• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Spucks
    cosinus skrev 2021-05-04 09:46:08 följande:

    Barn i den åldern lär sig ju vad de är intresserade av. Finns ju fyraåringar som kan namnge varenda dinosaurie som någonsin gått på denna jord men det betyder ju inte att de bryr sig om vad en paprika är för något.
    [...]
     Samme son som ovan frågade sig igenom hela vapenhistorien från typ pilbåge till atombomb när vi handlade på Ica Maxi en gång. Jag minns det för att kassören såg lätt chockad ut när barnet kläcker ur sig - vet du, det finns bomber som kan döda miljoner människor- när vi kom till kassan.


    Hahaha, precis! 
    Sonen min (3 3/4 år) har börjat rita huvudfoting, som ju alla barn börjar med ungefär vid 3årsåldern. Fast mitt tågtokigt barn ritar inte huvud, ben och armar. Nej, han ritar huvud, ben och strömavtagare! Det finns tillräklig med vuxna som inte ens vet vad det är Flört.
  • Anonym (Hm)

    Det är jättebra att lära sitt barn principer, regler och värderingar men för att barnet ska få vanlig vardagskunskap måste man ta sig tid och interagera mycket med sitt barn. Det behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand... Jag hade en 4-åring i min bekantskapskrets som inte visste hur ett äpple såg ut. Förmodligen kunde han inte namnen på andra frukter eller grönsaker heller. När han gick i en mataffär hade han stenkoll på hur han skulle bete sig men ingen hade ens pekat ut vad saker och ting heter för honom. Han hade ju bara fått maten serverad på tallriken. Jag tror inte att föräldrarna hade tid eller ork att involvera honom och samma gäller nog för många andra föräldrar idag.

  • Gameofthrones

    När man skaffar barn så är det viktigt med grunden till kommunicera, se lära, känna, undersöka mm.

    Att ha fsk, dagmammor det är rena lyxen. Hade vi inte det idag hade det varit en helt annan fråga på våra barns utveckling. Mkt av våra barn får genetiskt.

    Se barnen idag i matbutik är skrämmande. Ett barn idag mamma, vad är det? (avocado) svaret måste du fråga hela tiden? Jag svarar inte på dina frågor vi köper ändå inte avokado. Då behöver man inte veta vad det heter. Skärpning. - det kändes som hela butiken tittade på mamman, pinsamt hur man kan uppföra sig.

    Många äter tacos på fredagar. Får höra från endel föräldrar mina barn äter bara tacos och nästan inget annat på vardagar.??!? - Asså. Va? En familj har en dotter äter bara ris och broccoli? Varje dag.

    Jag har arbetsmoralen/myra/ narkoman hur vi kallar det. Mina föräldrar jobbar 24/7 mina biologiska. Jag gör detsamma, mina barn jobbar mkt i skolan, knappt ingen frånvaro, sätter utbildning i första hand mm.

    Är estetisk i konst. Märker på barnen med teckna. Min minsta tecknar som en vuxen. Det märktes i tidigt ålder. Mina söner har fått sin pappas musiken. Sen är det arv på miljön.

    Koncentrationen garanterat från pappa =) arv och miljö.

    Vi, förälder tycker att det är väldigt viktigt gå i skolan få utbildning, plugga vidare etc. För att få det man vill ha ska man jobba för det. Idag kan våra barn cykla, simma, åka skridskor och snart skidor, alla kan inte 100% mina barn bjuder på sig själva, är schyssta mot sina klasskompisar och sina vänner. Mina barn säger vad dem tycker och tänker.

    Prata och umgås med barnen är viktigt. För barnens självkänsla, självförtroende, mm.

  • Anonym (H)

    Att inte låta någon bli utanför, respektera lärarna genom att vara tyst på lektionerna (störa), tacka för maten när dom äter hos andra, bjuda alla eller ingen i en klass på kalas (möjligen naturlig delning om klassen är stor), dela med sig, visa respekt/respektera olikheter. Det vi har tryckt på mycket är att inte låta någon känna sig utanför, att bjuda in den som är ensam

  • TvillingmammaVästgöte

    Ja det borde ju bli mycket sämre utveckling nu när barnen går längre dagar och vare sig föräldrar eller förskollärare riktigt hinner lära barnen allt de behöver. Jag fick nyligen ett Mail från Sveriges Ingenjörer om mattekrisen i skolan. Trots att man satsat extra på matten i skolan i flera år och har fler timmar i läroplanen nu än tidigare så sjunker mattebetygen. 


    Jag tror att barnen generellt sätt har det sämre nu än för femton år sen. Då hade vi ett relativt högt välstånd i samhället men fler mammor jobbade deltid, barnen gick inte så långa dagar i förskolan. 


     

  • AnnaZL
    Spucks skrev 2021-05-04 10:30:30 följande:
    Det stämmer inte. Inom vetenskapen har min hittills inte fått reda på hur mycket beror på miljön/uppfostran och hur mycket på gener. "Nature or nurture" är det fortfarande något som man vet väldigt lite om.
    Ja, det är ju inte direkt pga låg medfödd intelligens som barn i en vanlig förskola inte "kan" torka sig själva efter toalettbesök.
  • Jemp
    Hyllemor skrev 2021-05-03 23:50:21 följande:

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!

    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.

    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.

    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?

    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    Men va? Inte behöver 5åringar kunna läsa!?

    Att vi (på samhällsnivå) numera har så dålig koll på var mat kommer ifrån och hur den produceras, är ett problem rakt igenom som återkommer även på högre nivå. Visst bör även föräldrar allmänbilda sina barn men det ingår väl dessutom i läroplanen att ni ska lära barnen just sånt?

    Att barn som får syskon ofta tar några steg "bakåt" i utvecklingen är fullt normalt och tillfälligt, det borde du väl vara medveten om?
  • Anonym (Konstigt)

    Din beskrivning låter märklig (jag tvivlar absolut inte på att den är riktig!).

    Vår 4 åring har kunnat alfabetet sen hen var 2 år. Kan räkna till över 100 (har förstått principen med 101 etc.). Hen torkat sig när hen kissat men inte efter bajsning (hen har problem med uvi så vi bromsar kanske mer än vi borde?). Hen talar två språk flytande och kan lite engelska och tyska.

    Hen kan inte cykla utan stödhjul. Hen kan läsa ord men enbart i versaler (gemener tycker hen är svårt). Hen har ett mindre syskon och jag märkte att jag utvecklingen stannade när lillen kom och energin för aktivt lärande gick ner... Det börjar ta sig igen nu när mini är 1 år.

    Jag kan hålla med om att endel kunskap borde komma hemifrån. Sen tycker jag att förskolan och skolan ska kompensera och hjälp de barn som inte har resurser hemma (då menar jag de föräldrar som inte kan och inte dem som prioriterar ned barnen). Som våra barn som är tvåspråkiga kan ha lite svårt ibland för att skilja språken åt. Men det har nog blivit så att endel föräldrar outsourcat uppfostran och lärandet av kunskap som behövs för att bli en fungerande samhällsmedborgare.

  • Jemp
    Anonym (Konstigt) skrev 2021-05-04 14:44:04 följande:

    Din beskrivning låter märklig (jag tvivlar absolut inte på att den är riktig!).

    Vår 4 åring har kunnat alfabetet sen hen var 2 år. Kan räkna till över 100 (har förstått principen med 101 etc.). Hen torkat sig när hen kissat men inte efter bajsning (hen har problem med uvi så vi bromsar kanske mer än vi borde?). Hen talar två språk flytande och kan lite engelska och tyska.

    Hen kan inte cykla utan stödhjul. Hen kan läsa ord men enbart i versaler (gemener tycker hen är svårt). Hen har ett mindre syskon och jag märkte att jag utvecklingen stannade när lillen kom och energin för aktivt lärande gick ner... Det börjar ta sig igen nu när mini är 1 år.

    Jag kan hålla med om att endel kunskap borde komma hemifrån. Sen tycker jag att förskolan och skolan ska kompensera och hjälp de barn som inte har resurser hemma (då menar jag de föräldrar som inte kan och inte dem som prioriterar ned barnen). Som våra barn som är tvåspråkiga kan ha lite svårt ibland för att skilja språken åt. Men det har nog blivit så att endel föräldrar outsourcat uppfostran och lärandet av kunskap som behövs för att bli en fungerande samhällsmedborgare.


    Ditt barn låter (liksom mitt ena) väldigt tidig.

    Varför ska inte barn vars föräldrar inte bryr sig få stöd? De borde ju hjälpas mest.
  • Anonym (Konstigt)
    Jemp skrev 2021-05-04 14:45:47 följande:

    Ditt barn låter (liksom mitt ena) väldigt tidig.

    Varför ska inte barn vars föräldrar inte bryr sig få stöd? De borde ju hjälpas mest.


    Absolut. Men helst ska de föräldrarna få möjlighet att inse att barn medför arbete och insats för att man ska skapa en god relation och ge barnen bra förutsättningar (eftersom de föräldrarna egentligen har förmåga att lära ut och ge barnen bra förutsättningar). Medan de föräldrar som saknar kunskapen själv har inga förutsättningar att lära ut till sina barn och de behöver antagligen extra hjälp från förskola och skola.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?