• Lanie

Cerclage?

hur går det för er allihopa?

här börjar det bli stressigt... flytten närmar sig.. o operationen närmar sig... skickade lite fler frågor till den där läkaren i lund o det finns två sätt o sätta cerklage på.. ibland kan man sy fast det o det görs oftast när det är akuta cerklage som sätts, men väldigt ofta när det sätts planerade cerklage så lägger de bandet runt livmoderhalsen o knyter fast det som ett gummiband.. det är nog så de gör i kalmar o det är därför min läkare sa att det inte är ngt som ska läkas. så nu kan jag förstå varför  hon inte vill sjukskriva mig på medicinska grunder, men det ska inte vara några problem o bli sjukskriven ett par veckor för psykiska besvär o det är ju det jag vill hävda lite grann, då jag är väldigt orolig, vill bara få lite lugn o ro.. men skulle jag inte få sjukintyg så sjukskriver jag mig en vecka, sen är det julafton o då är jag ändå ledig o veckan efter kan jag ta ett par dagar ledigt då jag har ett par dagar sparade semesterdagar jag kan ta ut o sen tar jag isf tjänstledigt utan lön ett par dagar o sen är det nyårsafton o då är jag ledig igen... o då har jag fått två veckor o ta det lugnt på, så det kommer o ordna sig, hur eller hur!

• Lanie
    MagdaA skrev 2010-12-11 17:18:07 följande:
    *sjunger*

va ä de för en da, ä de en vanli da? nä de ä ingen vanli da, för de är 30+0 ida, hurra hurra HURRA!!!!!

Tänka sig att jag kommit så långt utan snöre! Underbart! Dock känns inte min mage lika underbar. Ont ont ont! Bäbisen har legat å sparkat å tryckt mot samma punkt i flera dagar. Har så ont så ont! Känns som värsta feta blåmärket, fast på insidan.

Idag har det bakats och pysslats. Nu har maken åkt med en kompis på hockey och jag och Alex ska mysa i soffan med lördagsgodis, fast jag är proppmätt efter taco-middan!
    härligt!! grattis grattis! o även om det känns jobbigt o ha ont så hoppas vi på några veckor till!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-12-12 12:11:04 följande:
    Lanie: jag tycker du får kämpa så i motvind... Varma kramar {#emotions_dlg.flower} Krasst, du får klaga på sammandragningar sen så hon sjukskriver dig!!!
    Visst är det nästa vecka de sätter cerklaget? Du kan ju fråga operatören lite vad han anser om cerklaget och eventuella "stöd stygn"!? Kram!

Magda: TJOHO Ajaja för ont...men 30+1 (idag) TJOHO!!!
    ja, det är kämpigt, men jag börjar iaf o vänja mig :) japp, på torsdag är det dags.. o jag ska fråga hur de tänker kring cerklaget...tur att jag har er så jag iaf vet vilka frågor jag ska ställa o nu när jag fått reda på att det sätts på olika sätt så kan jag ju fråga ännu mer.. ska träffa bm på tisdag o då ska vi ta upp den oron jag känner o även om de inte vill sjukskriva mig känner jag mig iaf lugnare då jag vet att jag inte behöver pendla till jobbet utan sitta hemma.. eller kanske tom ligga i sängen o jobba :)
  • Lanie

känner att jag håller på o bli förkyld... har lite ont i halsen o är lite konstig i näsan, o det är så mina förkylningar brukar o börja...ska ju sätta cerklaget på torsdag, men genomför dom operationen om man är förkyld? när jag opererade foten så frågade dom om jag var förkyld... attans,, hur ska man göra då? jobbade liksom sista dagen idag.. nu ska jag ju vara ledig o lite sjukskriven o sen jobba hemifrån... sä jäkla typiskt om jag blir förkyld den här veckan nu när jag inte varit sjuk på hela hösten...

• Lanie
    MagdaA skrev 2010-12-13 20:48:02 följande:
    Här känns det som nån magskit men jag hoppas verkligen att det inte är magsjuka på gång! mår illa och känner mig bubblig, men det har jag iofs varit i flera veckor.

Lanie: ska du bli sövd? i så fall tror jag inte att dom gör op. men det är vad jag TROR. Sen om du har feber vill dom nog inte göra nått ingrepp heller.
    ja jag ska bli sövd... blev iofs inte sövd när jag opererade foten, utan hade lokalbedövning då, men hade jag haft feber så hade de inte opererat.. iofs så brukar jag inte ha feber när jag är förkyld, utan har ont i halsen ett par dagar o sen blir jag snorig o sen brukar det gå över...

usch, hoppas verkligen inte det är magsjuka, det är ju inget skoj alls... ingen annan i familjen som är sjuk då?
  • Lanie

vaknade upp o halsen kändes lite tjockare än igår, men det gör iaf inte katastrofont, men är lite täppt i näsan också.. ska ju till bm idag så får prata med henne vad hon har o säga.. som sagt brukar sällan få feber...jag hade ju tagit ledigt idag för o vara hemma o packa, vi flyttar imorgon, får nog ringa till mamma o fråga om hon kan komma o hjälpa mig så jag inte behöver överanstränga mig utan kunna vila också, det är ju det bästa mot förkylningar!

krya på dig också magda!

• Lanie
    Schäfer skrev 2010-12-14 09:41:11 följande:
    Lanie: aaah, flyttar ni i morgon och sedan op på torsdag? Phiu, att du orkar stålkvinna!!! Vila är ju bra för förkylningar annars.... Kram!
    ja, vi flyttar imorgon... så det är inte helt lätt o ta det lugnt, men jag tror både sambon o våra föräldrar kommer o tjata på mig att jag ska ta det lugnt, så det kommer nog inte bli några problem med den biten iaf... sambon tjatar på mig redan nu att jag inte ska anstränga mig för mkt... o mamma kommer hit i em o hjälper oss med det sista, så det ska nog gå bra, men vill bara ha själva flytten överstökad, alla saker inpackade i huset, sen kan man ju ta allt efter hand...
  • Lanie

Hej alla fina! I am back!

hoppas ni börjar o resa er från alla förkylningar o magsjukor o allt otrevligt!

det har varit intemsiva dagar. först flytt i onsdags som gick ganska smärtfri o sen sjukhuset i torsdags... det tog hela dagen! var inne vid åtta, fick vänta till efter kl ett innan de gjorde ingreppet o ytterligare ett par timmar på uppvaket innen jag var tillbaka på avdelningen o fick mat! när kl var halv fem o jag inte hade fått mat på över  timmar blev jag otroligt otrevlig o snäsig, man låter inte en gravid kvinna vara utan mat så länge!! men men.. op gick bra.. läkaren gjorde ett vul innan op o tappen var 39 mm! så lång har den inte varit på hela tiden! allt såg fint ut o ingen funneling heller.. fick se en liten krabat med stora fötter, precis som sin far som höll låda, höll på o börja gråta, för det känns så overkligt! operatören sa i efterhand att det hade gått bra, men de hade haft lite problem med o sätta fast cerklaget då jag tydligen hade mkt ärrbildning sen förlossningen med Wilton o tidigare konisering. hmm, verkar ju inte så lovande om man ngn gång skulle vilja ha fler barn. blev kvar över natten då jag hade fått bricanyldropp o de ville ha lite koll på mig, min läkare hade inte haft koll, operatören bad om ursäkt för läkarens svar till mig för hon hade haft fel i allt hon hade sagt. men operatören förklarade att min läkare har inte varit med om så många cerklage då hon är så ung så hon hade ingen koll på rutinerna. jag blev så glad att jag hade haft rätt, men så förbannad att läkaren inte tagit reda på saker innan hon öppnade käften eller återkommit till mig när hon fått svar från sina kollegor, istället tar hon sina egna beslut utifrån vad hon tror var rätt! operatören var dock inte så välvilligt inställd till att sjukskriva mig mer än en vecka, men jag låg på uppvaket, hungrig som en gris o otrevlig därefter så hon såg iaf till att skriva ett sjukintyg till mig (jag sa att jag sket i om jag fick ersättning, jag ville ha lugn o ro ett tag nu) åkte hem igår em o fick med mig ett sjukintyg hem o jag är nu sjukskriven till 13:e jan. o innan jag åkte hem träffade jag en tredje läkare som var hur gullig som helst, för henne var det självklart att jag skulle få sjukskrivning o hon trodde inte jag skulle få problem med fk o skulle jag få det skulle hon skriva fler intyg! tänk att det finns någon välvillig själ på mitt sjukhus iaf :)

har inte speciellt ont, men är förstoppad o det är jättejobbigt, få se om jag kan få lite ordning på magen nu när jag inte kan röra mig så mkt o inte sitta o trycka så mkt för det känns obehagligt. har även slutat o blöda o det känns skönt också, jag har inte fått några styng ditsatta utan de har bara knytit fast paketet... nu ska jag återgå till soffan igen, ville bara uppdatera, så ni vet att allt är bra än så länge! kramar!

• Lanie

niinis: hoppas allt går bra idag!

schäfer: härligt att allt såg bra ut! men blä för din läkare.. har också en känsla av att läkare ogärna går emot sina kollegor, om det inte handlar om klara fel (som min läkare hade) får verkligen hoppas att din läkare är tillbaka snart igen, eller att iaf du får en läkare som förstår...

magda: inget kul med förkylning, krya på dig!

här är allt lugnt, pendlar mellan att ligga i soffan o ligga i sängen, är grymt uttråkad o nu börjar jag bli så där slapp att jag knappt orkar stå upp ens utan att bli yr.. o det är jobbigt att inte kunna fixa med huset.. märker på min sambo att han börjar o bli trött, han får ju liksom göra allt nu, handla, skotta, packa upp lådor, laga mat, greja..o det är jobbigt att han inte riktigt förstår att jag vill ta det lugnare än vad läkarna har uppmanat mig.. ska på koll nästa torsdag, så låååång väntan. jag hoppas iaf på nu att vi kan åka till svärmor en stund imorgon  o äta lite mat iaf, komma ut lite o träffa lite folk..även om det får bli sängliggandes i hennes soffa :)

• Lanie

här har ni skaffat julstämning... GOD JUL på er också!

själv var jag inne en sväng på sjukhuset nu på fm, enda sen op har jag haft svårt o sitta o stå o när jag varit på toa har jag haft ett tryck neråt o imorse när jag var på toa fick jag nog o ringde.. verkar som om jag fått en infektion, läkaren tyckte det såg väldigt rörigt ut o jag var svullen o tappen var lättblödande. det brukar inte göra ont o göra gynundersökning, men idag var det obehagligt... men tappen var stängd, tre cm o cerklaget satt där det skulle o bebis mådde bra så nu har jag fått antibiotika för säkerhetsskull, fick även utskrivet lite grejer så jag ska få fart på magen också.

Svar på tråden Cerclage?