• Lanie

Cerclage?

niinis: Vilken lite sötnos! grattis igen!

• Lanie

saradk: det är otroligt att du har kommit så långt utan cerklage! har du satt igång några stora projekt för o hjälpa till på traven? min vän rev förråd, hon tog släggan och började o riva, några dagar senare föddes sonen.. en annan ställde sig o gjorde storkok med matlådor, tog inte många dagar det heller.. lite tips så där på vägen!

har legat inlagd fem veckor nu,på ons ska jag få åka hem o vara hemma under påskhelgen o är det lugnt blir jag utskriven efter helgen.. hoppas hoppas det ska funka för jag börjar o tröttna rejält nu på o vara i sjukhusmiljö...

• Lanie

fruhellström: välkommen till tråden!

o grattis till det lilla livet i magen!

man blir antingen sövd eller får bedövning. många operatörer föredrar sövning då det blir lite lättare för de att sätta cerklaget. Jag blev sövd o jag var sövd i ca 40 min. jag hade väl inte direkt ont efteråt, var lite öm, vet att vissa kan uppleva lite mensvärk o så där. jag kände dock efter en vecka att jag fortfarande hade lite ont o kände irritation, så fick kolla upp det då o då hade jag fått en infektion. har sen dock haft svårt o sitta hela tiden, men tror det har o göra med att läkaren satte cerklaget väldigt långt ner på tappen så det sitter där o skaver.

jag frågade aldrig om man kunde ha sex, då det varit helt uteslutet för mig då jag varit så öm hela tiden, men vet att vissa läkare tycker man kan ha det om man använder kondom, andra läkare tycker man ska avstå helt. Orgasmer kan ju trigga igång sammandragningar. Runt vecka 36 tas cerklaget bort om det inte behövs o göras tidigare. tror inte det nödvändigtvis behövs snitt om förlossningen skulle starta tidigare, det är betydligt enklare att ta bort cerklaget än o sätta dit det, men det finns nog andra i tråden som har större koll på detta än jag.

hur lång tapp har du? vilken vecka är du i?

• Lanie

fruhellström: hoppas att du kan leva relativt normalt, men man får ibland ta det läkarna säger med en nypa salt.. till mig sa läkaren att leva relativt normalt, undvika tunga luft o träning. men jag tog det jättelugnt, låg mest i soffan o jag blev ändå inlagd på sjukhus, har varit inlagd i fem veckor nu

jag har gått ungefär varannan vecka på kontroller o mätt tappen

• Lanie

fruhellström: Har inte bf förrän 21 juni, så det är ju ett tag tills dess. Nej, vi har inga fler barn hemma. Vi förlorade vårt första barn efter att han fötts 16 veckor för tidigt, för snart ett år sen. Läkarna misstänkte då försvagad livmoderhals så det är därför jag har cerklage nu. Jag har fått tiden o gå genom att hänga här på fl alldeles för mkt, teve, stickning.. nu kommer jag o få åka hem imorgon på permis över helgen o går allt bra så blir jag utskriven efter helgen o får vara hemma tills bebis kommer.. förhoppningsvis blir det några veckor. ja, hängmattan är att föredra framför sjukhuset!

• Lanie

fruhellström: tack

det hade varit fint o få vara hemma nu, det har varit fint väder i så många veckor o jag har missat det mesta o det är lite sorgligt då jag älskar våren! men förhoppningsvis kan jag få vara ute lite mer när jag kommer hem.

jag är väldigt tacksam över att ha haft datorn, den har iaf gjort att timmarna går lite fortare o det har varit skönt o prata med andra som också är oroliga i sina graviditeter, det gör att man känner sig lite mindre knäpp, för man ska ju vara glad o lycklig när man väntar barn, men jag har haft svårt o känna det då jag varit så orolig. det är först nu som jag faktiskt vågar att vara lite mer glad över det lilla livet i magen, för den här gången ska det ju gå! sen har jag ju varit sjukskriven hela vintern o då har man ju tvingats vara inne hela tiden, men du har ju ändå den fördelen att få vara sjukskriven nu när vädret är som bäst, så även om du ska ta det lugnt så kan du ju göra det ute i solstolen!

• Lanie
    vixan skrev 2011-04-19 16:15:45 följande:
    Vet du Lanie jag hade hellre varit sjukskriven över vintern än nu när alla åker och badar. Mysigt att ligga i soffan när det är kallt och regnigt ute men vi är alla olika. =)
    hehe, ja vi är väl det, men jag känner väl som jag gör då jag verkligen inte kom någonstans, det gick inte o vara ute utan fick ju bara ligga inne i soffan hela dagarna o jag hade ångest varje gång jag skulle till bm el läkaren för jag var så rädd o halka.. även om man inte kan bada o sånt nu så kan man ju iaf vara ute lite, ligga i en solstol o känna lite värme få frisk luft osv..
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-04-19 21:47:07 följande:
    Brrr, de ringde i eftermiddags från kk, den 27/4 ska jag in o få cerklaget. Blir dessutom kvar över natten sa dom. Ska inte läsa mer bakåt i tråden, småläste lite härochvar om hur cerklage slitits sönder o hur ont det gjorde att ta bort, hua, ska försöka hålla mig lyckligt ovetande om vad som komma skall

kan ju va som de gjorde med mig, att de satte dropp som skulle gå i 12 timmar o de ville ha lite övervakning så allt ser bra ut, jag blev ju också inlagd över natten.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-04-20 09:35:59 följande:
    Fick du åka hem samma dag eller sov du en natt till på sjukhuset?
    jag sov över en natt, kom in vid åtta på torsdagsmorgonen o åkte hem på eftermiddagen på fredagen..
  • Lanie
    Saranh skrev 2011-04-20 18:01:44 följande:
    Hej.
    Jag kanske inte riktigt passar in här men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga iallafall. Jag har en 1 cm lång livmodertapp (alltså väldigt kort) och är i vecka 11 + 0. De på gyn säger att det inte finns något annat att göra än att vänta och se vad som händer. Men det verkar ju som om det är ganska många som får cerclage. Varför vill de inte sätta det på mig? Vet ni om det finns särsklida omständigheter som gör att man inte sätter det, till exempel att det ändå kommer gå åt skogen? Eller är det att livmodertappen redan är för kort? Jag vet verkligen ingenting om det här, så ni får ursäkta mina kanske lite dumma frågor.
    hej! det var en väldans kort tapp du hade, har du gjort en konisering tidigare eller har du bara en kort tapp av naturen? oftast får man bara cerklage preventivt, alltså i v 13-15 om man tidigare har förlorat barn antingen i sent missfall eller förtidig födsel. man kan också få cerklage om man tidigare gjort ett väldigt stort ingrepp, tagit bort en stor del av tappen pga cellförändringar (konisering) det är egentligen inte tappens längd som avgör om det ska gå bra eller inte. flera här inne har från början haft lång tapp, säg 5-6 cm, men förkortas fort under graviditeten pga tyngden på bebis. andra kan ha en kort tapp utan att ha några problem. har du frågat varför de inte överväger cerklage på dig? det går ju o sätta cerklage senare i graviditeten, t ex om det skulle visa sig att du håller på o börja öppna dig, då sätts ett akut cerklage, men med det finns ju större risker att det inte håller. sen vet jag att vården inte gärna sätter cerklage hur som helst, då många anser att det inte hjälper. om du är orolig så tycker jag du ska kräva många kontroller under graviditeten, speciellt mellan v 16-25 då det är de mest kritiska veckorna... vet inte om du blivit så mkt klokare, men det finns inga enkla svar när det kommer till det här med cerklage... vill iaf bara önska dig lycka till!
Svar på tråden Cerclage?