• spöke

Vad hette dina dockor?

Satt och funderade lite på vad mina dockor hette... och om det går trender även i docknamn.

Jag är född på 80-talet och mina dockor hette bl.a.Elin, Jenny, Tim, Anna, Frida, Lisa, Lena, Sara, Nina & Tina (tvillingdockor, trodde ju att tvillingar var tvungna att ha namn som rimmar ) och Fiddelippa (hade missuppfattat namnet Filippa lite grann )...

Sen hade jag några som var döpta efter dagiskompisar... Angelina, Lisette, Minna... Ganska typiska 80-talsnamn...

Vad hette dina dockor? Och vad heter dina barns dockor? Heter dockorna Tindra och Kevin pch sånt nu för tiden? (Och heter kanske nåt av dina barn samma som nån av dina dockor gjorde? )

Lite nyfiken bara...

• Svar på tråden Vad hette dina dockor?
  • Leanbh
    LinBer skrev 2008-07-16 22:26:03 följande:
    En kompis hade en som hette Mia Lisa. Så ja, det måste dom haft.
    en tjej jag gick i samma skola som hette också mia-lisa!

min docka hette Johan, efter min dåvarande bästa kompis! Jag tror jag var ca 5 eller 6 när jag fick honom i julklapp! Minns att han hade snopp och pung och ett bandage över naveln
  • LaFontaine
    Apipoulai skrev 2008-07-16 23:04:45 följande:
    Fotbollatränaren...hahaha!Du verkade vara ett kreativt barn när du var ung. :)
    Du anar inte...

För övrigt hade jag också en Skrållan med tillhörande skivor som sattes i ryggen. Om jag inte minns fel sa dockan bland annat: "Jag är hungrig" "Jag är trött" och "Mamma": Söt liten sak... Hade din också gula stickade kläder?
  • Apipoulai
    LaFontaine skrev 2008-07-16 23:09:59 följande:
    Du anar inte...För övrigt hade jag också en Skrållan med tillhörande skivor som sattes i ryggen. Om jag inte minns fel sa dockan bland annat: "Jag är hungrig" "Jag är trött" och "Mamma": Söt liten sak... Hade din också gula stickade kläder?
    Oj, det minns jag inte. Får leta upp gamla bilder och kolla. Men jag skulle inte bli förvånad om det var så.
    Leanbh skrev 2008-07-16 23:06:52 följande:
    en tjej jag gick i samma skola som hette också mia-lisa! min docka hette Johan, efter min dåvarande bästa kompis! Jag tror jag var ca 5 eller 6 när jag fick honom i julklapp! Minns att han hade snopp och pung och ett bandage över naveln
    Ja, precis en sån hade jag med. och så hade den ett sånt där armband som nyfödda har.
    Erik hette min pojkdocka som sagt.
  • Apipoulai
    LaFontaine skrev 2008-07-16 23:09:59 följande:
    Du anar inte...För övrigt hade jag också en Skrållan med tillhörande skivor som sattes i ryggen. Om jag inte minns fel sa dockan bland annat: "Jag är hungrig" "Jag är trött" och "Mamma": Söt liten sak... Hade din också gula stickade kläder?
    Blev nåt knas. Här syns mitt svar tydligare. :)

Oj, det minns jag inte. Får leta upp gamla bilder och kolla. Men jag skulle inte bli förvånad om det var så.
  • LaFontaine
    Apipoulai skrev 2008-07-16 23:14:14 följande:
    Blev nåt knas. Här syns mitt svar tydligare. :)Oj, det minns jag inte. Får leta upp gamla bilder och kolla. Men jag skulle inte bli förvånad om det var så.
    Jag är förvisso åttitalist, så min docka kanske var lite modernare än din
  • Smurfan JM

Oj, nu måste jag fundera.

Stina och Mia heter/hette våra stora dockor (stora som 1½åringar ungefär), Stina finns kvar hos mina föräldrar men Mia tappade huvudet (vilket syddes fast av pappa otaliga gånger) så ofta att jag tror hon är borta nu.

Min lilla docka heter Elizabeth (ett namn som går i arv i delar av min släkt), och bor fortfarande hos mig iklädd det nattlinne som jag hade likadant (pappa sydde de båda när jag var i femårs-åldern).

Farfar Sune hette en mjuk blå docka jag hade, varför vet jag inte. Min farfar hette inte Sune, och jag hade inte fått den av honom.

Hårdplast-bebisdockorna fick byta namn ganska ofta... Från början hette pojken Lillebror (jag fick honom samtidigt som jag fick veta att jag skulle få en lillebror), men när den riktiga anlände byttes han och flickan till något sånt där "ihopparat" namn (som Peter och Petra, Martin och Martina osv)... Det sista de fick heta var Lucy-Ann och Jack, efter två av huvudpersonerna i några av mina favoritböcker. Jag var också fast besluten att om jag fick barn skulle dessa också heta Lucy-Ann och Jack.
    Det ska de inte längre, men det är ändå ganska fina namn.

• HeddaBigBum

Emma och Erik.
    Jag hade inte så många dockor inser jag. Det var de två, förutom Barbie-dockorna, som inte hette något annat än Barbie, Ken och Skipper.

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Linda1976

Jag var aldrig så sugen på dockor, men de jag hade hette Annelie, Sara och Henrik

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • matten68b

Jag hade många dockor men lekte oftast bara med en som jag döpte till Martina. Sen hade jag en röd nalle som bara hette "röda nallen" den har jag fortfarande kvar men är väldigt lagad och stoppad....

• dio

Jag är född 1981. Min favoritdocka som min mormor hade gjort hette Lisa.
    Dottern är född 2005, hennes 2 dockor heter Bulla och Kaka! Hon har döpt dem själv *fniss*

Svar på tråden Vad hette dina dockor?