• Fridapida

Smink, smink, smink... vi fortsätter

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

Här hittar du massor av bra länkar till webshoppar och information i TS:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi senaste tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m39208098.html

• Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter
  • cherryblossom

Ja gör det de har ju både lite billigare och lite dyrare men är som sagt värt det.
    Damen var tom så gullig (jag hade sagt i telefonen att jag läntade så efter den) så när de fick in den från Tyskland igår så packade hon genast om det till mig såå gullig!

• trollsanna
    Tyson 77 skrev 2009-04-01 18:23:46 följande:
    Men jag har inte sådana "insjunkna" ögon, utan mer "hängiga" och bulliga ögonlock. Passar det verkligen då att markera globlinjen?Idag använder jag mig mest av lila, purpur och andra dova färger...
    Ja det tycker jag att du kan ha. Du får mer djup på ögonen. Du kan prova med en inte allt för mörk skugga i globen först men dock  mörkare än den ljusa närmast ögat. Tona ut den mörka skuggan mot brynet. Har kikat på dina bilder och tycker det borde fungerara med den effekten på dina ögon. Kan ''lyfta'' ögat.
  • levina

Hudvård...hur ofta använder ni ansiktsskrubb? Mask?

De gågner man skrubbar- kan man ha mask då efter sen, eller ska man göra detta vid olika tillfällen?

"Brukar" man behöva ha mask lika ofta på vår/sommar som höst/vinter?

• April Mamma
    levina skrev 2009-04-01 21:45:14 följande:
    Hudvård...hur ofta använder ni ansiktsskrubb? Mask? De gågner man skrubbar- kan man ha mask då efter sen, eller ska man göra detta vid olika tillfällen? "Brukar" man behöva ha mask lika ofta på vår/sommar som höst/vinter?
    Bra hudvård = tvätta först av ansiktet med en rengöring efter din hudtyp, peela sedan ansiktet och hals, lägg sedan en mask. Tvätta av och avsluta med ett ansiktsvatten och smör sist med en hudkräm.

Jag peelar ett par ggr i månaden, men jag använder ansiktsvattnet från Clinique som har en peelande effekt.

Ang mask så kan man ju anpassa den efter hudtypen, som kan förändras under året. Vintern brukar ju göra huden torr osv.
  • Fridapida

Tyson 77 skrev 2009-04-01 07:05:41 följande:

Puffar lite för mig själv, än en gång...
    Jag håller med din MUA, du passar väldigt bra i mörka färger. En fördel med att ha stora ögon är att man kan ha mörka dova skuggor och fortfarande ha öppna/pigga ögon. Jag tror inte att du behöver tänka så mkt på att ögonen blir "för" stora. Det är i så fall att du lägger för mkt mörkt under ögat att det ger en känsla att du får håliga ögon. Men du kan ha båda ljusa och mörka skuggor utan problem. Och glittriga... Gå in och titta på www.rocketqueens.blogg.se så får de se en tjeje med STORA ögon som inte är rädd för att exprimentera med färger och former.
  • Fridapida
    PsychoBitch skrev 2009-04-01 18:13:52 följande:
    Hej! Hoppar in här med en fråga.Jag har fet hy & har inte hittat nån fondation som sitter kvar, någon som har tips på nån bra?
    Använder du primer? Prva annars att lägga en primer under din foundation. Jag gillar den från FACE. Annars kanske du behöver se över din hudvård, torkar den ut din hud så att huden verproducerar fett? Har du en foundation som låter huden andas? Prova gärna mineralfoundation, det passar fet hud mkt bra.
  • Fridapida
    längtan09 skrev 2009-04-01 19:02:07 följande:
    hej brudar (antar att vi bara är brudar som hänger här )Funderar på det här med ögonskuggor, jag älskar verkligen ögonskuggor men idag när jag skulle kolla på nyanser (sambon erbjöd sig att betala, svårt att tacka nej ) låste det sig verkligen. Jag var dum nog att skaffa rosa/röda/lila glasögon vilket gör att man inte han välja alla nyanser, håller mig mest till rosa och lila. Finns det några fina nyaser på M U S som passar gröna ögon? Har Butterfly nu, annars har jag inga, det är så jobbigt att välja utan att se ögonskuggan "på". Någon som har bra erfarenheter av deras foundations, behöver en ny och dem verkar vara den enda affären som har någon som matchar min hudton, är väldigt gul, inte alls så röd som nyanserna från Lóreal och andra märken.
    Jag älskar den ljusa Muffin som allround-skugga. Passar till allt. Sedan tycker jag itne alls att du behöver ha ögonskuggor bara i de färgerna. Det går ju att ha bruna och gråa toner som känns "färglösa" mot glasögonen.
    Svårt att ge tips på deras skuggor. Men gå in och testa. Jg gillar deras Devil Dust, svartlila eyedust när jag sotar.
  • Fridapida
    levina skrev 2009-04-01 21:45:14 följande:
    Hudvård...hur ofta använder ni ansiktsskrubb? Mask?De gågner man skrubbar- kan man ha mask då efter sen, eller ska man göra detta vid olika tillfällen?"Brukar" man behöva ha mask lika ofta på vår/sommar som höst/vinter?
    Ansiktsskrubb sk användas högst två ggr i veckan. Enligt min hudterapeut så är det en bra idé att ha en mask efter då huden är öppen (eller hur man förklarar) MEN då tror jag att det handlar om masker som INTE är exfolierande (alltså peelande). Då blir det kaka på kaka.

Hur ofta man behöver ha mask beror lite på för vilka problem man har. På vintern är man ju mer innomhus vilket ofta leder till mer hudproblem.
  • PsychoBitch
    Fridapida skrev 2009-04-02 08:25:46 följande:
    Använder du primer? Prva annars att lägga en primer under din foundation. Jag gillar den från FACE. Annars kanske du behöver se över din hudvård, torkar den ut din hud så att huden verproducerar fett? Har du en foundation som låter huden andas? Prova gärna mineralfoundation, det passar fet hud mkt bra.
    Jag använder inga uttorkande produkter, det enda är att jag kan lägga en mask för fet hud ibland annars brukar jag hålla mig till produkter för normalhy eller bara återfuktande produkter. Min kropp prudecerar mycket fett generellt, inte bara ansiktet jag har fet hy

Men nu måste jag då fråga var primer är för något?

Jag är intresserad av smink, har alltid varit, men har aldrig lärt mig riktigt vad, hur man använder osv...
    Här blir det mest bara kajal, ögonskugga & rouge, för foundation har jag inte hittat nån som sitter.
    Tack för tipset!!
  • Fridapida
    PsychoBitch skrev 2009-04-02 09:54:33 följande:
    Jag använder inga uttorkande produkter, det enda är att jag kan lägga en mask för fet hud ibland annars brukar jag hålla mig till produkter för normalhy eller bara återfuktande produkter. Min kropp prudecerar mycket fett generellt, inte bara ansiktet jag har fet hy Men nu måste jag då fråga var primer är för något?Jag är intresserad av smink, har alltid varit, men har aldrig lärt mig riktigt vad, hur man använder osv...Här blir det mest bara kajal, ögonskugga & rouge, för foundation har jag inte hittat nån som sitter.Tack för tipset!!
    Primer är en produkt som man grundar med. Man har den efter fuktkrämen och innan foundation. Olika primers har olika funktioner. Men syftet med primer är att den ska hjälpa foundaton att sitta bättre. FACE perfect primer håller huden matt och jag tycker verkligen att den fungerar.
Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter