• Anonym (Vanligt?)

    Människor som inte har några vänner

    Har aldrig tänkt på det förut, men min man har inga vänner alls. Hans enda kontakter i telefonboken är (enligt honom själv, har ej kollat) mig, chefen, mamma, pappa och brorsan. Mitt ex har inte heller några andra vänner än mig och sina föräldrar och syskon.

    Båda har haft vänner som barn, men glidit isär från dessa i vuxen ålder. De ser normala ut och har lyckats bilda familj. Hur vanligt (eller ovanligt) är detta? Har du som vuxen vänner som du träffar i vardagen? Är du man eller kvinna?

  • Svar på tråden Människor som inte har några vänner
  • mari123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-14 17:37:32 följande:
    Ja, det kanske är pga corona, folk är isolerade och har ingen att prata med, då kommer allt på en gång.....
    FAST alla jag känner jobbar som vanligt! Är väl bara 75+-folk som KANSKE sitter hemma isolerade? Eller inte de heller för jag trängs med rullator-folket på bussen varje dag. Media säger en sak och verkligheten ngt helt annat och så har det väl alltid varit men det märks extra nu!?
  • Anonym (Kartong-Pelle)
    Anonym (A-M) skrev 2021-01-14 11:06:00 följande:
    Det hade gett mig SÅ mycket mer att sitta ensam och äta i matsalen, och läsa en bra bok samtidigt i stället. Ha ett intellektuellt samtal med författaren inne i huvudet, i stället för att lyssna på tjat om killar, smink, mode, diskotek och hur man gör för att bli fotomodell eller flygvärdinna av de yngre, och barnbarn, TV-program, TV-personligheter, tips- och lottosystem, trädgård, matlagning, krämpor och sjukdomar, och vad maken gör på sitt fina, märkvärdiga jobb av de äldre. Men det är ju inte socialt accepterat. 
    Jag håller med! En plåga att tvingas sitta med på fikaraster med folk som pratar ointressanta saker, och kanske med personer man inte ens gillar. Valet att sitta själv finns liksom inte om man inte vill bli sett som en utstött ensamvarg.
  • mammabitch

    Många bekanta spm jag träffar då och då , även om det just nu är covid-uppehåll.., Även mer ytliga vänner kan vara trevliga att umgås med om man inte har för höga krav .

    Ett fåtal riktiga vänner som jag håller relativt regelbunden kontakt med.

    Och så arbetskamrater förstås.

    Skulle bli tokig om jag bara umgicks med familjen !

    Kvinna, medelålders.

  • Anonym (En vän. 1. Singular.)

    Jag har egentligen bara en vän. Det är min make. Inget fel på honom, tvärtom, men jag vill ha tjejkompisar som en delar allt med och pratar om allt med som kvinnor har i tv-serier och film. Det har jag alltid velat ha. Min make får fylla in där.

    Uppväxt i trasig missbruksfamilj som jag brutit helt med, psykisk sjukdom, mobbad i skolan, trasiga tidigare relationer och väldigt ensam. Jag har en slags vänner genom honom, som kanske kan kallas tjejkompisar. Hans syster, hennes vän, en kompis fru lite sånt. Det är människor jag uppskattar och umgås en del med...men mer kompisar än vänner. Även om jag vet att de skulle ställa upp för mig om jag har problem och hjälpa mig så är det praktiskt och som kompisar, inte som vänner om ni förstår. Dessa är genom honom jag tycker det är lite skillnad. Det här är inte personer som valt mig utan personer som hamnat med mig. Alltså vill inte dissa de här alls, älskar dem men det är en skillnad. Har kollegor som jag också kan kalla kompisar men inte så nära där heller.

    Ni skulle se vårt bröllop, det var tragiskt. Några av mina kollegor och chefen...bjöd min chef :D som jag gillar men inte känner särskilt bra. Ingen släkt, inga vänner...det var mina gäster. Så familj, släkt, vänner från honom. Hans systers kompis var min tärna :)

    Ok jag ville ha det så, ett riktigt bröllop som på film även om han sa att vi kan ha det litet det gör ingenting när jag var ledsen över detta så ville jag ändå ha det så. Ett riktigt bröllop. Skitsamma att det bara är hans gäster jag vill ha ett riktigt jävla bröllop ändå! :D Det var fint ändå. Men lite tragiskt/tragikomiskt i text sådär.

  • Plupp73

    Har en riktig bästa vän som jag jobbar ihop med och pratar med om allt precis varenda dag många gånger utöver det.

    I övrigt har jag tre riktigt bra egna vänner som jag träffar hyfsat ofta, och pratar med någon gång i veckan kanske.

    Som par har vi en del vänner vi umgås med rätt så tight.

    Tycker att vänner har blivit allt viktigare, och har klart bättre urval nu än när jag var 20.

  • Plupp73

    Har en riktig bästa vän som jag jobbar ihop med och pratar med om allt precis varenda dag många gånger utöver det.

    I övrigt har jag tre riktigt bra egna vänner som jag träffar hyfsat ofta, och pratar med någon gång i veckan kanske.

    Som par har vi en del vänner vi umgås med rätt så tight.

    Tycker att vänner har blivit allt viktigare, och har klart bättre urval nu än när jag var 20.

  • mari123

    INNAN Facebook och andra sociala medier så hade "vanligt folk" inte 183 "vänner" eller fler. Man hade på sin höjd TRE! Många av oss hade EN riktig vän och ofta en som vi känt sedan barnsben. Har man EN (1) riktig, äkta vän så ska man vara tacksam. Har man INGEN människa alls att ty sig till och mår dåligt över det.....så kan man alltid kontakta vården och där finns människor att tala med.

  • Hum Hum Humla

    Jag har nog två riktiga vänner (och min man har nog en). Jag träffar dem inte ens speciellt ofta, det är fullt upp med jobb och familj, men vi har åtminstone tät kontakt på andra sätt så jag känner att de finns där. Det är tillräckligt för mig, jag är inte speciellt social av mig. 

  • Anonym (Visst)
    Anonym (Förmer) skrev 2021-01-14 14:59:05 följande:

    Kändes det bra nu när du fick trycka ner de som inga vänner han genom att förundras hur man kan UNDVIKA att få vänner?

    Det är inte så lätt för alla och din kommentar var väldigt nedvärderande.


    Efter sig själv dömer man andra
Svar på tråden Människor som inte har några vänner