• Anonym (Otrogen)

Hjälp, jag är kär i en annan man

Jag är gift och har tre barn. Nu har jag träffat en kille via jobbet som jag verkligen klickat med. Han är kär i mig och jag är riktigt kär i honom också. Vi träffas och har haft sex. Jag och min man har inte haft det så jättebra under något år. Jag vet inte vad jag ska göra. Ni som varit i liknande situation, hur gjorde ni? Lämnade ni eller stannade ni kvar?

• Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 22:21:46 följande:
    Jag har funderat på allt ni har skrivit. Även innan jag startade tråden var jag inne på att berätta men först igår bestämde jag mig på allvar. Visst har tråden påverkat mig.  
    Anonym (Otrogen.) skrev 2015-05-29 21:44:52 följande:

Jag vill så gärna att detta här ska lösas. Kan ni ge mig mer råd och tips?

Det här är inte jag som skrivit. 
    En av anledningarna till att jag skriver här är att jag vill påverka folk, få dem att ta rätt beslut.
  • Anonym (.. xx)

jag tror att du är lite kär i kärleken ts, "den här gången är det besvarat" fundera på det
    "ska jag förstöra 10 år för en man jag inte vet nåt om " skriver du på ett ungefär ( minns inte ) du måste alltså ha en nödutgång -en säkerhet. fundera på det oxå

-du hade alltså lämnat din man för den förste du var kär i om det varit besvarat ? 
    -hur kan du förstöra 10 år ? de har ju redan passerat. om man är kär är man då kan man inte väga för och emot osv. det bara är

du är nog olycklig med din man alt så har du en gene problematik som inte har med ditt äktenskap och din man att göra

mitt förslag är att du funderar på hur du är och vilka mönster du tycks ha. och söker hjälp för de, med eller utan din nuvarande man

• Anonym (Sara)
    BengtH skrev 2015-05-29 22:39:48 följande:

En av anledningarna till att jag skriver här är att jag vill påverka folk, få dem att ta rätt beslut.

Vet du verkligen vilket som är rätt beslut i andra människors liv?
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 22:53:17 följande:
    Vet du verkligen vilket som är rätt beslut i andra människors liv?
    I det här fallet är jag övertygad om att TS är på rätt spår när hon berättar att hon tänker vara ärlig och avslöja otroheten för sin sambo. Många som har skrivit i den här tråden har önskat henne lycka till. 

I början av tråden tyckte jag inte om TS alls, men nu gillar jag henne även om hon har varit otrogen.
  • Anonym (Sara)
    BengtH skrev 2015-05-29 23:03:08 följande:

I det här fallet är jag övertygad om att TS är på rätt spår när hon berättar att hon tänker vara ärlig och avslöja otroheten för sin sambo. Många som har skrivit i den här tråden har önskat henne lycka till. 

I början av tråden tyckte jag inte om TS alls, men nu gillar jag henne även om hon har varit otrogen.

Det klart att du tycker eftersom din bild av rätt och fel är klar. Verkligheten är ofta mindre svart och vit. Att du skriver att du vill påverka folk att ta rätt beslut är väldigt underligt uttryckt.
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 23:16:31 följande:
    Det klart att du tycker eftersom din bild av rätt och fel är klar. Verkligheten är ofta mindre svart och vit. Att du skriver att du vill påverka folk att ta rätt beslut är väldigt underligt uttryckt.
    Ska jag slå någon eller ska jag inte slå någon, vilket är rätt och vilket är fel?
    Ska man eller ska man inte bedra sin partner, vilket är rätt och vilket är fel?
    På vilket sätt skulle det vara grått?

Verkligheten kan visst vara väldigt svartvit, tex handlingar är svartvita, om TS hade struntat i att bedra sin man hade hon antagligen inte haft de problemen hon har idag, det säger hon tom själv. På vilket sätt skulle det vara grått?

Det här är en sån typisk misstolkning av uttrycket "allt är inte svart eller vitt", många verkar tolka det som att allt är en enda grå sörja, det är det inte, uttrycket säger att vissa saker är svartvita andra inte, dvs ganska mycket i världen är faktiskt svartvitt.
  • Ciciri
    Anonym (.. xx) skrev 2015-05-29 22:48:26 följande:

jag tror att du är lite kär i kärleken ts, "den här gången är det besvarat" fundera på det
    "ska jag förstöra 10 år för en man jag inte vet nåt om " skriver du på ett ungefär ( minns inte ) du måste alltså ha en nödutgång -en säkerhet. fundera på det oxå

-du hade alltså lämnat din man för den förste du var kär i om det varit besvarat ? 
    -hur kan du förstöra 10 år ? de har ju redan passerat. om man är kär är man då kan man inte väga för och emot osv. det bara är

du är nog olycklig med din man alt så har du en gene problematik som inte har med ditt äktenskap och din man att göra

mitt förslag är att du funderar på hur du är och vilka mönster du tycks ha. och söker hjälp för de, med eller utan din nuvarande man

Fast en besvarad kärlek ÄR en stor sak att få uppleva. Många människor går genom hela livet och det klaffar ALDRIG. Jag kan faktiskt förstå att man kan offra väldigt mycket för att få leva ut det, om miraklet en gång händer. (Därmed inte sagt att det är rätt ur ett religiöst eller moraliskt perspektiv, eller att det är rätt mot barnen att lämna äktenskapet, eller riskera att det tar slut om maken får veta.)
  • Anonym (Sara)
    Fool skrev 2015-05-30 00:12:28 följande:

Ska jag slå någon eller ska jag inte slå någon, vilket är rätt och vilket är fel?

Ska man eller ska man inte bedra sin partner, vilket är rätt och vilket är fel?

På vilket sätt skulle det vara grått?

Verkligheten kan visst vara väldigt svartvit, tex handlingar är svartvita, om TS hade struntat i att bedra sin man hade hon antagligen inte haft de problemen hon har idag, det säger hon tom själv. På vilket sätt skulle det vara grått?

Det här är en sån typisk misstolkning av uttrycket "allt är inte svart eller vitt", många verkar tolka det som att allt är en enda grå sörja, det är det inte, uttrycket säger att vissa saker är svartvita andra inte, dvs ganska mycket i världen är faktiskt svartvitt.

Det finns absolut situationer då jag tycker det är motiverat att slå tycker inte du det? Om man själv blir utstatt för tex en överfallsvåldtäkt kan det absolut vara motiverat att använda våld. Vi kan spekulera i hur världen hade sett ut om de allierade inte slagits med tyskarna. Tycker absolut att det kan finnas situationer då det är motiverat att slåss.

Att vara otrogen i sig är sällan någon direkt bra handling men om man levt i ett äktenskap där man inte är lycklig och man träffar någon som man kan bli lycklig med, är det så fel? Partnern får ju också en chans att träffa någon annan som älskar honom. Det är väl bättre för alla. Jag förstår att du tänker invända att man då bör vänta med att inleda något. Men kanske lyckas man aldrig ta sig ur om inte man träffat någon annan. Många lever i kärlekslösa förhållanden länge och får ett ganska dåligt liv. Men i detta kan man ju tycka olika om.

Däremot träffade jag en tjej från Afghanistan som blev bortgift med en gubbe när hon var 12 år. Han slog henne och tvingade henne att jobba hårt på hans gård. Efter några år träffade hon en jämnårig kille som hon blev kär i och de flydde till Sverige. Moraliskt förkastligt eftersom otrohet ALLTID är fel? Eller finns det en gråzon?
  • Ciciri
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 21:32:50 följande:
    Nej men det hävdades ju inte heller. Frågan var hur många dom varit otrogna någon gång. Det spelade ingen roll om det var i nuvarande förhållande om jag har fattat rätt.
    Exakt. Jag har också för mig att det var "någon gång", inte nuvarande förhållande. Orkar inte googla nu, men RFSU brukar göra undersökningar om svenska folkets sexliv ganska regelbundet, de kanske har något.

Sedan vet man ju vad man själv har sätt på arbetsplatser o.s.v.. Det är ju jättevanligt att folk "tar långluncher" tillsammans och sådant... Det är nog få som kan gå ett helt långt äktenskap, och aldrig få känslor för någon annan. Men visst skulle mycket elände ha undvikits i världen, om vi varit skapta så som vissa fåglar, att vi fäste oss för livet när vi en gång fäst oss.
  • Ciciri
    BengtH skrev 2015-05-29 21:22:45 följande:
    Otroheten är som en sjukdom för förhållandet, dvs. den bryter ner förhållandet även om den bedragne inget får veta. 

Såvida TS partner inte är en robot, så kommer han märka att något inte stämmer, han kanske inte märker det till 100%  

TS har varit otrogen och begått en handling som påverkat henne mentalt. Hon kan omöjligt vara samma person hon skulle har varit om hon inte hade varit otrogen. Som otrogen har hon förändrats, hon har blivit något mer spänd, nervös, rädd, försiktig, fundersam osv.

Det räcker med en liten förändring i beteendet för att mannen ska märka det, även om han inte ens reflekterar över det. Detta resulterar i förhållandet skiftar karaktär om än bara lite.
    MEDAN DET PÅGÅR ja, men sedan går det ju över. Vardagen fortsätter ju med barn och deras aktiviteter, hushållsarbete... Jag tror man kommer in i gamla gängor ganska snart, i alla fall om det "bara" är gentemot mannen man har dåligt samvete - och inte emot en oförlåtande, förfärlig gud som kan straffa en i livet efter detta eller liknande. Då blir det ju grubblerier och ångest på en annan nivå.
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man