Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-31 23:24:38 följande:
Pratat lite med min mamma ikväll. Vågade inte erkänna hela sanningen för mamma då hon bröt ihop lite. Hon tycker att jag ska trycka undan känslorna jag har för den här killen. Jag kommer krossa maken med sanningen, enligt henne. Men är det verkligen rätt att leva ett liv i en lögn för att inte mannen ska bli helt förkrossad? Bara lite tankar så här på kvällskvisten.
Fast att bli "förkrossad" är bara halva sanningen, visst ingen tycker det är kul att bli bedragen, men många anser att leva i en lögn är ett klart värre öde än att få reda på att ens partner varit otrogen.
Vad är värst, att få reda på att ens partner varit otrogen eller att leva med en partner som älskar någon annan, som ser en som ett andrahandsval, som bedrar en med någon annan, som stannar bara för barnens skull... är det verkligen ett förhållande värt namnet? Kan man kalla det för ett förhållande öht? Hade du själv velat leva med någon som kände så?
Jag tycker din mamma har både rätt och fel, hon har en poäng i att det många ggr kan vara ganska dumt att offra allt för en förälskelse eftersom förälskelser många ggr kan vara temporära och till sin natur sätter rationellt tänkande ur spel och liknar till stor del ett missbruk ( man blir hög på kicken och bekräftelsen, får abstinens när man inte får dem, sätter rationellt tänkande ur spel och drar igång belöningssystemet) . Frågan är vad som händer när man kommit ur sitt missbruk? När känslorna svalnat, förälskelsen försvunnit och man upptäcker att man offrat allt man hade för vadå? En dröm? Och när drömmen inte längre är aktuell och det enda som återstår är konsekvenserna av ens val (en partner som gått vidare, delad vårdnad, etc) så är det nog inget roligt uppvaknande. Om man ångrar sitt val dvs.
Å andra sidan kan det faktiskt hända att den nye visar sig vara ett bättre val, det är inte alltid man prickar rätt första gången, men det lär du inte märka förrän du levt med honom ett tag. Jag vet inte om du svarat på frågan än, så jag ställer den igen...
är den andre mannen också i ett förhållande eller är han singel? Anledningen till att jag frågar är att om han är i ett förhållande så brottas han kanske med samma tankar som du och en framtid med honom är inte lika säkert, det skulle inte vara den första gången i världshistorien en man får kalla fötter efter att älskarinnan redan tagit steget och det är kanske värt att ta med i ekvationen. Om du tänker lämna ditt förhållande för en framtid med honom så bör du kanske förvissa dig om att den möjligheten verkligen finns?
Hur du ska hantera saker med din man beror på vad det är du vill, om du är säker på att du hellre vill vara med den andre mannen och vet att han vill detsamma så tycker jag du ska avsluta ditt förhållande och satsa på den andre, även om det senare skulle visa sig vara fel val så tror jag det kommer vara omöjligt att ha ett fungerande förhållande med din man så länge du känner så. Om du däremot är osäker så tycker jag du ska köra med öppna kort med din man, förklara läget precis som den är ink otroheten och se hur din man ställer sig till det. Om han är villigt att ge ert förhållande en andra chans så kan ni kanske komma fram till vad du / ni vill med hjälp av familjeterapi.