• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Anonym (Micke)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-08 20:36:14 följande:

Det jag menar är att det är vanligt att bonusföräldrar får skulden för att de ej alltid agerar exemplariskt (eller ifrågasätter något) i den förväntade rollen som ställföreträdare för den förälder som ens partner separerat ifrån, medan den förälder som bonus ej är tillsammans med, inte gör ett skit men ändå får så fantastiska hyllningar enbart på grund av att hen är förälder till ett barn. Så är det i mitt fall och jag hör skräckhistorier på hur det är för andra. Alltså är dessa konstellationer inte alltid oproblematiska och det krävs mer än en person för att allt ska fungera, det är ju därför det är så förbannat svårt kanske, eftersom det är så många inblandade. Grattis till dig för en väl fungerande familjekonstellation. 

Jag har aldrig varit någon som behöver folkets jubel för mina handlingar. Utan agerar utifrån vad som känns bäst och mest lämpligt. Min bonus har en pappa. Men han gillar att hänga med mig också. Mitt barn har en bonuspappa. Allt är i sin ordning, barnen har många vuxna i sina liv. Det kan vara många fördelar med sånt också.

Varför lyssna på andra? Vem som får hyllningar? Bryr du dig ens om det? Bara du, din man och barnet vet ju sanningen. Vad som händer hos er är ju eran grej. Givetvis måste man få ventilera jobbiga situationer och grejer om bonusbarn. Det gör alla, föräldrar, förskole och skolpersonal osv. Vem säger annorlunda och måste man lägga energi på det?

Är det inte mest trivsamt att skapa bra relationer och ha trevligt hemma än att bli bitter och grinig. Vill man ens ha det så eller bo så?

Skräckhistorier kanske kan lära dig hur du inte vill ha det eller bör agera. Bara för att man hör sånt kan man ju inte luta sig tillbaka och skita i allt eftersom andra har det värre. Får du mycket stöd av din man i dina funderingar? Vet han om hur du känner? Och framförallt bryr han sig?
  • Anonym (också styvförälder)

Micke, jag behöver inget jubel för mina handlingar, jag vill ha rätten till mina känslor och tankar och rätten att uttrycka dessa i hopp om att få lite input från andra, kanske en annan sida av saken eller någon som faktiskt förstår vad jag talar om.
    UTAN att klassas som en bitch som är farlig för sitt bonusbarn. UTAN att anklagas för att inte vara normal eftersom jag inte älskar min mans barn som ju kommer med i dealen och det måste jag minsann fatta och jag borde ha vetat det redan innan.

Nej, jag visste inte redan innan hur jag skulle känna. Jag visste inte att det skulle gå bra i början men att mina känslor skulle förändras när barnet började tjata om att det vill ha mamma och pappa tillsammans (fast hen inte ens minns att de varit tillsammans) propsa på att sova i pappas säng, att sängen inte är min utan pappas bara, säga att 'mamma säger' om allt allt allt som hen tycker ska vara på ett visst sätt.

Jag visste att barnet alltid skulle känna mer kärlek för mamma och pappa än för mig, men jag visste inte hur det skulle påverka mig. Inte heller visste jag hur liten engagemangsnivån var hos mamman så att om jag så bara tar barnet till lekparken en timme så har jag gjort mer med barnet än hon gjort på två veckor. Jag visste inte att hela situationen skulle få pappan att må så jävla dåligt att han får magsmärtor vid umgänge och ibland måste låsa in sig för att bemästra smärtan och paniken. Det är jävligt surt emellanåt att engagera sig så pass för någon annans barn och inte få något tillbaka. Mina egna barn kändes det aldrig jobbigt att göra saker med för jag hade deras odelade kärlek. Även om min mans barn tycker om mig och alltid är glad att komma hit och vill hit så känner jag aldrig den där kärleken, inte ens när barnet var mindre och jag faktiskt kände något som liknar kärlek för hen.

Jag visste inte att mamman skulle komma med krav och börja bråka och skälla på pappan när kraven inte kan uppfyllas (tex att åka 1½ tim för att hon behöver ha en tavla uppsatt eller vill gå till tvättstugan utan barnet) och att hon då skulle komma med orden: 'Du bryr dig inte om ditt barn' så fort något inte passar.

Jag visste inte att känslorna som väller upp skulle var så starka och att jag känner dem trots att jag vet att det är ologiskt.

Så fort jag skriver något om ovanstående så kommer det alltid någon och säger att det är mitt fel, att jag är skadlig för hans barn osv. Någon som oftast inte har den minsta susning om vad de talar om.

Jag visste inte att jag skulle gå in i väggen och bli sjukskriven i 6 månader och att jag fortfarande efter drygt ett år skulle vara så skör att varje umgänge är en pärs som tar flera dagar att hämta sig ifrån.

Men svaret är inte att lämna min man. Inte i nuläget för jag älskar min man och vill leva resten av mitt liv med honom. Om jag inte kan så måste jag ju så klart lämna honom och det innebär för min bonus att hen mister umgänget helt och hållet för min man har ingenting som håller honom kvar här på min ort förutom jobbet. Han kommer att flytta till sin hemort som ligger långt från orten hans barn bor på, för där finns hans släkt, där finns jobb för honom. Vi bor också ganska långt från barnets ort men försöker hitta bostad närmare, men det är tufft. Vi har stått i kö i fyra år men kommer ändå aldrig så långt fram i kön att vi får komma på visning.

• Havet79

Jag tycker att man måste tänka på barnet i sådana här situationer. Det kan vara mycket känslor hit och dit för de vuxna, men dessa får man nog lägga åt sidan ett tag nu.
    Om man tittar på situationen för vad den är så är det faktiskt så att ni vuxna har valt varandra ni har valt att bo tillsammans osv. Barnet har verken valt sin far eller dig, ej heller vem som ska bo i hans hem. Faktum är att han är helt maktlös och ska bara acceptera alla förändringar, dessutom utan gnäll.
    Prata med barnet, vad vill han? Hur kan han bli delaktig och få känna att han tas på allvar?

• Anonym (hjälp)
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:28:26 följande:

Jag tycker att man måste tänka på barnet i sådana här situationer. Det kan vara mycket känslor hit och dit för de vuxna, men dessa får man nog lägga åt sidan ett tag nu.
    Om man tittar på situationen för vad den är så är det faktiskt så att ni vuxna har valt varandra ni har valt att bo tillsammans osv. Barnet har verken valt sin far eller dig, ej heller vem som ska bo i hans hem. Faktum är att han är helt maktlös och ska bara acceptera alla förändringar, dessutom utan gnäll.
    Prata med barnet, vad vill han? Hur kan han bli delaktig och få känna att han tas på allvar?

Det är ju såklart olika med jag tror sambons barn mår bra när barnet är hemma. Min sambo är övertygad om det. Alla tecken tyder på det, det är ingenting som säger att barnet mår dåligt i sitt liv på grund av mig eller hur det är i just vår situation i hemmet där vi bor. Att barnet har annan problematik, är osäker eller ledset på något vis, eller har det sämre hemma hos sin mamma? Kanske? Kanske inte? Barnet far inte illa på grund av mig. Mår barnet dåligt på något sätt så är det kopplat till saker som jag inte kan ha att göra med. Typ att barnets föräldrar inte bor tillsammans, att den behöver växla mellan två hem, inte alltid vara med sina kompisar som bor där vi bor osv. Alltså saker utanför min makt som jag som styvförälder inte kan göra något åt och inte kan belastas för. Kan såklart hjälpa till om det finns nåt jag kan göra, men jag kan inte trolla. Att belasta styvföräldrar för styvbarns eventuella icke-välmående är tämligen konstigt i dessa fall, när problematiken med största sannolikhet ligger någon annan stans. Tror man seriöst inte att man som styvförälder alltid gör det bästa möjliga? Stannar jag och terroriserar hans barn är jag ju psykopat och behöver vård och det är en helt annan diskussion. Tycker jag synd om barnet för att den behöver leva med separerade föräldrar och allt strul som kommer av det? Ja. Är det mitt fel att föräldrarna separerat? Nej. Brottas jag med samvetskval gällande känslor och tankar, låt mig få göra det. Men jag kan inte belastas för barnets föräldrars val.
  • Havet79
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-09 11:50:17 följande:

Det är ju såklart olika med jag tror sambons barn mår bra när barnet är hemma. Min sambo är övertygad om det. Alla tecken tyder på det, det är ingenting som säger att barnet mår dåligt i sitt liv på grund av mig eller hur det är i just vår situation i hemmet där vi bor. Att barnet har annan problematik, är osäker eller ledset på något vis, eller har det sämre hemma hos sin mamma? Kanske? Kanske inte? Barnet far inte illa på grund av mig. Mår barnet dåligt på något sätt så är det kopplat till saker som jag inte kan ha att göra med. Typ att barnets föräldrar inte bor tillsammans, att den behöver växla mellan två hem, inte alltid vara med sina kompisar som bor där vi bor osv. Alltså saker utanför min makt som jag som styvförälder inte kan göra något åt och inte kan belastas för. Kan såklart hjälpa till om det finns nåt jag kan göra, men jag kan inte trolla. Att belasta styvföräldrar för styvbarns eventuella icke-välmående är tämligen konstigt i dessa fall, när problematiken med största sannolikhet ligger någon annan stans. Tror man seriöst inte att man som styvförälder alltid gör det bästa möjliga? Stannar jag och terroriserar hans barn är jag ju psykopat och behöver vård och det är en helt annan diskussion. Tycker jag synd om barnet för att den behöver leva med separerade föräldrar och allt strul som kommer av det? Ja. Är det mitt fel att föräldrarna separerat? Nej. Brottas jag med samvetskval gällande känslor och tankar, låt mig få göra det. Men jag kan inte belastas för barnets föräldrars val.

Hur kan du vara så säker på att du inte har någonting med barnets problematik att göra? Barn känner och förstår mer än vad man tror oftast. Barn har även stark vilja att samarbeta och vilja att vara till lags, vilket ibland kan lura en att tro att problemet är ett annat än vad det i själva verket är. Mitt råd är fortfarande att prata med barnet och göra det delaktigt.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-09 11:16:14 följande:

Micke, jag behöver inget jubel för mina handlingar, jag vill ha rätten till mina känslor och tankar och rätten att uttrycka dessa i hopp om att få lite input från andra, kanske en annan sida av saken eller någon som faktiskt förstår vad jag talar om.

UTAN att klassas som en bitch som är farlig för sitt bonusbarn. UTAN att anklagas för att inte vara normal eftersom jag inte älskar min mans barn som ju kommer med i dealen och det måste jag minsann fatta och jag borde ha vetat det redan innan.

Nej, jag visste inte redan innan hur jag skulle känna. Jag visste inte att det skulle gå bra i början men att mina känslor skulle förändras när barnet började tjata om att det vill ha mamma och pappa tillsammans (fast hen inte ens minns att de varit tillsammans) propsa på att sova i pappas säng, att sängen inte är min utan pappas bara, säga att 'mamma säger' om allt allt allt som hen tycker ska vara på ett visst sätt.

Jag visste att barnet alltid skulle känna mer kärlek för mamma och pappa än för mig, men jag visste inte hur det skulle påverka mig. Inte heller visste jag hur liten engagemangsnivån var hos mamman så att om jag så bara tar barnet till lekparken en timme så har jag gjort mer med barnet än hon gjort på två veckor. Jag visste inte att hela situationen skulle få pappan att må så jävla dåligt att han får magsmärtor vid umgänge och ibland måste låsa in sig för att bemästra smärtan och paniken. Det är jävligt surt emellanåt att engagera sig så pass för någon annans barn och inte få något tillbaka. Mina egna barn kändes det aldrig jobbigt att göra saker med för jag hade deras odelade kärlek. Även om min mans barn tycker om mig och alltid är glad att komma hit och vill hit så känner jag aldrig den där kärleken, inte ens när barnet var mindre och jag faktiskt kände något som liknar kärlek för hen.

Jag visste inte att mamman skulle komma med krav och börja bråka och skälla på pappan när kraven inte kan uppfyllas (tex att åka 1½ tim för att hon behöver ha en tavla uppsatt eller vill gå till tvättstugan utan barnet) och att hon då skulle komma med orden: 'Du bryr dig inte om ditt barn' så fort något inte passar.

Jag visste inte att känslorna som väller upp skulle var så starka och att jag känner dem trots att jag vet att det är ologiskt.

Så fort jag skriver något om ovanstående så kommer det alltid någon och säger att det är mitt fel, att jag är skadlig för hans barn osv. Någon som oftast inte har den minsta susning om vad de talar om.

Jag visste inte att jag skulle gå in i väggen och bli sjukskriven i 6 månader och att jag fortfarande efter drygt ett år skulle vara så skör att varje umgänge är en pärs som tar flera dagar att hämta sig ifrån.

Men svaret är inte att lämna min man. Inte i nuläget för jag älskar min man och vill leva resten av mitt liv med honom. Om jag inte kan så måste jag ju så klart lämna honom och det innebär för min bonus att hen mister umgänget helt och hållet för min man har ingenting som håller honom kvar här på min ort förutom jobbet. Han kommer att flytta till sin hemort som ligger långt från orten hans barn bor på, för där finns hans släkt, där finns jobb för honom. Vi bor också ganska långt från barnets ort men försöker hitta bostad närmare, men det är tufft. Vi har stått i kö i fyra år men kommer ändå aldrig så långt fram i kön att vi får komma på visning.

Men vem anklagar dig? Om det är som du beskriver gör du ju inget fel? Alltså varför ska man ens sätta etiketter på hur man tycker om ett barn?

Problemet är ju hur vissa människor uttrycker rent hat för barn de lever ihop med. Det är ju helt snevridet att bo ihop under de förutsättningarna. Man behöver inte någon vidareutbildning för att fatta det.

Sen om man inte klarar av som vuxna att hantera saker runt barnet på ett vettigt sätt, finns det mycket hjälp att få. Man måste ju sätta gränser för galenskap.

Nu verkar ju inte din snubbe speciellt intresserad av sitt barn eftersom han överväger en långflytt.

Givetvis drömmer alla barn om att ha båda föräldrarna tillsammans. Det säger mitt barn med. Denne tycker även att vi borde ha ett stort hus där alla kan bo. Dvs barnet, jag, min nya, mamman och hennes nya. Barn kan inte utrycka sig som vuxna. Och du och din kille måste ju lära er att ge vettiga svar. Tex runt sängen osv

Alltså livet är vad man gör det till. Ser man problem blir det problem.
  • Anonym (också styvförälder)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-09 15:39:16 följande:
    Men vem anklagar dig? Om det är som du beskriver gör du ju inget fel? Alltså varför ska man ens sätta etiketter på hur man tycker om ett barn?

Problemet är ju hur vissa människor uttrycker rent hat för barn de lever ihop med. Det är ju helt snevridet att bo ihop under de förutsättningarna. Man behöver inte någon vidareutbildning för att fatta det.

Sen om man inte klarar av som vuxna att hantera saker runt barnet på ett vettigt sätt, finns det mycket hjälp att få. Man måste ju sätta gränser för galenskap.

Nu verkar ju inte din snubbe speciellt intresserad av sitt barn eftersom han överväger en långflytt.

Givetvis drömmer alla barn om att ha båda föräldrarna tillsammans. Det säger mitt barn med. Denne tycker även att vi borde ha ett stort hus där alla kan bo. Dvs barnet, jag, min nya, mamman och hennes nya. Barn kan inte utrycka sig som vuxna. Och du och din kille måste ju lära er att ge vettiga svar. Tex runt sängen osv

Alltså livet är vad man gör det till. Ser man problem blir det problem.
    Du kan ju bara titta på svaren i den här tråden så ser du anklaganden. TS behövde råd i en situation och genast ska hon flytta osv.

Genast är det hennes fel att barnet mår dåligt om barnet gör det. Mm.

Jag kan inte se att någon uttrycker rent hat här.

Jag hade inga problem i början, problem kom efter hand, jag försöker lösa problemen men ibland är det skönt att kunna ventilera med andra som förstår. Tyvärr drösar det in såna som inte har en aning och bara måste kräka ur sig en massa skit som inte är till ett dugg hjälp.

Vi ger vettiga svar runt sängen, vi har gett vettiga svar i 3 år. Barnet fortsätter att komma med samma kommentarer. Första året gick det kanonbra, då sov barnet ibland i vår säng och kunde då gosa och krama oss båda. Sen hände något och sakta men säkert började mina känslor inför situationen att ändras.
  • Anonym ("elaka styvmamman")

Ditt barn är ditt barn och ditt ansvar. Sen kan man givetvis hjälpa till för att kunna ha en normalt fungerande familj osv.

I mitt fall med min mans son innebär det som sagt städa, tvätta, laga mat, köpa kläder, skjutsa, stötta vid kalas, jul mm
    Kärlek och närhetsbiten får den biologiska föräldern ta själv.

Jag kramar o pussar inte på en snorig, vårtig och dreglande 7-åring. Som dessutom inte är min egen. NEVER!

Självklart propsar jag på behandling och undersökning av vårtor, näshåla mm men jag tänker inte vara den drivande... Jag orkar inte det längre!
    Kanske kan föräldrarna ta tag i detta när pojken inte längre vill gå till skolan för att dom retar honom...? Jag orkar inte mer.

Hans barn, hans bekymmer o likaså för mig.
    Men min man tar sig an mitt barn mer än sitt eget vad det gäller närhetsbiten, av samma anledningar som jag inte vill ta i ungen.
    Det tål ju att ifrågasättas. Men jag orkar inte göra det mer.

Ja, HUR kan jag älska en man som inte tar 100% hand om sitt barn undrar en del?
    Hur kan en mamma till en pedofil/mördare/våldtäktsman älska sitt barn?
    Det går inte att förklara på annat sätt än att jag gör det o kan stå ut med hans unge tills han blir stor nog att klara sig, välja boende och försörja själv.

Bara att bita ihop varannan vecka!

• Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)
    Men är du seriös människa?
    Har du läst alla inlägg innan du fjantar på med din länk?

Vi snackar inte om nån jävla avundsjuka mot våra bonusbarn. Tror du jag sitter och tycker synd om mig själv för att min sambo bryr sig om sitt barn???????
    Jag har ju två egna barn!!
    Snacka om att verkligen visa att du inte har i denna tråd att göra och om du vill säga nåt.. LÄS VÅRA INLÄGG!
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-16 21:24:52 följande:

Herregud,all min respekt för alla fina styvmammor.Ni gör ett bra jobb&fint hjärta.

Tack! Ibland behöver man faktiskt höra det ordet.
  • Anonym (tips)

Lämna! Det är mitt bästa råd. Var själv i liknande situation och det bästa var när det tog slut (trots att jag älskade mannen) för då fick jag chans att hitta den rätta mannen för mig som jag idag lever med. Det bästa - han har inga barn. Glad Skrattande

Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn