• Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos
  • Winnertaco

Det här är pinsamt, men vi har som mål att äta när "Musses Klubbhus" är slut på eftermiddagen, alltså runt 17:10... Johanna sover oftast till 15:30-16, sedan vaknar hon en stund och sedan ser hon på Nalle puh och Musses Klubbhus och sedan middag. För det mesta äter hon bra, men ibland är det en kamp att få henne att sitta still och äta.

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Emeliee

Winner: hade Milton fått bestämma hade han suttit hela dagen framför Playhouse Disney. Det är helt sanslöst. Det värsta av allt är att han inte var ett DUGG intresserad av TV innan utan det var mer vi som "matade" honom med TVn och nu tok-älskar han det. Hans favoriter är Tiger & Puh... . Vi har börjat begränsa TV-tittandet, när han varit på dagis hela dagen får han titta den stunden jag lagar mat (för då tycker jag att han behöver varva ner efter en hel dags fullt ös), sen äter vi, går promenad och sen får han titta typ 20 minuter till innan läggdax. Det är mer på helgen som han vill annat .
    Ärdet dåligt väder på helgen måste jag slå knut på mig själv för att hitta på roliga lekar, dansa och sjunga och ha mig en hel förmiddag,

• Winnertaco
    Emeliee: Johanna får se på morgonen (jag oooorkar inte aktivera henne före kl 10 ) och så får hon se Puh och Musse på eftermiddagen. Är hon sjuk eller om det är extremt dåligt väder får hon titta annars också. Dessutom är det rätt praktiskt att sätta på tv:n när jag ska amma. Men hade jag varit en riktig mamma (en bra mamma, alltså) så hade jag läst en bok för henne
  • Trollet79

Noel har också haft en period nu med jobbiga nätter, vaknar ofta och är ledsen, vill att man ska ligga brevid honom i hans säng. Antar att det är en fas de är inne i just nu, har väl med självständigheten att göra kan jag tänka mig. Noel får också smärre utbrott när man kommer hem från dagis eller bara så där av ingenting. Skriker ofta till golvguden och är helt okontaktbar. Antar att det bara är att härda ut. Byta blöja på honom kan man ju bara glömma att man får göra utan bråk.

Apropå tv-tittande så älskar Noel typ alla Astrid Lindgrens filmer. Favoriten är fortfarande Emil men Pippi och Karlsson på taket är också gångbart. Han kan alltså tjata och gråta sig till att få titta varje dag vi kommer hem. Tycker precis som Emeliee att det är ganska skönt att han kan varva ner framför film under tiden man lagar mat och fixar lite. Så länge man har förmågan att aktivera dem med annat emellanåt så ser jag inte tv-tittande som något negativt och något man ska skämmas för som förälder.

Joko: skitsöt tjej du har, hon såg ut att njuta av den där ridturen!!

Oj, det blev långt... Ska snat äta lunch nu, så hungrig idag för jag hann inte äta frukost i morse.

• Nina Kanin II

Emeliee/winner: Ivar älskar ju också Playhouse och speciellt då Mimmi=Musses klubbhus. Jag låter honom titta medans jag badar och fixar med Arvid eller när jag själv måste duscha och så när han är för vild och behöver varva ner (vilket är ganska ofta).

Arvid äter dåligt och kaskadspyr upp det lilla han får i sig + en massa slem som han har i bröstet. Ska ta mig en snabbdusch (för jag har blivit nerspydd två gånger idag) och sedan ska vi till doktorn.

♥ Gull Ivar och Prins Arvid ♥
  • Meria

Jag är en bra mamma, så jag låter inte Loke titta på TV. Hallå, skaffade ni barn för att göra dem feta och tv-beroende från start?! Hur lata är ni!?

*åter till verkligheten*

Loke älskar sin Mora Träsk-dvd, det bästa jag köpt. Han gör "björnljuden" från visan "Lilla Olle" (ni vet, "Lilla Olle i skogen, mellan träden han vandrar, då plötsligt så ser han, en jättestor björn, åååååh, hållalatschili o hållalatchiho...." *mora-träsk-skadad*). Sen går han till TVn och väntar på att vi sätter på dvdn. Han har börjat härma alla rörelser nu och försöker sjunga med, söt som fasen

JoKo: åååh söta ridtjejjan! Hon såg lagomt stor och stolt ut på bilden

Trollet: Må det vara samma golvgud Loke ber till tro? Vi säger så här också Golvguden verkar kalla lagomt till kvällsrutinen, när all energi är slut.

Nina: men lilla gossen, hoppas doktorn kan hjälpa...

♥ Loke -06 & Lillebror v.33 ♥
  • Winnertaco
    Meria: Du har så rätt så... Jag har läst i pampers nyhetsbrev att barn blir feta av tv. Inte bara kan bli eventuellt om de inte gör nått annat än att se på tv, utan de blir feta av tv. Pampers är en sån bra föräldrahandbok!
  • Meria
    Winner: pampers sjunger påläst, absolut I början fick jag mail om hur man ska få pappan in i bilden så småningom. Jag missade hur onödig han var från start
    Loke står framför TVn och skuttar till Mora Träsk, men det är klart... kalorierna TVn utstrålar kan aldrig mäta sig med vad barnet gör de andra timmarna på dagen...
    ♥ Loke -06 & Lillebror v.33 ♥
  • VIP

smirre: så där rabiat har vilma varit från och till också. Då har det varit efter hon har sovit middag och jag tror att det varit lite lågt blodsocker för om vi lyckats få i henne lite saft eller juice så har hon vänt på en femöring och blivit glad. Om det inte hjälper så vet jag inget tyvärr. Låter jobbigt.

Nu var det länge sen hon var rabiat, nu har hon bara typ slutat äta. Hon gillar inget. Får se om det går över, annars kommer jag och frågar om råd.

Ersättning: Ni som kan, vilken ska jag köpa till Alice? Jag har sår på ena tutten och vill vila den lite men då räcker inte maten till. Har försökt få andra bröstet att hosta upp lite extra men den gör bara mindre känns det som. Ska köpa ett tuttskydd på apoteket men om den inte funkar vill jag ge lite ersättning ibland.

• Carro

*garvar*
    Ni inser att det hade gått häxjakt på oss i denna tråden ifall andra på fl fått för sig att börja gå in och läsa regelbundet vad vi avskyvärda mammor gör med våra barn?
    Vi sysslar nog med ungefär allt som alla prettomorsor här på fl säger ger men för livet på dom stackars barnen

ang. faser så har Sam en extremt separationsångest från mig när han ligger och sover för tillfället..
    Helst vill han ligga på mig och sova, och ifall inte det går så ska han ligga och hålla om mig.
    Råkar han släppa taget börjar han gallskrika hysteriskt.
    Så jag har liiiite ont i rygg och nacke för tillfället pga obekväma sovställningar

och ang. PAMPERS så kan dom ta och stoppa upp sin sida ngnstans..
    Jag försökte vid ngt tillfälle lägga in en viktkurva på Sam där, men se det gick inte, för så lite kunde ju faktiskt inte ett barn väga till sin ålder!
    Vad ska man säga?

För övrigt ska vi till VC med Sam 15.15, dom får se till att ta blodprover på honom, samt att dom får ta en streptokockodling på honom oavsett om han är svullen i halsen eller ej.
    För han luktar illa ur munnen på ett sätt som är typiskt för halsfluss, bättre att kolla upp det alltså.
    Jag hade egentligen även velat att det skulle tas ett urinprov för att kolla så att det inte är t ex en urinvägsinfektion, men det är ju lättare sagt än gjort..

Jesster;
    Det låter som en fis på tvären..
    Och det ligger ju inom mitt expertområde pga Sam
    Du kan testa att försiktigt massera henne långt ut på sidorna av magen, strax ovanför ljumskarna och lika långt ut på sidorna av magen, fast under revbenen med.
    På dom ställerna finns det böjar på tarmen där gaser lät fastnar.
    Masserar man en stund brukar man tom kunna känna hur det bubblar till när gaserna lättar.

Nina Kanin;
    Stackars Arvid
    Bra iaf att slemmet också kommer upp när han kräker!
    (nu är han ju ändå för liten för att få det, men det är av den anledningen som man helst inte ska ge hostdämpande hostmedicin utan enbart slemlösande, för slemmet ska upp)
    Hoppas han blir frisk fort!

Smirre;
    Kan ni inte testa att Anton får sova en liten stund, t ex 30 minuter lite senare på eftermiddagen när ni är hemma?
    När Sam inte vilar på dagis så har jag kommit fram till att han måste få sova en halvtimme efter dagis iaf, för annars sover han urkasst på natten!

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos