Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

En annan fråga som jag gärna luftar med er. I det här fallet måste jag verkligen försöka nysta ut vad som är mitt eget ego och inte. Farmor har nu börjat hinta om att hon vill åka på Skansen och liknande med dottern. Dottern älskar farmor och jag litar på att hon gör det bästa för dottern. Ändå känns det så där om jag ska vara ärlig och jag vet inte riktigt varför. Kanske för att farmor från och till har ett sätt som jag verkligen inte tycker om men det handlar ju i så fall bara i vuxna situationer och har därmed inget med dottern att göra. Jag tror att dottern skulle ha jätte roligt på en utflykt med farmor så egentligen kanske jag redan vet svaret på min fråga... Men samtidigt så känns det så fel att lämna bort henne när varken hon eller vi har något behov av det. Då blir det ju liksom bara för farmors skull. Hon kommer att umgås väldigt mycket med farmor under sommaren då vi delar sommarstuga, så det blir ju naturligt att de umgås även ensamma en del (det är två stugor) så därför känns det onödigt att de också ska åka iväg. Ja, jag vet verkligen inte... Hur tänker ni?

• Me like coffee

Tack för era tankar kring en eventuell Skansen-utflykt! Det hela började egentligen med att vi frågade farmor om hon kan ha jour kring den kommande förlossningen (är ju länge kvar men bäst att vara förberedd ). Det ville hon självklart men då började hon också komma med kommentarer att det är bra om de övar sig på att vara själva tillsammans... Jag är inte så övertygad om att det är bästa vägen att gå. Dottern är väldigt mammig men kan mer än gärna hänga med på mindre utflykter med mormor, morfar eller farmor, som till sandlådan, ut på tomten å kratta osv. Men jag tror att hon vill ha säkerheten att vi är där i krokarna, eller så är det jag som vill ha den säkerheten . Jag tror att det är en bättre approach att vi alla umgås mycket med farmor och gör roliga saker allihopa där jag och pappa kan finnas i bakgrunden och fokus läggs på deras relation. Det har funkat alldeles utmärkt hittills och hon fullkomligen älskar sina far- och morföräldrar. Kanske skulle en dag på Skansen funka fint men jag ser absolut en risk att hon blir lite trött (farmor har verkligen inte förmågan att läsa henne när hon går in i stadiet övertrött utan ser det snarare som att hon piggnar till lite extra) och då kan det gå väldigt tokigt och då vill hon bara ha mamma.

Utflykten innebär väl en resa på knappt 45 min enkel väg och efterom hon inte är van att sova i vagn (eller sova utan mamma eller pappa förutom på dagis) så känns det lite svårt att få ihop det hela eftersom hon fortfarande är beroende av att sova en timme eller två mitt på dagen. Hon är ju inte någon underbar unge i bilen när hon blir trött direkt... Nä, jag tror nog att vi får dra på Skansen alla tillsammans och där kan farmor och dottern gå iväg lite smått tillsammans så som Frösöblomster föreslog.

• Me like coffee

Gällande dessa långresor i bil kan jag bara dela med mig av våra erfarenheter då vi åker 65 mil enkel väg 3-5 gånger per år.

När dottern var mindre hatade hon fullkomligen att åka bil! Vi kunde bara åka när hon sov, vilket hon tack och lov gjorde en hel del då Men vi ställde in oss på låååång restid och har alltid kommit fram utan skrik och gråt. Men det blev många och ibland även väldigt långa pauser men fram kom vi alltid.

Nu på slutet funkar bilåkande faktiskt superbra! I mars åkte vi till fjällen på dagtid tur och retur, hon var vaken nästan hela tiden och glad som bara den. Men den som åker bak med henne får ju inte direkt vila i bilen . Vi läser sagor, sjunger, tittar på lastbilar och annat som vi passerar, stannar och lyxar till det med en glass, lyssnar på musik, kollar in Alfons och Pippe på telefonen, ja allt som vi bara kan komma på. I helgen åkte vi till mina föräldrar (65 mil enkel väg) men då åkte vi strax innan sovdags för henne och då kan ju även den som sitter bredvid henne ta det ganska lugnt efter hon har somnat. Visst är det lite drygt att köra på senkvällen/natten men det är samtidigt rätt skönt att hon sover. Det hade gått alldeles utmärkt om det inte hade varit för att hon 10 mil innan vi var framme fick magsjuka och började kräkas för fullt... Men vi tog oss fram till slut även om det inte luktade mumma i bilen direkt!

Så det går att åka bil långt utan att det behöver innebära att barnen blir ledsna. Jag tror att det mest hänger på vilken inställning man har som förälder. För oss är det viktigt att kunna åka bil långt eftersom mina föräldrar bort 65 mil bort och att vi har 2 hundar, så flyg är inte direkt det ultimata... Därför har vi också varit noga med att dottern i princip aldrig ska behöva vara ledsen i bilen, resorna ska vara roliga och vi stannar så ofta vi behöver. Men om man har inställningen som min bror och hans fru, nämligen att barnen (de har två i åldrarna 3 och 5 drygt) ska sitta själva i baksätet, inte bråka, vara förhållandevis tysta och mamma och pappa ska kunna spendera hela resan med att prata med varandra eller vila, ja då är jag inte förvånad över att hela familjen faktiskt avskyr att åka på bilresor, till och med de som bara är knappa 10 mil...

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-26 11:52:52 följande:
    På tal om bil. Påskafton var vi hela familjen hos svärisarna, 3mil bort. Lillkillen har ju fortfarande sina skrikiga och lesna kvällar. Vi försökte allt vad vi kunde att få honom i sömn så vi skulle kunna åka hem samtidigt som vi parererade storebrors sovtid på kvällen. Han vaknade dock vid alla försök så till slut gav jag mig och tog pendeln in till stan. Lillen vrålade för full hals i sjalen i 20min förutom då han hetsåt vid bröstet, försökte lugna honom där. Hem kom vi iaf med en småstressad mamma (blir det av skrik bland folk) och han fick vara hos mig. Jag vet inte, men det känns som det är allt jag kan göra när han är så ledsen och otröstbar, ha honom hos mig. Igår testade vi napp (han är 6v nu och amningen fungerar så jag gjorde ett försök). han blev jättelugn och fick ut sina gaser på ett annat sätt så jag tror tyvärr jag får omvärdera nappsynen här, mår han bra av den får han ha den. Vi får se ikväll helt enkelt.

Skruttpåväg: Hoppas du har rätt i att alla barn kan åka bil, just nu kan vi ju inte det på kvällen med den lilla. Han måste sova djupt för att vi ska få över honom i babyskyddet. Det är svårt att distrahera en sexveckors men jag hoppas det kommer, vi måste inte åka bil nu. Jag tror du har helt rätt i ditt tänk med farmor. Min son har tillbringat mycket tid med min mamma då hon varit här. De har en väldigt nära relation tycker jag, han är trygg med henne och det var inga problem när jag var på förlossningen. Första gången han sov med någon annan. Mamma är dock lyhörd för hans känslor och det är det viktigaste. Farmor och farfar är inte på samma sätt, de är inte lyhörda på mammas sätt och vi kanske lämnade honom hos dem för tidigt själv? Svårt att veta vad som är vad.

msKitten: Finns det ngn i personalen som det vgår bättre med? Min son är bara glad vid lämningarna med en  av fröknarna....jag vet inte om du ska byta dagis men det känns viktigt att man ändå har nån form av förtroende tänker jag. Alla ställen har ju för och nackdelar men grunden måste ju vara bra. Har ni ringt och frågat hur det gått efter ni lämnat?
    Vi har ju haft tillfällen då vi i princip inte har åkt bil... Från att hon var ca 4 månader till hon blev kanske 6-7 mån undvek vi att åka bil så mycket vi bara kunde, planerade vårt bilåkande in i minsta detalj om det var nödvändigt att åka bil (vilket det ganska ofta var eftersom vi bodde på landet med en bra bit till bussen). Hon kunde bli så hysterisk att hon nästan tappade andan i loppet på bara några minuter och om man åker på motorväg blir det väldigt svårt att stanna... Men det gick över med tiden och nu funkar det som sagt fint. Men om någon hade sagt till mig då att hon senare kommer att kunna åka bil och faktiskt vara glad över det så hade jag nog varit väldigt skeptisk Det var en grymt jobbig tid!
  • Me like coffee

ms Kitten: Hur gammal är han? Om han är tillräckligt gammal för att prata för sin egen del så är ju Frösöblomsters fråga mycket intressant.

Personligen har jag svårt att tro att han helt plötsligt skulle känna att han kunde börja dra ut på lämningen med pappa och att det är pappa som är källan till problemet... Jag köper inte personalens förklaring alls! Något är ju fel, det är ju bara frågan om vad...

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-26 12:42:18 följande:
    På tal om det sista. Vi har haft en termin med bra lämningar till för nån vecka sedan. Då var det en hel vecka som han var ledsen vid lämning, sen blev allt bra igen. Vi fattade efteråt vad problemet varit, hans favoritfröken var på semester och den enda han vill ha när det är lämning. Så självklart i efterhand men vi fattade inte under den veckan vad det var, trodde det hade med lillebror att göra eller nåt sånt. Nu är han glad och nöjd igen med dagis.
    Ja precis, det behöver ju bara vara en "liten" grej. För oss är det ju en ganska liten grej som vi kanske inte riktigt tänker på men för barnet kan det vara det som gör att det bär eller brister. Ofta letar vi riktigt stora saker som ska vara fel medan det många gånger kan vara något väldigt "litet".
  • Me like coffee
    msKitten skrev 2011-04-27 13:14:28 följande:
    Nu har jag förstått vad det är. Barbara, hans fröken, är på semester! Det var ju typiskt att hon skulle på semester när sonen bara varit på förskolan i lite mer än en månad. Det kom fram igår när vi stod och gjorde pannkakor han och jag.  Han beräattade att han saknar henne.  Så nu vet jag vad det handlar om. Imorse gick det förresten bra med dagis igen. Lite blyg för de andra fröknarna, men annars helt ok. 

Jag ska påpeka att han ALDRIG har lämnats gråtandes där. Han fyllde 3 år i mars.  
    Åh vad skönt att ni fick reda på vad det var! Ännu skönare att han faktiskt kan berätta vad det var och uttrycka sina känslor så! Underbart
  • Me like coffee
    k girl skrev 2011-04-27 14:11:34 följande:
    Vi var hos läkaren igår med sonen. Han har haft så jobbig hosta och fick feber igen efter några feberfria dagar. Det var helt fruktansvärt! Sonen blev jätterädd och gallskrek så fort vi kom in i undersökningsrummet. Jag fick inte trösta honom, utan började ta anamnes så fort vi kom in trots att jag måste ha varit uppenbart stressad och försökte trösta sonen. När pappa ringde för att fråga var vi var blev jag tillsagd att stänga av mobilen. Att jag försökte trösta var mest irriterande. Jag fick upprepa allt jag sade för att det inte skulle bli fel, han verkade nonchalant och stressad. Men värst av allt, det tyckte jag att det var att sonen behandlades som om han vore en sak. Han var ju jätterädd, och läkaren var hur på som helst och lyfte i honom och drog och petade för att jag skulle hålla på ett visst sätt. När sonen klättrade på mig i panik och jag försökte klappa och trösta honom tog läkarjäveln bort mina händer. Han var hårdhänt med både mig och sonen och jag grät när jag kom därifrån. Det var verkligen inställningen att "små barn gråter när de ska träffa läkare och det skiter jag högaktningsfullt i, ity jag är LÄKARE och de ska göra som jag finner lämpligt". Efteråt skulle han "skoja till det" och började peta i sonens mage och typ grimasera i hans ansikte. Lyhört? USCH! Jag tog dock upp det med verksamhetschefen och nu väntar jag på ett samtal, hon skulle prata med läkaren idag.
    Åh vad arg och ledsen jag blir!! Jag hade flugit i taket men helt säkert inte på plats eftersom jag skulle ha varit i chocktillstånd. Man tror ju liksom inte att de som har som yrke att möta personer ska kunna bete sig så illa mot ett barn. Bra att du sa till efteråt! Blir spännande att höra vad verksamhetschefen har att säga. Jag tycker att du ska driva detta ganska långt då det verkligen inte är ok! Sedan kanske försöka hitta en läkare som är vänligt inställd till barn och boka en tid för att bara göra något lätt och roligt (om man nu får det...).
  • Me like coffee

Madeleineh: Jag förstår att det känns jobbigt! Både att inte kunna trösta den lilla och att inte riktigt få tid till den större och sambon. Men som du skriver så är det ju skönt att man kan förtränga det vid ett senare tillfälle

Hoppas att det börjar bli bättre snart!

• Me like coffee

Måste bara dela med mig av dotterns underbara kommentar i morse. På slutet har hon, så fort hon frågat om något som vi inte har, tex en frukt, kommit med slutsatsen att vi ska "söpa"  (=köpa). Idag hittade hon min gamla och då också tomma plånbok. Titta i den och sa "pengarna... hoho... nä, borta. Mamma söpa!" Dom är för roliga dom små liven!

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd