• Lanie

Cerclage?

ISSEN: nä det förstår jag ju att du inte vill vara med om det igen, när du redan varit med om det två gånger, så är det ju självklart att man vill slippa det en tredje gång om man kan o du har ju fått cerklage den här gången för att det ska gå bra så jag tycker det är lite konstigt av läkaren att säga så. Är du sjukskriven nu då? tyvärr så har vi här inne mkt erfarenhet från läkare som inte förstår. Så var det för mig med. Min läkare tyckte tom att jag kunde gå till jobbet som vanligt dagen efter ingreppet o när jag ifrågasatte så blev hon sur.. o många bm jag berättat för har tyckt att jag inte ska läsa så mkt på nätet, alltså inte lyssna så mkt på dom som finns här i tråden för vad vet dom liksom? jag litar väldigt mkt mer på ngn här inne som haft cerklage både två o tre gånger än en läkare som aldrig utfört ingreppet..

jag är också avundsjuk på alla som fått sina bebisar nu o som snart ska få.. för mig känns det som en evighet, är i v 22 nu, min son föddes i v 24 o överlevde inte, så jag känner mig jättenojig just nu..

tror väl det är ganska vanligt att man ändå blöder lite efter ingreppet, iaf om man fått stödstygn ditsydda, jag har haft tur o inte haft några blödningar alls för annars skulle jag nog bli heltokig. Jag känner oro lite hela tiden, men jag känner ändå glädje också, speciellt nu när jag känner sparkar varje dag.. men oron kommer nog inte o försvinna helt o det klart att det inte är bra att vara för orolig, men då hoppas jag att du kan få stöd av oss här inne, av din läkare o mvc.. ska du gå på återkontroller för o kolla tappen o cerklaget? jag går varannan vecka o det känns tryggt.. o det känns tryggt att veta att jag kan ringa närsomhelst på dygnet om det skulle vara ngt..

• Lanie
    Schäfer skrev 2011-02-11 13:34:17 följande:
    ISSEN: Välkommen och grattis till graviditeten!!! Vad skönt att cerklaget är på plats nu. Mitt råd till dig är att ta det extra lugnt nu 2-3 veckor så det får läka ordentligt vilket ju är en förutsättning för att det ska kunna hålla ihop så bra som möjligt! Jag blödde rött i några dagar efteråt och sedan brunt ett par veckor...
    Sedan är det jätte svårt att säga hur mycket du kan röra dig. Försök att lyssna på kroppens signaler, såfort nått känns fel så slutar du!
    Jag skulle troligen, i ditt ställe, ta det lugnare än dina läkarna säger - varför chansa liksom!?
    Får du komma på undersökningar? Dvs mäta tappen med vul regelbundet?
    Om tappen håller sig lång och stängd så kan man ju utifrån dessa undersökningar känna hur mycket man vågar göra.
    Stort lycka till nu och klart du ska satsa på att gå längre än v.32!

Lanie: jag har helt glömt bort att skriva till dig. Men jag frågade min läkare här runt jul hur det var med "stödstygnen" (som jag ju så hett reklammerat för och sagt att jag har)... Det visade sig att jag inte har några stödstygn. KS slutade med dessa för flera år sen då det inte är bevisat mer effektivt - ger bara mer ärrbildning och risk för infektion och komplikationer - enligt dem!
    Så, jag ber om ursäkt för att jag sa att jag hade detta. Blev nu osäker på om jag hade det förra gången heller eftersom jag aldrig frågade? Första gången hade jag det absolut, det vet jag!
    aha där ser man :) jag vet ju dock att vissa sjukhus fortfarande sätter stödstygn om de tycker det behövs för det har jag ju frågat om då jag hörde mig för.. jag är nog rätt glad att de inte satte stödstygn på mig, tror dock inte dom gör det i kalmar, men ändå.. jag har så mkt ärrbildning ändå på tappen att operatören hade svårt att få dit det.. tråkigt att man har så mkt ärrbildning efter en konisering o en förlossning.. jag börjar fundera på hur de gjorde koniseringen egentligen..
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:32:12 följande:
    smyger in å skvallrar att Thalis lilla pojke har kommit Hon har skrivit det på FB så det är nog inte sååå hemligt, hoppas jag GRATTIS IGEN!!! Hon får berätta mer själv sen.
    men ojdå! det är ju ett par dagar för tidigt! o hon satt ju i vänta syskontråden igår o skrev.. så det kan bli!

Men grattis till lilla Adrian! är nyfiken på hur det gått!

Kramar!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:42:44 följande:
    vänta syskontråd? vad är det för tråd?
    "Vi som väntar syskon till våra änglar" heter tråden.. ligger i änglarummet...
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:47:08 följande:
    aha. okej. ja där hängde jag när jag väntade Alex, men har inte orkat nu den här graviditeten. har inte orkat ha koll på så många trådar.
    nä det kan bli lite för mkt ibland.. så känner jag lite nu med.. jag sitter både i denna, vänta syskontråden o så en annan tråd jag fastnade i.. o ibland blir det lite mkt, men iofs är det rätt bra tycker jag för då får jag tiden o gå nu när jag inte gör så mkt annat än bara är hemma hela tiden...

förresten, hur är det mer er`?

tror du thalis har ngt emot om jag skriver ngt i syskontråden o berättar för dom andra?
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:57:36 följande:
    Jag tycker hon kan få berätta själv Nu messade hon ju mig. å hon skrev ju här då jag hade fått så därför vågade jag skriva här jag också

Jodå, vi mår bra. Lilleman går inte upp så bra i vikt så vi ska in på extra vägning i morgon, men jag tycker inte han gjort annat än å amma i helgen så jag hoppas han har gått upp lite mer sen i fredags.
    oki.. då ska jag vara tyst.. var faktiskt på väg o skriva ngt, men så tänkte jag att det kanske är bäst o höra med dig först då ni har en annan kontakt än vad vi har..

då får vi hoppas på att amningen har gett resultat till imorgon!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-16 17:34:22 följande:
    å jag har så ont i magen, å i hjärtat, å en stor klump i bröstet. Gråter En av mina bästa vänner, som väntar barn i maj, ligger nu på förlossningen i Umeå. Bor inte i Umeå men blev transporterad dit med helikopter. Hon har haft problem med blödningar sen vecka 15 ungefär, (tror jag berättat om henne tidigare) och hon har gått på regelbunda kontroller. Vid senaste kollen i måndags upptäckte dom att hon var öppen! Så det blev helikopter direkt till Umeå. Igår hade hon regelbunda sd så läkarna trodde att bäbisen skulle komma, men dom lyckades stoppa de. nu är det strikt sängläge. hon får inte ens gå upp på toaletten. åh, jag är livrädd att nått ska hända Vecak 26+1 idag så det är ju alldelens för tidigt!!! Hjälp mig skicka stärkande tankar till dom!!!
    usch vad hemskt o höra. o vad tråkigt för din vän! hoppas verkligen att de kan få stopp på det så bebis stannar i magen i många veckor till

jag ska skicka så mkt tankar o kramar jag kan till dom! o jag ska hålla alla mina tummar o tår jag har att det kommer o sluta gott det här..Demon
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-16 19:12:34 följande:

Jag fick mitt cerklage i Torsdags och imorgon är första kollen så att allt ser bra ut! Är nervös som bara den och inbillar mig massor (tror jag)  Det känns idag ungefär som att något skaver fast det gör inte ont men är obehagligt när jag ex sitter eller går, Vet inte om det ska vara så eller om jag har gått för mkt, vad tror ni?  Är nog bara nojjig!

Magda: Jag fick min yngsta son i v 26+2 och när han föddes vägde han 1187g och var 37cm lång, hans lungor var inte utvecklade nästan alls så det vart respirator i ett par veckor, men när lungorna var ok gick det bara frammåt och vi fick stanna sammanlagt 8 veckor på sjukhus! Hoppas verkligen dina vänner slipper få så pass tidigt och att de lyckas hålla det lilla livet i magen iaf ett par veckor till!

så där kändes det för mig också i början, o om jag ska vara ärlig så känns det fortfarande så när jag sitter o går.. så det är nog vanligt att man ändå känner att ngt sitter där som inte ska sitta där.. jag brukar o jämföra vid att man har en tampong som sitter för lågt ner som retar o skaver.. då fattar alla hur det känns :) lycka till imorgon! det ska gå bra ska du se! jag har aldrig känt oror för kontrollen, för mig har det blivit en trygghet att se att allt ser bra ut...
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-19 10:32:41 följande:
    Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!
    vad skönt att allt ser bra ut! jag har inte heller så lång tapp, den brukar ligga mellan 24 mm-30 mm o det viktigaste är ändå att tappen är helt stängd, att man inte öppnar sig innifrån, så så länge din tapp är helt stängd så ska du inte oroa dig. sen kan tappen bli lite förkortad efter ingreppet för o sen växa till sig lite så småningom, o ju mer du tar det lugnt desto större chans att det ska gå bra! jag har inte riktigt koll på hur dom sätter cerklaget, långt upp eller långt ner.. jag vet knappt hur det sitter på mig...
Svar på tråden Cerclage?