Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 13:05:43 följande:
Nej jag tror inte att jag hade gjort om det. Det kostade och kostar fortfarande väldigt mycket. Jag tänkte inte klart under den perioden.
Nu vet ju inte mina barn vad jag har gjort så det är inte sannolikt att de tar efter beteendet.
Jag tror att ts vill ha det jag ville från fl när jag var inne i det. Se olika historier hur det har blivit av de beslut man tagit. Ingen skriver nånsin att det är lätt, guld och gröna skogar. Det förväntar man sig inte heller. Många historier kan man ändå ta till sig som kvinnan som lämnade och nu bara saknar sina barn och ångrar sig. Sånt är jätteviktigt att höra, även om det så klart är jobbigt för henne. För den risken finns även om man inte vill se den då.
Att däremot få höra att man är i klass med Stalin och Hitler och att vara otrogen är det värsta man kan göra fyller ju ingen funktion. Det faller ju på sin egen orimlighet dessutom vet man redan att man gör fel. Det har inte stoppat tidigare och det kommer inte att stoppa nu. Även om många människor spyr ut vad som helst på ett forum.
Å andra sidan hjälper inte bara medhåll med medhårsstrykning heller, eftersom det har en tendens att normalisera och förminska det man gör.
Ett exempel är en tråd där några gifta kvinnor som var otrogna utbytte tankar, tråden utmärkte sig med att de var extremt känsliga för kritik, all ifrågasättande eller ens en antydan till kritik bemöttes av en storm av arga svar, anmälningar och hänvisningar till att lämna tråden..... två år senare satt samma kvinnor och diskuterade samma saker (vilket mest bestod av att utbyta eloger till sina älskare, tycka synd om sig själva och beklaga sig över hur tråkiga deras respektive partner var).
Mao de hade inte kommit framåt en millimeter utan stod kvar och trampade i samma ruta, inte så konstig iof om man bara utbyter tankar med likasinnade och aldrig får andra perspektiv eller får sina tankar ifrågasatta.
Medhåll känns kanske skönast, men det är inte alltid bäst för att lösa problem