• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Anonym (grustag)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-17 18:48:25 följande:
    Trasig barndom? Han är fortfarande ett barn. Ditt resonemang kring hans ålder blir ju också ganska förvirrande. Om han är nästan 15 så är han ju nästan 9 också.

Jag håller inte alls med om att det saknas möjligheter för barn som är brottsoffer att få hjälp. De kan söka på både soc och bup. Ska man hårddra det så är det ju viktigare att gärningsmannen får vård för att undvika fler offer i framtiden.
  • Birgitta02

Jag blir oerhört skrämd när jag läser alla fördömanden om den här 12-åringen. Ni har ingen aning om vad han har för bagage. Ingen av er vet något om honom. Inte jag heller.

Lägg ner nu!

• Anonym (Hm)

Men hur visste den här "morfar" adressen till 12 åringen? Det låter oerhört märkligt att han åkte hem till honom och sa "Jag vet vad du har gjort"och att han då erkände för den här främmande människan det hemska han gjort. Det tar man isåfall, i första hand, med föräldrarna. Jag köper inte riktigt den händelsen.

Angående händelsen tror jag antingen att 12 åringen har varit utsatt för övergrepp, eller/och inte alls förstår hur fel det han gjorde faktiskt var.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hm) skrev 2015-09-17 22:25:08 följande:

Men hur visste den här "morfar" adressen till 12 åringen? Det låter oerhört märkligt att han åkte hem till honom och sa "Jag vet vad du har gjort"och att han då erkände för den här främmande människan det hemska han gjort. Det tar man isåfall, i första hand, med föräldrarna. Jag köper inte riktigt den händelsen.

Angående händelsen tror jag antingen att 12 åringen har varit utsatt för övergrepp, eller/och inte alls förstår hur fel det han gjorde faktiskt var.

Som jag fattade det var han morfar till tolvåringen.

Det kan faktiskt vara så att han inte förstår. Var han sexuellt upphetsad undrar man ju. Bra att det är anmält så att det blir utrett.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-17 22:36:15 följande:
    Som jag fattade det var han morfar till tolvåringen.

Det kan faktiskt vara så att han inte förstår. Var han sexuellt upphetsad undrar man ju. Bra att det är anmält så att det blir utrett.
    Öhm jaha, det uppfattade inte jag. Det var ju nästan ännu märkligare, är det något föräldrarna börjat berätta för hela släkten? Som jag förstod det hade ju TS inte ens pratat med föräldrarna. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hm) skrev 2015-09-17 22:40:14 följande:

Öhm jaha, det uppfattade inte jag. Det var ju nästan ännu märkligare, är det något föräldrarna börjat berätta för hela släkten? Som jag förstod det hade ju TS inte ens pratat med föräldrarna. 

Efter ts anmält fick föräldrarna reda på som hänt. Och berättade för mormor och morfar. Morfar kanske är någonman ser upp till i den släkten.
  • Anonym (Vad gör man?)

Nej alltså. 7 åringen känner ju denna 12 åring. Så gör även 7 åringens föräldrar. Mamman till offret berättade alltså för sin mamma och pappa. Pappan (morfarn åt offret) blev tokig och de åkte hem till 12 åringens familj.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-17 23:23:43 följande:

Nej alltså. 7 åringen känner ju denna 12 åring. Så gör även 7 åringens föräldrar. Mamman till offret berättade alltså för sin mamma och pappa. Pappan (morfarn åt offret) blev tokig och de åkte hem till 12 åringens familj.

Okej då fattar jag. Tack
  • Anonym674
    K med lilla E skrev 2015-09-17 17:57:17 följande:
    Jag håller med dig i den här diskussionen. Jag har heller inget medlidande till övers för denne 12-åring och mina erfarenheter är också att det läggs stora resurser på gärningsmannen men väldigt lite åt brottsoffer och deras anhöriga, de får oftast klara sig helt på egen hand och reda ut sina trauman.

Den här 12-åringen kan vara precis fyllda 12 och han kan vara nästan 13, vi vet inte och är han nästan 13 år så är det inte länge tills han blir straffmyndig. Han borde kunna skilja på rätt och fel och har han problem med sig från barndomen så är det ju jättebra om han får hjälp med det, därmed inte sagt att man måste känna någon sympati med honom eller att han inte har något ansvar för sina handlingar. Man kan inte skylla allt på en trasig barndom.
    Håller med den första biten. Jag har inte alls några problem att känna empati för någon som gjort fel, snarare tvärtom. Men när det kommer till sexualbrott, sprida nakenbilder, pedofili etc, där sätter jag stopp. Jag kan inte känna ett j-la uns av empati för dessa förövare, även om jag försöker, det går bara inte...
  • Anonym (Hm)
    Anonym674 skrev 2015-09-18 16:15:03 följande:
    Håller med den första biten. Jag har inte alls några problem att känna empati för någon som gjort fel, snarare tvärtom. Men när det kommer till sexualbrott, sprida nakenbilder, pedofili etc, där sätter jag stopp. Jag kan inte känna ett j-la uns av empati för dessa förövare, även om jag försöker, det går bara inte...
    Men om det handlar om ett barn som, i värsta fall, varit utsatt för övergrepp? Det är verkligen över gränsen för en 12 åring att göra det TS beskriver. Något är inte rätt.
  • Anonym (Allt är inte svart eller vitt)

En tolvåring är fortfarande ett barn.

En tolvåring kan göra fel absolut.

Sen vet ingen , som mitt tidigare inlägg, kanske 12 åringen själv blivit utsatt. (Tror tyvärr ganska hög risk)

Eller att detta barn mår fruktansvärt dåligt, pga diagnos eller något annat.

Ett barn är inte ondskefullt.

Att dömma ut ett barn som en vuxen är fruktansvärt skevt! !

• Anonym (polisanmäld)

Polisen i Sthlm (där jag anmälde ärendet) har nu meddelat mig att anmälan har gjorts av mamman till den kompis som var med när övergreppet begicks. Därmed har polisen i Sthlm lagt ner ärendet och detta hanteras nu i den kommun där mamman och övriga inblandande bor.

Bra gjort TS! Jag var snabb att anmäla övergreppet eftersom jag kände att du kanske var osäker. Nu tar myndigheterna över och jag hoppas tolvåringen får snabb hjälp!
    Kram!!!

• Anonym (Ska också anmäla 12-åring)

Tragisk händelse, där 12 åringen mest troligt själv är utsatt för övergrepp och eller far illa på annat sätt eftersom ingen "normal" 12 åring skulle be någon om en avsugning.

Ska man anmäla? Ja, jag tycker det. Inte för att "sätta dit" 12-åringen utan för att han ska få HJÄLP via socialen. Hjälp att kanske komma ifrån en dysfunktionell familj, eller en manlig familjemedlem som utnyttjar honom (väldigt få kvinnor som våldtar och utnyttjar barn).

Jag är själv på G med att polisanmäla en 12 åring för olaga hot då en 12 åring dödshotat mitt barn skriftligt. Jag vet att han inte kommer att sättas i fängelse. Jag vet att polisen lägger ner ärendet. Men jag vill MARKERA. Detta är inte okej. Och jag vill att socialen får upp ögonen på en familj med alldeles för många barn som de inte kan ta hand om....

• Anonym (Ja)

Anmäla, kontakta det andra barnets föräldrar och kontakta skolan gällande 12åringen. De har tystnadsplikt men genom att göra dom uppmärksamma på det kan de ha koll på pojken i skolan så att inget sker där likaså kan de om de misstänker något anmäla till socialen.

• Anonym (polisanmäld)
    Anonym (Ska också anmäla 12-åring) skrev 2018-09-05 21:38:25 följande:
    Tragisk händelse, där 12 åringen mest troligt själv är utsatt för övergrepp och eller far illa på annat sätt eftersom ingen "normal" 12 åring skulle be någon om en avsugning.

Ska man anmäla? Ja, jag tycker det. Inte för att "sätta dit" 12-åringen utan för att han ska få HJÄLP via socialen. Hjälp att kanske komma ifrån en dysfunktionell familj, eller en manlig familjemedlem som utnyttjar honom (väldigt få kvinnor som våldtar och utnyttjar barn).

Jag är själv på G med att polisanmäla en 12 åring för olaga hot då en 12 åring dödshotat mitt barn skriftligt. Jag vet att han inte kommer att sättas i fängelse. Jag vet att polisen lägger ner ärendet. Men jag vill MARKERA. Detta är inte okej. Och jag vill att socialen får upp ögonen på en familj med alldeles för många barn som de inte kan ta hand om....
    Anonym (Ja) skrev 2018-09-05 21:49:34 följande:
    Anmäla, kontakta det andra barnets föräldrar och kontakta skolan gällande 12åringen. De har tystnadsplikt men genom att göra dom uppmärksamma på det kan de ha koll på pojken i skolan så att inget sker där likaså kan de om de misstänker något anmäla till socialen.
    Tråden är från 2015.... bara så ni vet :)

• Anonym (Ja)
    Anonym (polisanmäld) skrev 2018-09-06 09:44:18 följande:

Tråden är från 2015.... bara så ni vet :)

Crap jag som brukar upptäcka sånt i tid ???? aja någon gång ska vara den första!
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?