• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • TeosMamma

Ja sparkar kan man oja sig om dagligen... Min har helt plötsligt fått för sig att bara sparka nere på blygdben och blåsa, superlångt ned som typ i början, tycker det är lite udda.... han har hållt på så i några dagar nu men förr var det sparkar än här än där, börjar noja om att han är på väg ut! *LOL* Tyst

i torsdags morgon hände något obehagligt; jag låg i sängen och pratade med min man helt stilla när värsta yrselattacken kom som om jag vore i en karusell fast jag låg helt stilla, jag skrek för det var så obehagligt. Det gick över men kom tillbaka om jag vred huvudet eller flyttade mig där jag låg på vänster sida. Sedan tog jag mig runt och på höger sida blev det ingen yrsel, ej heller när jag steg upp... Hmmm.... 
    Nästa morgon var det samma sak och bara på vänster sida, då ringde jag barnmorska men de skulle ringa upp måndag morgon(!!!!) så då blev det sjukvårdsrådgivning. De skrämde mig med tidig havandeskapsförgiftning eller kristallsjuka men gav mig sen nummer till förlossning. Där var de bättre, frågade om jag legat på rygg och så eftersom livmodern kan trycka mot stora kroppspulsådern och ge sådana effekter. Jag ligger aldrig på rygg men tydligen kan det kanske trycka emot ändå så jag valde tro dem. 

Imorse var det samma såklart, bara på morgonen och bara på vänster sida, någon mer som fått såhär?
    jag ska nog maila min BM i alla fall idag... är grymt obehagligt när hela världen snurrar trots att man ligger i sängen.  

HjärtaHa en underbar alla hjärtans dag allihop!Hjärta
    Hjärta Idag är det exakt 4 år sedan jag träffade min man för första gången så det är lite speciellt Hjärta 

• morotsland
    TeosMamma skrev 2011-02-14 11:28:26 följande:
    Ja sparkar kan man oja sig om dagligen... Min har helt plötsligt fått för sig att bara sparka nere på blygdben och blåsa, superlångt ned som typ i början, tycker det är lite udda.... han har hållt på så i några dagar nu men förr var det sparkar än här än där, börjar noja om att han är på väg ut! *LOL* Tyst

i torsdags morgon hände något obehagligt; jag låg i sängen och pratade med min man helt stilla när värsta yrselattacken kom som om jag vore i en karusell fast jag låg helt stilla, jag skrek för det var så obehagligt. Det gick över men kom tillbaka om jag vred huvudet eller flyttade mig där jag låg på vänster sida. Sedan tog jag mig runt och på höger sida blev det ingen yrsel, ej heller när jag steg upp... Hmmm.... 
    Nästa morgon var det samma sak och bara på vänster sida, då ringde jag barnmorska men de skulle ringa upp måndag morgon(!!!!) så då blev det sjukvårdsrådgivning. De skrämde mig med tidig havandeskapsförgiftning eller kristallsjuka men gav mig sen nummer till förlossning. Där var de bättre, frågade om jag legat på rygg och så eftersom livmodern kan trycka mot stora kroppspulsådern och ge sådana effekter. Jag ligger aldrig på rygg men tydligen kan det kanske trycka emot ändå så jag valde tro dem. 

Imorse var det samma såklart, bara på morgonen och bara på vänster sida, någon mer som fått såhär?
    jag ska nog maila min BM i alla fall idag... är grymt obehagligt när hela världen snurrar trots att man ligger i sängen.  

HjärtaHa en underbar alla hjärtans dag allihop!Hjärta
    Hjärta Idag är det exakt 4 år sedan jag träffade min man för första gången så det är lite speciellt Hjärta 
    Jag blir väldigt illamående/sjösjuk av att ligga på rygg eller på vänster sida. På höger sida sover jag dock hur fint som helst. Det är rätt irriterande eftersom jag i vanliga fall sover på rygg. Minns att det var likadant de förra graviditeterna så här på slutet och har läst att det är rätt vanligt.
  • TeosMamma
    morotsland skrev 2011-02-14 11:40:59 följande:
    Jag blir väldigt illamående/sjösjuk av att ligga på rygg eller på vänster sida. På höger sida sover jag dock hur fint som helst. Det är rätt irriterande eftersom jag i vanliga fall sover på rygg. Minns att det var likadant de förra graviditeterna så här på slutet och har läst att det är rätt vanligt.
    Skönt att höra! Jag ahr bara hört om att ligga på rygg, inte på sida så det var bra att jag fick veta det och kan slappna av Skrattande Tack! Hjärta
  • Therre

jag brukar få så där, blir suddigt för ögonen, jag blir helt snurrig och vet inte vad jag ska ta mig till men för mig kan de komma när som helst hur som helst, senast igår när jag satt och pratade och fikade på kalaset, var dock tvungen att lägga mig ner, blunda och knapra i mig druvsocker och där fick jag ligga ett tag. tur somd e var så var jag då redan på lassarette så hade de inte blivit bättre så hade jag ju vart på rätt ställe om inte annat, men de blev iaf bra...

men så kan jag få ganska ofta, väldigt obehagligt och inte kul alls, känns som om att man ska svimma rent ut sagt för mig iaf... har dock inte kollat upp de men får väl göra de om de blir så igen:S

• gulliguld

Hej, har inte varit med så mycke i denna tråd på sistånne men undrar om det finns nån som jag ,som väntar nr 2 i maj och bor i Gbg/Partille!? Hade varit kul att ses nu innan dagen D !? :) 

• jakeline
    Therre skrev 2011-02-14 13:38:07 följande:
    jag brukar få så där, blir suddigt för ögonen, jag blir helt snurrig och vet inte vad jag ska ta mig till men för mig kan de komma när som helst hur som helst, senast igår när jag satt och pratade och fikade på kalaset, var dock tvungen att lägga mig ner, blunda och knapra i mig druvsocker och där fick jag ligga ett tag. tur somd e var så var jag då redan på lassarette så hade de inte blivit bättre så hade jag ju vart på rätt ställe om inte annat, men de blev iaf bra...

men så kan jag få ganska ofta, väldigt obehagligt och inte kul alls, känns som om att man ska svimma rent ut sagt för mig iaf... har dock inte kollat upp de men får väl göra de om de blir så igen:S
    det låter lite som blodsockerfall. Fick så ofta förut innan jag bytte ut frukten till hårdmackor på eftermiddagen. Ska höra med BM idag om det, så att det inte är något värre. Har alltid dextrosol i väskan nu. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • JosefineK

Vecka 30 idag!! Crazy vad tiden gàtt fort hoppas de sista 10 veckorna ocksà gòr det Glad
    Jag àr hemma fràn jobbet idag, har sà galet ont i ryggen och nàr sambon kom hem fòr en stund sedan hade han med sig den stòrsta blombuketten jag nàgonsin sett (med bland annat gerberor, rosor pch solrosor). Jag blev sà himla glad och fòrvànad dà det àr fòrsta gàngen pà 6 àr som han kòpt blommor till mig.. Hjärta

• Hiavatha
    JosefineK skrev 2011-02-14 15:54:15 följande:
    Vecka 30 idag!! Crazy vad tiden gàtt fort hoppas de sista 10 veckorna ocksà gòr det Glad
    Jag àr hemma fràn jobbet idag, har sà galet ont i ryggen och nàr sambon kom hem fòr en stund sedan hade han med sig den stòrsta blombuketten jag nàgonsin sett (med bland annat gerberor, rosor pch solrosor). Jag blev sà himla glad och fòrvànad dà det àr fòrsta gàngen pà 6 àr som han kòpt blommor till mig.. Hjärta
    Härligt med blommor! Särskilt då man blir överraskad!  {#emotions_dlg.flower}
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • FruganH

Sitter fortfarande på jobbet men ska väl försöka dra mig hemåt snart. Min förkylning vägrar släppa, är inne på andra  veckan nu och det har blivit värre under dagen. Svettas och fryser om vartannat, kan inte andas genom näsan för den är helt igentäppt och har ont i huvudet. Sen som vanligt foglossning och problem med ena foten.

Har miljoner grejer att göra och tänker bara på hur mycket tid jag kommer förlora på alla BM-besök, förlossningsförberedande utbildningar och sånt. Därför får jag försöka jobba en massa när jag väl har tid vilket leder till längre arbetsdagar än jag egentligen orkar med.

Försöker tänka på att det "snart" är över och då får jag andas ut lite innan bebisen kommer (kanske). Men det hjälper föga.. Hur gör ni andra för att orka?

• Maruid
    FruganH skrev 2011-02-14 17:30:24 följande:

Sitter fortfarande på jobbet men ska väl försöka dra mig hemåt snart. Min förkylning vägrar släppa, är inne på andra  veckan nu och det har blivit värre under dagen. Svettas och fryser om vartannat, kan inte andas genom näsan för den är helt igentäppt och har ont i huvudet. Sen som vanligt foglossning och problem med ena foten.

Har miljoner grejer att göra och tänker bara på hur mycket tid jag kommer förlora på alla BM-besök, förlossningsförberedande utbildningar och sånt. Därför får jag försöka jobba en massa när jag väl har tid vilket leder till längre arbetsdagar än jag egentligen orkar med.

Försöker tänka på att det "snart" är över och då får jag andas ut lite innan bebisen kommer (kanske). Men det hjälper föga.. Hur gör ni andra för att orka?

Jag har helt enkelt bestämt mig för att jag och barnet är det viktigaste.

Under min förra graviditet oroade jag mig jättemycket för mitt jobb då min son var sjuk och jag var hemma. Jag hade dåligt samvete för att jag lastade över på kollegorna och jag hade bara tänkt att ta ut fyra månaders mammaledighet men det blev fem till en början vilket skapade problem och gjorde situationen jobbigt för de andra anställda och skapade osämja på arbetsplatsen. Men efter att min son blev allt sjukare och då vi slutligen förlorade honom insåg jag att absolut INGET JOBB i hela världen är viktigt i jämförelse med ens egen eller andras hälsa.

Jag kom tillbaka ungefär två månader efter att min son dog till arbetsplatsen och blev uppsagd från och med den sista december. Jag skulle lätt ha kunnat dra det till arbetsrätten då jag blivit uppsagd på ett oegentligt sätt. Den lojalitet jag visat mina kollegor tidigare fick jag alltså inte tillbaka. Och facket menade att vi absolut borde dra det vidare och ta strid för det. Men jag kände att jag tänker inte må dåligt mer, gråta och stressa och känna att jag inte orkar eller står ut. Även BM talade om för mig, med ett varnande finger, att jag helt enkelt borde tagga ner och fokusera på barnet jag nu bär i magen. Hon sa att efter allt vi gått igenom 2010 var det bättre att helt enkelt lägga ner den biten för stunden. Som hon uttryckte det; jobb finns det alltid på sikt men en graviditet kommer liksom inte tillbaka.

Så för mig handlar det om att ta beslut och välja det som är bäst för mig och min familj och för en gång skull skita i vad alla andra är i behov av eller känner, tycker eller tänker. För jag tror inte att speciellt många andra av ens kollegor skulle vara så behjälpliga om det vore ombytta roller, i alla fall inte de kollegor jag haft. För mig står jag och mitt barn i första rummet och där drar jag min gräns om jag inte orkar med något annat. Sedan är det klart att jag är hjälper och stöttar mitt team om jag kan och orkar men inte på min egen eller familjens bekostnad.