• Anonym (Otrogen)

Hjälp, jag är kär i en annan man

Jag är gift och har tre barn. Nu har jag träffat en kille via jobbet som jag verkligen klickat med. Han är kär i mig och jag är riktigt kär i honom också. Vi träffas och har haft sex. Jag och min man har inte haft det så jättebra under något år. Jag vet inte vad jag ska göra. Ni som varit i liknande situation, hur gjorde ni? Lämnade ni eller stannade ni kvar?

• Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man
  • Anonym (FR)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-27 22:07:20 följande:

Jag är gift och har tre barn. Nu har jag träffat en kille via jobbet som jag verkligen klickat med. Han är kär i mig och jag är riktigt kär i honom också. Vi träffas och har haft sex. Jag och min man har inte haft det så jättebra under något år. Jag vet inte vad jag ska göra. Ni som varit i liknande situation, hur gjorde ni? Lämnade ni eller stannade ni kvar?

Du sitter i en jobbig sits, men du måste titta utanför din egna bubbla.

Du mår inte bra i din och mannens relation, ni har det inte bra tillsammans. Du väljer att såra honom på ett sådant sätt att du inte bara är kär i någon annan utan även har sex med denne. Sedan använder du barnen som anledning att inte göra slut på ert förhållande. Det om något är inte snällt för barnen. Hur vill du att barnen ska se på ett kärleksförhållande? Ett måste utan kärlek eller passion med kärlek?

Du har tre val nu:
    Du vill fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom och hoppas på att han vill ha kvar dig. Här måste du ha ångrat dig, gör du verkligen det?
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar ingenting om relationen med arbetskollegan och separerar. Sedan har du en låg profil i ett år innan du kan gå vidare med arbetskollegan. Annars blir det misstänksamt.
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom om allt och hoppas att ni kan bygga upp ett vänskapsförhållande i framtiden för barnens skull.

I vilket fall som har du sårat din man, tyvärr. Det går inte att komma ifrån och du måste göra det bästa av situationen för alla inblandade.
  • Nerfherder
    strangertown skrev 2015-05-28 08:06:14 följande:

Ja, om otrohet är något av det värsta man kan råka ut för, det vill vi ju i så fall inte ska fortsätta, eller hur? Då måste vi ju göra som med allt annat: försöka se till att det händer mer sällan eller se till att konsekvenserna av det inte är sådana att det upplevs som "något av det värsta man kan råka ut för". Hur tänker du att vi ska uppnå det? 

Vad jag undrar är mest varför du riktar dina inlägg till mig...
  • BengtH
    strangertown skrev 2015-05-28 05:41:58 följande:

BengtH, jag upplever det som att du representerar en grupp som alltid dyker upp i otrohetstrådar som verkar antingen har drabbats väldigt hårt personligen av ett svek eller räds det väldigt aktivt. 

Tja, jag blev väldigt förvånad. Jag är ganska ny på forumet och upphör aldrig att förvånas över hur folk verkar bete sig, ibland hoppas jag att mycket som skrivs här är uppdiktat, men tyvärr verkar det mesta vara sant.

Man ska inte fördöma andra, det är rätt. Om det varit TS bedragna make som  skrivit hade jag definitivt uppmuntrat honom och försökt ge honom goda råd.

När "förövaren" skriver räcker det att skriva att hon måste berätta sanningen för maken.

Nu blev jag lite upprörd över TS & Sara's attityd, de har varit otrogna samtidigt som de försöker framställa sig själva som offer, när de egentliga offren är deras bedragna män. När den som bedrar skriver "det var jättejätte-jobbigt" för mig, kan man ju undra hur jobbigt det skulle kännas för den bedragnas man om han fick reda på det. 
  • strangertown
    Nerfherder skrev 2015-05-28 08:36:37 följande:

Vad jag undrar är mest varför du riktar dina inlägg till mig...

I inlägg #16 citerade du mig och ställde en fråga, minns du inte?
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-28 06:44:47 följande:
    Min man och jag har förstås pratat om otrohet generellt. Vi är överens om att om otroheten inte leder till att den otrogna vill skiljas så vill vi inte veta. Det man inte vet far man inte illa av. Han har vid flera tillfällen sagt att han inte skulle skilja sig ändå så det är bara onödigt att dra upp det.
    Ni har vid flera tillfällen pratat om otrohet generellt och är överens om att ni inte kommer att skiljas om någon av er skulle vara otrogen. Din man har med all säkerhet fattat vinken med den diskussionen.

Nu vet både du och din man att det är fritt fram för otrohet i ert förhållande, ni lever härmed i ett sk. öppet förhållande. 

Nu känner inte jag din man, men om han är en stilig social kille som ofta åker på affärsresor, så skulle jag tippa på att han också ligger i riskzonen för otrohet, speciellt med er generella diskussion i åtanke. Kanske är ni kvitt alla redan ?

Om både du och han kan förlåta otrohet så är det bra för familjesammanhållningen, en skilsmässa är det sämsta alternativet, speciellt för barnen.
  • strangertown
    BengtH skrev 2015-05-28 09:01:07 följande:

Nu blev jag lite upprörd över TS & Sara's attityd, de har varit otrogna samtidigt som de försöker framställa sig själva som offer, när de egentliga offren är deras bedragna män. När den som bedrar skriver "det var jättejätte-jobbigt" för mig, kan man ju undra hur jobbigt det skulle kännas för den bedragnas man om han fick reda på det. 

Tack för att du är så ärlig med dina känslor. Jag tycker inte man ska jämföra varandras helveten. Varje mynt har två sidor och är en empatiskt lagd är att ha varit otrogen mot någon en älskar, något en kanske ångrar innerligt, oerhört jobbigt. Att bära kärlek till någon annan än den en är gift med, men som en oftast också älska, som en inte får leva ut är också otroligt jobbigt. Att bli sviken och förd bakom ljuset är mer sårande än jobbigt, kände i alla fall jag när det hände.

Jag tror vi alla är rörande överens om att otrohet i betydelsen att bryta en överenskommelse och svika sin partner är ett piss på alla sätt. Men jag tror också vi kan vara mer flexibla i våra överenskommelser, ge större utrymme för livets känslomässiga bergochdalbana, se till att vi alltid åker den tillsammans med vår livskamrat även om den oundvikligen kommer omfatta attraktioner och kärlek till andra.
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-28 08:13:35 följande:

Jag förstår att ni dömer mig. Jag gjorde samma sak innan jag själv hamnade i den här situationen. Jag behöver inga moraliska pekpinnar om hur fel det är eller vilken hemsk människa jag är. Det vet jag redan ändå. Det jag snarare är ute efter är konkreta råd hur jag ska hantera min situation. 

Mitt konkreta råd: Berätta vad du gjort, så kommer allt kännas mycket lättare. Det kan inte vara trevligt att bära på en sådan hemlighet resten av livet.
  • BengtH
    strangertown skrev 2015-05-28 09:12:48 följande:
    Tack för att du är så ärlig med dina känslor. Jag tycker inte man ska jämföra varandras helveten. Varje mynt har två sidor och är en empatiskt lagd är att ha varit otrogen mot någon en älskar, något en kanske ångrar innerligt, oerhört jobbigt. Att bära kärlek till någon annan än den en är gift med, men som en oftast också älska, som en inte får leva ut är också otroligt jobbigt.
    Tyvärr tror jag att många otrogna är egoister som har svårt med empatin, det är långt ifrån alla som kan sätta sig in i hur andra människor tänker. Det kan också handla om impulsivitet, personer som agerar först och tänker sedan.

Ett typiskt narcissistiskt drag är just att vara samvetslös, sakna medlidande, ha svårt att sätta sig in i hur andra människor  känner, samtidigt som man utmålar sig själv till offer.

Nu verkar TS lida av sitt snedsteg, det är priset hon får betala. Lider hon pga att hon mår dåligt eller pga att hon tycker synd om sin man ? På vem ligger fokus för lidandet ? Jag tycker mig märka att det handlar mer om henne än om mannen, vilket kan tyda på narcissistiska tendenser. Frågan är om det har slutat gnaga i samvetet, om hon kan glömma det helt.

Om hon kommer undan med den här otroheten, tror jag tyvärr att risken är stor att hon kan åka dit igen.
  • BengtH
    Anonym (FR) skrev 2015-05-28 08:18:39 följande:
    Du har tre val nu:
    Du vill fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom och hoppas på att han vill ha kvar dig. Här måste du ha ångrat dig, gör du verkligen det?
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar ingenting om relationen med arbetskollegan och separerar. Sedan har du en låg profil i ett år innan du kan gå vidare med arbetskollegan. Annars blir det misstänksamt.
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom om allt och hoppas att ni kan bygga upp ett vänskapsförhållande i framtiden för barnens skull.

I vilket fall som har du sårat din man, tyvärr. Det går inte att komma ifrån och du måste göra det bästa av situationen för alla inblandade.
    Hon kan välja det 4:e alternativet: Fortsätta att leva ihop med sin man utan att berätta något om otroheten. Det är upp till henne.
  • Anonym (Sara)
    BengtH skrev 2015-05-28 09:12:17 följande:

Ni har vid flera tillfällen pratat om otrohet generellt och är överens om att ni inte kommer att skiljas om någon av er skulle vara otrogen. Din man har med all säkerhet fattat vinken med den diskussionen.

Nu vet både du och din man att det är fritt fram för otrohet i ert förhållande, ni lever härmed i ett sk. öppet förhållande. 

Nu känner inte jag din man, men om han är en stilig social kille som ofta åker på affärsresor, så skulle jag tippa på att han också ligger i riskzonen för otrohet, speciellt med er generella diskussion i åtanke. Kanske är ni kvitt alla redan ?

Om både du och han kan förlåta otrohet så är det bra för familjesammanhållningen, en skilsmässa är det sämsta alternativet, speciellt för barnen.

Det är precis så som du beskriver. Jag har en kompis som jobbar på samma ställe som min man och hon säger att det ofta är de som visar intresse för min man. Han är ganska ofta iväg med jobbet.

Vi har däremot inget öppet förhållande på så sätt att det inte skulle vara okej om det kommer fram. Om han nu skulle komma och säga "jag var otrogen för tre år sedan jag vill vara ärlig och berätta" så hade jag tänkt att han haft dåligt samvete under tre år och nu vill han bikta sig för mig för att må bättre. Nej tack! Jag har det bra som jag har det. Det man inte vet far man inte illa av och så länge han väljer att komma hem till mig så är jag nöjd.
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man