• Anonym (Desperatman)

Hon hatar min son

Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt. 
    Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. 
  • Svar på tråden Hon hatar min son
  • Xenia

Det är klart att han behöver ett papper på hur han funkar för att han ska få rätt hjälp!

Om han har ADHD t ex, så kan han få hjälp med medicin. Lärarna kan också anpassa undervisningen bättre. Får han ingen diagnos blir han ansedd som ouppfostrad.

Fängelserna är fulla av män som aldrig fått diagnos, de får den först i fängelset. Hade de fått den tidigare s¨å hade de kunnat koncenterera sig bättre, det hade gått bättre i skolan och de hade aldrig behövt hamna i fängelse.

Du verkar vara den sortens förälder som "stödjer" din son genom att vägra utredning och diagnos. "Det är inte något fel på min son, det är fel på alla andra som lärare och kamrater". För om han har någon diagnos är det ju risk för att du har det också och det går din stolthet för när. Och ditt envisa motstånd gör din son en björntjäns.

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 22:35:18 följande:
    I det här samhället måste man va hård och har sagt till han vikten av att skydda alla i närheten 
    han är inte en ligist för det utan så funkar samhället 
    han behöver inte ha ett papper på hur han funkar 
    och jag drar inte in han i mina kretsar om du mena så 
    Nej det var inte så jag menade men han ser ju vilja du umgås med. Vilka normer som han vet att du ser upp till. 

Tänk ytterligheter: hade du varit en professor i historia som älskade schack hade han förmodligen försökt imponera på dig genom att lära sig viktiga historiska årtal eller bra schackdrag.

Hade du varit president för något av de beryktade mc-gängen och tyckt att stora biffiga muskler är det coolaste i världen hade han förmodligen försökt träna muskler och lära sig meka med en hoj. 

Han ser upp till dig och dina vänner oavsett hur mycket du håller honom utanför dina kretsar. Han är ändå redan där på grund av dig. 

Barn ser upp till sina föräldrar. 

Du har lärt honom att slå tillbaka. Var det smart? Ibland är det faktiskt bättre att backa. Det måste du lära honom än mer. Samhället blir inte bättre av att du gör honom till "hård och streetsmart" i dina ögon. Nej,  hela samhället är faktiskt inte så,  det beror också på vilka kretsar man umgås i. Det betyder inte heller att han ska gå runt i en plyschoverall från 70-talet och krama träd. Det finns mellanting. 

Du måste börja med dig själv och bryta dig loss från dina egna kretsar. Se något annat. 

Ta med killen till en judoklubb eller liknande där ni får ett annat sammanhang. Där man får lära sig att man inte tar grepp utanför mattan exempelvis. Där ni kan vara nybörjare båda två. 

Något annat jag reflekterande över slutligen var att du skriver att han får en stor godispåse som bara är till er två och han blir arg när bonussyskonen inte delar med sig till honom. Är det så konstigt att syskonen beter sig på precis samma sätt som han gör? 

Återigen - du kan inte börja med honom. Du måste börja med dig själv. 
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 22:18:10 följande:
    Jag har lärt min son att om någon slår han slår han tillbaka annars slåss man inte 
    han kan brottas med bonus syskonen men så fort han tar i lite skriker de 
    de gnäller också om att han inte delar med sig men de kan gälla saker jag har köpt enbart till han så som en stor godispåse vi hade köpt innan de kom hem som j lovade va bara hans sen förväntar de sig att alla får ta ur den men de har inte köpt nått. De är väl ändå hennes ansvar att köpa till sina barn? ofta bråkar de om PS o grejer och skyller alltid på han att han vägrar dela med sig fast de sagt från början de inte behöver timer. de säger han håller dem vakna men de väljer ändå att ligga kvar där utan o säga till sen kan sambon flippa från ingenstans liksom vem har egentligen en diagnos då att flippa på ett barn?? 
    Men hur tror du att ditt barn ska lära sig att det är ok att slåss vis bara vissa tillfällen när du lär honom att det är ok att slåss när någon ger sig på honom?
    Du måste lära honom att det aldrig är ok att slåss. Försvara sig kan man göra på andra sätt.

Du borde också lära din son att godis äter man bara på lördagar t ex.
    Och att man delar med sig.
    Hur tror du annars att andra barn ska reagera om han får äta godis som han vill men inte dela med sig?

Och det är klart att din sambo reagerar om din sin håller hennes barn vakna.
    Det är snarare du som borde lära din son att visa respekt.
  • molly50
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 22:24:26 följande:
    För folk har fel bild av han o snackar så jävla mkt skit det här är barn! Hur ska man jobba emot mobbning när man gör så här tidigt redan?? 
    Ja bästa att göra slut hon är riktigt vidrig elak person som inte visade sina rätta sidor i början riktig skit förhållande rent ut sagt 
    Fast när alla utom du ser problemet så kanske det är du som borde tänka om?
  • Anonym (Jag har nästan varit hon)

TS, jag blir uppriktigt ledsen över hur du förminskar och nonchalerar din sons problem. Det är inte att vara hård han behöver lära sig. Att vara hård och inte visa ödmjukhet och respekt sätter dig på sidan av i samhället och du riskerar att hamna snett. Självklart ska man inte vara en dörrmatta, men här är lagom bäst. 

Av dina senaste inlägg att döma är inte du så schysst mot hennes barn heller. Du kallar dem diverse saker, tycker de är löjliga och ger din son extra fördelar. Hur är du mot ditt andra barn? Får det barnet också en extra stor godispåse som du lovar ingen ska smaka från? Eller är det någon sorts kompensation för hur du tycker att din son behandlas?

Om du sätter dig ner och tänker logiskt, är det de barn du kallar mjäkiga och pipiga osv osv som fått indikationer om att det är problem i skolan, med kompisar och hemma, och upplevs som för hårdhänt eller är det din son? Är det de som har regler och rutiner hemma, lägga sig i tid, inte bete sig hur som helst, godis bara på helgen osv som har mest problem att hitta en plats i världen eller är det din son som får göra som han vill? Kanske behöver du tänka om...

Att din sambo säger till om att din son stör på kvällarna är inte konstigt. Jag hade inte heller som bonussyskon känt mig trygg i att komma till dig eller direkt till sonen om det. 

Jag säger det igen fast jag vet att det inte kommer gå in. Din son behöver hjälp. Du behöver hjälp i ditt föräldraskap. Varför vill du så envist inte göra det bästa för att din son ska ha en ljus och fin framtid, kunna få kompisar, bli bjuden på kalas, bli omtyckt och nå dit han vill i framtiden? Det du skapar för honom nu är ett utanförskap, att han hamnar i fel kretsar och gör dåliga val vilket kan innebära kriminalitet eller missbruk.

• Agda90
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-18 10:13:13 följande:
    Man lär sig olika saker olika fort 
    min son är väldigt duktig på andra saker. allt handlar inte om vad skolan kan lära en för det är inte de ända som räknas i längden 
    Men att kunna läsa är oerhört viktigt!! Kan du inte läsa kan du inte skriva och då kommer man ALDRIG att komma någonstans i samhället. Kan man inte läsa och skriva då kan man inte få en utbildning. 
    Är man 9 år då går man i 3:an och då har man de första nationella proven. Vid det laget har majoriteten av barnen knäckt "läskoden". Ditt fokus borde ligga på att hjälpa din son och inte hålla på med att din sambo inte gillar din son. 
  • Agda90
    Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-20 19:08:05 följande:
    Min son älskar barn och djur och jag menar på allvar att han ofta blir missförstådd då han har ett vilt sätt som sagt. Han kan va hård och väldigt högljudd men han kan inte riktigt styra det och det är normalt för barn att vara det. sen är jag inte Sten hård med tider exakt för läggning och läsk godis osv. Han har det inte lätt och får hjälp i skolan med egen fröken osv 
    han har börjat läsa enklare saker nu vilket är ett stort framsteg allt mäts inte i det skolan lär en menar jag 

han skulle älska bebiswn men funderar på att lämna min sambo då hon är mycket elak mot mig och min son 
    Det är inget fel på din sambo. Felet ligger hos dig. 
    Utifrån hur du beskriver din son hade jag inte släppt honom närmare än 10 m till en nyfödd!
    Du ska föreställla förälder men kan inte göra en sådan grundläggande sak som att läsa för och med ditt barn!
    Din son mår inte bra och du vägrar att skaffa hjälp. Det kallas för BARNMISSHANDEL! 
  • Goneril

Problemet är sonens miljö. Han borde tas ur den och, komma till ett fosterhem, lära sig läsa och att umgås varsamt med andra barn och inte skada någon. Han behöver helt andra värderingar, helt andra än pappans. Pappan ska hållas långt bort från sonen. Fortfarande är han ett barn och kan påverkas och det kan han i rätt miljö.

• Agda90
    Goneril skrev 2025-11-21 10:05:02 följande:

Problemet är sonens miljö. Han borde tas ur den och, komma till ett fosterhem, lära sig läsa och att umgås varsamt med andra barn och inte skada någon. Han behöver helt andra värderingar, helt andra än pappans. Pappan ska hållas långt bort från sonen. Fortfarande är han ett barn och kan påverkas och det kan han i rätt miljö.

För att det ska ske måste folk börja anmäla till soc. 
  • Anonym (xc)

Du tar inte ansvar för något allt är andras fel. Dina 2 tidigare ex är alkisar och drogmissbrukare, ditt senaste ex är en manipulativ bitch. Hennes barn är veklingar och gnällspikar som inte tål något. Alla i skolan, barn som vuxna är emot din son, ditt andra barn är en gnällspik. Ingen tål hårda tag och skämt. Ser du den röda tråden? Det är inte bara din som som har problem, du har stora problem själv och om du ska kunna stötta din son måste du själv få hjälp. Men antagligen så anser du inte att du behöver. Det är ju du och sonen mot världen....

Svar på tråden Hon hatar min son