• Lanie

Cerclage?

SaraDK skrev 2010-12-23 12:29:40 följande:
    Hade varit skoj att veta hur långt alla har kommit i sina graviditeter...
    Själv är jag 22+4 idag. Var på vul för drygt 2 veckor sen o då var tappen 41 mm, helt sluten och cerklaget satt bra på plats.
    Mitt första delmål är 25 veckor och det börjar ju närma sig.
    Har fått reda på att det är en liten tös som är på tillväxt...

God Jul till er allesammans!
    ja, snart är första delmålet för dig avklarat, härligt! mitt första mål är till v24 då min ängel föddes. själv är jag idag i v 14+2 så har en del kvar o vandra. fick cerklage insatt för en vecka sen!

God jul på dig också!
  • Lanie

tack schäfer för att du lugnar mig ännu lite mer.. läkaren ville inte säga att det var en infektion, bara att det såg lite sisådär ut, men hon tyckte ändå det var bättre att sätta in antibiotikan nu så vi inte riskerar en svår infektion som kanske gör att cerklaget måste tas bort...o jag börjar o bli mer o mer bekväm med sjukhuset nu när jag inte har ngt med min läkare o göra.. undersköterskan som svarade när jag ringde imorse tog verkligen min oro på allvar, det var nästan så hon var mer orolig än jag, hade jag velat hade jag kunnat få en tid direkt då vid fem, men jag sa att vi kunde ta det lite senare då jag ville sova en stund till :) kram tillbaka!

• Lanie

ville bara gå in här o önska er alla ett gott nytt år!

o så kan jag passa på o säga att jag fått en ny läkare på spec som kommer o vara med mig resten av graviditeten som jag verkligen känner förtroende för, var hos henne idag som kollade så cerklaget satt som det skulle o hon sa att det såg jättefint ut o ingen infektion som gör det rörigt.. har dock svårt o sitta vilket hon noterade, ska tillbaka i början av jan för ytterligare kontroll o så ska hon avgöra om jag ska fortsätta o vara sjukskriven eller om jag kan jobba lite.. har ju svårt o sitta vilket gör det svårt o sitta vid datorn o jobba liggandes är nog inte så lätt... men men, hoppas ni får ett lika bra avslut på 2010 som jag fått!

kramar!

• Lanie
    Malin83 skrev 2011-01-02 16:56:22 följande:
    Hejsan alla kloka!
    Jag har lite frågor om cerclage och hur det funkat för er.

1) Varför sattes ditt cerclage? Tidigare prematur födsel/ sent missfall/annat?
    2) Akut eller preventivt?
    3) När sattes det? Vilken vecka?
    4) Vilket landsting & sjukhus tillhör du?
    5) Hur gick det sen?

Själv har jag 3 barn.
    Första barnet föddes i v. 40+2 efter en normal graviditet och vaginal förlossning.
    Andra barnet föddes efter en jobbig graviditet med massa sammandragningar och bricanyl o cortison i v. 30+6.
    Tredje barnet föddes efter en ännu jobbigare graviditet med massa sammandragningar och bricanyl och cortison i v.29+4.

Nu är jag gravid igen och vet inte riktigt om jag klarar av en så jobbig graviditet och förlossning och ett prematurt barn som måste kämpa för sitt liv. Därför funderar jag på om behandling med cerclage är något för mig. Ska rådgöra med specen så fort dom öppnar igen eftre helgen nu och försöka få tid hos min dr där.

Är otroligt tacksam för alla svar jag kan få!
    Hej! Grattis till graviditeten! men jag förstår verkligen med din historia att det är jobbigt, har du fått ngn förklaring till varför barn 2 o 3 föddes så tidigt?

Jag ska svara på frågorna, utifrån mig själv.
    1) I maj 2010 föddes min son i v 24+0, förlossningen sattes igång helt spontant, jag hade inte haft några sammandragningar eller blödningar, utan jag åkte med ambulans till sjukhuset med buktande hinnor och det fanns ingen möjlighet att stoppa förlossningen... Wiltons liv gick inte o rädda, han levde i drygt fyra timmar. Läkarna kunde inte hitta några fel på varken mig eller Wilton utan de drog slutsatsen att jag fått försvagad livmoderhals efter en konisering jag gjorde för några år sen. jag blev därför lovad cerklage i nästa graviditet.
    2) jag är gravid igen, är idag i v 15+5 så jag har fått preventivt cerklage
    3) Mitt cerklage sattes i v 13+2, så har nu haft det i ca två veckor. På mitt sjukhus sätts preventivt cerklage i v 13-15
    4) jag tillhör kalmar sjukhus
    5) denna fråga kan jag inte svara på ännu, men mina förhoppningar är ju att det ska gå bättre än förra gången :)

jag tycker det är bra av dig att du ställer dessa frågor o att du ska ta kontakt med din dr,  för cerklage kan ju vara ett alternativ... vilket landsting tillhör du? lycka till! uppdatera gärna vad som händer! kramar!
  • Lanie

åh, vad ni har kommit långt allihopa.. är inte alls avundsjuk.. både feb o mars är ju snart här.. plötsligt känns juni så långt bort..

• Lanie

det blir du o jag då Niinis, skönt att man inte är helt ensam här sen när alla får sina efterlängtade bebisar. jag går in i v 17 idag (16+0).

det är kanske som du säger schäfer att det blir lite lättare till våren.. för nu kommer jag ju inte ut öht, ligger bara i soffan o glor på tv.. om jag kan jobba sen o det blir varmare ute så kan jag ju sitta ute på altanen o jobba :) nu har man inte så stor nytta av altanen då den är täckt av 80 cm snö...

helst vill jag också slippa snitt, jag blev livrädd när jag låg inne med wilton o de pratade om att det skulle bli snitt för jag blev ju blåst på 16 veckor graviditet så när jag inte skulle få gå längre så ville jag inte bli blåst på förlossningen också.. blev så lättad när de tog beslutet att få föda vaginalt...

• Lanie

härligt magda!

o efter schäfer o tiktok så dröjer det ännu längre innan det är niinis o min tur...

• Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-05 20:14:00 följande:
    Du ska se sen när det börjar "ploppa ut" bebisar att du också undrar vart tiden tog vägen när du plötsligt står på tur
    jag hoppas det för just nu går det väääälidigt lååååångsamt...
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-05 20:21:29 följande:
    Åh lider verkligen med dig....tiden där från cerklaget till runt v.24 är såååååååååå segt...!!!
    ja det är det verkligen...o det går ju inte o göra ngt åt tiden heller.. den går ju i sin egen takt...
  • Lanie
    Niinis skrev 2011-01-06 11:39:05 följande:
    ja precis!! lääängtar tills man kommer upp i v.28-30 åtminstone, då kanske man kan börja se ljuset i tunneln!
    ja det vore en dröm o komma så långt.. har ju inte kommit längre än till v 24 innan så v28-30 känns ju som ett mirakel..
Svar på tråden Cerclage?