• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Här och nu
    Pyris skrev 2010-07-15 10:41:11 följande:
    Att alla kan amma om dom bara försöker. Att jag nog var för lat för att försöka tillräckligt att ge mitt det allra bästa som finns. Jag är lat och bekväm som ger mitt flaskan. Hur fasiken nu man kan få det till att det är bekvämt att ge ersättning, undrar jag.
    Fast det är skönare att ge ersättning om amningen är ett helvete. Hade en kompis tidigare som var amningsfanatiker. När vi besökte dem o jag blandade ersättning, sa hon: Ja, så går det om man inte ammar. Min sons pappa satt o gullade med honom och ingen av oss tre gnällde att det var jobbigt. Samma tjej sa även att hon kunde hjälpa mig att få igång amningen, för jag fick ju faktiskt svälja min stolthet över att inte vilja visa mina bröst för henne, och tänka på att ge mitt barn det bästa. Jag vill varken ha hjälp eller ovälkommen info, sa jag. Hennes dotter frågade mig varför jag inte ammade, för det säger mamma att man ska, sa dottern på 12 år.
  • Modgun
    Här och nu skrev 2010-07-15 10:39:33 följande:
    Jag missade också de första viktiga dygnen med mitt barn pga. amningshets. Men du Modgun; jag hoppas du kan pumpa eftersom du vill det, men inte ens det funkar ibland.
    precis, jag hoppas på att det fungerar, men det är inget som jag kommer att spilla några tårar över, om det inte gör det. Då har jag ju gett det en chans.
    Ersättning duger lika bra.
  • Pyris
    Här och nu skrev 2010-07-15 10:45:34 följande:
    Fast det är skönare att ge ersättning om amningen är ett helvete. Hade en kompis tidigare som var amningsfanatiker. När vi besökte dem o jag blandade ersättning, sa hon: Ja, så går det om man inte ammar. Min sons pappa satt o gullade med honom och ingen av oss tre gnällde att det var jobbigt. Samma tjej sa även att hon kunde hjälpa mig att få igång amningen, för jag fick ju faktiskt svälja min stolthet över att inte vilja visa mina bröst för henne, och tänka på att ge mitt barn det bästa. Jag vill varken ha hjälp eller ovälkommen info, sa jag. Hennes dotter frågade mig varför jag inte ammade, för det säger mamma att man ska, sa dottern på 12 år.
    Ja, det är skönare, men det är inte lättare tycker inte jag heller.
    Jag kunde amma mitt 6:e barn och gjorde det endast av det skälet att det var så himla bekvämt. Men lider man av smärta eller motvilja är det ju såklart mycket lättare att ge flaskan.
    Jag hade problem med att min kropp inte förstod att den skulle öka produktionen i tillväxtperioden. Istället sinade det, så jag kunde inte amma dom andra barnen längre än typ 9 veckor.
  • myran82

Det var nog läkaren på vårdcetralen som menade på att det var mitt fel att sonen hade åkt på en rejäl förkyldning vid 2½ månaders ålder.

Enligt honom hade sonen inte blivit sjuk om jag hade ammat honom. Ungefär så sa han.

• Modgun
    myran82 skrev 2010-07-15 11:07:25 följande:
    Det var nog läkaren på vårdcetralen som menade på att det var mitt fel att sonen hade åkt på en rejäl förkyldning vid 2½ månaders ålder.

Enligt honom hade sonen inte blivit sjuk om jag hade ammat honom. Ungefär så sa han.
    sicket ärkepucko Skrikandes
  • myran82

Just de.

Vi var & kikade på ett hus vi ev skulle hyra. Då frågar hon som hade huset hur det gick med amningen osv (sonen var ca 2 månader). Jag sa som det va att han äter ersättnng för att min mjök sinade. Då sa hon att det kan den inte alls göra och att jag borde sätta igång amningen igen genom att låta sonen suga typ dygnet runt framöver.
    Det att jag hade kämpat mycket för att få mjölken att rinna till spelade visst ingen roll, jag hade tydligen inte försökt tillräckligt.

Hon sa att allt går om man bara vill & hon var inte trevlig i tonen. Tur att vi inte gillade huset och hyran.

• SensiMilia

Det är ingen specifik kommentar jag fick höra, men alla frågade "ammar du inte?" och det räckte inte med att jag sa nej bara på den frågan.. de ville veta varför och jag var tvungen att berätta att det helt enkelt var för att lilltjejen inte ville och aldrig hade tagit bröstet och att vi tillslut fick ge upp försöken att amma eftersom hon helt enkelt inte fick i sig någon mat och började gå ner i vikt. jag var alltid tvungen att förklara mig för folk jag inte kände (det hade jag ju inte behövt göra men jag mådde redan så dåligt över att jag inte lyckades amma mitt eget barn att när de började säga hur viktigt det var och frågade varför kände att jag var tvungen att svara.)

• rumpkullan
    SensiMilia skrev 2010-07-15 11:21:24 följande:

Det är ingen specifik kommentar jag fick höra, men alla frågade "ammar du inte?" och det räckte inte med att jag sa nej bara på den frågan.. de ville veta varför och jag var tvungen att berätta att det helt enkelt var för att lilltjejen inte ville och aldrig hade tagit bröstet och att vi tillslut fick ge upp försöken att amma eftersom hon helt enkelt inte fick i sig någon mat och började gå ner i vikt. jag var alltid tvungen att förklara mig för folk jag inte kände (det hade jag ju inte behövt göra men jag mådde redan så dåligt över att jag inte lyckades amma mitt eget barn att när de började säga hur viktigt det var och frågade varför kände att jag var tvungen att svara.)

Ja, just det där tjatet tär på en.
    Och om man verkligen försökt så är det ju ofta en hel del skuldkänslor med i beslutet att inte försöka längre Rynkar på näsan 
  • Helene70

"Detta är faktiskt ett amningsrum" vräkte en ammande mamma ur sig när min man skulle flaskmata lillen i ett matningsrum på ett köpcentra. Hans spontana respons var "skit på dig" och då blev det tyst.

Förutom den gången och på BB, som förövrigt kan liknas vid en amningssekt, så har jag inte råkat ut för idiotiska kommentarer. BVC och omgivningen har inte sagt något så jag har varit förskonad från en massa dumheter.

Ska tillägga att jag delammade i 3 månader och jag kan erkänna att det var ursmysigt. MEN det var minst lika mysigt och mer praktiskt med flaskmatning så därför slutade jag amma helt efter 3 månader.

• Här och nu
    Modgun skrev 2010-07-15 10:47:39 följande:
    precis, jag hoppas på att det fungerar, men det är inget som jag kommer att spilla några tårar över, om det inte gör det. Då har jag ju gett det en chans.
    Ersättning duger lika bra.
    Blev bara lite rädd att du vill pumpa för att göra nån tillags, men så är det kanske inte.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar