linda76-->
Stackars kille!!
Här kommer ännu en av mina bravader:
När jag gick i åttan eller nian skulle det hållas informationskväll för de blivande sjuorna och deras föräldrar. En hel del äldre syskon (som jag alltså gick i skolan med) följde också med. Eftersom det var relativt få som valde att läsa språk ville språklärarna pusha lite för sina ämnen. Vi var sex stycken som gick med på att klä ut oss till tyskar, fransmän och britter och framföra en "tjusig" koreografi till Cabaré-låten, ni vet (Willkommen, Bienvenue, Welcome...). Jag var fransman i basker och mustach (bara det var ju lite pinsamt).
Våra lärare hade strängt förmanat oss att tänka ut ett bra svar på frågan "Varför är det bra att kunna språk?", som skulle ställas till var och en av oss på scen. Jag hade ett kanonbra, klatschigt svar som jag var ganska stolt över. När vi höll på att byta om anförtrodde den andra "fransmannen" mig att hon inte hade något svar, och undrade vad jag skulle säga.
När vi sedan står på scenen blir det den andra "fransmannens" tur precis innan mig, och med fasa hör jag hur hon använder MITT svar. Läraren vänder sig med ett stort leende till mig, som stammar fram något intelligent i stil med "Äääh.. Uuuhm..." under en längre stund. När läraren börjar se irriterad ut famlar jag efter första bästa svar och kläcker ur mig: "Ja, det är ju bra när man är med i EU och så...". Till saken hör att jag var en av skolans mest högljudda EU-motståndare, och detta underminerade ju så att säga mina vidare argument i frågan.