• Lorainza

BIM Augusti 2025

Drar igång en tråd för oss som försöker bli gravida och har BIM i augusti 2025! 

Här kan vi diskutera allt kring bebisverkstaden och ge varandra stöttning och pepp där det behövs.

Jag är 30 år och har nyligen gått igenom ett MA som tyvärr upptäcktes i vecka 14. Nu är mensen på banan igen, så hoppas på att kroppen är redo för ett nytt försök.

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu kör vi - och håller tummarna för en massa plus!🌸

• Svar på tråden BIM Augusti 2025
  • hemliganatta
    Annpor skrev 2025-08-05 21:10:28 följande:

Fick tidig ägglossning denna månad så är äl +10 idag och ännu en månad utan plus. Så väldigt nedslående, ett år sedan missfallet nästa månad. Ett helt år utan plus. 

Vi ska in och lämna prover nästa vecka för att sen få få beviljad IVF och en remiss skickas. Känns både hoppfullt men också som en jobbig process. Vi som ändå varit gravida, en gång på första försöket, andra gången på 6te försöket - och nu går ingenting? ❤️?????

Håller tummarna att det snart är er tur ❤️
  • hemliganatta

Kan tillägga att jag fick mitt första super svaga streck äl +11 och det är starkare nu men fortfarande inte starkt äl +13

Annpor skrev 2025-08-05 21:10:28 följande:

Fick tidig ägglossning denna månad så är äl +10 idag och ännu en månad utan plus. Så väldigt nedslående, ett år sedan missfallet nästa månad. Ett helt år utan plus. 

Vi ska in och lämna prover nästa vecka för att sen få få beviljad IVF och en remiss skickas. Känns både hoppfullt men också som en jobbig process. Vi som ändå varit gravida, en gång på första försöket, andra gången på 6te försöket - och nu går ingenting? ❤️?????

• Granen123

Hej, tänkte jag skulle uppdatera er om läget även om jag inte fått svaret svart på vitt ännu. Jag har precis varit till gynakuten och tagit ett nytt hcg-prov. Läkaren ska ringa mig och meddela resultatet och ev åtgärd under eftermiddagen. Jag har ju haft rosa och bruna flytningar sedan helgen men idag kom det lite mer färskt blod på trosskyddet och på toa. Inga klumpar. Bara rosa blod, fyller inte en binda utan det är relativt lite men det kommer åtminstone. Jag är 100% inställd på att detta är ett utomkvedshavandeskap eller tidigt missfall. Vet vad hcg nivåerna bör barka åt för håll beroende på om det är missfall eller X Så jag tänkte kolla 1177 så snart provet är analyserat. Jag hoppas ju innerligt att det ska vara ett missfall om jag måste välja och allra helst att kroppen kan ta hand om det själv. Men är det ett utomkvedshavandeskap och hcg bara ökat lite lite sedan i måndags så lär jag få Komma tillbaka på uppföljningar tills dem hittar vart X sitter och tills nivåerna sjunker alternativt att det blir operation eller medicinering.? 

Vill bara tacka för alla värme och omtanke ni skrivit sedan mitt plus i fredags. Det är mycket tack vare er jag sökte vård och för att ni var ett par stycken som har nämnt i forumet om utomkvedshavandeskap. Så tusen tack till er som gjorde mig uppmärksam på detta ❤️ Jag tänkte passa på att fråga er som haft det, var det något särskilt ni önskar nu i efterhand att ni hade vetat tidigt i processen? Något specifikt som jag kanske kan passa på att lyfta med läkaren tidigt nu. Isåfall får ni gärna dela det, eller om det var något ni hade önskat att ni visste om nu efter ni redan gått igenom processen. 

tack för allt stöd <3 Det har betytt massor för mig att kika in här och skriva av mig. 

• Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-06 12:31:32 följande:

Hej, tänkte jag skulle uppdatera er om läget även om jag inte fått svaret svart på vitt ännu. Jag har precis varit till gynakuten och tagit ett nytt hcg-prov. Läkaren ska ringa mig och meddela resultatet och ev åtgärd under eftermiddagen. Jag har ju haft rosa och bruna flytningar sedan helgen men idag kom det lite mer färskt blod på trosskyddet och på toa. Inga klumpar. Bara rosa blod, fyller inte en binda utan det är relativt lite men det kommer åtminstone. Jag är 100% inställd på att detta är ett utomkvedshavandeskap eller tidigt missfall. Vet vad hcg nivåerna bör barka åt för håll beroende på om det är missfall eller X Så jag tänkte kolla 1177 så snart provet är analyserat. Jag hoppas ju innerligt att det ska vara ett missfall om jag måste välja och allra helst att kroppen kan ta hand om det själv. Men är det ett utomkvedshavandeskap och hcg bara ökat lite lite sedan i måndags så lär jag få Komma tillbaka på uppföljningar tills dem hittar vart X sitter och tills nivåerna sjunker alternativt att det blir operation eller medicinering.? 

Vill bara tacka för alla värme och omtanke ni skrivit sedan mitt plus i fredags. Det är mycket tack vare er jag sökte vård och för att ni var ett par stycken som har nämnt i forumet om utomkvedshavandeskap. Så tusen tack till er som gjorde mig uppmärksam på detta ❤️ Jag tänkte passa på att fråga er som haft det, var det något särskilt ni önskar nu i efterhand att ni hade vetat tidigt i processen? Något specifikt som jag kanske kan passa på att lyfta med läkaren tidigt nu. Isåfall får ni gärna dela det, eller om det var något ni hade önskat att ni visste om nu efter ni redan gått igenom processen. 

tack för allt stöd <3 Det har betytt massor för mig att kika in här och skriva av mig. 

Hej 💛
    Åh jag minns den jobbiga väntan med provsvaren, håller tummarna och tänker på dig!

Egentligen inget specifikt tidigt i processen - mer än att jag önskar att jag själv hade pushat på och krävt kanske mer kontakt med någorlunda samma läkare genom allt. Jag fick i princip ny läkare vid varje samtal (tror 15-20 stycken har jag pratat med) och kändes som att de inte hade koll på mig i slutändan (kändes som de dessutom blev juniorare och juniorare under veckornas gång). Jag började med mtx (cellgift/medicinering) och framförallt när jag började få ont i magen att jag själv trodde det var normalt, och ingen läkare som bad mig åka in. Visade sig att äggledaren hade gått sönder och jag hade blod i buken och fick opereras. Har även ånger att jag inte bad om att få träffa läkaren som opererade mig i slutändan. (Istället var det en stressad överläkare som inte hade koll på mig öht..)

Så summa summarum, var jobbig, pushig, kräv svar och känner du dig inte hörd så be om att få en någorlunda sammanhängande kontakt! 💛

Och juste, jag började även gå till psykolog i våras. Tror det är så bra med samtalsstöd så fråga sjukhuset om det också 💛
  • Granen123

Nu ringde läkaren och meddelade att mina prover gått från 209 till 203 på två dygn. Så det är ingen kraftig sänkning som indikerar missfall men inte heller någon naturlig ökning med det dubbla som det borde ha varit. Därav dem starkt misstänker utomkvedshavandeskap. Jag ska tillbaka imorgon kl 10 för ett nytt VUL och då ska de även informera om potentiella behandlingsmetoder.

Jag känner bara en sån skräck och rädsla. Det var precis det här jag själv misstänkte och var rädd för: är livrädd att bli av med en äggledare. Har redan extremt låg äggreserv. Vill bara inte opereras eller förlora någon del av min kropp. Men är rädd att jag är illa tvungen? ni som gått igenom liknande eller samma sak. Hur gick det sen för er? Jag vill ju bara fortsätta med bebisverkstan men den lär bli pausad på obestämd tid nu 😭😭 någon nämnde något om en facebook grupp för personer som gått igenom X, vet nån vad den heter? Tack för all omtanke från er på forumet ❤️

• Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-06 13:43:15 följande:

Nu ringde läkaren och meddelade att mina prover gått från 209 till 203 på två dygn. Så det är ingen kraftig sänkning som indikerar missfall men inte heller någon naturlig ökning med det dubbla som det borde ha varit. Därav dem starkt misstänker utomkvedshavandeskap. Jag ska tillbaka imorgon kl 10 för ett nytt VUL och då ska de även informera om potentiella behandlingsmetoder.

Jag känner bara en sån skräck och rädsla. Det var precis det här jag själv misstänkte och var rädd för: är livrädd att bli av med en äggledare. Har redan extremt låg äggreserv. Vill bara inte opereras eller förlora någon del av min kropp. Men är rädd att jag är illa tvungen? ni som gått igenom liknande eller samma sak. Hur gick det sen för er? Jag vill ju bara fortsätta med bebisverkstan men den lär bli pausad på obestämd tid nu 😭😭 någon nämnde något om en facebook grupp för personer som gått igenom X, vet nån vad den heter? Tack för all omtanke från er på forumet ❤️

Här är gruppen Utomkvedshavandeskap Stödgrupp: https://www.facebook.com/share/g/1782EZPPi1/?mibextid=wwXIfr

Hade samma rädsla men forskning visar att fertiliteten inte minskar jättemycket om man opererar bort en äggledare. Den kvarvarande äggledaren som finns kvar börjar nämligen jobba dubbelt och kan plocka upp ägg från sidan som saknar äggledaren. Så kroppen är helt fantastiskt ❤️ Siripiri blev gravid bara några månader efter sin operation och det ser ut som att hon faktiskt släppte ägg från den sidan där äggledare opererats bort. Det har iaf gett mig en massa hopp 🥰 

För mig var våren otroligt jobbig (och med 4 månader paus, främst för mtx skull) men jag mår bättre nu och försöker också igen. Man tappar hoppet lite men det kommer tillbaka! 💛
  • Siripiri
    Granen123 skrev 2025-08-06 13:43:15 följande:

Förstår verkligen rädslan och skräcken, men som Vallmo skriver, jag blev gravid efter tre försök och då ska tilläggas att dem tog bort äggledaren till min dominanta äggstock. Hade inte heller mycket ägg i våras på VUL, har 1-2 folliklar i ena och 2-3 i andra så egentligen dålig reserv också, MEN det behövs bara ett ägg och ifall det bli operation så får du bara se till att maxa din äggkvalite som jag gjorde i våras ☺️ 
    Blir det cellgifter kan jag rekommendera att spola äggledarna under den tiden ni måste avvakta med att försöka. Även min kompis blev gravid tre månader efter sin x-operation, hon gav mig mycket pepp också ♥️ Styrkekramar
  • Blomman444

Hej! Detta är första gången jag skriver något här. Jag är på äl+12 och har bim på lördag. Tog ett test idag och vet inte om det är för att jag verkligen vill ha två linjer eller om det är mina ögon som det är fel på. Men jag tycker mig se en supersvag linje, hur skulle ni tolka detta testet? 

• Nanathalie

Jag är förvirrad. Igår åkte min temp upp över cl, och idag är den kvar där. Jag har haft negativa ältester, men en del flytningar och molvärk från vänster sida. Jag brukar ha ägglossning på cd19 varje cykel. Stannar den uppe imorgon eller ökar ytterligare ser det ut som om jag ägglossat på cd9?! Är helt sjukt förvirrad. Vi får väl vänta och se, men känns väldigt oklart att ägglossa utan positiva tester. Bara ren tur att vi myste lite dagarna innan äl, men känns osäkert med 2 dagar innan som närmst och inget därefter. 

Hade verkligen väntat mig en sänkning idag, och att äl kommer i nästa vecka som förväntat - så stannar den uppe. Så snurrigt alltihop. Vad tror ni? Någon som upplevt samma sak?

Svar på tråden BIM Augusti 2025