• Lanie

Cerclage?

Lill Z skrev 2011-12-01 22:03:52 följande:
    Sitter här med mitt cerklage och min oro....hur länge har ni haft ont efter insättningen. fick mitt cerklage i onssd förra veckan, och har fortf ont. Värst när jag har varit på toa. Har varit ganska förstoppad och vet inte om det har gjort att jag har ondare än första gången. Har dessutom en hopplös hosta som gör att det gör ont när jag hostar.

Är det ngn som fått en infektion när man satt in cerklaget, och vad var i så fall symtomen på den?

Har nog dessutom börjat få känning i fogarna så just nu känner jag mig öm över allt i den nedre regionen.    
    jag hade ont i stort sett hela tiden så länge jag hade cerklaget. Faktiskt så att jag inte kunde sitta normalt under hela tiden. Fick hela tiden halvligga i soffan, att sitta på en stol en längre stund gick inte.

jag hade nog en infektion i samband med insättandet. En vecka efter insättningen hade jag fortfarande lika ont, ringde o frågade om det skulle vara så o de tyckte att man inte skulle ha så ont så jag fick komma in.det såg irriterat o rött ut, men det gav inga utslag på urinprov o odling de gjorde.. jag fick iaf antibiotika, men hade ändå ont sen, kanske inte lika mkt, men jag kände av det. jag tror att jag hade ont för cerklaget satt väldigt långt ner, så jag tror det skavde lite.. jag hade ju även ett par uvier, men det var aldrig ngt jag kände, utan det var först på urinprov som man såg att jag hade det. så man behöver ju inte ha några symptom på att man har infektioner
  • Lanie
    mamma mys skrev 2011-12-02 14:28:04 följande:
    dessutom har jag fått sex 2 ggr:D 
    Cool
  • Lanie
    Lill Z skrev 2011-12-03 00:19:29 följande:
    Var en otrolig känsla när jag fick se min dotter för första gången och kändes jätte konstigt när vi fick åka hem och hon skulle följa med, men samtidigt helt underbart!!! Tog ett tag innan jag kunde fatta att hon var vår och att vi skulle få behålla henne. Hoppas bara att du kan njuta!! Nu ska jag försöka sova....god natt!!
    ja, jag kände likadant när vi åkte hem med Thea. Nu är hon drygt ett halvår och jag fattar fortfarande inte att hon är vår o att hon fick följa med oss hem

mischooo: jag är så glad över att du kommit så långt, nu är det inte lång tid kvar!
  • Lanie

ser att ni pratar om svamp.. jag fick svamp när jag låg inlagd, det var rätt väntat då jag åt så mkt antibiotika för alla mina infektioner.. nu kommer jag inte ihåg hur det var, men jag tror att jag fick pevaryl kräm först som jag skulle smörja in med, kan ha varit canesten också, kommer inte ihåg.. men jag fick ännu mer ont, det bara brann i underlivet när jag vaknade morgonen efter att ha smörjt in mig.. jag påpekade de och sa, hoppsan, det var inte det jag skulle ha för den gjorde det värre. så då fick jag en dos vagitorier istället.. om det var pevarylkräm jag fick först var det canesten vagitorie jag fick sen o var det canesten kräm jag fick först så fick jag pevaryl vagitorie sen.. som sagt, kommer inte ihåg vad jag fick, men sur var jag för jag hade ont i flera dagar helt i onödan för att de gav mig fel! tror tom jag fick vänta på dosen med vagitorie ett par dagar då de inte hade det hemma! jag kan säga att jag var så där lagom trött på personalen då!

• Lanie

jomajano: sjukskriven pga hotande förtidsbörd kan du bara vara fram till v 37+0. Sen får du antingen ta föräldradagar, semester eller komptid. Har du andra besvär som svår foglossning, kan du få sjukskrivning fram tills att bebis kommer. Känner en som var sjukskriven ända fram till bf pga svår foglossning. I mitt fall gick min sjukskrivning ut den 4 juni o jag hade bf 21 juni. Förlossningen satte igång innan jag cerkaget var klippt, 29:e maj kom Thea till oss. Så det var välplanerat tyckte jag, kunde börja o ta fp dagar direkt :)

• Lanie

jomajano: grattis till bebben!

ester: jag är inte så aktiv i tråden längre då min dotter föddes för snart sju månader sen, men jag läser tråden o hjälper gärna till med o svara på frågor.

1. Min son föddes i v 23, förlossningen startade spontant o när jag kom in till sjukhuset var jag redan 4 cm öppen. Det gick inte o stoppa o han blev bara lite drygt 4 timmar gammal. Orsaken är väl inte spikad, men i och med att jag gjort en konisering så tror läkarna att försvagningen beror på den.

2. När jag var på återbesök hos förlossningsläkaren diskuterade vi cerklage o hon sa att jag skulle höra av mig till spec när jag blev gravid igen. Jag vet att jag hade vissa svårigheter med o få en tid bokad på spec när jag väl blev gravid då barnmorskan jag pratade med då tyckte att jag skulle höra av mig till vanliga mvc o jag tror även att jag blev hänvisad till gyn också, men efter mkt tjat hade jag ju rätt i att jag skulle till spec så då fick jag en tid där.

3. jag var sängliggandes i princip hela tiden efter insättandet. jag har inget tungt jobb, jobbar på kontor, men jag har långt till jobbet o jag pendlar med buss o tåg o jag var helt hysterisk över att behöva åka tåg o passa bussar.. blir ofta väldigt stressigt med avgångarna då antingen bussar eller tåg alltid är försenade. jag fick iaf jobba hemifrån, men i och med att jag hade ont av cerklaget när jag satt så blev jag sjukskriven på halvtid o jobbade halvtid hemifrån, halvliggandes i soffan. blev sedan inlagd i v 25 då förlossning var på gång igen, men de lyckades o få stopp på det så låg på sjukhuset i fem veckor med sängläge, fick bara gå upp på toa o duscha. efter v 30 fick jag vara uppe mer o ju längre jag gick desto mer kunde jag göra. Thea föddes sen i v 36+4, två dagar innan jag hade tid för klipp.

• Lanie

trassel: vilken rolig vräkning!

mischooo: det är helt galet, bara fyra dagar kvar för dig!

Niinis: kul o se dig! hoppas allt är bra med er!

• Lanie

lycka till idag mammamys!

och lycka till imorgon mischooo!

och till er alla andra vill jag bara önska en god jul!

• Lanie

åh grattis mischooo, vilken lycka att allt gått bra! så glad för er skull! ha en riktigt god jul!

• Lanie

grattis till dig också mammamys! hoppas ni får vara hemma på julafton med familjen, sjukhus är inget roligt!

Svar på tråden Cerclage?