AP-snack & babbeltråd
Nu behöver jag lite feedback från er mina vänner!
Som jag tidigare berättade så ammar jag ju dottern relativt fritt (hon är 21 månader) såväl dag som natt. Men nu har det verkligen blivit jättemycket på slutet. Hon kan vilja amma flera gånger i timmen när vi är hemma, dock handlar det ju oftast om några sekunder på vardera bröst... Det må väl vara, det är ju inte hela världen. Men de sista två nätterna har varit minst sagt intensiva! Det börjar strax efter 12 på natten och då ska hon snutta konstant. Är det inte ena tutten så är det den andra och hon kan verkligen inte sova utan men hon verkar heller inte sova superbra med den... Till slut har jag lessnat och gick upp och vaggade henne lite i famnen och då somnade hon rätt snabbt så vi gick och la oss igen. Då sov hon en liten stund utan tutte men sen började hela cirkusen om igen. Suck! Jag har ju valt att nattamma så länge eftersom det har varit så smidigt. Hon har fått tutte och somnat om ganska omgående, vänt sig om och sovit utan tutten. Men nu funkar det verkligen inte.
Jag fungerar ju så att jag gärna tittar på det som händer runtomkring henne för att se ifall det kan vara något som jag kan se som skulle bidra till denna förändring. En förändring som vi gjort (förra veckan var första veckan) är att vi har utökat dagisvistelsen med ytterligare en dag (nu går hon mån till tors 8.90 till ca 14). Men jag tycker att hon verkade ta det väldigt bra. Hon var inte det minsta trött varken på fredagen efter eller under helgen. Men natten till tisdag var verkligen katastrof. Annars är hon övervägande glad på dagarna när vi kommer hem samt på kvällarna även om jag tycker att hon behöver tutta mer än vanligt. I övrigt är det, vad jag kan komma på iaf, ingen förändring för henne.
Om detta är en kortare period, vilket det säkert är, så kan jag nog uthärda nätterna ett tag till men hur länge vet jag faktiskt inte... Det tär ju lite. Vad får ni för tankar?
Jag slutade nattamma då sonen höll på så, hade börjat jobba heltid och orkade helt enkelt inte ligga vaken för snuttande hela natten. Jag hade svårt att somna om när det var så "hattigt". Det var för mig det bästa som hänt trots neddragning av amning. Han sov med pappa ett par nätter vilket gick superbra, han fick ligga på pappas bröst och var inte ledsen över det. När jag sen flyttade in igen hade han glömt amningen på natten och vi låg och mös istället. Han har alltid gillat att sova sked med mig vilket var omöjligt när jag nattammade, då var det bara tutte som gällde. Vi har alltid samsovit och jag har aldrig upplevt nån minskad trygghet för tutten plockades bort. Vi bytte inte ut mot välling eller annat heller, han fick vatten om han ville. Jag vill inte ge det som ett råd för jag är inte så amningskär av stora barn som många andra kan vara och det är upp till var och en hur viktigt det är. Vill bara ge en liten version av att något som känns fel från början kan bli så rätt till slut.