Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Jag börjar hålla med dig Kela. Hade också en riktig dipp i humöret igår. Och eller hur, lätt att njuta av en sjukskrivning pga all värk och besvär. Man är ju sjukskriven av en anledning liksom. Längtar tills lilltjejen är i min famn och inte min mage!

Åååh, mjukglass är jag också så jäkla svag för! Med tuttifruttiströssel :D Funkar när som helst!

Jag går gärna undan och ammar om jag är ute. Inte bekväm med att sitta på ett café eller så. Inga problem med själva amningen, men jag vill inte flasha mina bröst för vem som helst :P

• Snuttispluttis

Såg aldrig slemproppen med dottern så har nollkoll på hur den ser ut. Hoppas att bebisen håller sig där inne ett tag till Kela! Men som andra har sagt, den kan ju återbildas :)

Att amma inför familj och vänner har jag inga problem med heller. Men jag kan tycka att de inte behöver stirra eller typ komma nära när jag gör det. Som med dottern. Jag sitter och ammar och då bara svärfar (som jag inte är så nära med) går fram till mig och typ megaglor på dottern (som då sitter fast på mitt bröst). Alltså, lite privacy ändå eller? Hade ni varit okej med det?

Och en annan grej (jo, nu stör jag mig på grejer idag). När jag var hos bm i Sverige första gången här så sa jag att jag hade BF 21 augusti och att i Norge är det 40+3. Då säger hon att i Sverige är BF 39+6, men att vi kan säga 21 augusti ändå, för några dagar spelar ju ingen roll. Alltså, har hon mött gravida förut? Ja, typ 4% får bebis på BF, men vilken dag man är på spelar jäkla stor roll ändå. Iaf för mig! Jag blev riktigt grinig på henne. Usch vad jag känner mig extra grinig idag..

Verkar lösa sig med sjukskrivning för mig iaf. Pratade med norska fk igår (igen) och det verkar som att det är en riktigt dryg liten grej som stoppar upp processen just nu. Jag var mammaledig t.o.m 25 april och min läkare sjukskrev mig från 25 april för att det inte skulle bli glapp. Men då måste fk ändra till 26 april för att det ska bli rätt i deras system och det är en avdelning som tar beslut om sjukpenning och en annan avdelning som ändrar datumet... Men ska nog fixa sig under de kommande veckorna. Så får väl pengar retroaktivt, men bättre sent än aldrig.

Hoppas att det löser sig för er andra som håller på och bråkar med fk!

• Snuttispluttis

Skönt at höra att jag inte är den enda som tyckte svärfar betedde sig lite opassande. Jag menar, om man sitter och ammar i samma rum så syns ju inte så mycket av bröstet. Men om nån går fram, böjer sig ner över en och kollar så syns ju allt.. Om jag inte minns fel så strök han dottern över huvudet också, medan jag ammade! Om det händer igen, vad kan jag säga utan att verka otrevlig? Typ "vi skulle vilja vara lite ensamma nu"?

Jag har amningsbhar från Carriwell och Boob (tror jag den heter). Supersköna, utan bygel. Enda negativa är att bröstvårtorna typ alltid syns igenom, så är man känslig för det så är det dåliga köp. Fast med ilägg försvinner ju det problemet :) Behöver köpa större storlek bara. Mina bröst har redan blivit typ 20% större än med dottern.

Mulan, tror att det är okej oavsett om det är blod eller inte ihop med slemproppen. Har för mig att jag har läst det iaf :)

• Snuttispluttis

Tack för tips Nmg, problemet är att svärfar är som ett barn i sinnet så han lär bli stött hur jag än gör :/ Tar nog easy way out och ber min man prata med honom isf :P

Härligt att shoppa Mulan!

Vi har en Chicco next2me. En vagga blir det nog inte, den jag vill ha kostar 3000 och det känns för dyrt :( Babysitter har vi en babybjörn sen dottern.

• Snuttispluttis

Det bästa för bebisar är ju att ligga plant, men som Kela skriver, det är sjukt smidigt i nödfall. Typ när man vill/måste: äta, gå på toa eller fixa nåt om bebisen inte är nöjd med att bara ligga på typ golvet. För egen del blir det nog mest när det ska bytas blöja eller fixas nåt med storasyster. Vardagen måste ju gå ihop trots alla rekommendationer om hur man borde göra.

Haha om maxiklänningen Kela! :P

Jag kan också tipsa om långa bomullsklänningar från Only för den som vill ha billiga gravidkläder. Sånna där som är som linnen, fast längre (om ni hajar). Perfekt över bebismagen och jag kan iaf ha dem ogravid också (har hört om de som töjt ut dem för mycket, men det beror väl på kroppsform).

Och nu hittar jag inte vaggan på nätet när jag googlar och jag har glömt vad märket heter :/ Ska fortsätta hålla utkik så länkar jag till den om jag hittar den!

• Snuttispluttis

Lite mer googling och jag hittade den :D

confidentliving.se/produkt/seaside-vagga&utm_source=AdRecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=AdRecord

Fast hittade en från Troll som ser typ likadan ut till typ en tredjedel av priset :O Hur kan jag ha missat det förra året???

www.bamba.se/mobile/product.html/vagga-t-vagga-vit-troll&utm_source=tradedoubler&utm_medium=partner&utm_campaign=BarnNet.se

Nån som har erfarenhet av nån av dem eller liknande?

Vore så mysigt med en vagga! <3

• Snuttispluttis

Tack detsamma Kela! Fick sovmorgon till 07.30 av min dotter idag :P Ska fira med att umgås med svärföräldrarna (yay). Men det blir nog trevligt :)

• Snuttispluttis

Fy vad jobbigt att få bebis för tidigt! Hopps att det går bra för dem. Min lillplutta ska allt stanna i magen till BF eller nån dag extra :)

Jag köper bara gravidkläder som man kan amma i sen också. Här blir det kläder från Only och hm. Det är ju galenskap att betala priserna som de "finare" märkena begär för gravidkläder!

Idag har vi varit och bowlat för första gången med vår elva månader gamla dotter! Oplanerat för det ingick i maten men åh vad hon tyckte det var kul! Hon och jag puttade klotet tillsammans nerför en sån där ställning så det kunde åka mot käglorna. Vi fick strike en gång! :P

• Snuttispluttis

Ja Mika, det var jätteskoj! Stel och värkig idag dock, men det hade jag kanske varit ändå :P Riktigt kul familjeaktivitet så det borde ni göra oftare när ni har en bowlinghall så nära tillhands :)

Samma här Kela! Praktiskt (och ekonomiskt) att vara gravid samma årstid :) Och sjukt bra att få av folk i ens närhet! Jag har väldigt liten familj och är den första att få barn så inte mycket att få lånat eller skänkt här tyvärr.

Och alltså, jag kan knappt gå i perioder längre! Hade värk från korsryggen ända ner i ena knät på den korta promenaden förut :( Ska se om det går bättre med en krycka. Så tråkigt om man inte ens ska kunna gå förrän bebisen kommit ut!

• Snuttispluttis

Tack Miszandra, hoppas att det ska funka för mig också!

Jag tar knappt hänsyn till sd den här graviditeten. Hur ska man kunna det när en elvamånaders vill bli lyft, buren och lekt med? :/ Så länge som det inte gör överdrivet ont eller att det blir fler sd på rad så tänker jag att det får gå helt enkelt. Hoppas att det inte blir värre för dig heller!

Tack Mulan! Här har jag ju gått sjukskriven sen mammaledigheten tog slut (lite oklart om jag får pengar än) så här händer nästan inte mer än att jag tar hand om dottern. Har gått bra att gå upp till 5 km i sträck förut, men idag fick jag stappla mig fram i 2,5 km :(

Men vecka 30 på torsdag! Det går framåt :D

Och välkommen E81! Usch vad tungt att jobba som förskolelärare när man börjar bli stor. Jag orkar ju knappt med att ha hand om en! :P

Svar på tråden BF Augusti 2016