• Lanie

Cerclage?

viola: min första läkare tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. väl på plats på sjukhuset sa den läkaren som satte cerklaget att jag skulle vila en vecka. alltså att jag kunde sjukskriva mig en vecka, den där veckan man får vara sjukskriven utan läkarintyg. jag godtog inte riktigt det heller, så jag låg o grät på uppvaket (inte drama queen alls eller så ) att jag ville ha ett läkarintyg på mer än en vecka. Två veckor hade jag ställt in mig på, men sen när jag väl fick intyget hade de sjukskrivet mig i fyra veckor. hade inga problem med fk, även om läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning. jag struntade i om den skulle gå igenom eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag slapp o gå till jobbet.

• Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-09 15:12:15 följande:
    Ibland behövs lite drama queen.... Skönt att sjukskrivningen gick igenom.

Men du jobbar nu eller?
    nu är jag mammaledig. Thea är fyra månader. Jag jobbade hemifrån (jobbar på kontor o har långt till jobbet) tanken var att jobba hemifrån heltid, men jag hade ont av cerklaget när jag satt så jag blev sjukskriven på 50 %, resten av tiden låg jag i sängen och jobbade, men sen blev jag ju inlagd i v 25 o sen blev jag helt sjukskriven fram tills hon föddes...
  • Lanie

viola: har man tungt jobb så blir man oftast helt sjukskriven. jag sitter ju bara på kontor, men jag har långt till jobbet (7mil enkel resa och jag reser med buss o tåg har massa byten) så jag ville helt enkelt inte åka till jobbet. chefen förstod detta och tillät mig jobba hemifrån. Sen fick jag ju problem med och sitta, så jag hade ändå inte kunnat sitta på tåg o buss varje dag...

• Lanie

viola: jag blödde lite.. timmarna efter insättandet när jag gick på toa var det en hel del, men det minskade snabbt...

• Lanie
    violatricolor skrev 2011-10-09 21:33:51 följande:
    En hel del?! Förvånad
    ja alltså, inte jättemkt, kanske en mängd som när man är inne på tredje dagen med mens, men det var bara precis efter insättandet, några timmar senare var det bara lite blod på pappret när jag torkade mig.. så det var ju inga floder
  • Lanie

viola: jag fick väl inte några direkta restriktioner, utan bara att ta det lugnt, men sen frågade jag väl inte så mkt om det heller då jag redan hade läst i tråden vilka restriktioner tjejerna hade fått och sen hade jag ju varit i kontakt med olika sjukhus, hur de såg på saken.. o både här o de läkare jag pratade med sa att man skulle undvika tunga lyft, långa promenader, inga bad, inget sex eller orgasmer.

• Lanie

viola: man får nog känna sig fram hur mkt man kan bära. känns det tungt, ja då är det för mkt. när jag hade cerklage så tvättade jag ju en del, så lyfte ju tvätt o blev jag trött eller det kändes tungt, slutade jag. så gjorde jag med allt. lagade mat o bakade lite då o då o blev jag trött fick jag lägga mig ner o vila en stund.

de orgasmer man får i sömnen är ju inte så mkt o göra åt. för mig avtog de ju längre in i graviditeten jag kom. i slutet fick jag inte några alls, hela sexlusten hade lyckats o försvinna o den har fortfarande inte kommit tillbaka :(

har ingen aning om hur ofta det drag igång. har faktiskt inte stött på ngn alls här i tråden då det dragit igång under eller kort efter insättandet.

mammamys: det låter jobbigt med huvudvärk o foglossning, hoppas det kan lätta lite

• Lanie
    Ester03 skrev 2011-10-15 10:02:29 följande:

Jag fick ett cerklage insatt i vecka 25 under min första graviditet. Då hade jag redan varit sängliggande på sjukhus sedan vecka 19 pga blödningar och att livmoderhalsen börjat öppna sig. Cerklaget satt inte bra, hängde ner som en tratt, och jag fick fortsätta med samma stränga sängläge efter detta.Tydligen är det svårt att sätta cerklage så sent i graviditeten. För att det ska lyckas bra ska det göras runt vecka 15 har jag hört. Om jag blir gravid igen ska jag be om cerklage så fort som möjligt. Jag gissar att de väntar till vecka 15 för att risken för tidigiga missfall som beror på missbildningar ska vara över. I vilken vecka har ni andra fått ert cerklage?

fick mitt cerklage i v 13..
  • Lanie
    Ester03 skrev 2011-10-16 14:45:19 följande:
    Intressant med alla svar om vilken vecka ni fått cerklage insatt. Jag känner till två anledningar till varför man kan behöva cerklage, antingen att man vid tidigare graviditeter varit med om sena missfall, eller att man fått diagnosen 'försvagad livmoderhals' och att det öppnar sig för tidigt som är mitt fall. Finns det andra anledningar? För mycket tidiga sammandragningar kanske? Har någon av er fått ett tidigt cerklage (vecka ca 13-17 eller innan) vid er första graviditet och i så fall på vilka grunder?
    tror inte cerklage hjälper om man har väldigt mkt sammandragningar. Kanske om man har försvagad livmoderhals också, men är problemet mkt sammandragningar så sätter de nog inte cerklage.

jag fick cerklage i min andra graviditet efter att min första graviditet slutade med en för tidig förlossning i vecka 24. Jag kan tänka mig att om man har gjort en tidigare konisering, om de tagit en väldigt stor bit av tappen, då kan man kanske få cerklage i sin första graviditet, men annars måste man nog tyvärr gå igenom en eller flera graviditeter först innan man får cerklage. på 80-talet satte de till exempel cerklage på alla kvinnor som var koniserade, men ingreppet gjordes alltmer sällan när de inte kunde hitta några evidens att cerklage faktiskt hjälpte.
Svar på tråden Cerclage?