedan har aldrig någonsin ens haft en sammandragning! Så de är nog väldigt olika :)
    Med mitt första barn hade jag inga sammandragningar förrän förlossningen satte igång. Med mitt andra barn kom det väldigt tidigt och efter v 30 kunde de hålla på väldigt mycket vissa dagar. Var helt inställd på att hon skulle komma för tidigt, men istället stannade hon kvar lång tid över bf.
    Förra graviditeten hade jag också väldigt mycket sammandragningar som kunde göra ont. Den har gången är det än så länge inte så mycket, men det känns att de kommer när jag inte tar det särskilt lugnt eller stressar även om jag har burit runt på lillkillen för mycket.
    Hoppas att det inte är nån fara för dig och försök att vila om du inte redan gör det.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 21:24:13 följande:

Men hörni! Namn! Har ni bestämt er för några/något och varför? :D

Vi byter namn varje dag här, idag har vi varit inne på Casper, Felix, Oscar och Ossian... Finns inget namn som hänger kvar än så länge :)
    Har du själv kommit på något?
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-12-06 22:37:44 följande:
    Spännande! Men funkar det med bitar innan de fått tänder? (Förstagångsförälder så frågan kanske är dum :) Och efter- går man in på puréer då eller hoppar man över det helt?
    Det fungerar med bitar som inte kan fastna i halsen. Jag har blandat, både matat med puré och låtit dom plocka i sig småbitar själva och alla har ätit vanlig mat vid 1 års ålder. Har heller inte haft några matproblem när de väl har börjat äta, har fått amma länge.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:37:23 följande:
    Majken är på min lista också, men inte på sambons :)

Lustigt att du säger Viola för det heter min mamma i andranamn- det hette nämligen min mormor som gick bort i höstas. Grejen är att mormor var en mycket speciell människa som inte alltid behandlade sina barn väl, hon var väldigt egoistisk och tja, en komplex person som aldrig riktigt fick frid i själen medan hon levde.

Fint namn, komplicerad kvinna
    Haha så kul, har också en gammal släkting som hette Viola och hon var inte heller alltid så snäll :)
    Som blomnamn på min dotter har Jag Malva, passar henne jättebra.
  • MeEmmA

Bf lista:
    Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka
    WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar
    Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka
    Mirakelspektakel: bf 29 jan, 1 barnet, flicka
    MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

• MeEmmA
    Bubblor skrev 2015-12-07 14:45:32 följande:

Nu när det verkligen närmar sig så känner jag nästan att jag kan hoppa över julen och bara ha januari och födsel avklarat! Jag är så nyfiken på vilken liten filur som ligger och grejjar i min mage och om det är en pojke eller flicka, vad bebisen har för hårfärg, ögonfärg och om bebisen får många av mina drag eller min sambos drag, Tänker på det typ hela tiden, och tvivlar på att jag är ensam om det :D

Jag funderar väldigt mycket på hur han där inne kommer att se ut och framförallt hur han kommer att vara till sättet :)
    Däremot är jag lite dubbel, samtidigt som jag verkligen längtar efter att träffa honom så känner jag också att han gärna får stanna kvar där inne så länge som möjligt tills allt här hemma är klart med utbyggnaden, när vi har bestämt oss för vilken bil vi ska ha, men också för att det är sista gången jag är gravid. Känns lite konstigt att man aldrig mer får vara med om det här. Jag vill också passa på att njuta med min lilla ett-åring eftersom att jag verkligen inte har en aning om hur det blir när plutten kommit ut. Men som sagt, han är mer än välkommen när han väl kommer, men för en gång skull så känner jag mig inte så otålig utan kan ta det lugnt och försöka njuta av denna sista tiden (som går så fruktansvärt snabbt).
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-07 16:05:57 följande:

Jag flyttade på dig MeEmma så det hamnade i datumordning. :) Men det var ju inte meningen att det skulle bli dubbelt radavstånd...

Haha, kom på det också :) tack för att du tänkte mer än mig!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)