• jrockyracoon

Med SD, inget FL!

SD med Jimmie Åkesson i spetsen visar tydliga tendenser att följa systerpartierna i Ungern och Polen, för att inte tala om systerpartiet i Tyskland på 30-talet, och Donald Trump i USA!

SD och dess systerpartier är ute efter primärt tre saker:
    1. Domstolarna. De vill ta kontrollen över dessa för att kunna straffa/styra/skrämma människor som inte delar deras åsikter. Räkna med att det blir förbjudet att ha en viss religion, förbjudet eller försvårande att uttala sin åsikt om t.ex. homosexuellas rättigheter, delta i politiska föreningar, etc, etc. Det kommer börja med mindre populistiska lagändringar av typen:  "Invandrare får inte flytta in i nybyggda hus", "religionslärarna ska undervisa om terrorism i med undervisningen om islam". Det slutar med lagändringar liknande: "De som har dessa åsikter, ska Säpo tvångsförflytta till Eskilstunaghettot", "De som uttalar något negativt om SD, ska straffas med fängelse", etc.

2. Media
    Donald Trump har redan övertygat en stor del av det amerikanska folket att media driver en oförtjänt häxjakt mot honom. Nu försöker Jimmie Åkesson göra detsamma. Räkna med att i framtiden så kommer media vara cencurerad och okritisk mot de extrema högerpartierna som har tagit makten. Program som Agenda kommer ersättas med: "Dagens mode". FL kommer ju knappast att tillåtas, ev. kanske internet slopas helt eftersom det möjliggör kunskapsinhämtning och kritisk granskning.

3. Universiteten/utbildning/skola
    Snart kommer uttalanden från SD om att historiebeskrivningen i skolan är felaktig, auschwitz var ett rent arbetsläger, miljöproblemen överdrivs, etc, etc. Det oberoende skolväsendet är ett hot eftersom det propagerar för eget tänkande med nyanser och där fördomar, lögner och enkla sanningar som inte är så enkla, utmanas och förkastas.

Jag tänker att man får den värld man röstar på. Röstar man på SD, är det den vägen Sverige kommer att gå. Det som började med att vara ett litet skämt, när svenssonArne skulle plojrösta för att visa mitt missnöje, växer till att bli en förstörd värld för våra barn. Miljön, jämlikheten, oberoende rättsskipning, oberoende universitet och skolväsende, kritisk press - allt kommer att vara ett minne blott.

Trodde ju aldrig när jag läste om 30-talet i skolan, att jag skulle hamna i den tiden igen. Democracy going wild.

• Svar på tråden Med SD, inget FL!
  • Anonym (ylva)
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 18:20:54 följande:
    Vore det så att det fanns en internationell kommunismvåg som vänsterpartiet tog del av, och influerades av, skulle jag säkert oroa mig över en sådan risk.

Just nu känns det tvärtom som om vänsterpartiet är ett av de fåtal partier som har lyckats stå emot den nationalistiska stormen och behålla sitt sunda förnuft.

Det är en väldigt stor skillnad mellan ett vänsterparti med kommunistiska rötter men som har utvecklats i en demokratisk riktning och propagerar för jämlikhet, bra miljö, hbtq-frågor och andra moderna och viktiga frågor - jämfört med ett sunkigt SD-parti med kriminella riksdagsledamöter och populistisk politik där de vill dra ner på utbildning, ta steg tillbaka i jämlikhet och hbtq, framför censureringsidéer om media och är i ständig kontakt med de andra ännu galnare nationalistiska partierna i Europa. 
    Hbtq?
    Vem bryr sig?
    Vem?
  • Anonym (963)
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 18:20:54 följande:
    Vore det så att det fanns en internationell kommunismvåg som vänsterpartiet tog del av, och influerades av, skulle jag säkert oroa mig över en sådan risk.

Just nu känns det tvärtom som om vänsterpartiet är ett av de fåtal partier som har lyckats stå emot den nationalistiska stormen och behålla sitt sunda förnuft.

Det är en väldigt stor skillnad mellan ett vänsterparti med kommunistiska rötter men som har utvecklats i en demokratisk riktning och propagerar för jämlikhet, bra miljö, hbtq-frågor och andra moderna och viktiga frågor - jämfört med ett sunkigt SD-parti med kriminella riksdagsledamöter och populistisk politik där de vill dra ner på utbildning, ta steg tillbaka i jämlikhet och hbtq, framför censureringsidéer om media och är i ständig kontakt med de andra ännu galnare nationalistiska partierna i Europa. 
    V har ju inte klippt banden med Kuba, så du kanske ska vara orolig ändå.
    Hade gärna velat se ett klipp där Sjöstedt förkastar kommunismen.
  • jrockyracoon
    Anonym (ylva) skrev 2018-09-02 18:28:35 följande:
    Hbtq?
    Vem bryr sig?
    Vem?
    Skämtar du? Känner du inte någon homosexuell? Jag känner flera. De jag känner är väldigt trevliga människor. Varför skulle jag rösta på ett parti som skulle försämra det för dem? Vi lever ju på 2000-talet, inte på 1500-talet. Det måste vara okej att vara homosexuell i dagens samhälle, det är därför hbtq-rörelsen är så viktig. 

Om din son/dotter/blivande son/blivande dotter skulle visa sig vara homosexuell. Skulle du då tycka att det var toppen om han utsattes för diskriminering, hat eller fördomar från andra?
  • Anonym (963)
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 18:42:04 följande:
    Han har slutat kalla sig för kommunist för länge sedan. Här är en artikel från aftonbladet när han fördömer dåd som gjorts i kommunismens namn.

www.aftonbladet.se/debatt/a/rLn6wA/jag-gjorde-upp-med-kommunismen
    Dåd, ja, men inte ideologin. Det är ju som att vara nazist, men fördöma sånt hitler gjorde.

Här är en annan artikel. 
    www.aftonbladet.se/debatt/a/9mdaVp/ar-kubas-diktatur-okej-igen-jonas-sjostedt

Klart han slutat kalla sig kommunist. Det skulle han ju förlora röster på.
  • Anonym (ylva)
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 18:39:53 följande:
    Skämtar du? Känner du inte någon homosexuell? Jag känner flera. De jag känner är väldigt trevliga människor. Varför skulle jag rösta på ett parti som skulle försämra det för dem? Vi lever ju på 2000-talet, inte på 1500-talet. Det måste vara okej att vara homosexuell i dagens samhälle, det är därför hbtq-rörelsen är så viktig. 

Om din son/dotter/blivande son/blivande dotter skulle visa sig vara homosexuell. Skulle du då tycka att det var toppen om han utsattes för diskriminering, hat eller fördomar från andra?
    Nej, jag skämtar inte.
    Nej, jag känner ingen homosexuell såvitt jag vet. Jag har gjort det en gång i tiden däremot. Men det var då det.

SD försämrar inget för dessa människor. SD gör vad som är rätt. Homos ska inte ha barn, två personer av samma kön kan inte få gemensamma barn. Och det är helt rätt. 

SD vill inte förbjuda homosexuella eller vägra dem att leva i äktenskap. Det där med äktenskap tycker jag är fel, då äktenskapet är för man och kvinna enligt bibeln. 
    Må vara att de får "gifta  sig" borgerligt. Om det nu ska vara så nödvändigt.

Mina barn är inte homosexuella så jag har inte behövt ta ställning i den specifika frågan. Som tur är.
  • Anonym (Haha)

När man inte kan demonisera vad SD står för/vill/gör nu och istället måste hitta på fantasivärldar om helt andra saker och tillskriva dessa till framtida SD borde det kanske få en att ifrågasätta sig själv. Om man vore en resonlig logisk människa i den verkliga världen dvs.

• jrockyracoon
    Anonym (ylva) skrev 2018-09-02 19:30:35 följande:
    Nej, jag skämtar inte.
    Nej, jag känner ingen homosexuell såvitt jag vet. Jag har gjort det en gång i tiden däremot. Men det var då det.

SD försämrar inget för dessa människor. SD gör vad som är rätt. Homos ska inte ha barn, två personer av samma kön kan inte få gemensamma barn. Och det är helt rätt. 

SD vill inte förbjuda homosexuella eller vägra dem att leva i äktenskap. Det där med äktenskap tycker jag är fel, då äktenskapet är för man och kvinna enligt bibeln. 
    Må vara att de får "gifta  sig" borgerligt. Om det nu ska vara så nödvändigt.

Mina barn är inte homosexuella så jag har inte behövt ta ställning i den specifika frågan. Som tur är.
    Synd att du inte känner några homosexuella - det skulle kanske påverka din inställning...

Jo, SD kommer försämra för hbtq-personer. Titta exempelvis här:
    www.metro.se/artikel/rfsl-i-ny-rapport-sd-har-s%C3%A4mst-hbtq-politik

Och det är bara åsikter som de står öppet för. Troligen är deras officiella bild en sak och deras inofficiella en helt annan.

Homosexuella och andra inom hbtq är utsatta personer. Det är just därför som det är extra viktigt att man stödjer dem i deras kamp om att kunna vara precis den de vill, utan att behöva skämmas eller bli slagna när de går på stan, etc...

SD är ett nationalistiskt parti, och i enlighet med det behandlar de homosexuella illa. Precis som nazisterna gjorde, eller deras systerpartier i många andra länder.

Jo, det är nödvändigt att de homosexuella får gifta sig och leva sitt liv utan risk för att bli trakasserade av andra. Nu är dina barn inte homosexuella (vad du vet) men du kan säkert ändå tänka dig in i hur det skulle vara om dina barn blev misshandlade av någon bara för att de var homosexuella, eller att de blev förvägrade ett bra liv.

När det gäller barnafödande så är jag ganska säker på att homosexuella generellt sett är bättre föräldrar än heterosexuella, och det gör att jag inte ser problemet med att de skaffar barn. 
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Haha) skrev 2018-09-02 19:38:47 följande:

När man inte kan demonisera vad SD står för/vill/gör nu och istället måste hitta på fantasivärldar om helt andra saker och tillskriva dessa till framtida SD borde det kanske få en att ifrågasätta sig själv. Om man vore en resonlig logisk människa i den verkliga världen dvs.

Precis, bästa är ju argumentet att de egentligen har onda ideér som de inte avslöjar. Det kan man ju då köra på vilket parti som helst.

"Varför gillar du inte V?"
    "Jo men de säger inte vad de egentligen vill, de har egentligen onda tanker och ideér som de håller hemliga, egentligen vill de styra diktatoriskt som Stalin och sätta upp arbetsläger, men det kan de inte säga för då tappar de röster"
  • jrockyracoon
    Anonym (Haha) skrev 2018-09-02 19:38:47 följande:

Jag gissar att jag har läst mer logik på universitetet än vad du har - 10 poäng matematisk logik, 10 poäng datalogik, samt att jag har handlett kurser i datalogik under ett antal år.

Du menar att jag bygger upp fantasivärldar? På vilket sätt är det en fantasivärld att undersöka SD:s systerpartier och utifrån dessa dra lite slutsatser.

Men du, förklara gärna varför likheterna mellan SD och andra nationalistiska partier är så slående. Varför gillar inte SD satsningar på lärare i skolan, t.ex. Det borde ju vara ett givet kort för ett populistiskt parti att prata om. Eller varför stödjer de inte hbtq-rättigheter?

Hur kommer det sig egentligen att Trump som gastar om "fake news" så fort någon kommer med ett faktum som inte passar honom, och att Jimmie Åkesson också nu gastar om det på samma sätt? Hur kommer det sig att Jimmie Åkesson har gett sig på media (P3) - och varför tror du att han inte kommer utöka det när han kommer till makten?

Du som är så insatt borde inse att SD följer samma mönster som övriga nationalistiska partier i Europa, och när de får ökad makt och samhällsklimatet tillåter, kommer de expandera sin politik ytterligare och införa begränsningar inom de områden de tidigare berörde lite mer försiktigt.
Svar på tråden Med SD, inget FL!