• Lanie

Cerclage?

LisaVäntar skrev 2012-04-02 08:22:47 följande:
    Hej igen, då antar jag att det gick bättre för dig? :) grattis!

Jag har tid för vul den 10/4, samma doktor som skrev remiss för utredning precis innan vi blev gravida nu, han är väldigt snäll.. Ska prata med honom om kontroller osv.. Annars tänker jag åka till akuten varannan vecka och FÅ kontroller ändå! Men hoppas verkligen inte att det blir problem denna graviditeten också!! Hur tidigt har ni märkt att det inte har stått rätt till?
    Ja, det gick bra för oss den gången. Låg inlagd i drygt fem veckor. Var sen hemma i ungefär fem veckor innan Thea föddes i v 36+. Hon kom på mors dag förra året så det var en fin present...

Hoppas du får förståelse och hjälp av den läkaren, man behöver det stödet när man haft det jobbigt tidigare. Med tanke på din tidigare historia så borde det inte vara svårt för dig att få extra kontroller och extra stöd.

Jag märkte ju aldrig något med Wilton. Jag fick bara helt plötsligt ont och ett par timmar senare låg jag på förlossningen och var fyra cm öppen. Det gick inte och stoppa förlossningen, utan de bara fördröjde den så länge de kunde, vilket blev ungefär 15 timmar, sen föddes han i v 23+. Han var hos oss i fyra timmar, sen vände han om igen. Så när jag blev gravid igen hade jag blivit lovad ett planerat cerklage i v 13.

Jag håller verkligen tummarna för er den här gången! Jag tänkte så mycket på dig och undrade hur det var med dig...
  • Lanie

Lisaväntar: härligt att du fått en plan! allt känns mkt lättare när man har någon som förstår oron.

• Lanie
    Minys skrev 2012-04-15 20:25:59 följande:
    Hej Alla! Jag har fått insatt ett akut cerklage för några dagar sen pga försvagad livmoderhals och tysta värkar, märkte ingenting utan upptäcktes av en slump. Var 2 cm öppen med en buktande hinnblåsa men en sluten tapp på 3 cm. Dom har lyckas fixa dit ett cerklage och längden på tappen var 29 mm  lång och sluten efter op! Är nu i v. 26+0!

Fick pröva på lite aktivitet igår, vill säga röra mig lite mera. Och då visade det en liten påverkan och en funneling upptill men bibehållet 12 mm nertill...... ingenting att oroa sig över sa läkaren, någon som haft så? Men ska få forsatt stilla läge till v28. För att se utvärdera närmare eftersom aktiviteten tydligen inte var så bra. Har fått åka hem idag.

Har massor med frågor, hur har det gått för er andra, någon som fått insatt akut? Har fått direktiven toalett, dusch, matsal. Sen soffa/sängläge. Gör det något att man sitter upprätt i soffan?

Berätta gärna massa, man känner sig så fundersam. 

Håller tummarna att vår tös håller sig inne nu! :)          
    hej på dig du! Vilken tur att det upptäcktes i tid! Alla har ju inte samma tur...

Första graviditeten slutade i v 23+5, då sonen föddes helt spontant. Jag hade inte haft några känningar innan, utan var plötsligt fyra cm öppen och utplånad tapp. Det gick inte bra den gången.

I andra graviditeten fick jag planerat cerklage insatt i v 13. Det gick bra till en början men jag jobbade hemifrån halvliggandes i soffan i ungefär två månader. Låg mest stilla då jag hade ont av cerklaget o fick alltid ökade sammandragningar så fort jag gjorde något. I v25 fick jag åka in till sjukhuset efter att ha fått starka och regelbundna sammandragningar. Det visade sig att jag hade fått funneling och tappen var påverkad. Låg då inlagd på sjukhus i sammanlagt fem veckor. Fick inte göra något. Dock fick jag sitta lite halvt upp i sängen, gå på toa, duscha var tredje dag o borsta tänderna. Annars inte lämna sängen. Vissa får inte ens sitta upp i sängen utan ska ligga ner, men som tur var behövde jag aldrig ha strikt liggande sängläge. Känn dig fram, märker du ökad aktivitet av att sitta upp så lägg dig ner igen. Annars brukar det funka att halvligga, blir lite mer avlastning än att sitta rakt upp. Min fina lilla tjej föddes sen i v 36+. Så fick fem veckor hemma efter sjukhusvistelsen. Min tapp var mellan 25 mm - 32 mm hela graviditeten förutom under den tiden då jag hade funneling, då var den något kortare, men funnelingen blev något mindre efter mina fem veckor på sjukhus.

Ta det bara lugnt. I efterhand tog jag nog det lugnare än jag hade behövt, men hellre den än att behöva planera ytterligare en begravning. Åk in till förlossningen så fort du känner att något inte är som det brukar vara, ökade sammandragningar, ökade flytningar, blödningar osv. Känns som om jag bodde inne på förlossningen, var där jämt och sprang och ringde dit i tid och otid.

Hoppas du har bra läkare, många av oss härinne har fått oförståelse från läkare och fått kämpa ytterligare lite hårdare för att få gehör.

Håller tummarna hårt för att det ska gå vägen!!
  • Lanie

minys: vad glad jag blir av och höra att du blivit så väl omhändertagen. Önskar alla hade haft som du... man får ha nya delmål varje dag. För varje dag som går ökar chanserna! Tänk på det de dagar då det är jobbigt. För såna dagar kommer då och då.

Det är bra att göra övningar med benen så motverkar man proppar. Jag fick ett schema av läkarna som jag kunde följa. vicka på tårna, göra benlyft liggande. Olika andningsövningar.

slapparen: Där jag bor tar de bort cerklaget runt v 36+0. Jag hade tid att ta bort det i v 36+6, men lilla stumpan ville komma innan, hon föddes i v 36+4.

• Lanie

minys: Jag hade en hel del sammandragningar, men i början fattade jag inte att det var sammandragningar. Magen blev hård en kort stund, på vänster sida så jag trodde alltid att det var bebis som knökade på den sidan, men tydligen kan man ha sammandragningar på bara ena sidan.. De gjorde aldrig ont o var inte så långa. Det var först när jag hade tre starka sammandragningar på 10 minuter när jag var i v 25 som jag blev orolig. Vi åkte in och då hade jag fått funneling. det konstaterades sen att jag hade fått en infektion i livmodern, som var boven i dramat, men de hann och stoppa det då.. förstår att man oroar sig för allt. Sammandragningar är ju inte farliga så länge de inte påverkar tappen. Det är väl mest om de ändrar karaktär. De kommer oftare, de gör ondare som du ska vara uppmärksam.. för då kan något vara på gång...

slapparen: Cerklaget brast inte för mig. För mig satte det igång med värkar och en sparsam blödning. Vi åkte in och läkaren klippte bort cerklaget och då var jag öppen åtta cm. Drygt två timmar efter att cerklaget var klippt föddes Thea. Mitt vatten gick inte förrän precis innan hon föddes... tror tom att de stack hål på hinnorna.. har jag för mig..

• Lanie
    Lill Z skrev 2012-04-24 17:33:33 följande:
    Hej allihopa! Vill bara berätta att den 16/4 föddes en liten flicka med planerat snitt. Hon vägde 2690 g och var 49 cm. Allt gick jätte bra, och dem klippte cerklaget precis innan snittet lades. Just nu försöker vi hitta vända tillbaka dygnet då lilln är en riktig natt uggla.
    Grattis till bebis!
  • Lanie

Amere: Välkommen hit och jag håller tummarna att allt ska gå bra! Jag tecknade en gravidförsäkring, folksams valde jag då den började och gälla från v 22. Jag har för mig att jag skrev i ansökan att jag hade cerklage och nu när jag läser igenom försäkringspapprerna så fanns det inga begränsningar vad gäller cerklage.. Nu behövde jag aldrig använda den så jag vet inte vad utfallet skulle blivit om det hade hänt något.. men det kändes iaf skönt att ha någon form av skydd...

• Lanie

jag fick inte så mkt restriktioner jag heller, min första läkare tyckte tom att jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. Jag hade fixat så jag kunde jobba hemifrån, då jag har 6 mil enkel resa till jobbet med tåg och buss och resorna stressade mig mer än själva jobbet (jobbar på kontor) o när jagsa att jag skulle jobba hemifrån så tyckte min läkare att jag var lite dum, det var bättre och gå till jobbet än sitta hemma och fundera på allt som kunde hända.. jag bytte läkare då jag inte kände mig trygg med henne och den jag fick sen var helt underbar.. hon tyckte att jag skulle ta det väldigt lugnt.. när vi hade gått så långt och sätta in cerklaget så tyckte hon det var bättre att ta det för lugnt än och stimma iväg för mkt.. nu hade jag ju ont av cerklaget hela tiden när jag satt så jag kunde inte sitta på en stol hemma och jobba åtta timmar om dagen, utan jag låg i soffan och jobbade fyra timmar om dagen.. och det funkade fint.

amere: täntke på det också, att det är bra o tänka ut vilken försäkring man vill ha även när bebis är född också.. jag valde ju folksam, men tog länsförsäkringar på barnförsäkringen sen då vi har alla våra försäkringar där och då sa hon jag pratade med att om jag hade haft deras gravidförsäkring så hade de dragit av det värdet på barnfösäkringen sen så jag inte hade behövt betala hela barnförsäkringen.. bara en liten parantes... hade nog valt folksams ändå då den började gälla från tidigare vecka, nu har du ju ändå kommit förbi den veckan så nu gäller ju alla gravidförsäkringar om ngt skulle hända.. så det är ett litet tips, för jag antar att det inte bara är länsförsäkringar som har det erbjudandet

• Lanie

brylepudding och snöboll1

Jag har inte så mkt kunskap om abnomiellt cerklage. vi har en tjej i tråden som har det, men sen hennes lilla bebis kom så har hon inte varit så aktiv här. Hon heter iaf Mischooo om du skulle vilja skicka ett privat meddelande till henne

JAg fick mitt insatt i Kalmar.  Ett band som sattes fast runt tappen så gott det gick, jag hade väldigt ärrig tapp så det var lite knöligt...fick cerklaget i v 13+2

• Lanie
    brylepudding skrev 2012-05-21 08:14:40 följande:
    Lanie: Höll ditt band bra? 
    Tack, har pratat med henne i min andra tråd.

Trassel: Kändes det när det skar in?
    Tack för tipset, har mailat henne tidigare 
    jorå det höll fint. Jag var på väg att börja öppna mig i v 25 inifrån pga en infektion i livmodern, men bandet höll ihop tappen.. med sängliggande och vila så gick jag till v 36+4. Förlossningen startade spontant, hade tid för borttagande två dagar senare, men hon ville komma då, på mors dag, så det blev en fin mors dag present...
Svar på tråden Cerclage?