K med lilla E skrev 2015-09-17 17:57:17 följande:
Jag håller med dig i den här diskussionen. Jag har heller inget medlidande till övers för denne 12-åring och mina erfarenheter är också att det läggs stora resurser på gärningsmannen men väldigt lite åt brottsoffer och deras anhöriga, de får oftast klara sig helt på egen hand och reda ut sina trauman.
Den här 12-åringen kan vara precis fyllda 12 och han kan vara nästan 13, vi vet inte och är han nästan 13 år så är det inte länge tills han blir straffmyndig. Han borde kunna skilja på rätt och fel och har han problem med sig från barndomen så är det ju jättebra om han får hjälp med det, därmed inte sagt att man måste känna någon sympati med honom eller att han inte har något ansvar för sina handlingar. Man kan inte skylla allt på en trasig barndom.
Håller med den första biten. Jag har inte alls några problem att känna empati för någon som gjort fel, snarare tvärtom. Men när det kommer till sexualbrott, sprida nakenbilder, pedofili etc, där sätter jag stopp. Jag kan inte känna ett j-la uns av empati för dessa förövare, även om jag försöker, det går bara inte...