BF Januari 2016 :)
Det man kan göra är att vara påläst om olika smärtlindring och sen ta det utefter man känner det behövs eller inte. Ta bara för att är ju inte det bästa heller.
Min första fl gick väldigt snabbt, hade riktigt ont men fick ingen bedövning eftersom att det var så intensivt. Har inga goda minnen från den fl mer än när min pojk väl var ute. En traumatisk upplevelse var det hela, vrf går jag inte in på nu.
Andra fl planerade jag mer innan och bestämde att jag iaf skulle ha en tens :) när stunden kom orkade jag inte hålla på med sladdarna, värkarna var så intensiva på en gång att tensen kändes lite mesig... Blev bad och lustgas efter bm's råd. Var riktigt skönt.
Tredje fl var jag inställd på bad och lustgas igen, men nej, fanns inget rum ledigt på förlossningen, fick ta ett rum som inte användes utan badkar, dessutom gick det så fort att när lustgasen kom in på rummet sa det pang och allt vatten forsade och skvätte som bara den. Då kom också krystvärkarna, så det var bara att lägga sig ner och få ut han. Hade även med honom väldigt intensiva värkar innan, mer täta än med mina andra barn och jag hade redan gått igenom den delen när jag kom till förlossningen.
Vid krystvärkarna har jag varit så fokuserad på andningen, provade lustgasen med min dotter nån gång men fy vad illa jag mådde av den då! Fungerade inte alls.
Har inga planer alls denna gången utan känner att jag tar det som det kommer. Lite orolig för att det ska gå ännu snabbare bara.