Mycket pinsamt var detta - för ett ögonblick.....
En arbetspartner till mig, Rainer, var svårt sjuk och efter två år så var det slut och han dog.
Nu var det så att städtanten som städade på kontoret kom fram till mig samma morgon och berättade vad som hade hänt. Hennes dotter gick nämligen i samma klass som Rainers dotter och hon var inte där idag och lärarinnan hade sagt de skulle bedja för hennes far.
Jag gick in till min andra partner, Wolfgang, och berättade att Rainer hade dött i morse. Varpå Wolfgang sa att vi måste fixa blommor och ett kort med en fin dikt på.
Sagt och gjort, klockan 13 var det klart med kuriren. Och inom en timme skulle denne leverera detta hos familjen Rainer, en stor bukett röda rosor och ett kort med en fin dikt på.
Nu var det så att jag plötsligt kom att tänka på att "Städtanten" inte sagt att HAN HADE DÖTT utan TROLIGEN HADE DÖTT. Jösses vilken panik det blev. Jag berättade för Wolfgang att vi skickat blommor och kort och beklagar sorgen etc etc.... till en man som fortfarande lever!
Hjälp, vad gör vi nu. Ringde Blomsteraffären, men hon sa att kuriren är ute och har ingen mobiltelefon.....Vi ringde till alla kyrkorna och frågade om de fått in något om någon som nyligen dött....INGENTING.
PIIINSAMT.
En vecka senare ringer hans fru och tackar för blommor och kort. Måste erkänna att jag kunde höra mitt eget hjärta bulta av nervositet. Sedan sa hon: Hur visste ni att han dog tidigt den morgonen?
....ja hur kunde vi veta detta....puh, vilken tur vi hade....