• Sun 12 Mar 2023 22:45
    95607 visningar
    739 svar
    -11 +3
    739
    95607

    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-13 09:59
    I tråden har noterats att det inte är olagligt att sälja sex men olagligt att köpa.
    Vilka bevekelsegrunder som ligger bakom denna ganska udda lagstiftning har jag svårt att förstå. En uppgörelse mellan två personer är gör den ena partnern en olaglig handling men inte den andra. Detta tycker jag är helt fel. Dra ut konsekvenserna tänk den orimliga tanken att sälja heroin är lagligt men olagligt att köpa.
  • Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?
  • Anonym (S)
    Sun 12 Mar 2023 22:55
    #1
    -1
    Stoffosinsky skrev 2023-03-12 22:45:36 följande:
    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    Intresseklubben antecknar. 
  • Anonym (Gunna­r)
    Sun 12 Mar 2023 23:21
    #2
    -1 +2

     Legalisering ökar trafficking. Så om man vill hålla trafficking nere är den nuvarande lagen bra.

  • Anonym (Eh)
    Sun 12 Mar 2023 23:26
    #3
    +4

    Fast nja, det är ju samma sak som att det är olagligt att köpa folks organ, köpa kvinnor till surrogatmödraskap etc också. I Sverige anser vi inte att kroppar är en handelsvara

  • Anonym (Hmm)
    Sun 12 Mar 2023 23:44
    #4
    -5 +2

    Håller verkligen med dig ts! Jag vill bestämma över min egen kropp. När det gäller trafficking kommer man åt det genom lagarna mot de uppenbara brotten. Lägg fokus på dem. Någon skrev om surrogatmödraskap. Det borde också va lagligt. Min kropp skulle definitivt kunna va en handelsvara! Fortfarande mitt val! Organdonation däremot måste gå via någon typ av organiserat urval!

  • Sun 12 Mar 2023 23:52
    #5
    +3

    Nu vet jag inte om det är lagars mål att ge folk ett bättre liv. Det finns nog en rad andra aspekter som är viktigare där.
    Vet inte heller om folk generellt skulle få ett bättre liv om de kunde köpa sex. Lagen är definitivt värd att ifrågasättas, men inte utifrån att det ska ge en befolkning ett "bättre liv".

  • Mon 13 Mar 2023 00:08
    #6
    -1 +5

    Staten har ett ansvar att skydda utsatta individer mot övergrepp. Att det innebär att ett försumbart antal sk lyckliga horor åker med i samma fack kan man inte ta hänsyn till. Det är inte värre än att de får börja knulla gratis, som oss andra.


    Länder med laglig prostitution har högre trafficking då kriminella ligor etablerar sig just i de länderna där det är enklare att få rulljans. Det är statistiskt konstaterat. Så vill du sätta dit de kriminella ligorna, som du själv skriver, så bör du ju då (naturligtvis) stödja gällande lagstiftning.

    Varför kan inte folka knulla varandra när man är kåta och sugna på varandra? Det är inte svårare än så. Jo det pr svårt för män eftersom kvinnor i regel inte vill ligga kravlöst och med vem som helst (Förutom hororna då som tillskickad från övriga kvinnfolk ALLTID är kåta och glada märkligt nog).

  • Anonym (,,,,)
    Mon 13 Mar 2023 00:17
    #7
    +2

    Det din tråd handlar om, precis som liknande ignoranta trådar, är att du vill kunna knulla utsatta kvinnor utan att riskera att åka dit. Knulla med kvinnor som vill knulla med dig istället..

  • Anonym (Beast­)
    Mon 13 Mar 2023 00:17
    #8
    Stoffosinsky skrev 2023-03-12 22:45:36 följande:
    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    Det är inte olagligt att sälja sex. Varför ska man göra det lagligt för torskarna? Ser inte något syfte med det. För att öka skyddet för de stackars torskarna?
  • Mon 13 Mar 2023 08:53
    #9
    -1

    Jag kunde ha skrivit samma sak som TS. Jag anser att det är ett brott av staten att gå in och lagstadga vem du får ha sex med. Det är upp till dig själv och ingen annan ska kunna styra det. (Så länge det gäller vuxna normalt fungerande människor förstås och det sker med samtycke.)

    Det handlar om brott mot dom mänskliga rättigheterna. Men ingen offentlig person vågar ställa sig upp och säga sanningen, då är man snart dömd av media och man tappar hela sin karriär.

    Sen kan jag tycka det är tragiskt att någon ska behöva köpa eller sälja sex, men det är liksom en annan fråga. Jag tycker ändå att man ska ha rätt till det.

  • Anonym (Gunna­r)
    Mon 13 Mar 2023 08:57
    #10
    -1 +2
    Anders 386 skrev 2023-03-13 08:53:11 följande:

    Jag kunde ha skrivit samma sak som TS. Jag anser att det är ett brott av staten att gå in och lagstadga vem du får ha sex med. Det är upp till dig själv och ingen annan ska kunna styra det. (Så länge det gäller vuxna normalt fungerande människor förstås och det sker med samtycke.)

    Det handlar om brott mot dom mänskliga rättigheterna. Men ingen offentlig person vågar ställa sig upp och säga sanningen, då är man snart dömd av media och man tappar hela sin karriär.

    Sen kan jag tycka det är tragiskt att någon ska behöva köpa eller sälja sex, men det är liksom en annan fråga. Jag tycker ändå att man ska ha rätt till det.


    Hävdar du att det är en mänsklig rättighet att få ha sex? Eller betala för sex?

    Sist jag kollade reglerades tillgång till sex inte i de mänskliga rättigheterna, det är ju att tillmäta sex ett fullkomligt absurt värde.Och helt omöjligt att reglera i några rättigheter. Tror folk behöver skaffa sig lite perspektiv, testa att leva utan mat eller rent vatten.

    Ingen är emot sex med samtycke. Men när man köper sex kan man aldrig veta om det är frivilligt. 
Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?