• Lanie

Cerclage?

trassel: fy för alla stick! det är hemskt när det blir så där att man blir en levande nåldyna.. hoppas verkligen de hittar en förklaring snart så du förhoppningsvis slipper alla stick!

• Lanie

silverklar: mina värkar satte igång två dagar innan planerat klipp. Det var ju bara till o åka in och de tog bort cerklaget och jag var redan åtta cm öppen. Två timmar senare föddes lilla Thea. Så jag hann in innan cerklaget ställde till med problem iaf... hoppas det inte blir några problem för dig om nu förlossningen skulle sätta igång innan klippet. Gott nytt år på dig iaf!

• Lanie
    Becka81 skrev 2012-01-03 10:37:02 följande:
    Haft mensvärk inatt vid två tillfällen. Minns knappt om jagsomnade ifrån det eller om jag var vaken när det slutade. Det var inte det där krampaktiga utan mer molande och kändes även i nedre ryggen och ut mot höfterna typ. Har inte haft mensvärk tidigare under graviditeten, så oroar mig för vad detta var för tecken. Kanske finns det hopp ändå för att det ska vara växtvärk. Har dessutom blivit lite lösare i magen trots Niferex, vilket jag tycker är lite konstigt. Ska till BM idag och läkaren imorgon, så lär väl få nått svar då hoppas jag. Hur har ni haft det?
    angående niferex, jag har flera vänner som blev lös i magen av niferex, så man måste inte bli hård i magen av järntabletter. förhoppningsvis var det bara växtvärk du kände!
  • Lanie

silverklar: nä, det är ju som du säger att du inte kan få mer sjukskrivning nu pga hotande förtidsbörd, då bebis i praktiken är fullgången vid 37+0. Däremot, om du har andra problem, ex jobbig foglossning då kan du få fortsatt sjukskrivning fram till bf. Har en vän som hade det så, men hon hade sån foglossning att hon gick med kryckor. Har du semester eller komp att ta ut från ditt jobb? För annars finns det ju inte så mkt annat än att ta fp dagar eller gå hemma utan betalning.

• Lanie
    violatricolor skrev 2012-01-14 19:27:09 följande:
    Jag behöver också amnings-bh och amningstopp. Tänkte inte köpa så många till att börja med för man vet ju inte om man kommer att amma. Men man kommer väl troligen försöka i och för sig... Men hur vet man i förväg vad man ska köpa för storlek på amnings-bh?
    jag chansade och beställde en på nätet. Eftersom jag chansade så köpte jag en på rea (så jag inte la ut alldeles för mkt pengar i onödan) och som jag tänkte jag kunde ha på BB iaf. Den var lagom i kupan men för stor under bysten. Sen avvaktade jag ett tag så brösten hann och anpassa sig (De första dagarna var tuttarna gigantiska!!) och så köpte jag några som passade bättre, men i och med att jag inte hade lust o ork att ta mig ut i affärer så beställde jag via nätet och de jag köpte passade faktiskt väldigt bra, använder dem fortfarande även om jag bara ammar nattetid nu. Nu ammade jag ju iofs, men jag skulle nog tipsa om och använda amningsbh ändå ett tag efter förlossningen ändå eller iaf bh som är bygelfria även om man inte ammar.
  • Lanie
    Becka81 skrev 2012-01-16 09:00:18 följande:
    Vad härligt att läsa att vi alla mår relativt bra. Nu ska vi bara uthärda de veckor som är kvar. Sitter och knåpar lite på mitt förlossningsbrev men känner mig lite kluven till smärtlindring. Vet inte riktigt vad jag vill, är ju jättesvårt att veta hur man kommer reagera när det väl är dax. Har ni tänkt något kring det?
    Jag hade ingen smärtlindring när Wilon föddes och det gick så bra då. Hade inte nämnvärt ont och jag tänkte väl i min enfald att nästa förlossning skulle bli likadan. Nu blev det ju inte riktigt så. Thea kom med dunder och brak och värkarbetet var så intensivt. Jag har använt lustgas, men fick aldrig det och funka, varken med Wilton eller Thea. Det gjorde nästan så jag fick ännu ondare för jag gjorde fel och spände mig istället och så blev det bara pannkaka. Men både mina förlossningar har ju gått så fort så jag har liksom inte haft så mkt val än och föda utan någon nämnvärd smärtlindring. Vet att jag fick en nål i pannan när vi kom in när Thea skulle komma, men det hjälpte ju inte ett skit. Jag läste en massa om vad det fanns för olika typer av smärtlindring, så jag iaf visste vad som fanns, sen resonerade jag nog som så att jag fick ta det efter hur det blev. Hade vi haft tid så hade jag nog tagit EDA, men som sagt. FAnns inte så mkt tid till det. Jag fick ju andningen och fungera väldigt bra när Wilton föddes, men fick den inte alls och fungera när Thea föddes. Berodde nog på att det var så intensivt, gick ju nästan på krysvärkarna direkt att jag inte hann och förbereda mig och komma in i andningen, så det var därför det inte gick andra gången. hur tänker du?
  • Lanie
    violatricolor skrev 2012-01-16 17:40:15 följande:
    Lanie: Var du redan inlagd när förlossningen med Thea startade eller hur hann du in?

Jag är livrädd att inte hinna in. Tänk om jag inte fattar när det är dags... Har ju foglossning nu också och det gör rätt ont. Kanske inte kommer kunna urskilja värkarna i det...
    nä, jag var hemma igen. Hann och vara hemma ca fem veckor innan det var dags och åka in igen. Jag hade bara haft lite känningar på natten. Men det hade jag haft i flera veckor så därför var det inget jag lade någon större vikt vid. Vi vaknade, klev upp och duschade och åt frukost. Hade lite ont i magen, men inte heller mer än jag hade haft innan. Men sen satte det igång med riktiga värkar, jag började och blöda och då var det bara och åka in. Kom in vid 12:30, de klippte cerklaget 12:55 och konstaterade att ajg var 8 cm öppen. Hon föddes 15:09. Jag var också rädd att inte hinna in, men det tar ändå bara 20 minuter in till sjukhuset och sambon körde lite extra fort över bron när han frågade om han skulle gasa på lite och jag bara JAAAA! För mig var det iaf inga problem med och urskilja när det var dags. Jag sprang till toa flera gånger och gjorde nr 2, men ändå släppte inte värken, då fattade jag att det var dags. Hoppas du också får såna tydliga tecken. Vilken vecka är du i nu?
  • Lanie
    violatricolor skrev 2012-01-16 18:16:26 följande:
    Lanie: Jo, hoppas också att jag får tydliga tecken men inte att det går fort... Vi har också 20 min till sjukhuset men ingen bil och måste räkna med 10 min innan taxin är här så ca 30 min totalt. Jag är i v 32+1 idag...

Blödde du mycket när det satte igång? Var det av cerklaget eller vanlig täckningsblödning?
    nä, inte särskilt mkt. Det va rnär jag skulle torka mig jag såg att det kom blod och eftersom jag inte haft några blödningar tidigare i graviditeten så bara visste jag att förlossningen var på gång. Vet inte varifrån blödningen kom ifrån. Jag tog på mig en binda utifall jag skulle blöda mkt, men när vi kom in till sjukhuset så var den näst intill torr.
  • Lanie
    violatricolor skrev 2012-01-16 19:11:57 följande:
    Ok. Det vore ju läskigt om man blödde mycket men annars brukar det ju vars tecken på att förlossningen är igång. Fick en blödning förra gången, dock flera dagar innan värkarbetet började och vår änglason föddes.

Men det måste varit jobbigt när allt gick så fort som för dig! Bra att du förstod, att det var tydligt!
    jag hade också haft lite småblödningar, eller snarare små rosafärgade flytningar veckan innan vår änglason också föddes. Var först i efterhand jag insåg att det kanske var ett tecken på att ngt var på gång.

ja, det var lite jobbigt att det gick så fort då jag aldrig fick någon chans att komma in i andningen och därav blev det en väldigt jobbig förlossning då jag inte klarade av och hantera värkarna något särskilt bra.. men men, det gick bra till slut iaf och nu har vi vår flicka här.
Svar på tråden Cerclage?