Anonym (Sara) skrev 2015-05-30 08:02:53 följande:
Det finns absolut situationer då jag tycker det är motiverat att slå tycker inte du det? Om man själv blir utstatt för tex en överfallsvåldtäkt kan det absolut vara motiverat att använda våld. Vi kan spekulera i hur världen hade sett ut om de allierade inte slagits med tyskarna. Tycker absolut att det kan finnas situationer då det är motiverat att slåss.
Att vara otrogen i sig är sällan någon direkt bra handling men om man levt i ett äktenskap där man inte är lycklig och man träffar någon som man kan bli lycklig med, är det så fel? Partnern får ju också en chans att träffa någon annan som älskar honom. Det är väl bättre för alla. Jag förstår att du tänker invända att man då bör vänta med att inleda något. Men kanske lyckas man aldrig ta sig ur om inte man träffat någon annan. Många lever i kärlekslösa förhållanden länge och får ett ganska dåligt liv. Men i detta kan man ju tycka olika om.
Däremot träffade jag en tjej från Afghanistan som blev bortgift med en gubbe när hon var 12 år. Han slog henne och tvingade henne att jobba hårt på hans gård. Efter några år träffade hon en jämnårig kille som hon blev kär i och de flydde till Sverige. Moraliskt förkastligt eftersom otrohet ALLTID är fel? Eller finns det en gråzon
Om man slåss för att klara livhanken så kallas det självförsvar och då har man heller inget annat val, det är därför det även lagen gör skillnad mellan misshandel och självförsvar. Den stora skillnaden är att det då inte är du som slår det första slaget utan slår efter att du själv blivit slagen.
Ja det är fel att vara otrogen för att man inte trivs i sitt förhållande eftersom det finns andra sätt att avsluta förhållanden på än att bedra sin partner, det är ju inte direkt så att man inte hart något annat val än att hoppa i säng med den nye. Man kan ju om man vill avsluta det man redan har först och sen inleda något med den nye?
Partner får oxå en chans att träffa någon ny om man avslutar förhållandet utan svek, eller hur? Det är väl klart bäst för alla? Jag menar att den ene avslutar förhållandet genom att bedra den andre är väl knappast bäst för båda? Det är ju bara bäst för den som bedrar inte för den som blir bedragen?
Om man inte lyckas ta sig ur sitt förhållande utan hjälp av någon annan så är väl det ens eget fel och inte sin partners? Man kan väl knappast rättfärdiga otrohet för att man själv är för svag eller bekväm för att orka lämna sitt förhållande? En möjlig undantag är väl kvinnor som lever med kvinnomisshandlare och är psykologiskt nedbrutna, men i annat fall anser jag inte att det är berättigat att avsluta ett förhållande genom att bedra sin partner för att det är enklast så för en själv.
I ditt exempel med kvinnan från Afghanistan så håller jag med dig om om att det är berättigat eftersom det handlade om mer eller mindre ren överlevnad och mannen redan brutit alla löften genom att misshandla henne, men det är ju ett väldigt extremt fall och kan knappast jämföras med en vanligt otrohet i Sverige där någon kärar ner sig i en kollega, kompis, granne, etc? TS till exempel blir väl varken misshandlad eller illa behandlad av sin partner?