• Anonym (Otrogen)

Hjälp, jag är kär i en annan man

Jag är gift och har tre barn. Nu har jag träffat en kille via jobbet som jag verkligen klickat med. Han är kär i mig och jag är riktigt kär i honom också. Vi träffas och har haft sex. Jag och min man har inte haft det så jättebra under något år. Jag vet inte vad jag ska göra. Ni som varit i liknande situation, hur gjorde ni? Lämnade ni eller stannade ni kvar?

• Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man
  • tusshh
    taquine skrev 2015-06-02 10:08:45 följande:

Visst säkert att ts ungar kommer se upp till och ha sin otrogna morsa till förebild.Ta ansvar .. jo men tjena ,på vilket sätt är det att ta ansvar att vara så j-vla feg att man går bakom ryggen på både sina barn och sin man?

Fy fan på ren svenska vad billigt 

Måste man vara helt öppen med de skäl föräldrarna haft för att gå isär?

Barn behöver knappast veta något om sina föräldrars privatliv i den benämningen.

- Sköter man saker snyggt så ser de just att mamma tar ansvar för sin egen lycka.

Nu är det inte så att jag tycker TS gjort rätt öht för otrohet är bara så lågt och hemskt men jag reagerade på din kommentar om att barnen ska höra hela storyn.
  • Anonym (ok)
    Anonym (Allt eller inget!) skrev 2015-06-01 22:09:43 följande:

Lite sent då hon redan har känslor och har inlett en sexuell relation med den nya..

Ja det är ju svårt tror jag att konstruera något på halva grunder, är det redan dåligt hemma och lång tid ja då skiljer man sig oavsett det finns någon annan eller ej.Det värsta man kan göra är förskräckliga misstag  vilket inte det värkar va i ts fall då hennes syn på sin man är nedlåtande.
  • Fool
    tusshh skrev 2015-06-02 10:25:54 följande:
    Måste man vara helt öppen med de skäl föräldrarna haft för att gå isär?

Barn behöver knappast veta något om sina föräldrars privatliv i den benämningen.

- Sköter man saker snyggt så ser de just att mamma tar ansvar för sin egen lycka.

Nu är det inte så att jag tycker TS gjort rätt öht för otrohet är bara så lågt och hemskt men jag reagerade på din kommentar om att barnen ska höra hela storyn.
    Barn är inga möbler eller husdjur som man bara plockar med sig var man än går, de är egna individer med ena tankar , känslor och drömmar. Därför kan det vara en bar idé att de får förklarat för sig varför mamma och pappa tar beslut som kommer påverka deras liv drastiskt.

Föräldrarnas privatliv är privat så länge det inte påverkar barnen, om det påverkar barnen drastiskt så är det inte längre privat.

Exakt vad man man ska säga till barnen beror på deras ålder och vad de kan ta till sig, är de små förstår det inte vad sex och otrohet innebär, är de äldre så är de ganska väl medvetna om vad det är och man kan förvänta sig att de kan lägga ihop 2 och 2. Dock kan man nog förvänta sig att frågan kommer komma upp med jämna mellanrum och att sitta och ljuga för dem är ingen bra idé, det kan straffa sig rejält senare. 

Jag tror att det är en bra idé att hålla sig så nära sanningen som möjligt utan att skuldbelägga den andre föräldern och välja orden till den nivå barnen klarar av att förstå. Att generalisera allt för mycket lämnar bara en massa obesvarade frågor som kan leda till osäkerhet hos barnen.
  • tusshh
    Fool skrev 2015-06-02 10:47:57 följande:

Barn är inga möbler eller husdjur som man bara plockar med sig var man än går, de är egna individer med ena tankar , känslor och drömmar. Därför kan det vara en bar idé att de får förklarat för sig varför mamma och pappa tar beslut som kommer påverka deras liv drastiskt.

Föräldrarnas privatliv är privat så länge det inte påverkar barnen, om det påverkar barnen drastiskt så är det inte längre privat.

Exakt vad man man ska säga till barnen beror på deras ålder och vad de kan ta till sig, är de små förstår det inte vad sex och otrohet innebär, är de äldre så är de ganska väl medvetna om vad det är och man kan förvänta sig att de kan lägga ihop 2 och 2. Dock kan man nog förvänta sig att frågan kommer komma upp med jämna mellanrum och att sitta och ljuga för dem är ingen bra idé, det kan straffa sig rejält senare. 

Jag tror att det är en bra idé att hålla sig så nära sanningen som möjligt utan att skuldbelägga den andre föräldern och välja orden till den nivå barnen klarar av att förstå. Att generalisera allt för mycket lämnar bara en massa obesvarade frågor som kan leda till osäkerhet hos barnen.

Jag känner rent spontant att man inte kan vara helt ärlig i en sån situation utan att ena föräldern skuldbeläggs.

Man kan vara väldigt öppen men hålla det enkelt att mamma och pappa inte är kära i varandra längre.

Att vråla ut att hon hoppat isäng med någon blir lite väl mycket kanske?

Som sagt, har man bäddat sängen får man ligga i den och jag tycker det är väldigt fel gjort av TS, sanningen kommer alltid fram men man kan välja sina ord framför de små.
  • Anonym (ok)

Ni måste ju va värda att lämna familj för är ni det ?? det är väl inte bara hoppa från bladtill blad som många gör??

• Anonym (ok)
    Anonym (ok) skrev 2015-06-02 12:54:32 följande:

Ni måste ju va värda att lämna familj för är ni det ?? det är väl inte bara hoppa från bladtill blad som många gör??

Det är inte konstigt killen tvekar, ts hade säkert kunna hoppa till ett annat blad.
  • misscarolina
    taquine skrev 2015-06-02 10:08:45 följande:
    Visst säkert att ts ungar kommer se upp till och ha sin otrogna morsa till förebild.Ta ansvar .. jo men tjena ,på vilket sätt är det att ta ansvar att vara så j-vla feg att man går bakom ryggen på både sina barn och sin man?
    Fy fan på ren svenska vad billigt 
    Att ingen människa är perfekt är en rätt bra grej att lära sina barn. Om man blir förälskad i någon annan, är det bästa såklart att man på ett respektfullt sätt avslutar sin första relation innan man påbörjar något nytt. Men nu är det som det är för TS. Och då får man börja där man står. 
  • misscarolina
    Fool skrev 2015-06-02 10:14:25 följande:
    Nja, håller delvist med men den enes lycka behöver inte nödvändigtvis vara barnens lycka, om TS är kär och galen i den nya mannen så känns det säker fint för henne men för barnen betyder han inte ett skit, de känner inte ens till hans existens, vid en eventuell skilsmässa kommer de inte ha någon som helst nytta av att mamma är kär, för dem innebär det inget annat än slutet för deras nuvarande liv, med både mamma och pappa vid sin sida och början på en ny tillvaro där de får pendla mellan två hushåll och inte längre har båda föräldrarna vid sin sida, bonusförälder, bonussyskon, etc...på sikt kommer de kanske dra nytta av att mamma mår bra, men det går inte att förneka att de kommer få betala ett  högt pris för det.

Självklart håller jag med dig om att man inte ska hålla ihop för barnens skull, det mår ingen bra av, ink barnen, men att påstå att sin egen lycka per automatik är barnens lycka tycker jag är ganska oansvarigt, inget fel i att söka sin egen lycka men man bör nog vara medveten om vad det innebär för ens närmaste och skilja på sina egna känslor och barnens känslor.

Som tur är verkar TS vara medveten om det och tänker efter ordentlig, att hoppa på ett nytt tåg varje gång man blir förälskad för att "ta ansvar för sin egen lycka" är inte alltid optimalt för barnen, jag har sett ett par rena skräckscenarier i min bekantskapskrets där kvinnor hoppa från den till den andra mannen mannen i rask takt, och varje gång var det "den rätta", en annan skaffade tom barn med varje stjärna, resultatet blev 4 barn med 4 olika pappor,  hur skulle det kunna vara fel, hon var kär och lycklig varje gång? Man lever ju bara en gång? För henne kändes det säkert rätt , men för barnen var det antagligen mindre kul att växa upp så.
    Precis min poäng. Lika lite som det är självklart att "att stanna" ger lycka till barnen, lika lite är det självklart åt andra hållet. Det jag ville påpeka är att det viktiga för barnen är om de bor och lever med vuxna som trivs bra ihop, som kommer överens och kan visa varandra ömhet. På så vis skulle TS vara en bra förebild. 

OM TS väljer att gå in i en ny relation, finns det inget som säger att barnen kommer att må dåligt av det. Mycket är det man gör det till.

Ärligt talat. Är det inte lite förljuget att ge barnen en bild av livet som något oföränderligt. Det är tryggheten i dem själva och att de blir respekterade som gör dem starka och glada. Inte att deras hem och familj är likadan år ut och år in. 
  • Fool
    tusshh skrev 2015-06-02 11:57:38 följande:
    Jag känner rent spontant att man inte kan vara helt ärlig i en sån situation utan att ena föräldern skuldbeläggs.

Man kan vara väldigt öppen men hålla det enkelt att mamma och pappa inte är kära i varandra längre.

Att vråla ut att hon hoppat isäng med någon blir lite väl mycket kanske?

Som sagt, har man bäddat sängen får man ligga i den och jag tycker det är väldigt fel gjort av TS, sanningen kommer alltid fram men man kan välja sina ord framför de små.
    Fast att vråla ut att hon hoppas isäng med någon är väl inte detsamma som att INTE skuldbelägga och förklara på rätt sätt?

En 6 åring kanske kan svälja "mamma och pappa älskar inte varandra" iaf ett tag, men tror du en 12-14 åring skulle godta den förklaringen? Och tror du inte ett sånt intetsägande svar kommer väcka följdfrågor som....ok, men varför är pappa så arg eller ledsen för?

Barn är mycket smartare än vad man tror och de är väldigt bra på att känna av vibbar oavsett hur duktiga föräldrarna är på att dölja sina konflikter, de har dessutom en väldigt livlig fantasi och kan få för sig alla möjliga saker om de inte får svar på sina frågor, tex kan de inbilla sig att allt är deras fel... därför är det viktigt att de får ett svar som DE är nöjda med inte ett svar som föräldrarna är nöjda med. Syftet med att förklara är väl ändå att stilla dess nyfikenhet / farhågor och känna sig trygga och slippa sväva i ovisshet? Att då dra till lögner eller svar som är så generella att de inte säger något gör ingen nytta öht?
  • Fool
    misscarolina skrev 2015-06-02 14:30:47 följande:
    Precis min poäng. Lika lite som det är självklart att "att stanna" ger lycka till barnen, lika lite är det självklart åt andra hållet. Det jag ville påpeka är att det viktiga för barnen är om de bor och lever med vuxna som trivs bra ihop, som kommer överens och kan visa varandra ömhet. På så vis skulle TS vara en bra förebild. 

OM TS väljer att gå in i en ny relation, finns det inget som säger att barnen kommer att må dåligt av det. Mycket är det man gör det till.

Ärligt talat. Är det inte lite förljuget att ge barnen en bild av livet som något oföränderligt. Det är tryggheten i dem själva och att de blir respekterade som gör dem starka och glada. Inte att deras hem och familj är likadan år ut och år in. 
    Delvist håller jag med dig om men samtidigt är det heller inte bra att de får en naiv och orealistisk syn på romantik och hur man hanterar sina känslor. Att blint följa första bästa impuls utan att ägna en tanke på hur det kommer påverka sin omgivning tror jag inte är någon bra förebild det heller.
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man