• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Digestive
    KillBill skrev 2025-09-17 22:56:23 följande:
    Jag anser att det är helt rätt att det är olagligt att till exempel stå utanför en judisk synagoga med nazistiska flaggor och skrika "Sieg Heil". 
    Det finns gott om andra lagar som kan ta hand om sådant som går över gränsen.

Above else you can cry me a river with that 'sympathy' for swedish jews - this is something active and ongoing, right before your eyes, and your first thought was a mare hypothetical:

Vi kan skrota lagar som inte alla i Sverige är lika under.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-17 21:36:48 följande:
    Jag gav dig redan ett svar om varför jag anser du hade fel om honom om just 'kvinnor i köket'.

Jag bad dig om' När var och hur' han sa det du påstod om 'ansåg även att kvinnor enbart skulle gå på universitetet för att träffa en make'. Hittade du det inte?
    Jag har bifogat dig klippet redan och påståendet om kvinnor/universitet/make var ej jag, även fast jag själv sett och hört det. Så du får nog skrolla tillbaka och läsa mer noggrant om du blandar ihop oss och inte hittar ett klipp som är JÄTTE stort bifogat. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-17 19:34:27 följande:

Jag har sett klipp där CK frågar folk vad han uttryckt rasistiskt. Ingen vad jag har sett har kunnat ställa honom mot väggen i detta.

På vilket sätt anser du att han är rasist? Konkret?

Han har ju gjort uttalanden om svarta piloter där kontentan är att dom slussas in via ett hjälpprogram kallad DEI (om jag har förstått det rätt) där han vinklar att det är främst de svarta folket som blir in slussade där, därav kommentaren "hoppas han är kvalificerad" så det är något taget ur kontext, men som ofta med Kirk så rabblar han fel statistik och det är faktiskt inte alls majoriteten av de svarta, utan de vita i Amerika. Det är samma sak med bibeln som han använder sig av för axplock för att passa hans ideologi. Återigen kommer jag att trycka på min grundpoäng att han vräkte ur sig provokativa saker för att bygga hans media plattform och för att underhålla sina tittade och fullfölja sitt uppdrag att värva ungdomar till MAGA. Han var skicklig på detta, han var en intelligent individ och blev miljonär av att vara en konservativ extrem höger aktivitst. Från början var han mer liberal men det generade inga miljoner. En duktig affärsman helt enkelt. Ni måste kunna se mer objektivt på detta och inte fastna i hans ideologi och tänka hmm höll jag med eller inte. För I slutändan gjorde han nog inte det själv. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-18 10:15:04 följande:
    Jag har bifogat dig klippet redan och påståendet om kvinnor/universitet/make var ej jag, även fast jag själv sett och hört det. Så du får nog skrolla tillbaka och läsa mer noggrant om du blandar ihop oss och inte hittar ett klipp som är JÄTTE stort bifogat. 
    Nu tittade jag på det 10 minuter långa klippet och jag såg inte det du påstår. Var menar du det finns?

Kirk var dessutom för betald föräldraledighet.
  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-18 12:31:37 följande:
    Nu tittade jag på det 10 minuter långa klippet och jag såg inte det du påstår. Var menar du det finns?

Kirk var dessutom för betald föräldraledighet.
    Nä, jag tror faktiskt inte att jag orkar. Diskussion finito. 
  • KillBill

Haha, nu har alltså polisen polisanmält en banderoll på en fotbollsmatch med texten: "Dra in Per Engströms tillstånd att öppna käften". 
    Man får väl ändå säga att den svenska polisen gör sitt yttersta för att ta hem världsmästartiteln i lättkränkthet.

Är det verkligen den här typen av strunt som polis och rättsväsende ska lägga sin tid och resurser på? Hur tänkte SD och de övriga högerpartierna när de drev igenom en lag som gör det möjligt att lagföra den här typen av texter?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Ofiltreratsamtall3

Charlies mord visar på att det är skillnad mellan vänstern och konservativa. Att det är vänstern som står för oproportionerligt mer politisktvåld och skapar stigmatiseringen mellan block och partin. I mätningar visar det att högern är mer benägen att fördöma politiskt våld och vänstern är mycket mer benägen att uppmuntra och bortförklara den. 

Jämnför bara Floyd och Charlie protesterna. Ena så var det fridfulla möten och tal för förändring där folk kom tillsammans och tände ljus, fridfullt och tryggt. Andra så bran bokstavligen städer. 

När ser ni någonsin att vänstern bjuder in vem som helst till öppen mick för att ha ett samtal? Det finns inte. 

Medias pudlar nu och desperata försök att vilseleda och putta över ansvaret på högern tror jag visar något som många som stöttar samma vänster retorik tycker är väldigt obehagligt. dom är inte ?the good guys?. Det är inte konservativa som ropar alla ismer ord och kallar sina meningsmotståndare nassar för olika åsikter. Och det är den retoriken som fick Charlie mördad, för att tal är lika med våld anser dom värsta, och då är det rättfärdigt att möta våld med våld. 

Vänsten kan sällan ta debatten, och då väljer man att tysta. 

?När vi slutar prata med varandra finns det bara våld? Charlie.

• Digestive
    KillBill skrev 2025-09-18 16:01:11 följande:

Haha, nu har alltså polisen polisanmält en banderoll på en fotbollsmatch med texten: "Dra in Per Engströms tillstånd att öppna käften". 
    Man får väl ändå säga att den svenska polisen gör sitt yttersta för att ta hem världsmästartiteln i lättkränkthet.

Är det verkligen den här typen av strunt som polis och rättsväsende ska lägga sin tid och resurser på? Hur tänkte SD och de övriga högerpartierna när de drev igenom en lag som gör det möjligt att lagföra den här typen av texter?

Jag håller med dig, helt och hållet. Egentligen fel tråd men det är lite kul när vi emellanåt är 100% överens om en sak! 😁

Ingen aning om hur de tänkte när de formade den här lagen och poliserna som använder den - på det här viset - är pinsamma nog för en facepalm.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Anonym (Mer)
    KillBill skrev 2025-09-18 16:01:11 följande:

Håller med.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?