Cerclage?
niinis: Vilken lite sötnos! grattis igen!
niinis: Vilken lite sötnos! grattis igen!
saradk: det är otroligt att du har kommit så långt utan cerklage! har du satt igång några stora projekt för o hjälpa till på traven? min vän rev förråd, hon tog släggan och började o riva, några dagar senare föddes sonen.. en annan ställde sig o gjorde storkok med matlådor, tog inte många dagar det heller.. lite tips så där på vägen!
har legat inlagd fem veckor nu,på ons ska jag få åka hem o vara hemma under påskhelgen o är det lugnt blir jag utskriven efter helgen.. hoppas hoppas det ska funka för jag börjar o tröttna rejält nu på o vara i sjukhusmiljö...
fruhellström: välkommen till tråden!
o grattis till det lilla livet i magen!
man blir antingen sövd eller får bedövning. många operatörer föredrar sövning då det blir lite lättare för de att sätta cerklaget. Jag blev sövd o jag var sövd i ca 40 min. jag hade väl inte direkt ont efteråt, var lite öm, vet att vissa kan uppleva lite mensvärk o så där. jag kände dock efter en vecka att jag fortfarande hade lite ont o kände irritation, så fick kolla upp det då o då hade jag fått en infektion. har sen dock haft svårt o sitta hela tiden, men tror det har o göra med att läkaren satte cerklaget väldigt långt ner på tappen så det sitter där o skaver.
jag frågade aldrig om man kunde ha sex, då det varit helt uteslutet för mig då jag varit så öm hela tiden, men vet att vissa läkare tycker man kan ha det om man använder kondom, andra läkare tycker man ska avstå helt. Orgasmer kan ju trigga igång sammandragningar. Runt vecka 36 tas cerklaget bort om det inte behövs o göras tidigare. tror inte det nödvändigtvis behövs snitt om förlossningen skulle starta tidigare, det är betydligt enklare att ta bort cerklaget än o sätta dit det, men det finns nog andra i tråden som har större koll på detta än jag.
hur lång tapp har du? vilken vecka är du i?
fruhellström: hoppas att du kan leva relativt normalt, men man får ibland ta det läkarna säger med en nypa salt.. till mig sa läkaren att leva relativt normalt, undvika tunga luft o träning. men jag tog det jättelugnt, låg mest i soffan o jag blev ändå inlagd på sjukhus, har varit inlagd i fem veckor nu
jag har gått ungefär varannan vecka på kontroller o mätt tappen
fruhellström: Har inte bf förrän 21 juni, så det är ju ett tag tills dess. Nej, vi har inga fler barn hemma. Vi förlorade vårt första barn efter att han fötts 16 veckor för tidigt, för snart ett år sen. Läkarna misstänkte då försvagad livmoderhals så det är därför jag har cerklage nu. Jag har fått tiden o gå genom att hänga här på fl alldeles för mkt, teve, stickning.. nu kommer jag o få åka hem imorgon på permis över helgen o går allt bra så blir jag utskriven efter helgen o får vara hemma tills bebis kommer.. förhoppningsvis blir det några veckor. ja, hängmattan är att föredra framför sjukhuset!
fruhellström: tack
det hade varit fint o få vara hemma nu, det har varit fint väder i så många veckor o jag har missat det mesta o det är lite sorgligt då jag älskar våren! men förhoppningsvis kan jag få vara ute lite mer när jag kommer hem.
jag är väldigt tacksam över att ha haft datorn, den har iaf gjort att timmarna går lite fortare o det har varit skönt o prata med andra som också är oroliga i sina graviditeter, det gör att man känner sig lite mindre knäpp, för man ska ju vara glad o lycklig när man väntar barn, men jag har haft svårt o känna det då jag varit så orolig. det är först nu som jag faktiskt vågar att vara lite mer glad över det lilla livet i magen, för den här gången ska det ju gå! sen har jag ju varit sjukskriven hela vintern o då har man ju tvingats vara inne hela tiden, men du har ju ändå den fördelen att få vara sjukskriven nu när vädret är som bäst, så även om du ska ta det lugnt så kan du ju göra det ute i solstolen!