• SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • Lindsey Egot the only one
    Rocket Mania skrev 2013-09-20 09:28:37 följande:

Hoppsan, fel knapp!

Gör ett nytt försök då:

Vi har inget kallskafferi så smöret står i kylen. Vi använder

att steka i och

på mackan

Hoppas alla tog fram sin finaste penna och antecknade?

Och du vet om att man faktiskt kan steka i Bregott. Det enda smöret som det funkar med.
  • Rocket Mania
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 10:44:35 följande:
    Det smöret du använder till att steka i är även ett smör man kan ha på smörgåsen dvs kärnad grädde.
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 10:45:22 följande:
    Och du vet om att man faktiskt kan steka i Bregott. Det enda smöret som det funkar med.
    Anledningen till att vi använder bregott på mackan är för att det är enklare att bre. Och jodå, jag vet att det går utmärkt att steka i bregott. I båten använder vi enbart bregott av den anledningen. Att vi använder smör hemma är helt en smaksak. Smör används alltså till stek, bak, såser osv.

• blueangel

kylen,

har Bregott mellan på mackan. Steker i flytande arla smör&rapsolja och bakar för det mesta alltid med äkta smör.

Har haft skafferi med svale men skulle aldrig få för mig att ställa något som kan härskna i skafferi.  

• Feryusu
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 10:45:22 följande:
    Iofs så går det utmärkt att steka i smör.
  • stickkontakt
    blueangel skrev 2013-09-20 11:24:59 följande:
    Har haft skafferi med svale men skulle aldrig få för mig att ställa något som kan härskna i skafferi.  

Det tror jag nog att du gör om vi ska vara petiga. Även saker som mjöl kan härskna, även om det tar ett tag.
  • SpanskaFlugan
    blueangel skrev 2013-09-20 11:24:59 följande:
    kylen, har Bregott mellan på mackan. Steker i flytande arla smör&rapsolja och bakar för det mesta alltid med äkta smör. Har haft skafferi med svale men skulle aldrig få för mig att ställa något som kan härskna i skafferi.      

Hur tror du de gjorde innan de hade kylskåp?
  • Singoallaa
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 10:44:35 följande:
    Det smöret du använder till att steka i är även ett smör man kan ha på smörgåsen dvs kärnad grädde.

Urk. Den där brödskivan rivs itu av försöken att bre på det där smaklösa hårda smöret. Men, men :)
  • Singoallaa
    Rocket Mania skrev 2013-09-20 09:28:37 följande:
    Hoppsan, fel knapp! Gör ett nytt försök då: Vi har inget kallskafferi så smöret står i kylen. Vi använder att steka i och på mackan Hoppas alla tog fram sin finaste penna och antecknade?    

• SpanskaFlugan
    Singoallaa skrev 2013-09-20 13:51:14 följande:
    Urk. Den där brödskivan rivs itu av försöken att bre på det där smaklösa hårda smöret. Men, men :)

Smaklöst smör? Vad för sorts smör köper du egentligen? Och det just för att undvika att brödet rivs itu som man tar fram det en stund innan eller förvarar det i kallskafferi.
  • Rocket Mania
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-20 11:54:53 följande:

Hur tror du de gjorde innan de hade kylskåp?
    Åt härsken mat!
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-20 14:12:19 följande:

Smaklöst smör? Vad för sorts smör köper du egentligen? Och det just för att undvika att brödet rivs itu som man tar fram det en stund innan eller förvarar det i kallskafferi.
    Ja riktigt smör smakar ju massor! Inte för att jag använder det på mackan ändå men i såsen osv är det verkligen en smakhöjare!

• Feryusu

Vad menar du för smör nu? Och om du tar fram det en stund i förväg, så kommer det både vara mjukt och smaka lite mer. En del saker ska inte serveras iskalla.
  • Virriga Vera

Det är därför man hyvlar smöret med en osthyvel, låter det ligga någon minut sedan går det bra att bre. Allt tappar i smak av att ätas kallt.
  • SpanskaFlugan
    Virriga Vera skrev 2013-09-20 14:54:42 följande:
    Det är därför man hyvlar smöret med en osthyvel, låter det ligga någon minut sedan går det bra att bre. Allt tappar i smak av att ätas kallt.

Att hyvla smöret var ju smart! Har inte tänkt på det tidigare.
  • Rocket Mania
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-20 15:52:50 följande:

Att hyvla smöret var ju smart! Har inte tänkt på det tidigare.
    Nybakt bröd + hyvlat smör = himmelrike (och oooootroligt nyttigt )
  • cherrykola

Tack vare den här tråden hittade jag ventilen i mitt skafferi :D Tack! ;)

You're such a puppet on string. You don't get it!
  • Anonym (Ek)

Problemet med frågan är vad som menas med smör. Bregott, lätta, lättolagom mm... kallas smör men är inte rent smör. Dessa bör stå i kylen annars blir de hyfsat snabbt dåliga vilket jag har upplevt. 

Men riktigt smör behöver inte stå i kyl och håller flera veckor i rumstemperatur. Självklart längre hållbarhet i kyl, men då är den oanvändbar... då kan man lika gärna ha den i frysen å få ännu längre hållbarhet. 

I länder som Storbritannien, Spanien, Tyskland mm... så förvarar folk smör i rumstemperatur i väldigt stor utsträckning. För man använder smör och inte dessa blandningar av smör och olja osv... som exempelvis bregott. 

Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?