Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-07 16:11:28 följande:

Jag känner också märkligt nog att jag inte är otålig... Trots värken och hur jäkla tungt det är. Barnmorskan log när jag sa att det är sista gången jag är gravid, hon konstaterade att man inte ska ta såna beslut i det här skedet av graviditeten och det har hon nog rätt i. Men jag kan inte se mig själv med fler än två barn och jag tror verkligen inte jag skulle känna att det vore värt det, med all skräck första halvan och smärta andra halvan. Aldrig lugnt liksom.

Men jag har så svårt att förstå att det bara är en dryg månad kvar till bf. Jag är som fortfarande inställd på "Axel-tid" och han är ju född i mars, så jag är två månader efter i huvudet... haha! Men det gör inte så mycket för då kommer jag kanske inte bli lika frustrerad om jag går över tiden.

Jag kunde heller inte se mig själv med mer än två barn, men livet förändrades och jag med... Trodde även att trean skulle bli sista, men märkte ganska så fort att han behövde ett jämnårigt syskon, sen gick det kanske lite snabbare än tänkt :) men nu känner jag verkligen att fyra är max för mig! Tror inte att det ändrar sig, har andra planer i livet efter detta så jag tror att jag eller sambon steriliserar oss efteråt (har väldigt lätt för att bli gravid och svårt för passande preventivmedel).
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 19:50:41 följande:
    Ja det är jobbigt faktiskt, jag hade inte räknat med att det skulle vara SÅ många moment kvar i december-januari. Jag har följande deadlines kvar fördelade på två delkurser, dk 3 och dk 4, *tyck gärna lite synd om mig*: tenta dk 3 9/12, inlämning dk 3 16/12, inlämning dk 4 23/12, inlämning dk 4 13/1, inlämning dk 3 14/1, inlämning dk 3 21/1, inlämning dk 4 24/1.

SJU examinationer kvar alltså, är det bara jag eller är det sjukt jäkla mycket? Alla är ordinarie examinationer så det är inte så att jag har omtentor efter mig, ändå är det så mycket! Det är bara inlämningarna med deadline 14/1 och 21/1 som inte kommer ut förrän en vecka i förväg så det är de som "ligger i vägen" kring BF. Till de andra inlämningarna kommer instruktionerna ut nu under december så dem tänkte jag försöka göra före nyår. Men jag är beredd på att det troligen inte kommer gå att bli färdig med hela kursen inom avsedd tid utan att jag får göra vissa grejer vid omtentamentiden i februari/mars. Känns dock surt.

Jag har hört talas om baby blues så jag är väl beredd på det men man får ju hoppas att man slipper. Just nu känns det bara som att det där har jag inte tid med, men jag fattar ju att det inte funkar så.
    Oj, det var verkligen en hel del du ska få gjort! Det är starkt jobbar om du lyckas med allt, men mitt råd är att inte vara för hård mot dig själv. Jag studerade förra året när jag fick min pojk på heltid och trodde att jag skulle kunna fortsätta. Pressade mig själv till att vara med på allt obligatoriskt första veckorna, men när hemtentan kom så gav jag upp helt. Blev alldeles för mycket med sömnbrist, press på mig själv o sånt så att då bestämde jag att ta studieuppehåll och enbart fokusera på mina barn. Vilket jag är glad för nu i efterhand. Har gjort hemtentan, vfu och är nästan klar att lämna in en uppsats i lugn och ro medan min sambo har varit pappaledig. Är glad för att jag tog det beslutet förra året nu, hade inte vunnit något på att köra på då och nu är det gjort :)
    Men som sagt, fungerar det för dig så kör på, men var rädd om dig.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 17:23:01 följande:
    Alltså är det jag som är trög eller? Jag läser dina datum som att hon var beräknad 15/12 2013 men kom ut 31/12 2015, det var en lång graviditet det Hur menade du?
    Jag tror hon menar bf 151213 och bebis kom 151231... Kanske :)

Jag vill ha en ny väska och därför har jag inte packat något än... Känner att jag behöver något stort och rymligt så jag får plats med saker åt båda barnen. Var missnöjd med min förra Skötväska, var så mycket fack i den att man nästan inte fick plats med något. Nu kör jag på en liten ryggsäck som ligger i sidokorgen på vagnen, men det kommer ju inte att fungera.
    Har plockat fram bebiskläder iaf och gjort iordning lite hyllor åt bebis. Ska titta på säng imorgon också! Men jag har inte hittat några kläder lillen ska ha på BB och hem.
    Fyndade idag också, handlade på Willys och dom hade rabattkuponger med värdet 25kr på valfri Pampers newborn, storlek 1 kostar 33kr (för 24st), med avdragen rabatt betalade jag 8kr! Ska dit och handla mer :)

Idag har min mage sjunkit ner som bara den, har även fått påpekanden om det. Har också känt ett väldigt tryck i baken, det har jag inte varit med om innan. Och förvärkar börjar göra sig kända också. Men oroar mig inte för att få för tidigt, ingen annan har gjort det så denna stannar nog ett tag till också.
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-08 19:26:33 följande:

Bilden gör inte riktigt färgerna och glittret rättvisa nu när det är så mörkt. :-P

Ser ju inte bilderna på appen så jag var tvungen att gå in på hemsidan o kolla och så fin! Jag gillar verkligen namnet också!
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 19:36:02 följande:
    Fast 151213 och 151231 har ju inte ens varit ännu, det är ju luciadagen och nyårsafton I ÅR, så det tror jag inte
    Haha sant menar nog 2013 de datumen, många med gravidhjärnor här inkl mig själv :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-08 19:40:11 följande:
    Har försökt använda den skötväska vi fick med vagnen till förlossningsväska men glöm att det går, vet i sjutton om den kommer räcka som skötväska, det blir inte mkt man kommer få plats med i den. Men sen tänkte jag att jag kom undan när vi nu fick den med, haha, tänkte jag skulle slippa köpa en annan.
    Haha, tycker alltid att det är svårt att få plats med allt man ska ha i en väska, har en tendens att alltid försöka trycka i för mycket.
    Funderar på om jag ska försöka hitta en större handväska, nått bagaktigt och köpa barnvagnskrokar till. Jag gillar littlelephant men tycker att de är lite för dyra eftersom att jag sällan har samma väska en längre period. Har dock hintat min sambo lite om att en sån står med på min önskelista till jul... Har också försökt få honom till att förstå att jag vill ha en ring... Får se om det blir något av det. Vi har lite olika prioriteringar, han tittar mest på bilar istället just nu.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-08 20:02:24 följande:
    Måste bara flika in med ett litet tips! Vi har letat sköterska som galningar, egentligen ända sedan dottern låg i magen hehe! Men nu jäklar har vi hittat rätt! Gå in på eBay, vi är så galet böjda med vårt köp därifrån!! Slänger in ett inlägg från min blogg så kan ni se bilder där :) för under 300 kr och den är stor och rymlig med massvis av fack

camilla3614.vimedbarn.se/skotvaska-2/
    Det ska jag absolut kolla upp, tack :)
    Jag har ett litet bekymmer med att inte hitta alla grejer när det blir för många fack bara...
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Vattnet går ju inte alltid, med mina första två hade jag extrema intensiva värkar från start och de fick ta hål på hinnorna. Min tredje hade jag en helt annan typ av brukar som inte alls gjorde lika ont, trodde inte ens att det var värkar till en början och vattnet exploderade när han tryckte neråt och efter det kom krystvärkar.
    Slemproppen har jag inte sett någon gång, så det är jätteolika det där, den kan komma i smådelar.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-09 11:14:23 följande:
    Åh, vad skönt att höra. Hoppas det blir så här med då. Varför ska alla skrämma upp en hela tiden? alla har typ sagt till mig att räkna med att det kommer bli din värsta förlossning, nr tre brukar bli det.
    Nummer tre var absolut min bästa förlossning och han kom närmast bf :) det gick snabbt och gjorde inte lika ont, var bara trixigt att få ut han då han kom med ansiktet före vilket barnmorskan och usk som var med var väldigt fascinerade över... Kommer ihåg hur båda två stod och tittade helt förundrande mellan benen på mig och sa "titta så fint, åh..." Haha, kommer aldrig att glömma det. Har förstått efteråt att det inte är så vanligt.
    Men oroa dig inte för nummer tre, känner inte så många som har upplevt dem mer luriga på riktigt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)