• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Anonym (Alchemista)

PS.

Det finns alltså näringsämnen i kött för människor ja. Det är jättesynd om djuren
     Tyvärr är vi människor genetiskt allätare rovdjur. Det är därför vi har ögonen framåt som alla rovdjur, för att röra oss MOT ett byte som vi jagar. Flyktdjuren, samtliga, alltså gräsätarna har alla ögon vid kanterna på huvudet för att se bakåt så de kan springa FRÅN rovdjur som jagar dem.

Människor har även längre "huggtänder" I munnarna. Bytesdjuren/växtätarna har alla tänder lika långa.

Man kan ändå vara vegetarian om man vill. Men man kommer få brist på vissa ämnen våra kroppar behöver så var noga med kosttillskott om du väljer att vara vegetarian. Med det sagt så behöver ingen förutom menstruerande äta särskilt mycket kött alls, bara lite då och då, inte flera gånger per dag och äta mer vegetariskt för hälsans skull. De som äter massa kött blir feta och ohälsosamma. Många äter på tok alldeles för mycket kött nu för tiden (förutom menstruerande som sagt).

• Anonym (S)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 23:09:06 följande:

PS.

Det finns alltså näringsämnen i kött för människor ja. Det är jättesynd om djuren
     Tyvärr är vi människor genetiskt allätare rovdjur. Det är därför vi har ögonen framåt som alla rovdjur, för att röra oss MOT ett byte som vi jagar. Flyktdjuren, samtliga, alltså gräsätarna har alla ögon vid kanterna på huvudet för att se bakåt så de kan springa FRÅN rovdjur som jagar dem.

Människor har även längre "huggtänder" I munnarna. Bytesdjuren/växtätarna har alla tänder lika långa.

Man kan ändå vara vegetarian om man vill. Men man kommer få brist på vissa ämnen våra kroppar behöver så var noga med kosttillskott om du väljer att vara vegetarian. Med det sagt så behöver ingen förutom menstruerande äta särskilt mycket kött alls, bara lite då och då, inte flera gånger per dag och äta mer vegetariskt för hälsans skull. De som äter massa kött blir feta och ohälsosamma. Många äter på tok alldeles för mycket kött nu för tiden (förutom menstruerande som sagt).

En 9-åring bestämmer dock inte själv. Ät det som serveras eller svält och placeras i LVU-hem då, om det passar bättre!
  • Anonym (Alchemista)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 23:44:19 följande:
    En 9-åring bestämmer dock inte själv. Ät det som serveras eller svält och placeras i LVU-hem då, om det passar bättre!
    Man kanske ska informera om varför, så barnet blir lite allmänbildad om näringslära? Passa på att berätta om lite om hur kroppen funkar, vad den näringsmässigt för att ha hälsa också? Kostmodellen och varför kroppen behöver ämnen ur både kött, spannmål och grönsaker?

Men javisst - rätt in på LVU i stället blir säkert bäst.
  • Anonym (Hej)
    AnnaArnold skrev 2015-01-26 23:15:17 följande:

Hur kommer det sig att du är så rädd för vegetarisk mat? Det är ju exakt samma sak som du äter nu fast utan lik bara. Att tvinga henne att äta nått som är så känsligt (som du vet är kött ett hett ämne) är ju rent hemskt! Jag förstår och respekterar att du vill äta kött men gör då vegmat till din dotter med tilexemoel bönor eller liknande som hon kan ta av och sen kan ju bara du och din fru tillsätta kött om ni inte vill ha veg! Enkelt! Att säga att man inte får i sig tillfälligt mycket protein av vegmat är lite bullshit då broccoli innehåller mer protein per gram än rött kött. Snälla respektera och stötta din dotter! För bådas och eran relations skull!

Broccoli mer protein än rött kött per gram, haha! Är du helt blåst? Broccoli har 2,8 gram protein per 100 gram, kött runt 20g per 100 g
  • Anonym (S)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-12 00:36:26 följande:
    Man kanske ska informera om varför, så barnet blir lite allmänbildad om näringslära? Passa på att berätta om lite om hur kroppen funkar, vad den näringsmässigt för att ha hälsa också? Kostmodellen och varför kroppen behöver ämnen ur både kött, spannmål och grönsaker?

Men javisst - rätt in på LVU i stället blir säkert bäst.
    Det är inte min uppgift! Här äts det som serveras när de är under 18! Duger det inte så är det bara att svälta eller dra! Ingen soc i världen lär ju ta hand om en unge som varje dag sätter sig vid dukade matbord men som fått nån jävla fix idé av någon anledning! Allergier etc är ju såklart en helt annan sak men här äter man det som erbjuds, annars är man inte välkommen!
  • Anonym (Alchemista)
    Anonym (S) skrev 2023-08-12 01:14:33 följande:
    Det är inte min uppgift! Här äts det som serveras när de är under 18! Duger det inte så är det bara att svälta eller dra! Ingen soc i världen lär ju ta hand om en unge som varje dag sätter sig vid dukade matbord men som fått nån jävla fix idé av någon anledning! Allergier etc är ju såklart en helt annan sak men här äter man det som erbjuds, annars är man inte välkommen!
    Aha ok. Räkna med att du kommer få problem med den attityden, barnen kommer revoltera mot allt som du bestämmer, göra precis tvärt om mot det som du bestämmer, likt alla normala barn till alldeles för radikala diktatorer som vill att barnen ska marschera i takt, till föräldrar. Börjar med att vid 9-års ålder blir barnet vegetarian för att föräldern förbjuder det. Hur kommer det vara om 5 år tror du? Tror du upproret av barnen blir mindre ju äldre de blir? De känner sig säkert oerhört villkorslöst älskade och accepterade som de är av dig och älskar dig fortfarande lika villkorslöst som du älskar dem om några år.

Lycka till i fortsättningen!  
  • Anonym (Häpp)

Vad roliga ni är som svarar i en 8 år gammal tråd. 

• Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 22:54:57 följande:

Att vara vegetarian är enligt forskning hälsosamt för alla UTOM tjejer och kvinnor i menstruerande ålder därför att det leder till järnbrist.

Menstruerande kvinnor behöver få i sig 15 mg järn per dag enligt livsmedelsverket.

Enligt forskning har kroppen mycket svårare att ta upp järn från växtriket än från animaliska produkter.

För att få i sig 15 mg järn per dag kan man alltså äta antingen en halv portion blodpudding (75 gram) eller 700 gram spenat VARJE dag för att få i sig dagsbehovet.

Alltså en liten bit kött eller nästan 1 kilo spenat PER dag för att täcka dagsbehovet.

Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med järn från animaliskt blod om man väljer bort kött. Dessa järntabletter har förstoppning och väldigt trög mage som biverkan.

Bara att välja.

Här kan du läsa mer: 

svensktkott.se/om-kott/kott-och-halsa/jarn-fe/

"Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med Järn från animaliskt blod".

Well... över 5 år som vegan, 2 graviditeter med antalet blodprover resulterade i förutom fullt friska barn efter fullgågna graviditeter inget järnbrist. Så ditt "måste" där tror jag att du kan stryka :) 

PS. Jag har regelbunden mens med. Bra va? 
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-12 01:14:33 följande:
    Mysig familj.... 
  • Anonym (Alchemista)
    Anonym (Broccolipaj) skrev 2023-08-12 22:48:12 följande:
    "Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med Järn från animaliskt blod".

Well... över 5 år som vegan, 2 graviditeter med antalet blodprover resulterade i förutom fullt friska barn efter fullgågna graviditeter inget järnbrist. Så ditt "måste" där tror jag att du kan stryka :) 

PS. Jag har regelbunden mens med. Bra va? 
    Alla andra vegetarianer jag känner behöver äta järntillskott även de som äter kött rekommendera det som gravida av läkare så jag tror dig inte.

När jag var vegetarian 5 år fick jag järnbrist och läkare förskrivning järntabletter, därav började jag läsa på om varför kroppen inte tar till sig järn från växtriket lika bra som från djurriket. Jag gjorde valet att den mängden vegetarisk mat jag behövde få I mig varje dag var för mycket för mig att äta. Jag valde då att bli allätare igen eftersom min anledning till att bli vegetarian var att jag trodde det var nyttigare och hälsosammare och det var det bevisligen inte, hälsosammare att äta så varierat som möjligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-12 23:57:38 följande:
    Alla andra vegetarianer jag känner behöver äta järntillskott även de som äter kött rekommendera det som gravida av läkare så jag tror dig inte.

När jag var vegetarian 5 år fick jag järnbrist och läkare förskrivning järntabletter, därav började jag läsa på om varför kroppen inte tar till sig järn från växtriket lika bra som från djurriket. Jag gjorde valet att den mängden vegetarisk mat jag behövde få I mig varje dag var för mycket för mig att äta. Jag valde då att bli allätare igen eftersom min anledning till att bli vegetarian var att jag trodde det var nyttigare och hälsosammare och det var det bevisligen inte, hälsosammare att äta så varierat som möjligt.
    Och vänta med kaffet till en stund efter man ätit är också bra, så järnupptaget inte hämmas.
  • Anonym (Ljug)

Ge mycket linser o bönor.

Ljug o säg att det är sojafärs när det är äkta kött. Gör grytor och säg att d e corn när d e kyckling. 

Prata om hur viktigt det är med allsidig kost o att man riskerar att få näringsbrist,  inte växa ordentligt i ungdomstiden om man inte får i sig all typ av mat.

Jag hade inte gett endast vegetariskt i den åldern.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-12 23:57:38 följande:

Människor är olika. Min syster är vegetarian och har klarat sina graviditeter med utmärkta järnvärden utan några tillskott. Själv behöver jag både kött och järntabletter för att må okej.
  • Anonym (S)
    Anonym (Broccolipaj) skrev 2023-08-12 22:51:33 följande:
    Mysig familj.... 
    Ovanligt att föräldrar bestämmer över 9-åringars fixa idéer va?
    Om inte annat är ett smart drag att upplysa att godis bara är att glömma pga gelatinet.
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-13 21:58:09 följande:
    Ovanligt att föräldrar bestämmer över 9-åringars fixa idéer va?
    Om inte annat är ett smart drag att upplysa att godis bara är att glömma pga gelatinet.
    Ja, för gelatinfritt godis finns ju inte....
  • Anonym (S)
    Anonym (Broccolipaj) skrev 2023-08-13 22:29:30 följande:
    Ja, för gelatinfritt godis finns ju inte....
    Det vet inte barnet som fått en fix idé och bestämt sig för att "inte äta kött"!
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-13 23:07:12 följande:
    Det vet inte barnet som fått en fix idé och bestämt sig för att "inte äta kött"!
    För är man 9 kan man inte läsa, menar du? 
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!