• Anonym (Respekt)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Jag har länge funderat på varför folk har så svårt för att respektera det. Eller åtminstone acceptera det. Själv är jag en tjej på 24 år, som söker mig till män i 40-50-årsåldern. Jag förlorade oskulden med en 10 år äldre man, och har sedan dess gått vidare uppåt till 20-30 år äldre män. Har attraherats av äldre sedan jag var 14. På den tiden en 42 år gammal granne. Där kan jag idag medge att det var fel av honom att ens prata med mig om de saker vi pratade om. Men idag, när jag är en vuxen kvinna. Varför?

Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? Om jag söker närhet och trygghet (som jag inte fick som barn) i en sexuell eller mer varaktig relation, varför skulle åldersskillnaden vara ett problem? Varför stör man sig på det?

Jag är ute efter en vettig diskussion, inga påhopp eller onda ord. Jag är nyfiken på vad ni tycker, helt enkelt!

• Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?
  • Anonym (Inte svårt att förstå)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-02 15:14:38 följande:
    Märklig tolkning! Det finns tillräckligt många män så de räcker till för äldre kvinnor också!! Den vanligaste relationen är ju ändå mellan människor i samma åldersgrupp!! 
    Jo, men just kombinationen av yngre kvinna och äldre man tar fram det sämsta i många skribenter på just detta forum. Varför kan man undra?
  • Anonym (motvals)

Jag ser det inte som något samhällsproblem att äldre män och unga kvinnor finner varandra. Inte heller att äldre kvinnor och yngre män bildar relationer.

Jag tror att det hätska klimatet här på FL beror på ett fåtal skribenter som ventilerar sin egen frustration över att blivit lämnade för en yngre kvinna. 

Man kan väl tycka att de borde komma över detta och kanske till och med inse att det är många fler faktorer är åldern som påverkar relationer. De flesta relationer som går i kras beror helt enkelt på att känslorna svalnat och tillslut dött.

• Anonym (Oraklet)
    Anonym (motvals) skrev 2025-03-02 16:19:30 följande:

Jag ser det inte som något samhällsproblem att äldre män och unga kvinnor finner varandra. Inte heller att äldre kvinnor och yngre män bildar relationer.

Jag tror att det hätska klimatet här på FL beror på ett fåtal skribenter som ventilerar sin egen frustration över att blivit lämnade för en yngre kvinna. 

Man kan väl tycka att de borde komma över detta och kanske till och med inse att det är många fler faktorer är åldern som påverkar relationer. De flesta relationer som går i kras beror helt enkelt på att känslorna svalnat och tillslut dött.

Haha nä du. Såå vanligt är inte detta fenomen. Tvärtom är det en förkrossande majoritet av skilsmässor som sker kvinnan som  tar initiativet. Där står en övergiven man kvar som ofta vill grabba tag i första bästa kvinna som kommer hans väg.

De flesta går vidare till nya jämnåriga partners +- några år. 
    en promille blir tillsammans med någon mycket yngre. 

Fenomenet tycks leva ett eget liv här på familjeliv. Av någon anledning ska det ältas till förbannelse trots att det är så oerhört ovanligt irl. 

Är det rent av hämnden från de ensamma övergivna männen på dejämnåriga kvinnorna som ni aldrig blev valda av. Säkert många som mer än gärna skulle vilja ha en liten tant att bli omhuldad av. 

jag hoppas era önskningar ska slå in. 

• Anonym (motvals)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-03-02 22:19:22 följande:

Haha nä du. Såå vanligt är inte detta fenomen. Tvärtom är det en förkrossande majoritet av skilsmässor som sker kvinnan som  tar initiativet. Där står en övergiven man kvar som ofta vill grabba tag i första bästa kvinna som kommer hans väg.

Fenomenet tycks leva ett eget liv här på familjeliv. Av någon anledning ska det ältas till förbannelse trots att det är så oerhört ovanligt irl. 

Är det rent av hämnden från de ensamma övergivna männen på dejämnåriga kvinnorna som ni aldrig blev valda av. Säkert många som mer än gärna skulle vilja ha en liten tant att bli omhuldad av. 

Nu förstår jag inte alls vad jag skulle ha för önskningar, för min del spelar det ingen roll hur människor träffas eller vilken ålder de har, så länge de vill varandra väl och har känslor för varandra. 

Att det är fler kvinnor än män som initierar skilsmässor har ingenting med tråden att göra.  och ingenting med mitt inlägg att göra heller.

Vad jag anar är att ett fåtal skribenter här har erfarenheten att blivit lämnad för en yngre kvinna. De inser inte att det är väldigt få män som skulle lämna sin kvinna bara för hennes ålder, det ska mycket mer till för att mannen ska lämna.

Som kvinna har jag inga som helst problem med att yngre kvinnor intresserar sig för äldre män, eller tvärtom. Varför ska man överhuvud ha åsikter om andras relationer.  

Vore betydligt sundare att vårda sina egna relationer.

• Anonym (Inte svårt att förstå)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-03-02 22:19:22 följande:

Jag tror det var det mest passivt aggressiva inlägg jag läst på FL.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-03-01 08:15:16 följande:
    Du gör vad du kan för ditt eget utseende och vädrar ditt förakt mot män som träffar yngre. Jag tror dessvärre inte att du är ensam om detta beteende.

Mig stör det inte om yngre och äldre män/kvinnor har en kortare/längre relation. Om det finns kärlek så finns det och man kan sällan garantera en relation in i döden oavsett ålder.
    Mitt utseende är det inget som helst fel på då jag råkar vara en klok person som gjort kloka livsval för min hälsa som sagt.

Till skillnad från feta förtidsgubbar på 40+ som inbillar sig att unga kvinnor skulle vara intresserade av dem. Den illusionen är det enda jag föraktar i denna fråga. Att man kan bli så verklighetsfrånvänd och fåfäng likt dessa skruttgubbs.

Och återigen så är det betydligt bättre odds att leva ett långt liv tillsammans om man är i ungefär samma ålder, jämfört med att välja en 20 år äldre gubbe.
    Anonym (Jolie) skrev 2025-03-02 14:34:53 följande:
    Då tolkar du det inte som jag kan jag börja med att konstatera.
    Vi har för avsikt att hålla ihop också för övrigt.

Dock inte att planera en massa, för oss räcker det med kärleken vi delar.
    Vi har inga planer på att flytta ihop, vi bor så nära varandra att det inte finns någon egentlig mening med en ihopflytt. Har varsitt perfekt boende, på två olika vis så vi har det bästa av två världar.

Det är jag, kvinnan, som är den äldre. Tolv år närmare bestämt. Inget som helst problem. Varför skulle det vara det?
    Vi är båda för gamla för familjebildning, visst skulle han kunna men vid -+50 så känner han sig oavsett för gammal. Och min fertilitet är över sedan länge, vilket bara är skönt då man aldrig behöver oroa sig över en oönskad graviditet.

Det finns inga garantier för något. Min första make avled vid 40 års ålder, jag var 33.
    Min far avled vid 57, min mamma var 44.
    Medellivslängden är mycket högre än så, och det kunde lika gärna varit det omvända. Men som tur är, för mig, så var det inte det.

Du känns väldigt ung med dina barnsliga kommentarer om män 55+, så egentligen kanske vi skulle diskutera Lego istället? Eller annan lämplig leksak.

Min man är visserligen inte 55 men har inte så långt kvar dit, han är varken fet, har potensproblem (snarare tvärtom) eller alkoholproblem, som du nämner i ett senare inlägg.

Varför besvarar jag egentligen dina barnsligheter?
    Det spelar ingen roll att garantier inte finns. Fortfarande dumt och mindre genomtänkt att bli tillsammans med typ 20 år äldre partners, iallafall om syftet är att stanna ihop hela livet. Då har man betydligt bättre odds i att träffa en jämngammal, som man dessutom brukar ha mer gemensamt med än någon som är gammal nog att vara ens förälder. 

Jag är inte barnslig heller utan bara realistisk. Män över 40 ser i regel förjävliga ut idag p.g.a. usel kosthållning och noll träningsmotivation. Det är bara att gå in i närmaste lekpark eller grundskolor för att få detta bekräftat av alla degiga pappakroppar som hänger där. 
    Du kan leka med ditt eget lego förresten, om du själv inte hade något mer moget att komma med än det där. 

Det finns heller inga barnsligheter från mitt håll, det är du som barnsligt och tjuraktigt väljer att missuppfatta det jag skriver. Och du verkar inte ha nån vidare koll på hur män i regel ser ut idag heller. Titta utanför din egen lilla bubbla så kanske verkligheten slår dig också tillslut.

• Anonym (Precis..)
    Anonym (motvals) skrev 2025-03-02 16:19:30 följande:

Kvinnor är ofta attraktiva även som lite äldre, därför är det inget konstigt att de hellre tar yngre män, då de vill ha någon som är jämnsnygg. Män däremot blir ofta fula och tjocka snabbt, med få undantag.
  • Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (Precis..) skrev 2025-06-28 11:09:10 följande:
    Kvinnor är ofta attraktiva även som lite äldre, därför är det inget konstigt att de hellre tar yngre män, då de vill ha någon som är jämnsnygg. Män däremot blir ofta fula och tjocka snabbt, med få undantag.
    "Ja, Guuuud, ja!
    När det gäller kvinnor ser man praktiskt taget ingen skillnad på en 20-åring och en 50-åring. 
    Men för män, ja då är alla män över 30 år gubbar som är ofräscha och tjocka!!!"

Man ser verkligen hur det ryker av avundsjuka gentemot unga kvinnor och män ialla åldrar som mycket hellre vill ha en fräsch 20-åring än en 40-årig tant. 

Men för all del, ljug för er själva, kanske kan ni lura er själva. Gå för allt i världen inte ut i verkligheten bara. 
    Snacka om att många kvinnor lider av Incel-symptom.
  • Anonym (Kry)

Och projiceringarna från de ratade skruttgubbarna bara fortsätter. Det är det mest uppenbara i denna tråd, vilka den sanna avundsjukan kommer från. Det är knappast kvinnor som är aktiva i incelsfärer på Reddit.

• Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (Kry) skrev 2025-06-28 17:13:23 följande:

... Det är knappast kvinnor som är aktiva i incelsfärer på Reddit.

Stämmer. Dom finns här på FL istället.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-06-28 17:45:53 följande:
    Stämmer. Dom finns här på FL istället.
    Männen ja, det stämmer finfint. Trist är det dock då de hamnat på helt fel forum. Familjeliv är till för folk som faktiskt får ligga.
  • Jimmy75
    Anonym (Kry) skrev 2025-06-28 18:15:36 följande:
    Männen ja, det stämmer finfint. Trist är det dock då de hamnat på helt fel forum. Familjeliv är till för folk som faktiskt får ligga.

Va!? Är det? Jag trodde det var till för alla? Tycker du inte att de ska ta och skriva in det i sina villkor då? Eller det kanske finns någon moderator här som kan svara på frågan. Finns det någon särskild frekvens? Hur lång tid får det gå som längst sedan jag låg senast innan jag blir utslängd från FL?

Eftersom du nu har sån insyn och känner till regler som ingen upplyser om undrar jag bara om det finns fler ställen som bara är till för såna som får ligga.

• Anonym (Kry)
    Jimmy75 skrev 2025-06-29 02:21:36 följande:

Va!? Är det? Jag trodde det var till för alla? Tycker du inte att de ska ta och skriva in det i sina villkor då? Eller det kanske finns någon moderator här som kan svara på frågan. Finns det någon särskild frekvens? Hur lång tid får det gå som längst sedan jag låg senast innan jag blir utslängd från FL?

Eftersom du nu har sån insyn och känner till regler som ingen upplyser om undrar jag bara om det finns fler ställen som bara är till för såna som får ligga.

Med tanke på hur incelcreepsen beter sig mot kvinnor här på forumet så vore det ingen dum idé. 

Forumet handlar primärt om familjeliv och medlemmarna här är de flesta vuxna med vuxna liv och erfarenheter.

Den gapiga lilla smutsfläck av incel-oskulder (män) med sociala nedsättningar och diagnos på spektrumet borde söka sig till andra, mer anpassade forum. De som härjar härinne fördärvar forumet då de många gånger inte ens fattar hur man ska bete sig och saknar vanligt folkvett.
  • Jimmy75
    Anonym (Kry) skrev 2025-06-29 04:13:00 följande:
    Med tanke på hur incelcreepsen beter sig mot kvinnor här på forumet så vore det ingen dum idé. 

Forumet handlar primärt om familjeliv och medlemmarna här är de flesta vuxna med vuxna liv och erfarenheter.

Den gapiga lilla smutsfläck av incel-oskulder (män) med sociala nedsättningar och diagnos på spektrumet borde söka sig till andra, mer anpassade forum. De som härjar härinne fördärvar forumet då de många gånger inte ens fattar hur man ska bete sig och saknar vanligt folkvett.

Personligen anser jag det är beteendet som räknas, inte huruvida någon jag kommenterar är incel eller ej, vilket för övrigt inte är möjligt att säga säkert ändå bara genom att se vad de skriver. Vissa ja, alla nej.

Att man sedan har råkat ut för saker är för all del tråkigt, men världen innehåller alla sorters människor och man får bara lära sig hantera det på bästa sätt. Vissa ställen kanske man undviker....få ställen är ju så lätta att slippa undan på som på internet - bara skrolla vidare liksom.

Om du ser hundbajs på trottoaren....väljer du då att kliva i den och sedan blir sur på den som lät det ligga??? Sedan hackar du på människor med npf-diagnoser för att de inte beter sig som du önskar.... går du runt och skäller på människor i rullstol också för att de är i vägen för dig?

Du pratar om att bete sig ordentligt och att många saknar vanligt folkvett - då tycker jag du ska titta dig i spegeln, för att tala till människor här inne som du gör är verkligen inte folkvett....vare sig vad du skriver om dem och i SYNNERHET vad du skriver till dem.

Ser du så lätt det var att framföra en kritisk åsikt om någons beteende utan att bete sig som ett asshole och skicka en massa kränkningar. De beter dig fruktansvärt illa mot många här inne. Har sett det i andra trådar också. Vad jag tycker om den saken framgår tydligt här ovan - behövde jag kalla dig kränkande saker för det? Behövde jag spekulera om diverse diagnoser eller orsaker för det? Nej, det behövde jag inte, för jag kan inte veta något om dem.....lika lite som du kan veta något om orsaken till att andra beter sig som de gör här inne.

• KimLinnefeldt

Kärlek är fina grejer.

Du är tillräckligt gammal för att förstå vilka konsekvenser det kan få i längden att ha en partner som är 30 år äldre. Men jag tycker att man ska våga leva medan man gör det. Det kanske bara är tillfällig sex, och då blir det ju inga problem. 

Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?