• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • Znuffe82
    Gremlin666 skrev 2009-02-25 17:14:02 följande:
    De säger att det inte går att göra en utredning förrän han går i fyran, den eventuella omognaden kan ge felsvar.Dom har gjort en utredning på mitt bonusbarn och den första diagnosen var lätt utvecklingsstörd.
    Men som du säger pga omognad var det fel diagnos och han är nu diagnosticerad som ADHD och blir medicinerad för detta.
    Men tyvär verkar det inte hjälpa för hans agerande.
  • Gremlin666

Znuffe82 skrev 2009-02-25 17:17:15 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-25 17:14:02 följande:
    Dom har gjort en utredning på mitt bonusbarn och den första diagnosen var lätt utvecklingsstörd.Men som du säger pga omognad var det fel diagnos och han är nu diagnosticerad som ADHD och blir medicinerad för detta.Men tyvär verkar det inte hjälpa för hans agerande.

Låter jättehemskt juh...

Stackars er, hoppas verkligen ni finner något som fungerar.
  • linhen

Gremlin666 skrev 2009-02-25 10:10:50 följande:

linhen skrev 2009-02-25 10:02:49 följande:
    Det är mest hans personlighet men det förstärks av beteende. Han är likadan i skolan och där är inte jag. Likadan hos sin mamma, där är jag inteheller. Likadan innan jag och min sambo träffades, fast då skylldes det på åldern. Då hade jag inte ens träffat barnet.
    Ett beteende följer väl med även till skolan? Osäkert hemma ger ju sällan säkerhet i skolan. Pojken kanske behöver yttre hjälp och stöd i liv där tryggheten kanske brister?
  • linhen
    Gremlin666 skrev 2009-02-25 14:07:50 följande:
    Han är jättego mot det gemensamma barnet. Ett och annat tjuvnyp precis i början men det är nog vanligare än ovanligt Sedan går han tillbaka i åldern emellanåt (pratar bebisspråk med pappa, provar att sitta i barnstolen osv men det är heller inget ovanligt när det gäller utökning i familjen i form av små barn, leker engagerat med lillens leksaker och kryper runt och säger ga ga) Ja han går, tillsammans med föräldrarna oftast men även egentid emellanåt, hos psykolog. De är fortfarande övertygade om (de=psykologen, skolpsykologen och bup) att det är en grov omognad inom en del områden men att det inte är något ovanligt även om det är mycket märkbart hos barnet. En snabb rättelse ang niah´s inlägg (antar och hoppas du läser här niah) Han är inte aggressiv, inte i varken ord eller hanling, de bråk som är mellan han och hans far är inte aggrssiva utan "vanligt" gap och skrik. Inga hårda kraftord eller direkta utbrott tack gode gud men ständigt denna förlust av energi, denna ständigt skapandes negativa atmosfär i hemmet... Han lyssnar inte, han glömmer mer än vad som borde vara normalt, han svarar upp (om pappan ber honom borsta tänderna för attt han ska gå och lägga sig kan pappan få till svar: om du också gör det *tappar hakan* Barnet kan, på allvar, mer eller mindre "idiotförklara" läraren för att hon har, lyssna nu: "för höga krav som tvingar honom" att göra de skoluppgifter han inte gjorde under lektionstid för att han hellre vill leka för det är roligare. Ord som "tvinga" och "för höga krav" från en 9-årings mun till en lärares handling, det känns som att han inte förstått begreppen vuxen-barn. Lärarna har det tufft men de gör så gott de kan. Jag har i många trådar skrivit att jag vet inte vem som jag egentligen ska bli argast på, pappan, barnet eller mamman. Pappan har fått en och annan känga här på FL´s forum och även irl men det bortses helt här på FL och det har en kortsiktig verkan irl. Måste ta hand om en pissed unge nu, han tycker jag e dryg som bara knapprar på datorn. Hörs senare
    Ett skönt inlägg för en gångs skull, det måste jag ge dig
    För första gången sen jag började läsa tråden känns du faktiskt mänsklig Jag tycker att du uttrycker du dig rätt hårt och flera med mig känner sig provocerade av hur du väljer att lägga fram saker. Fram för flera inlägg av denna typ!
  • fam kaos
    linhen skrev 2009-02-25 19:17:32 följande:
    Ett beteende följer väl med även till skolan? Osäkert hemma ger ju sällan säkerhet i skolan. Pojken kanske behöver yttre hjälp och stöd i liv där tryggheten kanske brister?
    Något sådant verkar inte vara möjligt. Det är automatiskt pojken det är fel på, det KAN uppenbarligen inte vara hemförhållandena även om jag tänker precis som du.
  • linhen

fam kaos skrev 2009-02-25 19:23:57 följande:

Något sådant verkar inte vara möjligt. Det är automatiskt pojken det är fel på, det KAN uppenbarligen inte vara hemförhållandena även om jag tänker precis som du.
    Jag tänker naturligtvis också så men baserar det ju på att Gremlin666 är rätt vass i sina inlägg. Nu på slutet tycker jag att hon har visat en betydligt humanare sida och lämnar nu detta krig
  • Gremlin666

linhen skrev 2009-02-25 19:17:32 följande:

Han är utsatt i skolan.
    Kanske hans osäkerhet därifrån följer med hem?

Hur skulle det lösas tycker du ifall det är så, studera på distans?

Och om han är osäker, både hos mamma och pappa, hur skulle det lösas, fosterfamilj så han inte får träffa sina föräldrar eftersom de inte kan ge honom den tryggheten han behöver?

Fast det är kanske så djupt rotat anser du at han kände av att han inte är säker i sitt hem redan i 3-4-årsåldern då han bodde tillsammans med sina föräldrar och aldrig varken gått i skolan eller träffat mig?

Kanske bara ska släppa det där med osäkerhet och se att det kan finnas fler anledningar som kan orsaka problem hos ett barn?
  • Lusthan

Jag gjorde detta redan när sonen var tre år men kanske fungerar det på en åtta-årig dam också. Jag tvingade han helt enkelt att lära sig sova själv. Han skrek en kväll och sen var det mer eller mindre frid och fröjd. Vi har rutiner på kvällarna som jag tror hjälper. Han gör sig klar för sängen, smörjer sig (eksem) och borstar tänderna, läser en saga och sätter på en skiva med någon saga, säger god natt och går ut. Kanske skulle ni köpa en billig cd-spelare om ni inte redan har och ställa på hennes rum. Köp lite musikskivor och sagoskivor. Finns massor billigt.

Sen jag började med detta så har sonen sovit hela nätterna mer eller mindre i sin säng. Det hände i början att han kom in men han slutade ganska snabbt med det. Nu får han inte längre plats i sängen (snart sju år gammal och vi har 160 cm säng, fyra katter som sover med oss och det blir trångt) så han sover istället på soffan om det är något han blir rädd för. Eller så ligger han i sin säng och lyssnar på en skiva tills han somnar igen.

Hon är stor nog att sova i sin säng och att kunna somna själv så det borde inte vara några problem. Vi brukar greja runt nära sonens rum innan han somnar och det kan nog hjälpa till att han hör oss hålla på.

Vad ni än hittar på som funkar så hoppas jag att det går bra för er. :)

• Gremlin666

linhen skrev 2009-02-25 19:22:02 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-25 14:07:50 följande:
    Ett skönt inlägg för en gångs skull, det måste jag ge dig För första gången sen jag började läsa tråden känns du faktiskt mänsklig Jag tycker att du uttrycker du dig rätt hårt och flera med mig känner sig provocerade av hur du väljer att lägga fram saker. Fram för flera inlägg av denna typ!
    Konstigt, för jag har inte förändrat mig det minsta, jag håller mig till "kortfattad" sanning som jag brukar.

Om du hade "de glasögonen" som du hade på dig då du läste det inlägget när du läser andra inlägg jag skrivit kommer du se att det finns en hel del som folk helt bortsett ifrån, folk har fastnat för "bagage" och "dna-spillror" precis som niah beskrivit.

Men kul att du ser annat än mina beskrivningar av pojken i olika situationer
  • 4familjen

skulle kunna vara jag som skrivit ts *suck*
    har du fått några tips som du ansett hjälpt dig? orkar inte läsa igenom hela tråden!

• Nellee

Det är ju "tillåtet" med OT-inlägg i de nya reglerna så det borde inte gå att anmäla det.

Gremlin- Det låtet som att ni verkligen kämpat. Tycker faktiskt synd om er alla. Det blir ju ingen ro för någon, vare sig för er, pojken eller mamman. Skönt att han är snäll mot ert gemensamma och inte är elak. Tycker att de borde kunna göra en utredning på honom, så liten är han inte.

• Gremlin666
    Nellee skrev 2009-02-25 21:32:19 följande:
    Det är ju "tillåtet" med OT-inlägg i de nya reglerna så det borde inte gå att anmäla det. Gremlin- Det låtet som att ni verkligen kämpat. Tycker faktiskt synd om er alla. Det blir ju ingen ro för någon, vare sig för er, pojken eller mamman. Skönt att han är snäll mot ert gemensamma och inte är elak. Tycker att de borde kunna göra en utredning på honom, så liten är han inte.
    Varje vecka han är här är en kamp för alla inblandade, både inom oss och gemensamt.
    Det är verkligen ett projekt som skapats, så såg det INTE riktigt ut till en början utan han var som vilken hyperaktiv unge som helst i den åldern
    Trodde det skulle gå åt rätt håll hela tiden men det går framåt bakåt framåt framåt bakåt bakåt bakåt...

Men hursomhelst, jag ÄR inte omänsklig, jag HAR känslor, jag HAR varit engagerad men jag har sedan ett tag tillbaka bara gett upp (var nog nånstans i sen graviditet när det var som absolut värst som hela jag bestämde mig för att sätta upp en slags mur som skydd för fler motgångar) och la över allt ansvar på föräldrarna.

Jag hoppas de gör en utredning, visar det sig att något är utöver det "vanliga" så kanske det finns erfarenhet från andra berörda hur man ska gå tillväga på bästa sätt.

Själv håller jag näsan över vattenytan och försöker ta långa, lugna simtag men ibland bara det brister.
    Och då har jag FL
  • linhen

Gremlin666 skrev 2009-02-25 19:36:12 följande:

linhen skrev 2009-02-25 19:22:02 följande:
    Konstigt, för jag har inte förändrat mig det minsta, jag håller mig till "kortfattad" sanning som jag brukar. Om du hade "de glasögonen" som du hade på dig då du läste det inlägget när du läser andra inlägg jag skrivit kommer du se att det finns en hel del som folk helt bortsett ifrån, folk har fastnat för "bagage" och "dna-spillror" precis som niah beskrivit. Men kul att du ser annat än mina beskrivningar av pojken i olika situationer
    Så var du tillbaka... Nä, men det inlägget som jag kommenterade visade en mjukare framtoning med de tidigare som varit råa - nu finns det ju plötsligt bakomliggande orsaker mot innan då pojken bara var jävligt jobbig och störd.
  • Gremlin666

linhen skrev 2009-02-25 22:45:38 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-25 19:36:12 följande:
    Så var du tillbaka... Nä, men det inlägget som jag kommenterade visade en mjukare framtoning med de tidigare som varit råa - nu finns det ju plötsligt bakomliggande orsaker mot innan då pojken bara var jävligt jobbig och störd.
    Jag förstår.

Men ingen annan har velat gå in och gräva djupare i det innan utan har attackerat och dömt utan att tänka två gånger.
    Niah är en mästare anser jag (bli inte stursk nu niah ) när det gäller att "bryta ner" situationer och Miss Helena visade en helomvändning och ställde "rätt" frågor.

Niah´s inlägg fick hela diskussionen att vända och det är i stort sett en omöjlig uppgift när det gäller en "stämplad" elak styvmamma.

Jag är långt ifrån felfri och jag har hemska känslor men de är inte mindre verkliga för mig mitt i situationen för det men om jag inte får utlopp för det kommer det troligen ta hus i helvete här hemma irl och jag kommer fota folk i arslet utan att ha den minsta tanke på morgondagen.
    Då är FL en rätt oskyldig plats att få ur sig det värsta men vid vissa tillfällen har det bara blivit värre.
    Mycket värre, då har jag flytt iväg "hemmets lugna vrå" för att inte explodera.
    Viss respons i styvtrådarna är som att folk slänger in bensindunkar på en eld och sedan undrar varför det exploderar.
    Och självklart bär elden som sådan skulden för att det small
  • linhen

Gremlin666 skrev 2009-02-25 23:02:50 följande:

linhen skrev 2009-02-25 22:45:38 följande:
    Jag förstår. Men ingen annan har velat gå in och gräva djupare i det innan utan har attackerat och dömt utan att tänka två gånger. Niah är en mästare anser jag (bli inte stursk nu niah ) när det gäller att "bryta ner" situationer och Miss Helena visade en helomvändning och ställde "rätt" frågor. Niah´s inlägg fick hela diskussionen att vända och det är i stort sett en omöjlig uppgift när det gäller en "stämplad" elak styvmamma. Jag är långt ifrån felfri och jag har hemska känslor men de är inte mindre verkliga för mig mitt i situationen för det men om jag inte får utlopp för det kommer det troligen ta hus i helvete här hemma irl och jag kommer fota folk i arslet utan att ha den minsta tanke på morgondagen. Då är FL en rätt oskyldig plats att få ur sig det värsta men vid vissa tillfällen har det bara blivit värre. Mycket värre, då har jag flytt iväg "hemmets lugna vrå" för att inte explodera. Viss respons i styvtrådarna är som att folk slänger in bensindunkar på en eld och sedan undrar varför det exploderar. Och självklart bär elden som sådan skulden för att det small
    Jag, som inte är så hemma i bonusbarnstrådarna, läser det som står i inläggen. Jag har inte många separarade i min närhet men i de fall det finns bonusar är läget väldigt gott och sunt. Så, visst, det var dumt att jag gav mig in i diskussionen men man står ju på barnen sida. Det är otroligt tråkigt det som framkommer tycker jag, att styvföräldrar utsätts hårt och utmålas som elaka. Men som sagt, jag läste in det som står svart på vitt och blev riktigt rädd. Men nu känns det som jag fått en lite tydligare bild - och framför allt har jag lärt mig att inte blanda mig i saker jag inte har koll på (eller nä, det lär jag mig nog aldrig ) Hoppas det löser sig för er och att ni får en fungerande tillvaro på sikt!
  • Gremlin666

linhen skrev 2009-02-26 18:54:17 följande:

Jag, som inte är så hemma i bonusbarnstrådarna, läser det som står i inläggen. Jag har inte många separarade i min närhet men i de fall det finns bonusar är läget väldigt gott och sunt. Så, visst, det var dumt att jag gav mig in i diskussionen men man står ju på barnen sida. Det är otroligt tråkigt det som framkommer tycker jag, att styvföräldrar utsätts hårt och utmålas som elaka. Men som sagt, jag läste in det som står svart på vitt och blev riktigt rädd. Men nu känns det som jag fått en lite tydligare bild - och framför allt har jag lärt mig att inte blanda mig i saker jag inte har koll på (eller nä, det lär jag mig nog aldrig ) Hoppas det löser sig för er och att ni får en fungerande tillvaro på sikt!
  • nika

Jag förstår. Men ingen annan har velat gå in och gräva djupare i det innan utan har attackerat och dömt utan att tänka två gånger. Niah är en mästare anser jag (bli inte stursk nu niah ) när det gäller att "bryta ner" situationer och Miss Helena visade en helomvändning och ställde "rätt" frågor. Niah´s inlägg fick hela diskussionen att vända och det är i stort sett en omöjlig uppgift när det gäller en "stämplad" elak styvmamma.
    Nädå. Jag blir inte stursk;) Tack för feedbacken här för det jag skrev i den andra tråden. Det gick ju inte att föra den konversationen på den nivån här just då.

Om man som vissa utgår från att de flesta styvmammor hatar sina bonusbarn och att det är den bakomliggande orsaken till det mesta av styvfamiljsproblematiken är det lätt att man fastnar i negativa diskussionsspiraler:(

Det tursamma är att om man istället utgår från att de flesta vill göra det så bra som möjligt för alla men att man stött på problem större än man klarat av att lösa, och dessutom har lite överseende med paketeringen av problemframställningen, blir det oftare positivare diskussioner som leder framåt:)

Om inte killen kan komma i fråga för någon utredning än så kan jag hänvisa till en tråd som har gått rätt länge, jag har följt den, mest passivt, i över 1 1/2 år. Där har några av de mer regelbundna inläggsskrivarna erfarenhet av barn och styvbarn med bl.a. ADHD. Du kanske kunde utbyta erfarenheter om utredningförfaranden och vardagssituationer där? Tråden heter "När det är jobbigt att vara bonusförälder del?" Det är högt till tak där och relativt få attacker även om fler numer skriver anonymt av de gamla vanliga anledningarna.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?