• Farmir

Far och dotter relation

Jag är sambo sedan 7 år med en man som har två döttrar.

Jag har en ganska ok relation med dom. Den äldsta dottern som är 23 år har hela tiden varit i mitt tycke väldigt pappig. Jag har själv aldrig haft kontakt med min far så jag kanske överreagerar.

Nu till min fråga...

Min sambo fyllde 55 år och fick en kryssning till Finland av henne, men istället för att han och jag får åka så är det dom två som reser.

Jag blev väldigt besviken och ledsen när jag såg det. Hon har gjort en tavla där det står att han skulle göra sig redo för en 36 timmars kryssning med henne.

Jag själv skulle aldrig kunna göra så emot tex mina barn. Jag har själv gett bort kryssningar i present men självklart så har det varit med den andra partnern. I min värld så gör man inte så.

Min sambo ser inga problem utan tycker att det är helt ok.

Jag har såklart helt accepterat det men jag sa ändå hur jag känner men fick ingen förståelse.

Vad tycker Ni?

• Svar på tråden Far och dotter relation
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 11:20:40 följande:

Jag vet inte varför du vill fortsätta att debattera så här med mig? Jag säger att det inte är konstigt att fokus blir fel, och att man inte behöver klandra henne för det. Att det är mänskligt. Jag säger inte att hon ska fortsätta att hålla fokus på att dottern reser bort med sin pappa. Det blir konstigt när det låter som att du argumenterar emot mig när det är något som jag redan har sagt. 

Sorry, jag bara svarade på ditt svar till mig..

Och förklarade hur jag såg det, hur TS bör försöka fokusera enligt mig.. Inte att du såg det tvärtom.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-21 08:39:43 följande:

TS skriver att "det är synd om henne för att hon är mobbad i skolan" så en gissnong är väl att pappan är extremt överbeskyddande mot just den ena dottern. Den andra dottern kanske har familj, eller vänner att resa med.

Har varit mobbad!

Människan är 23 år gammal och har jobb, så det är hög tid att gå vidare i livet.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-21 08:41:19 följande:

En som inte mår så bra kanske?

Någon gång måste hon ändå börja agera efter den ålder hon faktiskt är i, och mår hon dåligt så får hon göra som andra vuxna, söka hjälp.
  • Ess
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 07:01:51 följande:

Det går åt båda hållen o det är vuxna människor vi talar om här. Också intressant att mobbing ska diskuteras, blev själv mobbad som ung o det är väldigt tråkigt att 23 åringen har blivit det men det är ingen ursäkt till att bete sig incestuöst. Pappan är säkert extra överbeskyddande pågrund av det men vad är det dem håller på med själva? Mobbing är kanske fel ord men TS exkluderas ju hela tiden istället för inkluderas och det är utfrysning. Tycker att det var otroligt fult gjort av 23 åringen som är en vuxen kvinna att enbart bjuda pappan på den där resan, hade varit en fin gest och sätt att visa uppskattning på genom att ge resan till pappa o hans sambo. Lite som tack för att jag får bo gratis hos er o att pappas fru slavar o passar upp på mig hela tiden.

Jag tycker att TS ska lämna den här mannen. Låt han fortsätta leka husband and wife med sin dotter istället.

+1
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-08-21 11:32:16 följande:
    Sorry, jag bara svarade på ditt svar till mig..

Och förklarade hur jag såg det, hur TS bör försöka fokusera enligt mig.. Inte att du såg det tvärtom.
    Okej, då vet jag. Då släpper jag det. 
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-21 11:36:54 följande:

Har varit mobbad!

Människan är 23 år gammal och har jobb, så det är hög tid att gå vidare i livet.

Absolut, men det kanske är förklaringen till varför PAPPAN är överbeskyddande och inte kan släppa taget. Så PAPPAN måste släppa det och hjälpa (om inte dottern klarar det själv) att gå vidare(med andra ord sluta curla henne och pusha henne att skaffa sig ett eget liv..).

Så länge pappan fortsätter behandla henne som en miniprinsessa kommer hon troligen att fortsätta vara det, för hon vet inget annat..
  • Brumma
    Ess skrev 2020-08-21 11:39:03 följande:

Någon gång måste hon ändå börja agera efter den ålder hon faktiskt är i, och mår hon dåligt så får hon göra som andra vuxna, söka hjälp.

Absolut, ingen har väl påstått att hon bör fortsätta som nu?

Men även efter att man är vuxen, fått ett eget liv och klarar sig själv är det faktiskt helt ok att ta en kryssning eller liknande med sin förälder.

Jag o mina syskon har en weekend (ej kryssning) inbokad med vår mamma till våren. Hennes man (som vi älskar och absolut inte stänger ute på något sätt) får stanna hemma, liksom våra egna partners (och barn).
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 11:30:41 följande:

Ja, det är väl i alla fall lätt att tänka sig att det är så hon känner sig i detta läget. För de andras del kan det mycket väl vara så att de inte tänker på att hon blir tagen för given. Det är viktigt att markera sina egna gränser. Vara tydlig. Har man tagit en större arbetsbörda i hemmet som man inte längre känner sig bekväm med (det kanske kändes okej för 7 år sen när det handlade om en 16-åring) så är det helt okej att backa och hänvisa till att mannen representerar 2/3 av de vuxna i hemmet. Om han anser att dottern inte behöver hjälpa till hemma så står det honom fritt att göra hennes del, om det är så han vill ha det. 

Visst kan han göra det om han nu så gärna vill det men jag tycker egentligen att det här är nåt man kan diskutera när barnen är under 19 år. En 23 åring som bor hemma är inte längre ett barn, där skulle TS bara markera klart o tydligt att här hjälps vi åt. Är det t.o.m. så att TS o mannen jobbar men inte hans dotter så skulle hon ha det som uppgift, sköta markservicen o ha mat serverad till folket som jobbar. Skulle inte vara nåt konstigt, hon bor gratis, är vuxen o reser med dem så nåt sånt skulle TS bara begära.

Sen så tycker jag inte att resan i sig är konstig men relationen far o dotter emellan är konstig. Jag kan tycka att han kanske borde åka iväg med TS själv mycket mer så att hon ska stå ut o spendera mer egentid med andra dottern som verkar vara helt osynlig. Inte lägga ännu mer tid på sin jättebaby som han lever med, han borde jobba för att få henne ur boet istället.
  • Anonym (Saina)
    Ess skrev 2020-08-21 11:36:54 följande:

Har varit mobbad!

Hade hon jobb? Vissa människor vägrar att plocka av sig offerkoftan. Som jag skrev tidigare, dottern o pappan själva är extremt duktiga på att exkludera andra människor.
  • Anonym (J)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 13:23:44 följande:
    Visst kan han göra det om han nu så gärna vill det men jag tycker egentligen att det här är nåt man kan diskutera när barnen är under 19 år. En 23 åring som bor hemma är inte längre ett barn, där skulle TS bara markera klart o tydligt att här hjälps vi åt. Är det t.o.m. så att TS o mannen jobbar men inte hans dotter så skulle hon ha det som uppgift, sköta markservicen o ha mat serverad till folket som jobbar. Skulle inte vara nåt konstigt, hon bor gratis, är vuxen o reser med dem så nåt sånt skulle TS bara begära.

Sen så tycker jag inte att resan i sig är konstig men relationen far o dotter emellan är konstig. Jag kan tycka att han kanske borde åka iväg med TS själv mycket mer så att hon ska stå ut o spendera mer egentid med andra dottern som verkar vara helt osynlig. Inte lägga ännu mer tid på sin jättebaby som han lever med, han borde jobba för att få henne ur boet istället.
    Problemet som ofta uppstår när man lever med någon annans barn är att det är svårare att be andras barn att hjälpa till i hushållet, särskilt om du inte har fått mannens mandat  att göra det. Tycker inte pappan att dottern ska behöva hjälpa till så blir det svårt för hans partner att driva igenom något annat. 

Det här är definitivt något de hade kunnat tagit tag i mycket tidigare, att hon som vuxen inte gör någonting hemma, betyder antagligen att hon inte ens vet hur man gör. För pappans sambo blir det en än större tröskel att ta sig över om hon dessutom måste lära hans dotter hur man gör. 

Jag säger inte att jag tycker att du har fel men jag vet hur mycket svårare det är när det handlar om din partners barn än när det handlar om dina egna barn. 

Dottern har ett heltidsjobb så där har hon inte varit helt bortkommen. Men oavsett om hon hjälper till hemma eller inte så kan pappas partner avsäga sig att göra de extra sysslor som kommer sig av att han har en vuxen dotter som fortfarande bor hemma. 
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-21 11:59:41 följande:
    Absolut, men det kanske är förklaringen till varför PAPPAN är överbeskyddande och inte kan släppa taget. Så PAPPAN måste släppa det och hjälpa (om inte dottern klarar det själv) att gå vidare(med andra ord sluta curla henne och pusha henne att skaffa sig ett eget liv..).

Så länge pappan fortsätter behandla henne som en miniprinsessa kommer hon troligen att fortsätta vara det, för hon vet inget annat..
    De flesta brukar komma till insikt på egen hand när de börjar högre utbildning eller börjar jobba och de träffar andra vuxna människor. Sen är pappan klart dum i huvudet som håller henne kvar i bebisstadiet, men det fråntar ändå inte hennes eget ansvar för sitt liv. Hon ÄR vuxen oavsett vad hon tycker om den saken, och det är dags att börja agera därefter.

När tom särkullen berättade hur barnslig och efter hen kände sig när hen pratat med de i sin klass, många både jobbade och pluggade, några hade även barn. Då reagerar jag på hur en 23 åring med jobb kan ranta runt efter pappi....
  • Ess
    Brumma skrev 2020-08-21 12:03:21 följande:
    Absolut, ingen har väl påstått att hon bör fortsätta som nu?

Men även efter att man är vuxen, fått ett eget liv och klarar sig själv är det faktiskt helt ok att ta en kryssning eller liknande med sin förälder.

Jag o mina syskon har en weekend (ej kryssning) inbokad med vår mamma till våren. Hennes man (som vi älskar och absolut inte stänger ute på något sätt) får stanna hemma, liksom våra egna partners (och barn).
    Det är inte denna kryssningen jag hänger upp mig på, utan hela grejen med att va pappis lilla kicka och alltid hänga efter och se till att hålla favvoplatsen hos pappi.
  • Ess
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 13:27:18 följande:
    Hade hon jobb? Vissa människor vägrar att plocka av sig offerkoftan. Som jag skrev tidigare, dottern o pappan själva är extremt duktiga på att exkludera andra människor.
    I inlägg nr 11 står att hon har jobb och jobbar heltid.
  • Anonym (Saina)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 14:29:40 följande:

Problemet som ofta uppstår när man lever med någon annans barn är att det är svårare att be andras barn att hjälpa till i hushållet, särskilt om du inte har fått mannens mandat  att göra det. Tycker inte pappan att dottern ska behöva hjälpa till så blir det svårt för hans partner att driva igenom något annat. 

Det här är definitivt något de hade kunnat tagit tag i mycket tidigare, att hon som vuxen inte gör någonting hemma, betyder antagligen att hon inte ens vet hur man gör. För pappans sambo blir det en än större tröskel att ta sig över om hon dessutom måste lära hans dotter hur man gör. 

Jag säger inte att jag tycker att du har fel men jag vet hur mycket svårare det är när det handlar om din partners barn än när det handlar om dina egna barn. 

Dottern har ett heltidsjobb så där har hon inte varit helt bortkommen. Men oavsett om hon hjälper till hemma eller inte så kan pappas partner avsäga sig att göra de extra sysslor som kommer sig av att han har en vuxen dotter som fortfarande bor hemma. 

Det är mycket svårare att säga till sin partners barn än egna, absolut. Det jag däremot känner i det här fallet är att TS måste göra nåt drastiskt för att förändra sin situation. Sluta göra det bekvämt för dem o bli obekväm, behandlas du som piga eller luft så gör nåt åt saken.

Ställ ultimatum till karln, det här med att ha med dottern på alla resor måste få ett slut. Åk på den där finlandsfärjan o hoppa i bollhavet bäst du vill hade jag sagt åt honom, sen kommer du hem o så bokar vi in en vecka till Spanien bara du o jag så kan vi komma iväg o prata ut om hur vi ska gå vidare i våran relation egentligen. Jag mår dåligt o jag är inte nöjd med att leka piga åt dig o ditt barn o ha med henne som en annan femåring. Nu gör vi det bara.

Det skulle jag gjort och det idag om jag vore TS.
  • Anonym (Saina)
    Ess skrev 2020-08-21 14:42:20 följande:

I inlägg nr 11 står att hon har jobb och jobbar heltid.

Ja då ska kvinnan göra rätt för sig o betala, om han o hon vägrar så får pappan betala dotterns del. Slut på tramset.
  • Anonym (Saina)

Vägrar han åka en vecka för att lillan inte kan vara ensam hemma så skulle jag säga åt karln att då får vi anlita en nanny den veckan, då kommer det nån 17 åring o passar lillan.

Jag skulle bli en riktig bitch bara för att få fram mitt budskap om hur sjukt det här är.

• Anonym (Han Solo)
    Anonym (Saina) skrev 2020-08-21 14:50:53 följande:

Vägrar han åka en vecka för att lillan inte kan vara ensam hemma så skulle jag säga åt karln att då får vi anlita en nanny den veckan, då kommer det nån 17 åring o passar lillan.

Jag skulle bli en riktig bitch bara för att få fram mitt budskap om hur sjukt det här är.

Eller så gör hon alla (inkl. sig själv) en tjänst och separerar.

Lättaste vägen ur problemet.
  • Anonym (Saina)
    Anonym (Han Solo) skrev 2020-08-21 15:23:08 följande:

Eller så gör hon alla (inkl. sig själv) en tjänst och separerar.

Lättaste vägen ur problemet.

Det vore det allra bästa. Ärligt talat så förstår jag inte hur TS står ut med att leva så här.
Svar på tråden Far och dotter relation