Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Makadam skrev 2011-02-11 10:47:33 följande:
    Ja, det är väl bara jag som är förundrad hur en del ens får till det att ha samlag när förstfödda är 3 månader
    Haha nej eller hur. Men ändå, det gick rätt snabbt när man väl fick ordning på sömn, kroppen läker ju rätt snabbt trots allt.

Fast ni som samsover, hur i hela världen får ni till det någonsin då
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-02-11 15:35:05 följande:
    Men, ni samsover väl också?
    Hehe det var ett skämt. Det är ju så många som tror att man inte har sex för man samsover så det var därifrån jag fick det. Det finns ju andra ställen än sängen men många har lite svårt att förstå det.
  • chokladkaffe

Som ni säger, det kommer., man har lång tid efter småbarnstiden Vi har ju haft väldigt lätt med sonen utifrån att när han somnat sover han. Vi har alltid haft lite tid på kvällen tillsammans eller var för sig samt sovmorgnar. Fast på natten vill vi sova ihop allihopa.

• chokladkaffe

Jag fick bära min son framåt i trikåsjal när han inte ville sova. Han nöjde sig inte med att sitta inåt, ja jag vet att folk inte anser att barn behöver den stimuleringen men han blev frustrerad av att sitta inåtvänd så tight. Upplevde också att det blev bättre med sele, vi köpte en beco butterfly 2 när han var 6mån. Jag är för fåfäng för nån annan sele Tyckte den var jättefin och den passar oss båda här, vi är 174/63kg, 178/70kg.

Patapum har jag hört några som är nöjda med, den är ju bra mycket billigare än en beco. Nu ångrar jag inte att jag lade alla de pengarna på den eftersom vi använt den varje dag och verkligen trivts med den båda.

• chokladkaffe
    Prodin skrev 2011-02-15 22:49:08 följande:
    Men Patapumen är ju varken för smala bärare eller  för små barn? Rekommendationen för den är väl 12-18 månader? (kan ha fel)

Becon är utan att tvivla en sekund den snyggaste =) de andra blir ganska skogsmulle i jämförelse =)

Vilken har du?
    Ja jag såg patapumen är för större barn, från fem månader. Hade inte superkoll på den, har bara hört att den är prisvärd men som sagt, inte för nyfödda.

Ja becon är snygg och väldigt enkel att använda. Lätt att lägga ner när barnet somnat, lätt att få upp på ryggen.
    Vi hade "kossan" först men sen gick den sönder. Vi fick då välja en ny och valde en svart bas med mörkgrått tyg som hade vita blommor på. Sambon ville tycka till också vilket var bra, han trivdes aldrig att bära i sjal så om han trivs i selen så
  • chokladkaffe
    Hundägare i Gbg skrev 2011-02-16 17:40:10 följande:
    Vi har också Beco butterfly II och den sitter bra men en stor nackdel är att det är lite trixigt att få ur barnet vilket gör att man inte kan få ur barnet utan att väcka det om det somnat. I vilket fall inte min dotter...

Manduca är för stor för mig som är 157 cm och hyggligt smal förresten.
    Jag som tycker det är det bästa med den selen, att det är så lätt att få ur barnet. Jag knäpper upp spännet bak på ryggen, därefter midjebältet och sist det ena spännet där fram. Sen är det bara att lägga ner barnet och dra ner innertyget så ligger barnet helt fritt. Fast det kanske är omständigt, jag har ju aldrig haft nån annan.
  • chokladkaffe
    Prodin skrev 2011-02-17 18:03:33 följande:
    Jooo nästan bara =D
    Jag ser liksom inte det knepiga, jag brukar iofs bära till han vaknar, men om jag behöver komma loss lägger jag mig ner på säng eller soffan, knäpper mig ur selen och låter korven ligga kvar. Sen kan man enkelt knäppa upp selen runt honom också =)

Men å andra sidan, när han sover sover han allt som ofta. Kan hända han vaknar till, slänger en sur min och sen sover vidare!

Ryggen is the shit!
    Kan bara hålla med
  • chokladkaffe

Gällande depression för att man får pojke. Jag trodde först också det var nån hormongrej när jag såg det där första gången men när jag läste vidare insåg jag att det inte handlar om hormoner. Att det är mer status att få flickor i Sverige är ju inga direkta news, skrev ett blogginlägg om det i höstas http://madeleine-h.blogspot.com/2010/10/flickor-hellre-pojkar.html

När jag läste den här artikeln i en annan tidning stod det också att i Indien och andra ställen där pojkar är högre status drabbas inte kvinnorna av den här nedstämdheten som man gör här. Helt sjukt om man frågar mig.

Som Miang säger, vi är väl deprimerade utan att veta om det. Jag är rätt säker (en känsla bara) på att jag väntar en pojke igen, stackars mig. Fast jag har ju fått höra hur roligt det skulle vara med "en av varje". Känns bara som mer politiskt korrekt att säga att jag borde vilja ha en flicka, bryr mig verkligen inte ett smack. Som jag skrivit i bloggen ovan, det där handlar bara om förälderns befängda idéer om vilka egenskaper ett kön innebär. Usch jag blir upprörd när jag tänker på det här.

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-02-18 10:45:08 följande:
    Känner inet igen det ni ovan skriver, jag tycker jag upplever det tvärtom - att det även i Sverige är högre status med pojkar än med flickor, fast helst i detta mellanmjölkens land så ska man ha två barn och man ska ha en pojke och en flicka.

Visst är det dessa steroetypa bilder som spelar in mycket, för det vet vi väl alla att pojkar och flickor bara kan vara på två sätt. Sen tycker jag själv då dock att pojkar har flera "val" medan flickor bara är flickor. Som mamma till en flicka så tänker jag faktiskt att jag kommer ha mer att kämpa emot för att visa en bredare värld än den generella och att visa på bra förebilder. Ni får rätta mig om jag har fel men pojkar möter en mer förlåtande omvärld och jag tycker det verkar tvärtemot konichiwa att folk tycker det är lättare att uppfostra en pojke för att "pojkar är ju som de är".
    Näe, det är inte helt friktionsfritt för en pojke att gå i klänning men jag tycker det verkar dessto svårare att som tjej, om så på minsta sätt, sticka ut från den enda mall som finns.
    Jag håller med dig i ditt andra stycke. Jag kan ibland känna en lättnad över att ha en pojke för det är männens värld än idag. Men samtidigt upplever jag det som mer status att få en flicka. Det ena utesluter inte det andra enligt mig.
  • chokladkaffe

Ja fundera över det här kan man ju göra. Det kanske ligger hos mig också det här med flickor och att det är högre status.  Men att en av varje är höjden av lycka, det går ju inte att undkomma nu när jag är gravid igen. Ny bil har jag inte heller märkt av att vi får lida för däremot att bo i en lägenhet och dessutom trea. Med två barn! Fast det är nästan mest våra föräldrar som verkar ha problem med vår lilla trea och familj. Vi som tycker de kan vara tacksamma över att de verkar ha lärt oss att mätta mage efter mun eller vad man säger. Det är väl en generationsfråga, båda vi är uppväxta i villa för det var viktigt för våra föräldrar att bo så när de fick barn medan vi trivs i lägenhet och kan lägga tid på vår familj istället för att fixa hus, trädgård och pendla till jobbet.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd