• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • annieh897
    UK Jennie skrev 2016-06-28 11:50:22 följande:
    Ja utdrivningsreflexen kan gora riktigt ont, jag uppfattar det som att det branner i brosten. Men det brukar reglera sig efter nagra dagar och inte gora lika ont - for mig kanns det ordentligt fortfarande (Thora ar 4 v nu), men gor inte alls ont. Ont i brostvartorna ar ocksa vanligt i borjan, men det ar viktigt att kolla att bebisen har ett bra tag. Om hen suger pa bara vartan sa kommer det bli varre och varre, sa se till att hen har en stor mun och far tag i stor del av brostet och inte bara vartan. Ett bra satt att kolla ar aven att vartan ska se ut som vanligt nar den kommer ut - inte vara platt/vit tex. Jag hade ont i ena brostvartan lange, och var noga med att se till att Thora tog rejalt tag om det brostet - nu efter 4 veckor har smartan avtagit och snart ar det nog helt bra. Lycka till! 
    Tack för bra tips! :)
  • 13mila
    eliiinv skrev 2016-06-28 12:49:23 följande:

Låter ju som att det verkligen är på G :) är det ditt första? :)

Liten uppdatering, ringde till fl, då jag kände mig trött och bara ville sova, fick komma in på bedömning, ctg visade täta men oregelbundna värkar och öppen 3 cm så får stanna på förlossningen :) hoppas att de andra cm går lite snabbare :o

Det är mitt första, så allt är nytt och det googlas kanske lite för mycket under tiden :)
  • eliiinv
    13mila skrev 2016-06-28 18:55:11 följande:

Liten uppdatering, ringde till fl, då jag kände mig trött och bara ville sova, fick komma in på bedömning, ctg visade täta men oregelbundna värkar och öppen 3 cm så får stanna på förlossningen :) hoppas att de andra cm går lite snabbare :o

Det är mitt första, så allt är nytt och det googlas kanske lite för mycket under tiden :)

Å va roligt för dig! Lycka till :D
  • annanaa

Imorgon när lilla damen fyller 1 v får vi troligtvis åka hem. Infektionsproverna på den lilla visar noll och andningen har blivit rejält mycket bättre. Men gissa om jag kommer ha svårt att sova första dagarna hemma utan en maskin som hela tiden mäter & visar att hon mår bra...

& äntligen kom amningen igång! Naiv trodde jag att de bara slänger upp bebisen på bröstet och så funkar det. Men nej, vilken kamp vi haft. Hade tillslut igår en underbar barnmorska som tog sig tid och hjälpte mig under hela kvällen.

Hade första permissionen idag och mamma kom förbi på en kort promenad runt sjukhuset & kaffe på en bänk. Mötte ett par utanför förlossningen och kvinnan verkade ha rejält ont och skällde en hel del på sin kille ;) jag saknar inte smärtan, men vilken häftig upplevelse som gav mig min fina flicka.

• Gweny

13mila>> spännande, lycka till nu.

Annanna>> skönt att få komma hem! Vilken bra BM som tog sig tid och hjälpte dig med amningen.

• annieh897

Idag blir vår Freja en vecka. Det är så mysigt att pussa och gosa med henne men amningen är jättebesvärlig. Vet inte om det är mjölkstas eller på väg att bli mjölkstockning. Brösten är som stenar och ena bröstet är ömt ut i armhålan. Jag väntar på att BVC ska ringa och boka in hembesök, får fråga då.

Nån mer som tycker att amningen är jobbig?

• annieh897

Jaha, har visst 38.5 i feber. Jag som aldrig får feber högre än 38.0 ens när jag är jättesjuk. Vore ju himla bra om BVC ringde snart...

• Liinaa91

Va tråkigt före med feber :( hopps in i duschen och massera brösten så kanske mjölkstockningen släpper.

• Liinaa91

Bf idag! Och inger händer i kroppen.. verkar som jag går över denna graviditet med :( sjukt irriterad när alla får sina men inte jag :)) speciellt min kusin som skulle få juli bebis och födde igår. Där bytte vi månad.

• Bibi84

Mjölkstockning är absolut inte kul. Jag har lärt känna mig själv och vet att jag måste ha sån nässpray som hjälper till med utdrivningsfasen, mjölken rinner till mycket lättare, helt i starten. Fråga bvc om det eller eran läkare. Sen att man lätt masserar brösten medans man pumpar ut, man får inte massera för hårt. lägg på en varm vetekudde, eller duscha varmt. Jag jobbade med detta i några dagar.
    Mitt barn tog också fel i början så jag fick väldigt såriga bröst, men efter några dagar med bröstskold (sånna gummiplast skydd för bröstvårtorna från apoteket) så fick brösten både lufta sig och barnet sög inte direkt på den stackars såriga börstvårtan.
    Nu går det väldigt bra, 2 veckor efter att hon kom. Klart att det känns det första taget, men jag har slutat med nässpray, och mjölken har anpassat sin mängd så att brösten inte är sprängda längre. (Gick från grape bröst till honungsmelon bröst under en natt, nu är dom mer grape storlek igen. :) )

Grattis alla som har fått bebis, så mysigt! 

Så kul att läsa när andra börjar närma sig att få se sina små. Följer tråden med glädje. :)

Svar på tråden Junibebisar 2016