• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Onemore
    snr skrev 2017-01-11 21:53:55 följande:

Hej! Nu tänkte jag hoppa in här. :)

38 år från stockholm, väntar barn nummer två med bf 9/6. Mår överlag helt ok (förutom att jag fortfarande mår illa och även kräks vissa dagar ännu).

Såg att ni pratade om fosterröelser. Vi har RUL på fredag och jag är förväntansfull och nervös. Det är läskigt hur nojig man kan bli alltså. För någon vecka sedan kände jag ganska mycket rörelser från bebisen, men nu har jag knappt känt något alls på en massa dagar och det blir jag förstås toknervös för. :/

Men förhoppningsvis går allt bra!

Det kommer säkert gå finfint imorgon :) tror det är normalt att inte känna bebisen alla dagar såhär tidigt, den kan kankse ha lagt sig på ett annat sätt som gör att man inte känner den? Jag tror också jag känner bebisen ibland men vissa dagar inte alls. Lycka till imorgon! :)
  • ankii
    Onemore skrev 2017-01-12 08:43:34 följande:

Hej igen! Måste bara fråga ang det här med viktuppgång. Jag har inte mått illa eller kräkts något under graviditeten utan snarare ätit lite mer än vanligt pga hunger. Tränat ungefär som innan grav. Är lång 180 cm och smal/normalbyggd. Är i vecka 17 och har en liten kula (kan inte ha vanliga byxor längre). Under vecka 9-11 ca gick jag upp ca 3kg men nu ligger jag fortfarande på 2-3 kg+ bara (ser på bilder att magen växt lite sen dess ändå). Har verkligen ingen aning om vad som är normalt? Och förstår att det är väldigt varierande. Men någon som har någon kommentar kring detta? Ska på RUL om tre veckor så det är ett tag kvar. Bör jag kontakta BM?

Jag ligger på + 2,5kg sen vecka 12 är i vecka 19 nu :) är 179 och normalbyggd. Oroa dig inte för vikten det är lång tid kvar av graviditeten och vi hinner nog gå upp våra 10 kg ;)
  • Filli89

Hej tjejer, undrar om någon av er haft Uvi under graviditeten, lr om de känns annorlunda generellt att kissa ju längre gången man blir? Varje gång jag ska på toa känns d som en tryck någon slags värk men kan inte sätta fingret på de, och eftersom symptomen skiljer sig vid graviditet har jag ingen aning om de är uvi lr bara en del av graviditeten (förstföderska). Känner ni något särkilt när Ni går på toa?

• Jn1
    Filli89 skrev 2017-01-12 09:11:17 följande:

Hej tjejer, undrar om någon av er haft Uvi under graviditeten, lr om de känns annorlunda generellt att kissa ju längre gången man blir? Varje gång jag ska på toa känns d som en tryck någon slags värk men kan inte sätta fingret på de, och eftersom symptomen skiljer sig vid graviditet har jag ingen aning om de är uvi lr bara en del av graviditeten (förstföderska). Känner ni något särkilt när Ni går på toa?

Jag har haft, men däremot hade jag inga symtom alls. Är du orolig gå till din vårdcentral och lämna urinprov, uvi är inte bra för varken dig eller barnet, går man med uvi för länge kan det orsaka för tidig vattenavgång :/ hellre testa en gång för mycket än för lite
  • Filli89
    Jn1 skrev 2017-01-12 09:50:08 följande:
    Jag har haft, men däremot hade jag inga symtom alls. Är du orolig gå till din vårdcentral och lämna urinprov, uvi är inte bra för varken dig eller barnet, går man med uvi för länge kan det orsaka för tidig vattenavgång :/ hellre testa en gång för mycket än för lite
    Jo jag läste de. Har akut tid nu om en halv timma ska lämna urin prov. Hur upptäckte du att du hade det utan symptom ?
  • Längtar88

Jag har kollat uvi ett antal gånger hos bm pga sammandragningar och att jag misstänkt det vid andra tillfällen (kände mig väldigt kissnödig men inget kom, fick typ trycka på för att få ut några droppar. Annan gång kände jag mig fortfarande kissnödig efter att ha tönt blåsan). Är lätt, snabbt och billigt test (förutom vid sammandragningarna när de skickade en odling för att vara helt säkra)

Hade uvi mot slutet med sonen och fick äta antibiotika. Kände inte av uvi då men rutinkontroll visade.
  • Cacek
    Onemore skrev 2017-01-12 08:43:34 följande:

Hej igen! Måste bara fråga ang det här med viktuppgång. Jag har inte mått illa eller kräkts något under graviditeten utan snarare ätit lite mer än vanligt pga hunger. Tränat ungefär som innan grav. Är lång 180 cm och smal/normalbyggd. Är i vecka 17 och har en liten kula (kan inte ha vanliga byxor längre). Under vecka 9-11 ca gick jag upp ca 3kg men nu ligger jag fortfarande på 2-3 kg+ bara (ser på bilder att magen växt lite sen dess ändå). Har verkligen ingen aning om vad som är normalt? Och förstår att det är väldigt varierande. Men någon som har någon kommentar kring detta? Ska på RUL om tre veckor så det är ett tag kvar. Bör jag kontakta BM?

Jag är i vecka 20 och ligger på +1 kg. Var också lite orolig men efter ha läst lite och diskuterat här så är jag inte orolig längre. Allas graviditet är olika och man lägger på sig olika mycket :)
  • Cacek

Jag fick värk ett tag när jag gick på toa. Men jag tyckte mig koppla det till att jag hade hållt mig för länge. Oftast värkte det på morgonen men nu har jag börjat vakna oftare på natten plus att jag ser till att tömma blåsan helt precis innan jag går och lägger mig, oavsett om jag behöver gå på toa eller inte.och det har hjälpt för mig iaf.

Jag har aldrig haft Uvi så jag har inte kopplat att det kunde vara de.
  • druvan52

Jag kan också känna att det trycker på litegrann. Ingen sveda eller ont när jag kissar utan bara ett tryck. Har kollat urinsticka då som varit normal. Så jag tror det bara är lite "ökat tryck därinne"
  • Filli89

Okej tack för svar tjejer. Var hos vc och gjorde urinprov visade negativt men hon skulle lämna för odling för säkerhets skull. Ska fråga på rul vad de där trycket beror på, har ju ett myom oxå, kan vara det. Oroar mig lite men finns inget att göra åt saken.