• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 16:13:59 följande:
    Ja, fast om jag frågar om det ska vara brottsligt att ljuga så menar jag de gånger det inte är brottsligt.

Men jag kannfråga så här; ska det vara brottsligt att svika någon?
    Du vänder på resonemanget. Om man gör otrohet olagligt så är det förmodligen sveket, tidsförlusten och den psykiska skadan man åsamkar den bedragna som bestraffas, lögnerna man använder för att dölja eller möjliggöra sitt svek är bara ett verktyg för att uppnå ett mål. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar man vill förbjuda när man straffar folk för rån, bedrägeri, förskingring, etc. Samma argument som du använder kan användas kan användas för att göra till exempel, mobbing, kränkning, förtal, etc, lagligt. Vadå, ska man förbjuda folk att prata med varandra eller om andra? En mobbare säger ju bara saker, vad är det för fel på det? Vadå kränkning, personen har ju bara sagt något? Vadå förtal, personen har ju bara sagt något om någon annan. Men vi vet ju alla att prata inte alltid är oskyldigt och kan få ganska stora konsekvenser för både en själv och andra.

Det är redan brottsligt att svika i andra sammanhang, frågan är om det även ska gälla förhållanden. Min personliga åsikt är att jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker Flört

Med tanke på hur mycket lidande en otrohet ofta orsakar så finns det en poäng i att göra det brottsligt. Vi straffar en hel del som innebär att man medvetet sårar och förnedrar andra människor. Mobbing, förtal, kränkning, psykisk misshandel, etc Men ur ett rent praktiskt perspektiv så tror jag det kommer bli svårt att få det att hålla.
  • Anonym (Eller inte)

Om man läser trådstarten igen tycker jag inte Ts reaktion är orimlig, och inte speciellt mycket allvarligare än vad som kan förekomma i krogkön, i vilken storstad som helst en lördagskväll.

Skulle förresten vara kul att se den polisanmälan... 
    "Jag blev hotad till livet av x, för att jag knullade x fru"

Ganska konstigt att polisen hade resurser överhuvudtaget att utreda detta eftersom dom knappt har resurser att utreda andra "riktiga" brott.

Sen kan man tycka att, om man ser till den skada som en otrohet medför för den drabbade (typ, förlorad arbetsinkomst, psykologhjälp o.s.v) borde det utgå någon typ av straff.
    Men allvarligt talat tror jag inte det finns varken pengar, vilja eller resurser för att lagstadga om detta.

• oanonym
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 16:57:32 följande:

Du vänder på resonemanget. Om man gör otrohet olagligt så är det förmodligen sveket, tidsförlusten och den psykiska skadan man åsamkar den bedragna som bestraffas, lögnerna man använder för att dölja eller möjliggöra sitt svek är bara ett verktyg för att uppnå ett mål. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar man vill förbjuda när man straffar folk för rån, bedrägeri, förskingring, etc. Samma argument som du använder kan användas kan användas för att göra till exempel, mobbing, kränkning, förtal, etc, lagligt. Vadå, ska man förbjuda folk att prata med varandra eller om andra? En mobbare säger ju bara saker, vad är det för fel på det? Vadå kränkning, personen har ju bara sagt något? Vadå förtal, personen har ju bara sagt något om någon annan. Men vi vet ju alla att prata inte alltid är oskyldigt och kan få ganska stora konsekvenser för både en själv och andra.

Det är redan brottsligt att svika i andra sammanhang, frågan är om det även ska gälla förhållanden. Min personliga åsikt är att jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker 

Med tanke på hur mycket lidande en otrohet ofta orsakar så finns det en poäng i att göra det brottsligt. Vi straffar en hel del som innebär att man medvetet sårar och förnedrar andra människor. Mobbing, förtal, kränkning, psykisk misshandel, etc Men ur ett rent praktiskt perspektiv så tror jag det kommer bli svårt att få det att hålla.

Ja, det finns länder där du inte får rita en bild av en viss profet. Jag tycker lagar ska lägga sig i så lite som möjligt, men ändå finnas där när människor far illa.

Och jag anser att otrohet är fel, men jag ser inte hur en lag skulle fungera i praktiken.

Jag tycker även det är fel att folk säger till sina barn att Gud finns och sänder dig till helvetet om du inte följer en viss skrift. Men även där blir det svårt att lagföra.

Vad skulle en sådan här lag säga om en uppbruten förlovning? Det borde ju också ingå.

Jag anser att detta inte kommer att hålla, och är därför emot en sådan lag.
  • Anonym (Livsnjutare)
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 16:12:23 följande:

Fast det går att knulla utan att svika ett förtroende.

Absolut...bäst är ju om man är överens. Missen är nog många ggr att sex och kärlek är så starkt förknippade. Sex kan ju vara enbart njutning rekreation eller annat...inte nödvändigtvis kärlek. Man kan fråga sig varför vi lovar varandra trohet. Det känns förlegat..
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 17:16:24 följande:
    Ja, det finns länder där du inte får rita en bild av en viss profet. Jag tycker lagar ska lägga sig i så lite som möjligt, men ändå finnas där när människor far illa.

Och jag anser att otrohet är fel, men jag ser inte hur en lag skulle fungera i praktiken.

Jag tycker även det är fel att folk säger till sina barn att Gud finns och sänder dig till helvetet om du inte följer en viss skrift. Men även där blir det svårt att lagföra.

Vad skulle en sådan här lag säga om en uppbruten förlovning? Det borde ju också ingå.

Jag anser att detta inte kommer att hålla, och är därför emot en sådan lag.
    Du överdriver en smula, det är inte sharialagar eller en religiös stat vi pratar om. Vi pratar om svek inom ett förhållande så orsakar mycket lidande för den drabbade ska eller inte ska göra olagligt. Det har ingenting med religion att göra.

Ja lagar är oftast till för att skydda människor från varandra, alla är ju inte alltid snälla. men på vilket sätt menar du att en person som blir bedragen INTE far illa?

Jag har också svårt att se hur det ska hålla rent praktiskt i ett land där rättsväsendet knappt hinner med. Ur ett moraliskt perspektiv ser jag däremot absolut en poäng i att göra otrohet olagligt eftersom otrohet ganska ofta orsakar väldigt mycket lidande. Jag kände en person som begick självmord efter att hans fru varit otrogen med hans bästa vän.

Jag är ingen jurist och kan inte svara på exakt hur man kunna göra det möjligt, dock har det varit olagligt tidigare så det borde redan finnas saker man kan återanvända med en viss modernisering, och dels bestraffar vi redan andra slags svek och där borde det också finnas material att använda.
  • Anonym (mmm)

Om otrohet ska bli straffbart borde psykisk misshandel ge dubbla straff på den straffskalan. Det borde även vara mer kostsamt än fysisk misshandel. Ibland undrar jag om vi lever på stenåldern i våra sätt att tänka. Varför ska en blåtira vara det enda som ger ett straff när ett sår från flera års psykisk misshandel kan blir så djup att de aldrig läker? För att blåtiran syns?

• Moulinette86
    molly50 skrev 2018-02-07 15:51:05 följande:
    Bra fråga.
    Men för många otrogna så är det väl ett tillräckligt straff att bli avslöjade och förlora både partner och älskare/älskarinna kanske.
    Jag vet inte riktigt var man ska sätta gränsen för vad som ska räknas som otrohet,om det skulle bli olagligt.
    Alla har ju olika gränser.
    Och för en del är sveket och lögnerna värre än otroheten i sig.
    Ska man då sätta gränsen vid lögner och svek?
    För mig känns det orimligt.

Ja,jag sökte hjälp hos en samtalsterapeut och hade dessutom vänner och familj som stöd.
    Så hjälp ska man få om man ber om det.
    Och vem betalade för samtalsterapi?
  • oanonym
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 17:32:45 följande:

Du överdriver en smula, det är inte sharialagar eller en religiös stat vi pratar om. Vi pratar om svek inom ett förhållande så orsakar mycket lidande för den drabbade ska eller inte ska göra olagligt. Det har ingenting med religion att göra.

Ja lagar är oftast till för att skydda människor från varandra, alla är ju inte alltid snälla. men på vilket sätt menar du att en person som blir bedragen INTE far illa?

Jag har också svårt att se hur det ska hålla rent praktiskt i ett land där rättsväsendet knappt hinner med. Ur ett moraliskt perspektiv ser jag däremot absolut en poäng i att göra otrohet olagligt eftersom otrohet ganska ofta orsakar väldigt mycket lidande. Jag kände en person som begick självmord efter att hans fru varit otrogen med hans bästa vän.

Jag är ingen jurist och kan inte svara på exakt hur man kunna göra det möjligt, dock har det varit olagligt tidigare så det borde redan finnas saker man kan återanvända med en viss modernisering, och dels bestraffar vi redan andra slags svek och där borde det också finnas material att använda.

Jag har inte sagt att en bedragen människa inte far illa, men det kan man bli av alla svek, inte bara otrohet. Och då ska staten alltså bestämma vad ett förhållande är och vad otrohet är.

Det innebär att varje nytt förhållande måste lagföras på något vis, annars kommer många fall av otrohet rinna ut i sanden för att det inte går att styrka att det var ett förhållande.

Jag vill inte att staten ska bestämma vad ett förhållande är på det viset.
  • oanonym
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-07 17:38:11 följande:

Om otrohet ska bli straffbart borde psykisk misshandel ge dubbla straff på den straffskalan. Det borde även vara mer kostsamt än fysisk misshandel. Ibland undrar jag om vi lever på stenåldern i våra sätt att tänka. Varför ska en blåtira vara det enda som ger ett straff när ett sår från flera års psykisk misshandel kan blir så djup att de aldrig läker? För att blåtiran syns?

Kanske sexvägran också ska bli förbjudet, allt för att minska otrohetsaffärerna?:)

Är det åt det hållet vi vill?
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 18:24:53 följande:

Jag har inte sagt att en bedragen människa inte far illa, men det kan man bli av alla svek, inte bara otrohet. Och då ska staten alltså bestämma vad ett förhållande är och vad otrohet är.

Det innebär att varje nytt förhållande måste lagföras på något vis, annars kommer många fall av otrohet rinna ut i sanden för att det inte går att styrka att det var ett förhållande.

Jag vill inte att staten ska bestämma vad ett förhållande är på det viset.

Ja man kan fara illa av olika anledningar men det lustiga är att vi redan bestraffar ganska mycket av det. Så lagen dikterar redan ganska mycket av hur människor får bete sig mot varanda. Lagen lägger sig redan nu sig i hur människor får bete sig mot varandra i ett förhållande. Psykisk misshandel och kränkning är olagligt även i ett förhållande. Otrohet är undantag.

Någon gång bestämdes det att man skulle överlåta det åt var och en och tanken är väl god, problemet är att det tyvärr har eskalerat ganska kraftig med åren och är idag mer eller mindre accepterat. Man brukar säga frihet under ansvar men vad händer när folk inte tar ansvar?
  • oanonym
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 19:07:58 följande:

Ja man kan fara illa av olika anledningar men det lustiga är att vi redan bestraffar ganska mycket av det. Så lagen dikterar redan ganska mycket av hur människor får bete sig mot varanda. Lagen lägger sig redan nu sig i hur människor får bete sig mot varandra i ett förhållande. Psykisk misshandel och kränkning är olagligt även i ett förhållande. Otrohet är undantag.

Någon gång bestämdes det att man skulle överlåta det åt var och en och tanken är väl god, problemet är att det tyvärr har eskalerat ganska kraftig med åren och är idag mer eller mindre accepterat. Man brukar säga frihet under ansvar men vad händer när folk inte tar ansvar?

Ja, gränsen måste dras någonstans. Psykisk misshandel och kränkning är olagligt oavsett om det är i ett förhållande eller inte, så där lägger sig lagen inte i förhållandet. Det skulle de göra om otrohet blev olagligt. Det är väl antagligen det som folk vill slippa.

Och det blir väldigt svårt om svek ska bli olagligt. Vad händer om jag blir kär i en annan kvinna och vill skilja mig från min fru. Det är ju ett svek som kan vara vädigt jobbigt för folk.

Ska det vara olagligt också?

Jag tror att en lag mot otrohet kan göra att folk inte vågar ingå i förhållanden lika gärna.

Fast om det är bra eller dåligt är väl en annan fråga...
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 17:49:26 följande:
    Och vem betalade för samtalsterapi?
    Det gjorde ingen eftersom det inte kostade något de första gångerna.
    Sen betalade jag det själv.
    Vad det nu har för betydelse.
    Carpe Diem
  • Anonym (The bug)

Tycker nog hellre att dumhet borde vara straffbart i så fall, om vi nu ändå ska måla med breda penseln...

Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?