• Lanie

Cerclage?

mischooo: vill bara peppa dig lite. En jag träffar på babycaféet föddes i v 35+ men hon var väldigt tillväxthämmad så hon vägde bara lite drygt 1600 g. Hon är idag fyra månader och mår efter omständigheterna väldigt bra! De behövde bara ligga på neo några dagar sen fick hon komma hem!

• Lanie

lill z: blev sövd.. var rädd innan då jag aldrig blivit sövd tidigare, men när det sen var gjort är jag glad över att jag blev det.. speciellt då de hade lite problem med att sätta cerklaget på mig

jag fick cerklaget en vecka före julafton förra året.. så jag hade en ursäkt att inte köpa några julklappar o jag tror de flesta i familjen blev lättade över mitt förslag att inte köpa några klappar.. vi köpte bara klappar till barnen i familjen.. o vi kommer o göra ngt liknande i år...

• Lanie

mischooo: jag har ju gjort konisering o läkarna misstänker att jag fått en försvagning av den. sen vet man ju inte om jag redan hade en försvagning redan innan o koniseringen gjorde det värre. det är ju sånt man aldrig får veta. däremot har jag fått nya cellförändringar, ska till gyn om ett par veckor på uppföljning, men jag tror inte de har försvunnit. Min gammelmormor dog i livmoderhalscancer, min mormor opererade bort hela livmodern när hon var i 45 årsåldern då hon fick förändringar som blev sämre väldigt fort.. så det ligger ju lite i mina gener...

• Lanie
    Jomajano skrev 2011-11-26 09:40:54 följande:
    Ok ska på sista kontroll på måndag får ta de då.. e det en stor prosedur med klippet?? Mitt cerclage sitter bara i ena sidan tror jag, jag har varit öppen och haft buktande hinnor, ca 2 cm men så stängdes det igen... Läkaren fatta ingenting.. Min tapp e knäpp helt enkelt... Haha skönt att detta snart e över,kram kram
    det går fort o klippa cerklaget.. de tar liksom bara tag i tappen och klipper bort det, går på några minuter...
  • Lanie

jag hade ju kvar mitt cerklage när förlossningen satte igång, hade ju klipptid två dagar senare. o jag kommer faktiskt inte ihåg att det gjorde så ont. Hade ju värkar samtidigt så var ju uppe i det o det enda jag kommer ihåg som smärtsamt var när de hade tagit bort cerklaget o skulle kolla hur mkt öppen jag var, DET gjorde ONT! Men som sagt kommer inte alls ihåg att jag tyckte det gjorde så ont o ta bort det...

becka: jag gick inte upp så mkt, tror det blev 7-8 kg. hade iofs några kg att ta på när jag blev gravid, hade ju inte gått ner allt från den första graviditeten som slutade i v 24. Jag var ju sängliggande sen v 13 då jag fick cerklaget. Trodde det skulle bli katastrof med vikten då jag bara låg ner hela tiden, men jag tackar nog de där fem veckorna på sjukhus för viktuppgången som aldrig kom. Låg ju 25 mil hemifrån så jag hade ju inte folk som kom med fika o godis så ofta o sjukhusmaten är ju inte så fet o man ´överäter ju inte den heller.

• Lanie

lill z: ett tips mot hård mage är paraffinemulsion, det funkade jättebra på mig. jag testade nog det mesta i förlösande väg, men det var bara paraffinemulsion som riktigt funkade på mig utan att jag fick massa jobbiga biverkningar.

jomanjo: mitt satt också väldigt långt ner på tappen då de inte kunde sätta högre upp pga ärrbildning, som sagt jag kände ju inte så mkt av själva klippet.. däremot hade jag ont av det under hela graviditeten, då det satt så långt ner o liksom skavde.. kändes som att jag hade en tampong som satt fel i så där fem månader :)

• Lanie
    Lill Z skrev 2011-11-27 15:58:21 följande:
    Lanie: vad är parafinemulison, kan man "ta"det utan att det retar igång förlossningen???
    det kan du ta utan problem. jag fick det på sjukhuset när jag låg inlagd. det är skonsammare än lactulos. finns o köpa på apoteket.. är iofs rätt dyrt, men får mig var det en räddare i nöden! det är en vit vätska som påminner om mjölk..
  • Lanie

viola: hade inte heller lustgas när de gjorde klippet.. hade den knappt under förlossningen alls då jag gjorde fel o spände mig mer så ingenting blev bra.. hade den när de sydde mig o då för första gången funkade den.. när jag inte ville andas i den längre sa de att jag skulle fortsätta o då fungerade den.. så jag gjorde fel.. det var väldigt skönt o va lite borta när de sydde, men det var lite jobbigt efteråt när jag bara låg o fnittrade som en annan pinsam tonåring..

mammamys: beklagar sorgen! <3

• Lanie
    violatricolor skrev 2011-11-30 17:30:17 följande:
    Ursäkta spammande... missade svara på detta. Men kan tänka mig att man vill ha någon form av med. smärtlindring när/om de syr! Även om man inte haft det innan. 
    jo i vanliga fall får man ju bedövning när man ska sys, jag fick bedövning också, men den tog inte riktigt som de ville att den skulle göra o skulle de ge mig mer bedövning så skulle den tydligen göra mer ont än om jag fick lustgasen.. o när väl lustgasen började värka, så kände jag ingenting av stygnen..
  • Lanie

mischooo: jag åt niferex o allt de ställde till med var att jag blev ännu mer hård i magen än vad jag redan var.. slutade med dem när jag låg inlagd o vi såg att jag hade okej hb värde ändå..

Svar på tråden Cerclage?