• Thu 29 Sep 2022 08:05
    9560 visningar
    183 svar
    -3 +2
    183
    9560

    Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?

    Om alla invandrare lämnade Sverige, skulle det vara en vinst eller förlust för samhället? 

    Jag tänker på skatteintäkter i relation till bidrag och andra kostnader för kriminalitet med mera. 

  • Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?
  • Sun 2 Oct 2022 19:27
    Um Hamza skrev 2022-10-02 12:03:35 följande:

    Om man tänker bort solidaritet och medmänsklighet ur ekvationen och bara ser till de ekonomiska fördelarna, så har invandring lönat sig för samhället rent historiskt, men det tar lång tid, i alla fall 10 år tror jag det var. Sen tror jag inte kriminaliteten är en så stor del av problemet i det stora antalet utlandsfödda, utan att nackdelarna med att folk försvinner från slitsamma och otacksamma jobb, som lokalvård, omsorg, chaufförer i kollektivtrafiken osv skulle lämna mycket större avtryck om folk lämnade Sverige. Förutom de som måste ta såna jobb pga tex fel utbildning/utbildning som är svår att översätta, finns det också mycket spetskompetens hos många från tex Syrien, som knappt ens finns i Sverige, bland tex ingenjörer och forskare. Ang kriminaliteten har det tidigare visat sig att andelen kriminella är större i gruppen folkvalda Sverigedemokrater, än i gruppen invandrare. Så kanske borde Sd-arna åka härifrån först, när de nu vurmar så för Sverige. Rent teoretiskt vore det intressant att se Sverige stanna totalt om alla med annat ursprung försvann, kanske skulle få tyst på vissa gaphalsar. 


    Det vore spännande att se vart du har fått dina siffror ifrån, skulle vara kul att själv kunna jämföra brottstatistik mellan invandrare och SD.
  • Kaffek­opp242­322
    Sun 2 Oct 2022 19:46
    KillBill skrev 2022-10-02 13:03:40 följande:
    Vad svamlar du om? vilka av mina åsikter överensstämmer med Hitlers? Menar du typ att man bör borsta tänderna eller liknande orelevanta jämförelser?
    Ja, precis. Är man tillräckligt långsökt kan allting relateras till allting. Kolla inlägg #154.
    KillBill skrev 2022-10-02 13:03:40 följande:
    Att jag kopplar dina uttalande nom att göra sig av med sjuka och svaga och ditt snack om utspädning till fascism beror på att detta är centrala delar i den fascistiska läran.
    Man är hellre frisk än sjuk.

    Att du vantolkar och förställer min åsikt till att man ska avrätta sjuka eller något får stå för dig. Det är inte en ärlig argumentation och leder ingen vart.

    Halmgubbe kallas det.
    KillBill skrev 2022-10-02 13:03:40 följande:
    Att jag kopplar dina uttalande nom att göra sig av med sjuka och svaga och ditt snack om utspädning till fascism beror på att detta är centrala delar i den fascistiska läran.
    Inga länder accepterar vad som helst när det kommer till migranters inflytande. Faktum är att ett förlorat inflytande är en kostnad. En onödig kostnad dessutom - varför behövs den? 
  • Sun 2 Oct 2022 20:33
    Padirac skrev 2022-10-02 13:18:08 följande:
    Ja, du diskuterade tvådimensionellt och jag gav ytterligare dimension till debatten. 

    SD och S skiljer sig mycket i fråga om dessa dimensioner. Det är också dessa dimesioner som gör att SD räknas som ett extremhöger-parti . och det är fullt möjligt att vara ett extremhögerparti trots att en del av politiken för en del av människorna i en stat ligger närmare mitten än tex M och KD.  
    Du får definiera "högerextrem".
    Jag tolkar ordet som väldigt långt till höger, vilket inte stämmer med sd.
    Vill man ge ordet en annan betydelse, som att partiet är höger och i någon mening extremt, så har jag lättare att svälja det.
    Här får vi dock inte glömma att Sverige, svensk kultur och svensk politik överhuvudtaget är extremt ur internationell synvinkel.
  • Sun 2 Oct 2022 20:43
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-02 19:46:05 följande:
    Ja, precis. Är man tillräckligt långsökt kan allting relateras till allting. Kolla inlägg #154.
    KillBill skrev 2022-10-02 13:03:40 följande:
    Att jag kopplar dina uttalande nom att göra sig av med sjuka och svaga och ditt snack om utspädning till fascism beror på att detta är centrala delar i den fascistiska läran.
    Man är hellre frisk än sjuk.

    Att du vantolkar och förställer min åsikt till att man ska avrätta sjuka eller något får stå för dig. Det är inte en ärlig argumentation och leder ingen vart.

    Halmgubbe kallas det.
    Inga länder accepterar vad som helst när det kommer till migranters inflytande. Faktum är att ett förlorat inflytande är en kostnad. En onödig kostnad dessutom - varför behövs den? 
    Alla som har följt dina inlägg i tråden inser att i ditt fall så handlar det inte om en halmgubbe.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 2 Oct 2022 20:45
    Tom Araya skrev 2022-10-02 20:33:43 följande:
    Du får definiera "högerextrem".
    Jag tolkar ordet som väldigt långt till höger, vilket inte stämmer med sd.
    Vill man ge ordet en annan betydelse, som att partiet är höger och i någon mening extremt, så har jag lättare att svälja det.
    Här får vi dock inte glömma att Sverige, svensk kultur och svensk politik överhuvudtaget är extremt ur internationell synvinkel.
    I vilken aspekt/på vilken skala finner du att beskrivningen av SD som ett högerextremt parti inte stämmer?

    Finns det andra aspekter/skalor där du kan se att SD är ett högerextremt parti?
  • Sun 2 Oct 2022 20:52

    Inom vården skulle det bli total haveri. Bara inom labbet där diagnostiken kring ptienter utgör ca 70%, skulle väl bli kaos. På min nuvarande arbetsplats skulle väl 95% av arbetsgruppen ryka 😂. Då pratar vi överläkare/infektionsläkare/bma/forskare etc. Men det skulle vara intressant att se hur det skulle se ut i Sverige om alla invandrare stannade hemma i 2 dagar.  


     

  • Kaffek­opp242­322
    Sun 2 Oct 2022 21:02
    KillBill skrev 2022-10-02 20:43:13 följande:
    Alla som har följt dina inlägg i tråden inser att i ditt fall så handlar det inte om en halmgubbe.
    Du måste göra skillnad på sak och person. Det här fungerar inte.

    Även om jag var Hitler själv och avrättade varenda människa på de mest groteska sätt så bemöter inte det argumentet om att nya medborgarskap spär ut gamla. 
  • Sun 2 Oct 2022 21:20
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-02 21:02:53 följande:
    Du måste göra skillnad på sak och person. Det här fungerar inte.

    Även om jag var Hitler själv och avrättade varenda människa på de mest groteska sätt så bemöter inte det argumentet om att nya medborgarskap spär ut gamla. 
    Jag har släppt dig och gått vidare. Jag ids inte dividera med någon som för fram fascistiskt tankegods. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 2 Oct 2022 21:41
    Tom Araya skrev 2022-10-02 01:55:21 följande:
    Hur representativ är du för invandring i stort, till Sverige eller andra länder inom EU under de senast 20 åren?
    Inte väldigt representativ, men du påstår ju att ingen, infödd svensk eller annan, påverkar ekonomin i ett land positivt, vilket är omöjligt. Det går inte endast att stirra på skatteintäkter och bidrag som utgår. 
  • Sun 2 Oct 2022 22:34
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-10-02 21:41:12 följande:
    Inte väldigt representativ, men du påstår ju att ingen, infödd svensk eller annan, påverkar ekonomin i ett land positivt, vilket är omöjligt. Det går inte endast att stirra på skatteintäkter och bidrag som utgår. 
    Nej, något sådant har jag inte påstått.
  • Sun 2 Oct 2022 22:53
    Padirac skrev 2022-10-02 20:45:05 följande:
    I vilken aspekt/på vilken skala finner du att beskrivningen av SD som ett högerextremt parti inte stämmer?
    Socioekonomiskt.
    Padirac skrev 2022-10-02 20:45:05 följande:
    Finns det andra aspekter/skalor där du kan se att SD är ett högerextremt parti?
    Höger ja, inte särskilt extremt och i synnerhet inte extremt höger.

    Postmodernism, den genusvetenskapliga doktrinen, nedmonteringen av försvaret, privatiseringarna, Reinfeldts och Lööfs kombination av socioekonomisk högerpolitik och extremt generös migrationspolitik samt att tjata om klimatet när man samtidigt lägger ner bland de renaste och mest el-producerande kraftverk vi har och samtidigt köper upp tysk kolkraft, det är däremot väldigt extremt.
  • Sun 2 Oct 2022 23:02
    Tom Araya skrev 2022-10-02 22:34:55 följande:
    Nej, något sådant har jag inte påstått.
    Ursäkta, blanda ihop dig med Flash G.
  • Kaffek­opp242­322
    Mon 3 Oct 2022 06:39
    KillBill skrev 2022-10-02 21:20:32 följande:
    Jag ids inte dividera med någon som för fram fascistiskt tankegods. 
    Det är därför SD ökar varje val bland LO-medlemmar och i gamla socialdemokratiska kommuner.
Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?