• Lanie

Cerclage?

Tack Thalis!

o tack Schäfer för att du delar med dig av lite solskenshistorier! en dag som denna behöver jag verkligen få höra bra saker!

• Lanie
    Dallis skrev 2010-10-18 12:55:03 följande:
    Tigerkaka: STORT GRATTIS!! Vad skönt att allt har gått bra! Tänk vad ett litet snöre kan åstadkomma :)

Idag är det dagen D! Ska snart sätta oss i bilen för färd ner till Lund och cerklageklipp. Känns så sjukt overkligt.
    Jag hoppas att jag kan få lustgas, så det blir mindre smärtsamt..

To be continued ;)
    Lycka till!
  • Lanie

oj vad det händer grejer i tråden!

Dallis:så spännande, det är nära nu!

Magda84: vilket härligt möte!

Karo o SaraDK: jag hoppas så innerligt att det kommer o gå bra för er den här gången!

Själv sitter jag bara o väntar på att tiden ska gå.. kan inte veckorna gå lite fortare?

• Lanie

Vad härligt att allas cerklageop gått bra!

O Dallis, vad spännande! det är nära nu!

Niinis, jag blir alldeles kall när jag läser hur du blivit bemött! det är otroligt vad många läkare det är som glömmer bort den ödmjuka och mänskliga sidan i sitt arbete!

jag sitter o funderar på en sak. Har blivit väldigt hård i magen, även om jag tuggar maten väl, dricker mkt, tar laktulos så är magen helt ur gängorna.  kan cerklaget påverkas av att göra nummer 2, om man tar i lite för mkt? kanske inte den mest trevliga fråga, men kanske är det fler av er som har problem med magen?

• Lanie
    MagdaA skrev 2010-10-28 19:51:51 följande:
    Kan hålla med att det inte är en så angenäm fråga, men absolut inte dum heller! Vi här inne är vana me de mest äckliga och konstiga frågor så fråga på du bara!

Min läkare sa till mig att försöka hålla magen igång och undvika att bli för hård. Om man vet med sig att man har lätt att bli hård kan man ju iaf försöka styra kosten lite. Sen så sa han även att om man blir jättehård, undvika att sitta och "krysta" eftersom det KAN påverka, säger inte att det gör det, men det var iaf vad han rekomenderade mig. Hoppas det löser sig.. haha! lite fyndigt där på slutet
    hehe, nä det finns ju trevligare saker o prata om :) men tack för svaret! ska tänka på det när det är dags för cerklage, det är ju många veckor kvar, men tänkte iaf vara ute i god tid o se om jag kan sköta magen bättre nu än förra graviditeten. jag tycker jag sköter mig, äter inte ens lika stora portionen just för att man inte ska bli så där proppmätt, men magen kärvar ändå...

haha, det löser sig... det var roligt
  • Lanie
    PennyJenny skrev 2010-10-28 20:21:12 följande:
    Fick höra exakt samma under alla mina sängveckor på sjukhuset - att försöka hålla magen igång (inte det lättaste när man bara ligger). För mig fungerade såna där pulverpåsar jättebra, minns tyvärr inte vad de heter längre (har nog förträngt ).
    nä det är ju inte det lättaste att hålla magen i trim om man ska ta det lugnt...
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-28 20:22:42 följande:
    Lanie: jag har också hört att man inte ska sitta och krysta för mycket då det kan påverka.
    Ät mycket fibrer, undvik socker. Sedan är ju kiwi, päron och katrinplommon "lösgörande". Linfrön är också bra och till barn som får ersättning i stället för amma brukar ju bli hårda i magen och då rekommenderar man rapsolja...
    Kommer inte ihåg hur långt du kommit i graviditeten, men första halvan är det ju vanligt att vara lite trög i magen så förhoppningsvis blir det bättre!

Själv äter jag 2 st kiwi varje morgon på tom mage (bäst effekt på tom mage) och det har fått igång min mage - men jag måste ha kaffe också innan jag går på toa 
    tack så mkt för tipsen! jag brukar äta linfrön, katrinplommon päron o dy, suger i mig alla tips jag kan få, men tycker inte det hjälper ändå... suck. att sitta o krysta är ju inte bra oavsett om man har cerklage eller ej. men att börja äta kiwi på fastande mage kanske jag ska testa...

Är bara i v 6, så det är tiiiidigt än. jag har iaf än så länge större koll på magen än vad jag hade i förra graviditeten, nu var jag mer förberedd på det...
  • Lanie
    Thalis skrev 2010-10-28 20:32:54 följande:
    Kommer om en stund med mitt recept på Spalimpan som jag äter varje dag och allt löser sig för mig också hahahahahaha!!
    här var vi väldigt fyndiga ikväll :)
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-28 20:51:26 följande:
    Lanie: prova gärna kiwi, det är ju nyttigt också (såhär i förkylningstider ) så ingen fara oavsett Men det gäller att vara duktig och fortsätta! Effekten tar några dagar innan det kommer igång så ge inte upp!
    nä, det skadar ju så att säga inte att testa iaf.. får ta o köpa på mig ett lager till helgen nu då!
  • Lanie

Tack Thalis, detta ska jag baka nästa gång.. har ett liknande recept, men jag börjar o tröttna lite...

Svar på tråden Cerclage?