• Lanie

Cerclage?

violatricolor skrev 2011-10-07 21:54:17 följande:
    Tack jag hoppas det jag också...

En sak som jag undrar är hur mycket sammandragningar cerklaget klarar. Jag vet ju att det måste klippas om förlossningen verkligen sätts igång men hur mycket klarar det innan det gått så långt? Tror jag har lite sammandragningar (svårt att bedöma dock) och det kan ju hända att det fortsätter. Någon som vet något om detta? 
    vad skönt att de beslutat vad de ska göra nu.. hoppas verkligen det går bra nu!

jag hade ju en hel del sammandragningar när jag blev inlagd.. o i mitt fall så klarade bandet ganska mkt.. jag hade ju börjat o öppna mig inifrån, men läkarna var ganska överens om att cerklaget gjorde så att tappen ändå höll sig stängd.. om du känner av sammandragningar så kan du säkert få bricanyltabletter som kan minska dem, iaf tillfälligt. har de gått igenom med dig hur de kommer o sätta cerklaget? kommer du o bli sövd? kommer du o få bricanyldropp i samband med operationen? kommer du och bli inlagd över natten?
  • Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-07 22:41:28 följande:
    Tack alla som delar sina erfarenheter med mig, jag behöver det.. Idag har varit en skit lång kass dag.. Tappmätning i varberg i morse inte bra.. Doktorena beslutar att dom inte vågar ha mig kvar då dom saknar neo avd, östra i Gbg är fullt även i Lund är det fullt, skickas med ambulans till halmstad, dom har väl inget direkt val än att ta emot mig egentligen tar dom ej emot innan 27 hela veckor, ons för mig.. Undersöker mig igen och lyckas övertala Lund att göra plats för mig där så nu ligger jag och sambon här i en förlossnings sal i Lund, än har hag inga känningar men rappen är i kasst skick.. Går se vad detta innebär men jag hoppas för allt i världen att jag kan få några veckor till... Fan jag skall aldrig mer ge mig in i detta!!! Får jag två friska barn kan jag inte önska mig mer..... Tack för att ni finns här och peppar!!!!
    fy tusan vilken resa du ska behöva o göra. Samma var det för mig. Kalmar ville bli av med mig fort som ögat (då de inte har resurser att ta hand om barn innan vecka 30) Då var det Linköping som gällde för oss, men där var det fullt, likaså i Lund, Göteborg och Stockholm. Till slut blev det ambulansflyg till Uppsala mitt i natten då det hade tagit typ hela dagen för de att hitta en plats till mig.. var ju sådär, men sambon följde iaf med mig o var med mig hela vistelsen i Uppsala. Efter fem dagar blev vi transporterade till Linköping. Jag skickar över så mycket styrka och hopp jag bara kan till dig!!
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-07 23:01:30 följande:
    Lanie, mamma mys, Trassel: Tack för era svar! Ja, de har gått igenom hur de ska sätta cerklaget och jag kommer att få narkos, vilket känns bra. De sa inget om bricanyldropp. Överhuvudtaget verkar de vara ganska skeptiska till bricanyl på mitt sjukhus men jag vet ju att de ger det ibland. Måste försöka lita på dem. De verkade också tro att cerklaget håller för ganska mycket sammandragningar.
    jag tyckte det var skönt med narkos, först tyckte jag det var obehagligt, men nu så här i efterhand är jag rätt glad över att jag slapp o vara vaken vid ingreppet. på mig satte de ju bricanyldropp som jag hade under 12-24 timmar. verkar vara olika det där också. nu när de har beslutat om cerklage så måste de ju ha koll på vad de gör, så du gör rätt i att lita på dem... jag fick reda på att jag skulle få dropp två dagar innan operationen, från början var det fråga om en polyklinisk operation, men två dagar innan op fick jag veta att jag skulle komma tidigt på opdagen, få bricanyldropp, samt övernattning på sjukhus.. var ju inte direkt vad jag hade väntat mig, men så här i efterhand känns det ju bra iaf...
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-07 23:39:04 följande:
    Ja, jag ville ha narkos. Det verkar vara det normala här och jag har fått narkos några gånger tidigare och det har gått bra. Hoppas det fungerar bra även denna gång. Ryggbedövning har jag dåliga erfarenheter av. Lokalbedövning har jag bara fått hos tandläkaren Vet inte om det är ryggbedövning eller ryggbedövning som är alternativet?

Hm. Lite jobbigt när det inte blir som man väntat sig och de ändrar något dagarna innan.

De sa inget om bricanyl och det är bara om några dagar de ska sätta det men det kan ju hända att jag får bricanyl när jag kommer in, vet faktiskt inte. Vad är tanken bakom det?
    när man grejar med tappen, kan man ju reta livmodern som då kan sätta igång sammandragningar, så i kalmar får man bricanyldropp i förbyggande syfte, att livmodern ska hålla sig lugn..
  • Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-07 23:42:33 följande:
    27 hela på ons.. så 26+1 idag tror jag.. En annan sak ekonomi... Hur funkar det med sambon?? Jag e ju sjukskriven men min sambo har en timanställning.. Funkar ju inte att pendla mellan Gbg och Lund.. Och jag jan inte tänka mig att va själv.. Kan man ta ut typ vård av anhörig eller nått?? Det rör ju honom minst lika mycket å tänk om han inte e här om det händer nått... Att allt skall va så svårt..
    tyvärr, ända sättet för sambon o vara med dig är att ta semester. finns inget pappan kan få för o vara med er. det var ju likadant för oss, vi låg 55 mil hemifrån i fem dagar, vi löste det genom att sambon tog ut semester dessa dagar... det är skittrist, men finns inte så mkt man kan göra åt det..
  • Lanie

vixan: grattis till 37 fullgjorda veckor!

mischooo: Thea föddes i v 36+4, hon var 46 cm lång och hon hade storlek 50 på en gång.. vissa plagg var ju stora, men det växte hon snabbt i...

• Lanie

viola: förstår verkligen att du tvekar. Hade någon sagt att det håller till 100 % och att dne här gången går det bra så är det ju så mkt lättare. Tyvärr finns det ju inga garantier. Hade jag varit i dina skor så hade jag nog chansat med cerklage iaf. Prata med din läkare hur de tänkt göra insättandet. Hur ser deras rutiner ut? Om du får hela bilden klar kanske du känner dig mer säker på det. Jag hade kontroller varannan vecka, iaf fram till vecka 30-32 tycker jag att man ska ha så täta kontroller. Sen kan de komma glesare, men det är bara min personliga åsikt. Sen ska man ju även komma ihåg att det är ju inte säkert att alla sammandragningar du har påverkar tappen, så bara för att man har sammandragningar är det ju inte säkert att tappen blir påverkad.

• Lanie

viola: är det läkaren du pratade med som ska göra insättandet också? för mig var det ju så att den läkaren jag hade från början, som jag pratade med om cerklage var ju inte hon som sen gjorde insättandet. hon hade liksom ingen aning om hur ingreppet såg ut, vilka rutiner som fanns kring det osv. kanske är samma för dig, att läkaren du har inte riktigt har koll eftersom det inte är han som ska göra insättandet? på mitt sjukhus är det bara två eller tre läkare som gör insättandet, då det sätts så sällan så har de ngn typ av spetskompetens, att de har ett par som är duktiga på det.

• Lanie

viola: ja, jag undrar också vad det är för mening om det bara ska vara var fjärde vecka. jag hade ju som sagt varannan, men jag kan säga det att jag åkte ofta in den veckan då jag inte hade kontroll också, för det var alltid ngt jag nojade över, så de första 6-7 veckorna efter insättandet så var jag nog på kontroll en gång i veckan...

• Lanie

viola: jag är säker på att läkarna vet vad de gör, annars skulle de inte sätta cerklaget på dig. jag vill bara ge min bild på hur det var på mitt sjukhus, hoppas jag inte gör dig ännu mer osäker, för det är inte min mening. jag kände väl inte direkt förtroende för min läkare, det är väl därför jag går in så i detalj hur de gjorde på mitt sjukhus. min läkare sa fel saker mot vad man hade läst här i tråden, så jag blev jätteosäker, men sen kom det ju fram till att jag hade rätt i mycket av mitt ifrågasättande, när jag fick en läkare som hade varit med förr. På mitt sjukhus görs detta ingrepp kanske två-tre gånger per år.

jobbigt att det kan bli lång väntan om man åker in när man inte har tid bokad. Jag har väl haft tur eller ngt, för jag har aldrig behövt vänta på läkare mer än en halv timma, men det är väl olika från ställe till ställe.

Svar på tråden Cerclage?