Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Flickan och kråkan skrev 2011-04-07 10:08:56 följande:
    Vad härligt. Låter som det har varit för oss ungefär. Har nyligen lämnat glad storbror som ville att vi skulle skynda oss till förskolan . Blev lite full i skratt när jag läste om er personal.....och hur de resonerade. Här var de ju också lite "bekymrade" innan. Eftersom han var så stor - hela 3 år - så skulle vi förvänta oss att det skulle ta tid och vara besvärligt. Ja, det blev verkligen besvärligt .
    Ja, det verkar onekligen gå bra för rätt många här. Härligt! Men jo, det är väl som i de flesta fall när de möter någon som gör/har gjort annorlunda än vad de är vana vid... de blir rädda och vill förbereda föräldern på att det kan bli besvärligt.

Vi har också en dotter som gärna går till dagis, pratar om dagis, kompisarna och pedagogerna väldigt mycket hemma och numera är hon nästintill omöljlig att få med sig hem Känns väldigt bra med tanke på min oro innan hon började.
  • Me like coffee

Här hemma är det lite halvtungt just nu... Jag har varit borta mer än vanligt och dottern är som ett plåster på mig när jag är hemma. Inte helt nöjd större delen av tiden men när hon väl är nöjd är hon sprudlande glad. Kanske lite mammasjuk

Dessutom fick jag en blödning härom dagen och det vill inte riktigt ge med sig... Ska in på gynakuten idag för att kolla hur det står till. Känner mig rätt nere... Hade i och för sig en blödning under första grav men den var inte lika mycket. Vet ju att det är normalt och jag har ju tack och lov inte haft ont så det är ju iaf positivt. Men nu vill jag bara veta att allt är som det ska!

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-13 21:06:25 följande:
    Me like coffee skrev 2011-04-13 09:31:41 följande:
    Här hemma är det lite halvtungt just nu... Jag har varit borta mer än vanligt och dottern är som ett plåster på mig när jag är hemma. Inte helt nöjd större delen av tiden men när hon väl är nöjd är hon sprudlande glad. Kanske lite mammasjuk

Dessutom fick jag en blödning härom dagen och det vill inte riktigt ge med sig... Ska in på gynakuten idag för att kolla hur det står till. Känner mig rätt nere... Hade i och för sig en blödning under första grav men den var inte lika mycket. Vet ju att det är normalt och jag har ju tack och lov inte haft ont så det är ju iaf positivt. Men nu vill jag bara veta att allt är som det ska!
    Hur har det gått? Hoppas hoppas det inte är något med bebisen
    Jo tack, det gick bra! Vi fick se ett levande foster som sprattlade med både armar och ben <3 Sååå underbart! Förmodligen var det att moderkakan "grep tag" i muskelvävnad som ledde till blödningen, så det var helt ofarligt. Men han som gjorde ultraljudet tyckte att fostret såg stor ut för att vara i vecka 11 och när han mätte fick han det till att jag ska vara i vecka 14... Inte mig emot Får väl se på nästa ultraljud vad de säger. Men det känns såååå skönt nu!!!
  • Me like coffee
    Yamma skrev 2011-04-13 16:59:26 följande:
    Sambon ska vara föräldraledig from augusti och ett halvår framåt. Han har semester i juli också så att snart får de till bringa mer tid ihop. Vi tänkte att vi ska börja träna på att de är ensamma på dagtid så kanske det går bättre på kvällstid så småning om.
    Hemma hos oss blev det stor förändring när min man började vara föräldraledig. De hittade sina rutiner, de hittade varandra och fick en kontinuitet tillsammans som de inte kunde få på samma sätt när jag var hemma och han jobbade. Så hos oss blev det lättare att börja att de var hemma själva på dagarna (första dagarna var det ganska jobbigt på morgonen när jag gick men det la sig ganska omgående) för att sedan kunna vara ensamma på kvällarna. De behövde helt enkelt en liten invänjningstid
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-18 21:41:53 följande:
    Kör ni bil själva med barn där bak?
    Japp! Vi flyttade bak dottern i höstas (tror jag...) och det funkar finfint! Faktiskt bättre än när hon var i framsätet. I alla fall när jag körde. Hon ville mest komma till mig hela tiden när hon såg mig men nu tittar hon ut, ropar på hundarna som ligger i bagageutrymmet, sjunger och ja... är helt enkelt mer nöjd nu än tidigare. Men alltför långa sträckor blir det väl inte. Har väl kört en så där 5-6 mil med henne själv där bak.
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2011-04-18 16:23:26 följande:
    Vagn?
    Vi har en vi är nöjda med men dottern växer (!) och det lär väl fortsätta
    Jag vill ha henne vänd mot mig men varenda j-a vagn är ju framåtvänd. Grr! Tips??
    Vi har vår kära Manduca men jag orkar inte hur långt som helst *snyft!!* (Tycker f.ö att hon sitter lite dåligt i Manducan, ser inte lika bekvämt ut längre med knävecken och "grodställningen").
    Hon går ju gärna men somnar gott i både sele och vagn och att gå en mil utan bärassistans känns långt bort.
    När du hittar någon bra får du gärna hojta till! Jag vill inte heller köra framåtvänd... känns inte bra helt enkelt. Däremot har jag också en Manduca, dottern är snart 2 år och sitter suveränt i sin sele... Visst är väl din dotter yngre (och kanske då även mindre) än min? Blir bara lite förvånad att du upplever att hon sitter dåligt.
  • Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-19 12:37:32 följande:

Var med om en lite märklig förskolehändelse idag. Lämnade storebror som vanligt, insåg att vi har kanonväder och att de ska vara ute massor och att jag har blekfisar som behöver solskydd så kilade hem för att hämta det. När jag kommer tillbaka är barnen ute....båda avdelningarna = både stora och små. När jag håller på och smörjer storebror (har lillebror på ryggen) och pratar med en i personalen så kommer en liten kille från den andra avdelningen fram till oss........skulle tippa på att han var någonstans mellan 1½ och 2 år......har aldrig träffat eller sett honom tidigare. Han ser lite moloken ut men jag tar för givet att han är lite smånyfiken på oss helt enkelt. När jag smort färdigt så säger jag till min äldsta att jag ska gå in snabbt och lämna solkrämen i kapprummet bara, och när jag är på väg in hör jag ett illvrål. När jag kommer ut så kommer den lilla pojken jag aldrig sett springande mot mig med armarna uppträckta, gråtandes. Jag sätter mig på huk och han sätter sig gråtande på mitt ena knä. Höll om honom lite.........antar att jag påminde om hans mamma på något vis.....kändes bara lite hjärtskärande. Vet att det är en bra förskla och att de tar fin hand om barnen, men man får en liten klump i halsen av små barn som saknar ssin mamma och pappa..........

Ja, jag skulle också uppleva det hjärtskärande! Inte alls roligt
  • Me like coffee

Fast nu kom jag på ett tillfälle då vi hade dottern i framsätet och då var jag VÄLDIGT glad att vi faktiskt hade det. Hon kräktes nämligen och kunde inte få upp det utan jag var tvungen att lossa på bältet och liksom tippa fram henne så att det kunde komma upp. Tänk bara om hon hade suttit bak då...

Men jag tycker inte att det är speciellt konstigt att ha lite större barn (från kanske 1,5 år = ja, så stora är de ju inte ) i baksätet. Absolut inte för ensamhetens skull. Jag tror nog att jag och min dotter spenderar alldeles tillräckligt med nära tid tillsammans och ser inte hur det skulle vara dåligt att hon sitter där själv i en halvtimme någon gång i veckan. Gällande framåtvänd vagn är det inte för ensamhetens skull som jag i första hand väljer bort dem utan det är för alla miljoner intryck som barnet i princip "måste" ta in utan att kunna värja sig. I sele på ryggen kan de ändå luta in huvudet och i vagn vänd mot föräldrarna får de inte samma mängd av intryck. Sedan beror det väl lite på vart man går också. Är man i skogen och barnet är väldigt van med skogspromenader så ser jag inget större problem att de får åka framåtvända. Men är man på stan i rusningstid och barnet dessutom inte är speciellt vant vid det, då skulle jag aldrig någonsin låta mitt lilla barn åka framåtvänd. Men det är ju jag. Sen finns det väl en gräns i ålder också... Men ur ren trevlighetsaspekt så tycker i alla fall jag att det är mycket trevligare att kunna se varandra, det gäller ju inte barn förälder/barn relation.

• Me like coffee

Jag var sjukt isolerad när dottern var mellan 4 och 11 månader eftersom hon då mer eller mindre vägrade åka bil. Vi bodde ute på landet då och jag kunde knappt ta mig någonstans... Det var verkligen inte roligt! För mig är det dock inget konstigt att utan problem ha dottern i baksätet men inte vilja ha henne framåtvänd i vagnen. Barn är ju som känt olika och hon tillhör skaran som gillar alla intryck hon tar in men sen kommer smällen hemma och det är tydligt att det blev för mycket för henne. Kanske kommer jag att tänka annorlunda med nästa barn, det beror ju helt på vad det är för individ vi får. Innan vi flyttade dottern bak kändes det nästan omöjligt att ens tänka tanken på att hon skulle sitta där själv men när det var gjort blev det riktigt bra. Så kanske skulle det nu när hon har blivit lite större ändå funka med en framåtvänd vagn Just nu finns det dock ingen anledning då vi alla är nöjda med hur det är idag och så länge vi inte byter vagn. Men man ska väl inte vara så snabb på att säga aldrig

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd